Du skal helt klart kigge på intels nye 32 NM dual-core CPU´er (kodenavn Clarkdale) med inbygget GPU chip. Det vil sige at selve CPU´en har inbygget grafik chip (det der svare til onboard grafikkort, men er nu bare flytte og integreret i selve CPU´en i stedet for, hvilket betyder at vælger du et H55 eller H57 chipsæt LGA 1156 bundkort, skal du ikke have noget seperart grafikkort med mindre du også skal spille og lave andre grafik krævene ting. Skal den bare bruges som jukeboks og lidt internet surfing rækker GPU i selve CPU´en fint. Så du spare udgiften til et grafikkort oven i købet samt den strøm det seperate grafikkort ellers ville bruge.
Du skal kigge efter I3 500 serie eller I5 600 serie for at finde intels nye dual-core CPU´er. Men jeg har ellerede været forudsende og flink som jeg jo er, så du får lige link til alle clarkdale CPU´erne her under. Der har du alle de tekniske specifikationer og info du skal bruge. en forskel er f.eks. at i3 ikke har turbo boost funktion, mens i5 har turbo boost.:
fælles for alle CPU´er på nær i5 661 er at alle har en TDP på 73 watt (I5 661 har en TDP på 87 watt på grund af at selve GPU´en på den CPU er clokket lidt højerer end på de andre modeller) og at du skal bruge H55 eller H57 chipsæt til clarkdale. Du kan også bruge P55 chipsæt, men så er den inbyggede GPU ude af drift også skal du have et seperart grafikkort.
Til en anden gang hvis du mangler info om intels CPU´er kan du altid kigge her.
#11 ja skal det værer det nyeste, intel, LGA 1156, stadig hurtig og mest strømbesparerne så er clarkdale ræt svært at komme uden om. Du kan ikke finde nogen anden CPU i nu med 32 NM arkitektur.
Hmm jeg kan se at du gerne ville ned på 35 watt. Det kan lade sig gøre, men det bliver kraftig på bekostning af ydelsen. Skal du ned i så lavt et strøm forbrug, skal du kigge på intels atom CPU´er som f.eks. Intel® AtomT Processor D510 den har en TDP på kun 13 watt, men intel atom er heller ikke noget kraftværk. til lidt internet surf og skriven i word kan den bruges til, men meget mere krævene end det og den kommer hurtig op på 100 load.
Men du kan da kigge på intels atom CPU´er her, hvis det skulle være:
Nu var en inde på med at du kunne underclokke og undervolte den. Det kan du også sagtens, men du kan gøre mere i nu. Du kan også deaktievere hyper treading samt turbo boost funktion (hvis du vælger en i5 model) og mulig hvis også den ene kerne på CPU´en for yderligerer at spare strøm. Det skal du kigge efter inde i bios.
Jeg kan f.eks. vælge mellem om jeg vil have 1,2 eller alle 4 kerne aktiv på min CPU samt om jeg vil have hyper treading på eller ej. Turbo boost kan jeg også slå fra hvis jeg vil.
Her har jeg f.eks. deaktiveret 2 af de 4 kerner på min CPU så kun 2 er aktive som du kan se i CPU-Z:
#12 Ja, jeg overvejer også lidt at droppe mit bundkort og hoppe over på Atom - Især Z510 med 2watt TDP virker interessant, men kan ikke rigtig finde noget sted at købe den
#13 okay, men pas på som sagt så er intel atom ikke nogen stærk CPU. Men jeg skal ikke kunne sige om den er kraftig nok til dit formål. Men det er ikke så sært at du ikke kan finde Z510. Det er fordi at single core modellerne er til netbooks altså de helt små bærbare PC´er. For at finde noget til stationær skal du kigge efter en atom 330 dual-core eller D510 dual-core. Hvor D510 er den hurtigste og nyeste, men også mere strøm krævene med 13 mod 8 watt TDP.
De her setup´s f.eks. komplett enhed med atom 330/D510 cpu, bundkort og onboard grafikkort med mulighed for noget kraftigerer via PCI-porten. Du skal bare have ram, harddisk, cd-rom drev, PSU...osv ved siden af, så er du køre klar med atom: