Fjernbetjening vil ikke

Diverse d.  13. februar. 2010, skrevet af Burgurne
Vist: 300 gange.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2010 18:16:48
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hej.
HJÆLP. Mine fjernbetjeninger vil ikke betjene min settopboks!
Alm dansk TV-opsætning med Philips 42", Philips Bluray-afspiller, Denon surround reciever, panasonic hdd-recorder, samt settopboks fra Dansk Bredbånd til Viasat. Alt betjenes med en Logitech harmonie fjernbetjening, men ... og her kommer det underlige.
Ovennævnte har virket fint i ca 1½ år (undtagen blu-ray afspilleren der er kommet til for ca 8 mdr siden), men forrige uge begynde settop boksen at have mere end svært ved at fange signalerne fra fjernbetjeningen. Jeg prøvede så den originale fjernbetjening til settopboksen, men den ville heller ikke. Begge fjernbetjeninger virker dog fint hvis man befinder sig max ½ meter fra settopboksen!
De fleste gange, men ikke altid, hjælper det, hvis jeg lige skruer op eller ned for lyden på TV med Harmony-fjernbetjeningen, for derefter at skifte kanal på settop-boksen. Lydstyrken bestemmes af TV'et.
Aha, mente den kloge, "der skal en ny settopboks til!". Jeg fejlmelder den til DB, får en ny boks og ny fjernbetjening tilsendt, udskifterboks og remote, og alt virker fint ... i ca ½ time, så er jeg tilbage til samme fejl igen. jeg har haft flyttet på settopboksen, den har stået under TV'et, oven på stereo-racket ved siden af TV'et, længere væk fra TV'et, og hver gang den flyttes virker det fint i 10-30 minutter, hvorefter den er gal igen.
Det er KUN settopboksen der har disse problemer, så hvad kan det være?
Jeg vil blive dybt taknemmelig for noget hjælp til dette, for mig, mystiske problem.
Noltus

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2010 18:47:35
Svar/Indlæg:
2211/331
Øhhh,har du ikke en kone,hun skal iøvrigt heller ikke have nye batterier 😀

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2010 00:11:32
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jo, men det hjælper ikke rigtigt, da der ingen knapper er på den lo... settopbox. Ellers havde hun bare fået en stol udleveret, så hun kunne være knap-bestyrer.

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2010 01:07:30
Svar/Indlæg:
2823/238
Hvis både Remote og STB er skiftet, så kan det vel kun være en ekstern fejl kilde, prøv at slukke/fjerne de tinge som der ikke er brug for, evt. Prøv den på et nyt fjernsyn eller i et andet værelse.

Kan den firmware opdateres, (er den lige blevet det?)

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2010 01:51:02
Svar/Indlæg:
5874/1287
Det eneste nye i "nærheden" af STB er snevejret (giver lidt lysindfald på bagvæggen om dagen).
Da alt andet fjernbetjent virker med samme fjernbetjening, og STB'en ikke virker med universal ELLER sin originale remote er jeg totalt forvirret. Jeg har prøvet i dagslys, aften med lyset tændt (sparepærer), med AL lys slukket, undtagen selve TV'et, men intet hjælper. Jeg har desværre ikke mulighed for at prøve med et andet TV, men kan scartstik og TV pludselig være fejlen? Har som nævnt kørt fint længe.

Den kan godt firmware opdateres, men der er ingen nyere firmware end den der er i den nye boks. Jeg må have noget elektronisk støj, som kun påvirker STB'en, men hvorfor mon den virker fint i 10-30 minutter efter den har fået ny placering? Det lyder næsten som noget Stephen King kunne have skrevet 🙂

Jeg ønsker mig _næsten_ tilbage til de gode gamle dage, hvor vi kunne se DR og intet andet. Der måtte man rejse sig fra stolen for at tænde/slukke sit TV (i sort/hvid) 😳