Fejlsøgning af hardware

Overclocking d.  09. februar. 2010, skrevet af Maximus
Vist: 853 gange.

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 11:16:39
Svar/Indlæg:
538/20
Hejsa herinde,

Den seneste uges tid har jeg arbejdet med at samle en computer til mit arbejde. Computerens hardware ser ud således:

CPU: Core i7 920
Køler: Scythe Mugen 2 + 2x120mm fans
Mobo: Asus Rampage II Extreme
Ram: 6x2gb Corsair (CMD12GX3M6A1600C8)
Boot-harddisk: Corsair P128 SSD
Storage-harddisk: Western Digital 1TB
GFX: Asus Radeon 5770
PSU: Cooler Master 500watt (12v1 = 18A, 12V2 = 18A)

Af software benytter jeg mig af Windows XP 64Bit samt nyeste drivere fra producenterne (Asus, ATI osv..)

Mit problem med denne computer er, at den viser BSOD efter en vilkårlig periode i windows med meddelelsen: page_fault_in_nonpaged_area

Jeg har også haft problemer med at BIOS ikke registrerer alle rammene ordenligt (registrerer kun 8gb udaf de 12gb der er installeret). Dette fik jeg dog klaret ved, at forrøge spændingen på rammene til 1,65v som Corsair også anbefaler (bundkortet gav dem kun 1,5v). Herved kunne den pludselig finde alle rammene.

For at klare det andet problem, har jeg kørt en Memtest86+ men uden held - den finder ingen fejl på rammene overhovedet. Dernæst har jeg prøvet at benytte andre drivere end de nyeste (grafikkort-drivere samt chipset-drivere) - også uden held. Jeg har kørt både OCCT igennem uden problemer og benyttet mig af Prime95. Dog fandt jeg ud af igår, at jeg godt kan fremprovokere fejlen ved at teste med Prime95 i testen hvor den bruger mange ram. Her kom jeg frem til, at der var 2 stk. ramblokke der forsager dette problem, men da jeg testede computeren imorges uden disse 2 ram-blokke kom fejlen endnu engang. Pt. har jeg kun 3 stk. ram-blokke i de blå sokler og det ser ud til at virke (6gb ram ialt)

Jeg er ved at være godt træt af, at jeg ikke kan rette problemet, så jeg håber nogen herinde kan komme frem til nogle gode løsningsforslag. Umiddelbart går mine tanker mod et defekt bundkort eller at rammene ikke kører ret godt på dette bundkort (også selvom Corsair garanterer på deres hjemmeside, at det er kompatibel med Asus Rampage II Extreme).

Hvad tror I?

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Maximus d. 09-02-2010 11:17:49.
Hediki

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 11:20:40
Svar/Indlæg:
1726/49
kan være et harddisk eller ram problem.

prøv at tage en grundig scanning af harddisken.

fejl på ram kan være næsten umulige at finde.

edit:

nå det rettede du hehe 😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Hediki d. 09-02-2010 11:21:51.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 11:25:44
Svar/Indlæg:
8947/160
Jeg tror at win xp har problemer med dit nye hw. Jeg er faktisk sikker på at en win7 vil løse dit problem.

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 11:30:57
Svar/Indlæg:
538/20

Den tanke har jeg også haft, idet WindowsXP godt kan være lidt kræsen hvad angår ram og lign.. Jeg har en Windows 7 liggende i skuffen, det kunne godt være man lige skulle prøve at smide den på computeren, for at se om det skulle afhjælpe problemet.

Ingdam

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 11:32:23
Svar/Indlæg:
1771/62
Jeg vil nu også tro det er xp der er problemer med.

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 11:40:28
Svar/Indlæg:
538/20
Min arbejdsgiver har desværre sagt specifikt, at han ville have WinXP 64bit installeret på computeren - dette valg skyldes usikkerhed hvorvidt noget af det software han har fået lavet, kan køre på Windows 7.

Har lige prøvet at indsætte en af de 2 ramklodser jeg har oplevet problemer med, og nu kom Windows med en BSOD, hvorpå der stod: irql_not_less_or_equal

this is getting annoying

Ingdam

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 11:44:09
Svar/Indlæg:
1771/62
Den fejl mener jeg har fået et par gange når jeg har haft ram fejl, så kunne da godt tænkes dinne heller ikke kan klare det. Evt. prøv at giv dem en smule ekstra volt udover det du allerede har givet dem.

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 11:50:43
Svar/Indlæg:
538/20
hvis jeg sætter spændingen på rammene over 1,65v i bios, kommer der en advarsel om, at det muligvis kan skade CPUen.

Jeg har lige sat alle 12gb ram i computeren, og det første den sagde da jeg tændte var "overclock failed". Eneste jeg har ændret i bios er, at jeg giver rammene 1,65v istedet for 1,5v. (Jeg kunne se indstillingen i bios stod til 1,65v men at de kun fik 1,5v - hvilket nok er derfor den kom med advarslen. Efter restart af maskinen, brokkede den sig ikke mere).

Den har også sagt "CPU-fan failed" men det kan ligeså godt skyldes, at blæseren ikke er kommet op i nok omdrejninger når bundkortet aflæser hastigheden.

Er netop gået igang med Win7 installation

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 14:32:20
Svar/Indlæg:
538/20
så har jeg fået installeret Windows 7 64bit på computeren og, som I også nævnte, nu går windows ikke ned mere. Problemet med at registrere alle 12gb ram i bios er dog tilbagevendt, så nu registrere den kun 10gb i bios. Dette skete fordi jeg lige slukkede computeren for at se, hvordan den ville opføre sig fra en cold boot.

Der må være et eller andet der er galt med bundkortet/rammene men jeg er ikke glad for at lave en RMA før jeg er helt sikker på, hvor problemet ligger

Jeg har desuden kørt Vantage igennem, kørt Prime95 i Win7 og der er ingen problemer overhovedet!

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Maximus d. 09-02-2010 14:33:19.

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 17:18:11
Svar/Indlæg:
3233/128
bios update

højere spænding til ram.

test hver ramklods en hel nat (Ved godt det er sygt)

Få en anden psu til test

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 17:40:42
Svar/Indlæg:
538/20
bios update - done

højere spænding til ram - done

de sidste 2 ting har jeg ikke gjort endnu

Jeg har skrevet til komplett hvor tingene er købt, og de synes jeg skulle sende tingene ind, således de kan få testet tingene igennem - hvilket jeg har tænkt mig at gøre. Så må vi bare håbe de kan finde en løsning på problemet.

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 19:08:45
Svar/Indlæg:
3972/242
Bare være opmærksom på, at hvis ingen fejl finder de, sender de en regning for timelønen, som ikke er bigligt. 😉

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 21:42:46
Svar/Indlæg:
538/20

Ham jeg havde kontakt med, fortalte det ikke ville koste noget hvis de ikke fandt fejl på hardwaren...så det er jo nærmest en win-win situation for mig (bortset fra ventetiden)

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2010 14:27:44
Svar/Indlæg:
538/20
Ja, tænkte lige jeg ville give en lille update om, hvordan det går.

Det startede egentlig med jeg sendte delene ind til RMA, hvor komplett.dk konkluderede at bundkortet var defekt og derfor sendte mig et nyt. Imidlertid gav dette ikke nogle nævneværdige resultater - bundkort nr. 2 hjalp ikke på problemet. Herefter skrev vi lidt frem og tilbage, og supporteren mente problemet nok var, at rammene ikke var på Asus' QVL-liste også testede ram til bundkortet. Dette mente jeg imidlertidig ikke, idet jeg kunne læse på nettet, at flere havde problemer med netop dette bundkort. Derfor fik jeg dem overtalt til, at bytte bundkortet til et andet mærke (Gigabyte GA-X58A-UD7, X58).

Nu håber jeg bare snart jeg kan få dette problem ud af verden, og jeg håber et nyt bundkort afhjælper problemet! Jeg aner ikke hvad skulle skabe problemet ellers - rammene er memtestet uden fejl. Så enten er det bundkort eller CPU eller PSU, hvor jeg nægter at tro sidnævnte er problemet. CPU kan godt skabe lidt ram-problemer grundet memory-controlleren i CPUen, men jeg tror nu stadig det er Asus der har lavet et kræsen bundkort. Har læst en del post på nettet omkring problemer med registrering af 12gb ram - hvor bundkortet kun registrerer 8-10gb af dem, hvorefter den kører underligt med forskel på cold-boot og ikke-cold-boot - og disse problemer forekommer også med folk som har købt QVL-ram.

Så nu går jeg bare og venter på at modtage det nye bundkort og forhåbelig få endt dette mareridt

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide, hvad I tænker når I hører dette - tror I også det er bundkortet eller skyldes det noget andet som jeg fuldstændigt har overset (og som komplett.dk også overså ved første RMA)?

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
01-03-2010 15:13:16
Svar/Indlæg:
15982/637
Problemet er med 100% sikkerhed at det er 1600Mhz ram der bliver brugt og til fuldbestykning af alle dimm's. Det dur bare ikke og slet ikke med Asux. Selv om bios sætter dem ned til f.eks 1333mhz kørsel dur det heller ikke, man skal have fat i deciderede 1333mhz moduler hvis man vil være sikker på rimelig problemfri kørsel med fuldbestykning på Asux bundkort.
Problemet skulle ikke være så udbredt med Gigabyte.

SkylineGTR

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2010 15:56:20
Svar/Indlæg:
2011/185
#13 Jeg tror der var en bestem grund til dit problem.

Først vil jeg lige høre ad, brugte du rammenes X.M.P profil (hvis rammene har det)?

Kørte du 1600 MHz på rammene da du fik blå skærm?

For hvis du kørte alle 6 ram blokke på 1600 MHz, så kan jeg godt forstå du fik blå skærm.

Jeg har nemlig lige kigget på asus support liste over ram for dit tidligerer bundkort og gæt hvad der stod der:

DDR3 1600MHz or above DIMMs work only on the Blue slots for one DIMM per channel. Ensure to install the DDR3 1600MHz DIMMs ONLY on the Blue slots!

Altså de hvide slots understøtter kun op 1333 MHz. Så jeg tror dit problem med asus bundkortet var at alle ram slots simplethend ikke understøtter 1600 MHz eller der over og det gav dig blå skærm 😎

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 01-03-2010 15:58:05.

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2010 18:03:21
Svar/Indlæg:
538/20
jeg har prøvet at køre både i XMP-mode, hvor rammene kører med en hastighed på 1600MHz, men jeg har også prøvet 800MHz,1000MHz samt 1200MHz tror jeg det var 🙂