ASUS UL30A eller UL30VT ville være mit valg hvis det skal være 13.3". 🙂
Jeg skal dog selv ud og have ASUS UL80VT. Hvorfor?
Af følgende årsager.
- Jeg var træt af bærbare med knirkende plastik kabinet der eftergiver for en smule tryk.
-- Ja, en del af ASUS'en er plastik men det er noget hårdt plast som ikke eftergiver for tryk. Toppen er af aluminium.
- Jeg var træt af bærbare med max. to timers batterilevetid. Jeg vil gerne sidde til undervisning og programmere uden at skulle sætte strøm til så snart der er gået en time og et kvarter. Et vigtigt kriterie for mig, en ting som gør en pc bærbar/mobilt er at den ikke skal være afhængig af at der findes strømstik hvor man er, det er ligesom idéen med mobilitet.
-- ASUS'en har et kæmpe batteri der holder en hel arbejdsdag og lidt til ved ganske normal brug, og omkring fire timer ved fuld load.
- Størrelsen skal være sådan at man kan have den med rundt uden den bliver for tung, men den skal heller ikke mangle noget, f.eks. drev eller dårlig opløsning på skærmen.
-- ASUS'en er 14", hvilket gør den temmelig mobil, den kan være i min taske med mine bøger, selv med en neopren taske omkring. Selvom den er mobil, mangler den ikke drev eller har for lille opløsning. Jo, til programmering hjemme eller på kontoret bruger man en ekstern skærm med større opløsning, men ude i "feltet" er det ganske fint. Selv med sin fine skærm og drev inkluderet, vejer ASUS'en relative små 2 kg.
- Jeg var træt af bærbare der skulle være mobile og have lang batterilevetid på bekostning af ydelse. Jeg ville have en bærbar der både var mobil, robust, med langlevetid og samtidig ydelsesskærk, den skal simpelthen ikke mangle noget.
-- ASUS'en har en rigtig fin ydelse som kan justeres, både til kontorbrug og grafikmæssig brug. Ja, spil er muligt - måske ikke på top kvali, men til at holde ud.
- Jeg var træt af bærbare der skulle æde mega meget strøm og omdanne 70% af strømmen til varme hvilket resultere i nærmest overdøvende larm. Jeg ville gerne kunne sidde med min bærbar på skødet eller kunne hvile hænderne hvor det er meningen på bærbaren uden at føle jeg har fået feber. Jeg ville gerne kunne sidde med den til undervisning uden den overdøver underviseren.
-- ASUS'en tilbyder nem og ligetil justering af ydelse, varmeudvikling og larm. Ja, det gør andre også, men det er igennem Windows og besværligt og ofte ikke funktionelt. ASUS's system er bare genialt, det virker!
Alle ovennævnte kriterier og krav havde stort set lige høje prioriteter med marginaler til forskel, og det var vigtigt at alle kriterier og krav blev opfyldt optimalt. ASUS'en opfylder efter min mening disse krav og kriterier så optimalt som muligt.
Måske har jeg overset noget men jeg har altså efterhånden brugt en uges tid på at kigge utallige bærbare igennem, alt fra toshiba til sony til medion til IBM og dell osv... ASUS'en giver simpelt hen, den bedste samlede løsning til en fornuftig pris.
En ting er dog sikkert, bygningen af kabinettet og materialerne er selvfølgelig ikke det samme som IBM's thinkpad eller Dell's latitude, men robust nok.