Går den i retten?

Diverse d.  09. februar. 2010, skrevet af Hessi
Vist: 1033 gange.

Hessi
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 14:10:10
Svar/Indlæg:
1972/260
Hej

Jeg har haft en bærbar til RMA i et par uger nu, hvor batteriet ikke ville lades. Og fejlen skete fra den ene dag til den anden. Har haft bærbaren i lidt over et år og den er passet godt på.

Jeg kontakter service-centret for at bede dem prioritere sagen da jeg mangler bærbaren til at gennemfør semestret på uddannelsen (Datamatiker). I første omgang var der lidt bøvl med at finde den men efter et par mails blev den fundet og jeg fik at vide at batteriet var konstateret defekt og der var bestilt en ny, og så snart den kommer skal de lige teste om den virker som den skal og derefter sende maskinen retur.

Takker mange gange for den gode og venlige behandling og afventer at sagen skal afsluttes. Efter nogle dage får jeg en automatisk mail fra forhandlerens RMA system hvori der står at batteriet er en slidtage del og har derfor kun 1 års reklamation så jeg får min bærbar som den blev indleveret. Og det skal siges at RMA systemet blot videresender service-centrets besked til min mail.

Jeg kontakter både forhandler og service-centret og prøver at forklare at fejlen kan jo umuligt være slidtage da den opstod fra den ene øjeblik til den anden. Det er ikke noget der startede i småtingsafdelingen, som det plejer med batterier, og er blevet værre med tiden. Men jeg får blot samme besked, som før... Der er intet at stille op.

Men det har jeg bare svært ved at forstå når jeg på skrift får at vide at et nyt batteri er bestilt og jeg får min bærbar igen i en funktionel tilstand.

Mit spørgsmål er så om det ikke er bindende så jeg får sådan en besked på skrift?

Takker for hjælpen!

Mvh.
Hessi 🙂


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Hessi d. 09-02-2010 14:17:22.
kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 16:22:45
Svar/Indlæg:
1436/25
Her er min mening om sagen som du fremlægger den og om min mening holder i retten ved jeg ikke.

1) Der er altid 2 års reklamationsret på køb og ved forbrugerkøb som der her er tale om er denne 2 års reklamationsret ufravigelig. Det du som forbruger kan reklamere over er fejl og mangler som var til stede ved aftalens indgåelse. Et batteri som der her er tale om udsættes for slitage ved brug og det kan være svært (hvis ikke umuligt) at bevise at batteriet ikke er anvendt forkert og intensivt. Det samme gælder ved køb af ny bil hvor typiske sliddele som dæk og bremser heller ikke laves på sælgers regning medmindre sliddet skyldes en fejl eller mangel.

2) Jeg ved ikke om et skrifteligt tilsavn om at en sag vil få et givent udfald er bindende for sælger og uanset om det er eller ikke er vil det være forbundet med både tid, penge og besvær at få den ret.

Min anbefaling vil være at skrive et pænt brev/mail til sælger hvor du gør opmærksom på hvor glad og tilfreds du egentlig har været med produktet indtil fejlen opstod og at du har fået at vide skriftligt at der var fundet en løsning på problemet og foreslå at de efterlever dette. Du kan samtidig igen anføre at batteriet slet ikke kan lades op og at det jo ikke er et sædvanligt tegn på slid men nærme en fabrikationsfejl.

NB: Prøv at skrive brevet som om du er en loyal og god kunde da de fleste er mere tilbøjelige til at ville hjælpe en sådan.

Hvis de afviser og du orker aqt gøre mere ved det kan du indgive en klage til forbrugerklagenævnet og se hvad de siger til det.


Ubehage
 
Superbruger
Tilføjet:
09-02-2010 16:22:49
Svar/Indlæg:
905/100
Den går desværre i retten.

Batterier er nogenlunde dyre at fremstille, og de holder generelt ikke særlig længe.
Derfor er der vedtaget 1 års garanti på batterier til bærbare computere.

Det overrasker mig meget, at service-centeret ikke fortalte dig det med det samme...


Hessi
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 17:22:42
Svar/Indlæg:
1972/260
#1 og andre - Hvordan lyder det her? Det er til Admire support (service-centret, forhandleren har kun været "formidler")

Hej ... ,

Jeg forstår det simpelthen ikke. Jeg er ellers rigtig glad for min netbook og har brugt den med glæde og omhu, og blev virkelig ked af at den efter den blev defekt og skulle repareres da jeg så skulle undvære den. Men efter en ganske god behandling over mail får jeg jo at vide, på skrift, at batteriet er defekt og bliver udskiftet og jeg venter tålmodigt eftersom jeg netop har fået en rigtig fin behandling.

Og så, efter en lille uges tid, vender sagen pludselig til at jeg ikke får min bærbar repareret, hvilket jeg jo ellers fik at vide at den ville blive. Men jeg får denne gang at vide at det er en slidtage del, som kun har 1 års reklamation, selvom fejlen slet ikke er et sædvanligt tegn på slid, men nærmere fabrikationsfejl. Den vil jo slet ikke lades, og som sagt fra det ene øjeblik til det andet . Jeg håber at i vil forstå at problemet ikke er er opstået af slidtage eller fejlbrug og efterleve udsagnet om at bærbaren ville blive repareret.

Jeg har virkelig været glad for min netbook og den service der har fulgt med og håber i vil gøre en engang yderst tilfreds MSI-kunde glad igen.

Mvh.
...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Hessi d. 09-02-2010 17:23:00.


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 17:35:58
Svar/Indlæg:
1436/25
#3

Jeg synes det lyder fornuftigt :yes:

MEN

Hvis det er et tredjeparts firma har de nok ikke den store interesse i at gøre dig tilfreds. Du skal nok nærmere henvende dig til dem du har købt den hos og/eller MSI i Danmark.

Forhandleren er ikke kun formidler men den ansvarlige da han jo er sælger af produktet og den som er forpligtet til at yde de to års reklamationsret. Han køber bare en "service" i stedet for selv at have denne funktion i virksomheden.

Kort sagt så er det altid sælger du skal klage til.

Edit: Men du kan eventuelt vente lidt med at sende brevet/mailen af sted og se om der er flere som har en mening om dette.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af kasperg d. 09-02-2010 17:37:32.


Hessi
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 17:44:29
Svar/Indlæg:
1972/260
#4 - Gør jeg også - Bliver ikke sendt lige foreløbig.

Men det er jo ikke forhandleren der har skrevet at den kan fikses, det er jo service-centret.

Så skulle jeg i stedet sende mailen til MSI DK hvis de har en afdeling her i landet.


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 17:55:59
Svar/Indlæg:
1436/25
#5
Det er stadig sælgers ansvar. Egentlig dig uvedkommende hvem der har sagt det eftersom det jo er sælger der har valgt at det er en samarbejdspartner der skal løse deres opgave. Af samme årsag må den dårlige service og fejlagtige information falde tilbage på sælger da det jo netop er den service som sælger yder.

Du bør derfor kontakte sælger som herefter hurtigt burde tage kontakt til deres samarbejdspartner og skælde dem ud over denne fejlinformation. Herefter bør de kontakte dig og gøre skaden god igen ved enten at give dig et nyt batteri eller tilbyde dig et til reduceret pris. (I en perfekt verden - men hvem ved 🙂 )

Håber du forstår hvad jeg mener.


Hessi
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 17:58:24
Svar/Indlæg:
1972/260
#6 - Den er fesen ind. :yes: 😀
Tak for hjælpen. 🙂

Andre er velkommen til at kommenterer. 🙂


cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 17:59:09
Svar/Indlæg:
3532/303
Batterier bliver behandlet som forbrugsvare, dvs. kun ½års reklamationsret hvis jeg ikke tager meget fejl.
Det vil altså sige at du står uden en holdbar sag, det sagt, så får man, desværre for forhandlerne og deres økonomi, ofte ret hvis man brokker sig opad.
Så prøv at send en saglig klage og se om ikke de gør noget for dig i sidste ende, det gør de nemlig tit for at beholde kunden og undgå dårlig omtale.


Hessi
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2010 23:58:51
Svar/Indlæg:
1972/260
#8 - Der er 1 år på batterier til bærbare. Aner ikke om det er forskelligt mht. hvilken slags produkt batteriet hører til, men tror det ej. 🙂

Er der nogen der kan finde en afdeling af MSI der hører til her i DK man kan kontakte?


(FIH)
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2010 00:26:50
Svar/Indlæg:
2687/71
det er IKKE alle steder der har et helt år, fx mm-vision har kun et halvt år,


Hessi
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2010 04:41:40
Svar/Indlæg:
1972/260
#10 - Det er lovpligtigt med 1 års reklamation på batterier til bærbar PC'er. Det kan ikke afviges uanset hvor meget de skriver i deres salgsbetingelser. 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Hessi d. 11-02-2010 04:42:10.


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
11-02-2010 07:59:28
Svar/Indlæg:
5363/442
Det er lovpligtigt med 2 års reklamationsret på alt:
http://www.forbrugerraadet.dk/...

Et batteri er dog som sagt en sliddel, og det kan være rigtig svært at bevise at man har brugt det som foreskrevet, derfor er et år det man skal gå efter i den slags sager.

Iht købeloven er det dig der skal bevise at det er en fabrikationsfejl der er skyld i defekten, hvilket er snart sagt umuligt - i praksis vil jeg derfor mene den sag er tabt på forhånd..


#13
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2010 09:32:55
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg har en Asus Eee 1000H hvor batteriet ikke ville lade fra den ene dag til den anden. Jeg ringede ind til asus support og de sagde at jeg bare skulle ligge en ny bios ind.
Det virkede og nu køre den helt fint og har den samme lange batteritid som den altid har haft.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af E2X d. 11-02-2010 09:37:06.


Hessi
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2010 14:09:55
Svar/Indlæg:
1972/260
#12 - Ja der er 2 års reklamation på alt undtagen sliddele som jo bl.a. er batterier, som jo var det vi diskuterede. Og ved lov er der 1 års reklamation på specifikt batterier til bærbar PC'er 🙂

Vi studerede købeloven, aftaleloven og reklamationsret meget nøje i Erhvervsret på HHX - Århus Købmandsskole.

Jeg er også klar over at jeg står med bevisbyrden. Det er faktisk kun det første halve år at forhandleren har bevisbyrden.

Fuldstændig enig, tabt på forhånd. Men det er forsøget værd og jeg prøver at kontakter en eller anden MSI afdeling for at klage, men på en pæn og sober måde.

EDIT: #13 - Selvom jeg er ret sikker på at det ikke vil gøre en forskel så vil jeg da lige prøve det når den engang er vendt hjem til mig. Men jeg har stadig ikke kunne afhente den. Tak for tippet. 😐


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Hessi d. 11-02-2010 14:17:00.


J@ckel
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2010 14:26:37
Svar/Indlæg:
49/6
http://www.forbrugerraadet.dk/...

Siger det modsatte af hvad i siger.

men de fleste yder 6 mdr's garenti og 24 mdrs reklamations ret.
og jeg tror Hessi er bedre end mig til at forklare jer forskellen hvis i ikke kender den


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2010 15:27:52
Svar/Indlæg:
1436/25
#14

Så forklar venligst købelovens § 1, stk. 2 og § 83, stk. 1


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
11-02-2010 16:47:12
Svar/Indlæg:
5363/442
#14

http://www.forbrugerraadet.dk/...

"Købelovens to-års frist for reklamationer gælder også for et computerbatteri i en bærbar pc."

- Og jeg skulle da ikke mene man kan fraskrive sig reklamationsret selv om noget er en "sliddel"...

#15 Det link siger da præcis det samme som jeg gør! 😐

Der er altid 2 års reklamationsret.. Det første halve år gælder den såkaldte formodningsregel (kan sammenlignes med det der normalt opfattes som garanti), der betyder at det er producenten der skal bevise at fajlen er opstået pga forkert brug.

De næste 1.5 år er det køber der skal bevise, at fejlen var der fra start af - noget som er meget svært når det drejer sig om elektronik.. De fleste butikker ombytter dog i langt de fleste tilfælde en defekt vare inden for to år, uden at kræve bevis fra kundens side.

Det får jo så indflydelse på den slags sager her, hvor sælger nægter at ombytte..


Hessi
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2010 00:06:57
Svar/Indlæg:
1972/260
#15 og #17 - I har selvfølgelig begge to ret i hvad i siger, men hvad reklamationsretten naturligvis ikke dækker er slidtage og forkert- eller misbrug af varen.

Og siden batteri kan være og er oftest genstand for både forkert brug og slidtage, har konventionen været at man dækker det 1 år da et batteri burde at holde over 1 år. Alt derefter bliver afvist på det grundlag at fejlen skyldes slidtage og hvis andet påstås skal kunden selv bevise det.

#17 - Korrekt reklamationsretten og mange andre dele af købe- og aftaleloven kan ikke fraskrives eller afviges fra selvom det aftales og indgås af begge parter.

Jeg tror jeg vil prøve at kontakte forbrugerrådet og hører hvad de siger til det. 🙂