Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 11:16:39
Svar/Indlæg:
538/20
Hejsa herinde,
Den seneste uges tid har jeg arbejdet med at samle en computer til mit arbejde. Computerens hardware ser ud således:
CPU: Core i7 920
Køler: Scythe Mugen 2 + 2x120mm fans
Mobo: Asus Rampage II Extreme
Ram: 6x2gb Corsair (CMD12GX3M6A1600C8)
Boot-harddisk: Corsair P128 SSD
Storage-harddisk: Western Digital 1TB
GFX: Asus Radeon 5770
PSU: Cooler Master 500watt (12v1 = 18A, 12V2 = 18A)
Af software benytter jeg mig af Windows XP 64Bit samt nyeste drivere fra producenterne (Asus, ATI osv..)
Mit problem med denne computer er, at den viser BSOD efter en vilkårlig periode i windows med meddelelsen: page_fault_in_nonpaged_area
Jeg har også haft problemer med at BIOS ikke registrerer alle rammene ordenligt (registrerer kun 8gb udaf de 12gb der er installeret). Dette fik jeg dog klaret ved, at forrøge spændingen på rammene til 1,65v som Corsair også anbefaler (bundkortet gav dem kun 1,5v). Herved kunne den pludselig finde alle rammene.
For at klare det andet problem, har jeg kørt en Memtest86+ men uden held - den finder ingen fejl på rammene overhovedet. Dernæst har jeg prøvet at benytte andre drivere end de nyeste (grafikkort-drivere samt chipset-drivere) - også uden held. Jeg har kørt både OCCT igennem uden problemer og benyttet mig af Prime95. Dog fandt jeg ud af igår, at jeg godt kan fremprovokere fejlen ved at teste med Prime95 i testen hvor den bruger mange ram. Her kom jeg frem til, at der var 2 stk. ramblokke der forsager dette problem, men da jeg testede computeren imorges uden disse 2 ram-blokke kom fejlen endnu engang. Pt. har jeg kun 3 stk. ram-blokke i de blå sokler og det ser ud til at virke (6gb ram ialt)
Jeg er ved at være godt træt af, at jeg ikke kan rette problemet, så jeg håber nogen herinde kan komme frem til nogle gode løsningsforslag. Umiddelbart går mine tanker mod et defekt bundkort eller at rammene ikke kører ret godt på dette bundkort (også selvom Corsair garanterer på deres hjemmeside, at det er kompatibel med Asus Rampage II Extreme).
Hvad tror I?
Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Maximus d. 09-02-2010 11:17:49.