Hvilken Router til ComX Fiber

Diverse d.  15. februar. 2010, skrevet af [K9] Meneze
Vist: 4922 gange.

[K9]
 
Superbruger
Tilføjet:
15-02-2010 17:20:35
Svar/Indlæg:
115/73
Heysa gutter

Kan I guide mig i hvilken router jeg skal løbe til min 50/50 linie ?

Min stationær skal stadig være med kabel med de blærbare + ps3 skal køre trådløst oggerne med mindst muligt datatab :)

ComX kan ikke gove mig et svar på deres præference udstyr 😕

PFT

[K9] Meneze
Capiz
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2010 17:37:56
Svar/Indlæg:
1498/226
Kigger lige med, for min Dir-615 kan slet ikke klare sådan en linje 😲


penol
 
Superbruger
Tilføjet:
15-02-2010 20:34:25
Svar/Indlæg:
570/21
Hvorfor kan din dir-615 slet ikke klare sådan en linje? der er da kun 50 mbit hver vej og den kan da levere et ok throughput. Det gør den i hvert tilfælde ved min linje. 🙂

Nej, det er en ældre router, men Dir-655 kan vel klare det.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af penol d. 15-02-2010 20:35:22.


Capiz
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2010 20:49:49
Svar/Indlæg:
1498/226
Min router falder ud hele tiden. Den skal rebootes før den virker igen... Den har ikke været et problem førhen.


xystos
 
Superbruger
Tilføjet:
15-02-2010 20:55:28
Svar/Indlæg:
293/5
#3

Har du tjekket om der er en ny firmware til din router?

ellers kan jeg huske at jeg har læst om nogle der rent faktisk afhjalp lignende problemer ved at stille en lille blæser op ved siden af kassen, eller installerede nogle heatsink direkte på processoren(sidste mulighed anullerer selvfølgelig din reklamationsret)

Ellers kan Dlink DIR-655 anbefales, den har jeg i hvert fald ikke haft andet end gode erfaringer med.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af xystos d. 15-02-2010 21:02:11.


Springer
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2010 09:32:29
Svar/Indlæg:
765/28
Er også lige med på en lytter.
har også overvejet en Dlink DIR-655 men spørgsmålet er om man ikke lige så godt kunne finde en dual band router når man nu alligevel er i gang med at købe ind?
Fx denne: linksys WRT610N (1038 kr) netgear WNDR3700 (861 kr.) eller netgear WNR3500L (564 kr) - ikke dualband.
Liste over dualband routers - EDB priser. http://kortlink.dk/edbpriser/7...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Springer d. 16-02-2010 09:32:48.


Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2010 11:19:22
Svar/Indlæg:
6624/113
Jeg kan ihvertfald sige god for DIR-655.


[K9]
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2010 17:42:28
Svar/Indlæg:
115/73
det kunne tyde på jeg skal kigge lidt på den d-link 😛


mikam
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2010 18:04:00
Svar/Indlæg:
873/25
Den netgear WNDR3700 har jeg og den er det mest stabile man kan få. Aldrig udfald eller problemer, virkelig pengene værd. Og så har den et usbstik, så man kan dele filer direkte på netværket 🙂


vigge
 
Enthusiast
Tilføjet:
15-03-2010 11:12:42
Svar/Indlæg:
11/0
Hey har i fundet ud af hvad der duer jeg sider selv med en 25/25 den køre dog for det meste min 35/35 😛
Men min Dlink DIR 524up går kold i hele tiden og skal genstartes flere gange om dagen så jeg er lidt spænt på hvad i kommer frem til


[K9]
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2010 11:20:53
Svar/Indlæg:
115/73
Jeg købte selv den mikam ref. til og kan kune sige den spiller sq, fuld skrue på mit net både med og uden kabel :)

Tak til alle der var med til at hjælpe her :)

K9Meneze


vigge
 
Enthusiast
Tilføjet:
15-03-2010 11:31:25
Svar/Indlæg:
11/0
1000 tak så tror jeg lige jeg vil bestille sådan en netgear WNDR3700


Springer
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2010 11:40:52
Svar/Indlæg:
765/28
Netgear WNDR3700 Spiller bare. Eneste genstart havde jeg i går da den opgradrede firmwaren ellers har dne bare kørt og kørt og kørt.... man skulle tro det var en duracell kanin 🤣


#13
mean
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2010 11:54:21
Svar/Indlæg:
123/25
Du kan prøve en Belkin N1 Vision


Capiz
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2010 12:20:00
Svar/Indlæg:
1498/226
Nu har jeg fået opdateret min firmware, og hold da op, klippe stabil linje, samt at det jo rent faktisk er en billig router. Den kan levere alt hvad jeg har behov for, med min 50/50Mbit linje.

Mvh
Rasmus

ps: det er en DIR-615


bamselinen
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2010 13:17:48
Svar/Indlæg:
2145/218
Jeg har en Dlink dir-655 og har været rigtig glad for den indtil den fik en omgang blomster vand af kæresten dog skal det lige sige at selv efter blomster vand kørte den stadig ganske stabilt i en periode.

Dog er den afgået ved døden nu og jeg har fået en eller anden netgear som også er rigtig god.


Hediki
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2010 13:29:48
Svar/Indlæg:
1726/49
jeg sidder på en 60/60 fiber linie som min tidligere router ikke kunne håndtere. jeg skrev så selv en tråd her inde for at hører hvad folk ville anbefale mig

jeg blev anbefalet en D-Link DIR 655 og nøj en verden til forskel fra min Tidligere Cisco router. så den kan jeg kun klart anbefale 🙂


vigge
 
Enthusiast
Tilføjet:
15-03-2010 14:33:10
Svar/Indlæg:
11/0
Jeg fik ikke en netgear WNDR3700 da de var udsolgt ved den lokalre forhandler men fik i stedet en Dlink dir 825 til 700 som de ville garentere var mindst lige så stabil og det virker skam også lovende indtilvidre 😀


Webnik
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2010 14:46:46
Svar/Indlæg:
2356/28
Det er fint nok med de billige routere, hvis man da ikke har behov for at køre de tunge sager.

Hr og fru jensen der bruger den til sikkerheden, lidt surf og mails har bestemt ikke brug for en router til flere tusinde kroner. Det har gameren der også bruger en god gang p2p og måske hoster lidt ved siden af til gengæld... Så det er ikke et spørgsmål om hvad der og godt, men hvad DU har brug for! ...og her gælder det som alt andet hardware. Det hjælper ikke noget at spare på gfx hvis du primært gamer. Det siger sig selv.

Bestiller man f.eks en 10/10 erhvervs linje fra en af de respektive udbydere får man en router med til et sted mellem 3-8.000 kr. Derved er det nok lidt naivt at tro på at en router til 5-600 kr kan klare den samme opgave ...også selvom det er hjemme. Igen behov.

En router en i bund og grund en lille pc med 2 eller flere netkort, en CPU, ram, OS osv. nogle af dem med en indbygget switch.

Så her er gældende som en alm pc i f.eks et spil. Her er man nødsaget til at skrue ned for grafikken hvis den bare ikke kan levere... Samme i en router.

I routere begrænser man enten throughput eller hvor mange active sessioner den kan klare for at "matche" routeren ydelse. Nogle producenter af billige routere ser en ære i at kunne levere en router der har et throughput (altså hvad routeren er i stand til at route, IKKE hvad der kommer gennem switchen) andre laver en mellemting, og nogle flere sessioner og mindre throughput. Mange producenter skriver desuden hvad deres fine router kan levere UDEN brug af stateful packet inspection, QoS, firewall osv.

De fleste aner intet om hvad de køber og kigger bare på en hurtig test og ser: Nøjjjj, 95Mbit throughput!!!! Det svarer så nøjagtig til den gut der står i bilka og skal købe sin nye gamer PC og ikke aner hvad han laver. Han tager gerne den PC der i overskriften kører det højeste antal Ghz på CPU, uden at skænke resten en tanke. Medfølgende software, ubrugbare kortlæsere osv som han alligevel aldrig fik brug for. Man betaler jo for det hele.

Folk burde sætte sig mere ind i routere især da mange efterhånden har nogle rigtig kraftige linjer. Læse nogle reviews og forstå dem. For der er nøjagtig lige så stor forskel kvalitet/ydelse/behov, som når vi skal ud og finde vores nye hardware til spanden derhjemme.

Hermed sagt: Du kan nemt finde en router til 500-1000 kr der kan klare dine behov, du skal bare vide hvad dine behov er og hvad det software du bruger egentlig gør. Eksempelvis er der i gaming mange der ikke kan forstå deres ellers så fine router ikke kan levere tilstrækkeligt.

I visse spil henter man f.eks en server liste og kobler sig derfra på til den man nu vil spille på. Når man henter en serverliste i nogle spil vil du faktisk åbne en session til hver eneste server du ser på din liste. Hvis routeren ikke kan håndtere alle de samtidige sessioner vil du opleve alt fra meget dårlig performance (lag, forsinkelser) til nedbrud af router.

Nogle som f.eks Apple og nogle af deres ellers så roste produkter er begrænset til 125 samtidige forbindelser... Hvad hjælper den hvis der findes 181 servere? og du samtidig på din fine 50/50 sidder og henter lidt video osv over p2p? Noget må vige, for den kan altså kun tage de 125 ad gangen, ellers er der x antal minutter inden nye "slots" kan frigives.

Så det er værd at læse nogle reviews omkring dette, da routere efter min mening er et helt overset stykke hardware man bare tager for givet.


vigge
 
Enthusiast
Tilføjet:
29-01-2011 01:29:57
Svar/Indlæg:
11/0
Webnik #18

tror helt sikker der er noget om det du skiver men synes det er totalt uoverskueligt nu er der snart gået et siden jeg købet den Dlink DIR-825 jeg omtalt længere oppe. detn var sku dejlig det første stykke tid men det sidste halve år har jeg været rigtig godt træt af den for vores net bliver bare mere og mere langsomt og ustabilt og det gælder både trådløs og kabel. pt køre den med DD-WRT softwear men det er det fsaktisk ikke blevet bedre af. for det meste bruger vi vores net til at surfe og konen spiller farm ville på facebook og ja så sker det da nogle gange at jeg downloader lidt. Skal man virklig op og købe CISCO udstyr for at kunne udnytte sin fiber når jeg ringer til sydenergi får jeg bare at vide at det ser ud som det skal og de anbefaler 635 og folk siger den bare køre men det fadter jeg ikke når nu min ikke vil


Webnik
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2011 18:52:11
Svar/Indlæg:
2356/28
#19

Nej, du behøver umiddelbart ikke dyrt Cisco udstyr til den smule du beskriver der.

De fleste routere går døde pga af for mange samtidige sessioner og/eller for meget båndbredde. Netop din router mener jeg kan håndtere acceptabelt af det hele...

Du kan prøve at "disable" SPI (stateful packet inspection) og se om det gør en forskel... Ellers findes der en masse forskelligt software du kan teste med og finde dens svage punkt, og hvor det går galt. Men start engang med at disable ting som: SPI, diverse logs osv.


vigge
 
Enthusiast
Tilføjet:
28-02-2011 09:04:47
Svar/Indlæg:
11/0
Hey nu gider jeg ikke rode mere med den skide D-LINK har afleveret den i butikken til rep og så skal den bare sælges når den kommer retur. Så kom frisk hvis i mener at hvide hvilken jeg skal vælge min forbindelse er 60/60 eller 90/90 fra den 1.4.2011 alt efter hvad de bliver enige om på arbejde. Jeg bruger nettet til spil torrent og til at sende film til redigering. nåe ja surfer jo også lidt 😀

En ting er sikkert jeg skal ikke ha en D-LINK igen når ikke en gang deres 825 kan klare 30/30


Archilife
 
Overclocker
Tilføjet:
28-02-2011 10:38:53
Svar/Indlæg:
228/8
Jeg har em wndr3700 og den klarer næsten 100/100 (ligger som regel i de høje 90ere). Har ca samme forbrugsmønster som dig så vidt jeg kan læse..


loopstr
 
Ny Skribent
Tilføjet:
28-02-2011 10:57:07
Svar/Indlæg:
494/66
#22

Jeg har sat en WNDR3700 op hos en af mine bekendte som har 90/90 waoo og den trækker som en 100/100 hele vejen så den vil helt sikkert også trække din 100/100

Det er hvertfald ikke routers skyld hvis det ikke kører optimalt

#0 en WNDR3700 er en virkelig god router


vigge
 
Enthusiast
Tilføjet:
28-02-2011 11:33:35
Svar/Indlæg:
11/0
Har lige siddet og kikket lidt på en Linksys E4200 og en Netgear WNDR3700v2 har tit ærget mig over jeg ikke for et år siden valgte en WNDR3700 men hvor jeg skal på den igen ser det ud til at linksys klare sig lidt bedre her er lige et link til en test som jeg har skulet til http://www.smallnetbuilder.com...


#25
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2011 12:10:44
Svar/Indlæg:
4018/217
Nøj jeg bliver helt misundelig og ked af det når jeg høre om jeres forbindelser. Jeg bor desvære i TDC´s højborg kbh området og må nøjes med en yousee (tdc) forbindelse på 20/2 til 249kr/md (normalpris 15/1 til 249).

Hvis jeg bare havde en 30/30 ville jeg være så taknemmelig. Men nej TDC har monopol på ALLE offenlige faste forbindelser. Kun få boligområder og div steder hvor DONG i sin tid tilsluttede folk til fibernettet kan få gode, hurtige, stabile linjer her i TDC´s højborg. Går faktisk og glæder mig til LTE kommer for så vil mange af de alm internet brugere hoppe over på det trådløse net hvilket vil presse TDC til at kunne tilbyde lidt mere end en kobberforbindelse for at holde på det faste linjer... Håber jeg.

Det kan jo også være de tilbyder en pakkeløsning istedet hvor de bundler et LTE modem og en kobberlinje til samme pris istedet. Det vil betyde at der går endnu flere år før vi i nordsjælland og kbh området kan få rigtigt internet 😩 :'-( :no:


Håber at politikkerne snart gør noget ved det her, det kan ikke passe at et selskab kan have monopol på alle faste forbindelser i et område og derved tage en pris fra 7,98->24,88kr/Mbit for download og 79,80->199kr/Mbit for upload og det er vel og mærket med en latterlig forbrugsgrænse på alle forbindelser på over 30Mbit.


vigge
 
Enthusiast
Tilføjet:
28-02-2011 13:12:01
Svar/Indlæg:
11/0
#25

Kan godt forstå dig jeg kan tydeligt huske hvor træls det var med kobber forbindelsen.
Jeg kan så trøste dig med at det også er træls at side men en go forbindelse når ens udstyr ikke kan klare presset


Webnik
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2011 19:10:44
Svar/Indlæg:
2356/28
Vigge

Når du kigger efter ny router skal du kigge efter en router der klarer sig godt både med throughput (med SPI/DPI) og kan tage en MASSE samtidige sessioner. Lad være med at stirre dig blind på throughput, da mange producenter kompenserer med sessioner på dette område. WNDR3700 er ingen undtagelse... Men stadig et fornuftigt bud i den prisklasse.

Du har som jeg læser dit behov brug for en rimelig kraftig router, og burde hvis pengene er der kigge lidt efter en bedre i klassen over disse.




#28
Spio
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2011 19:35:43
Svar/Indlæg:
1114/293
#27

Hvor mange samtidige sessioner skal den da kunne tage i følge din mening?


vigge
 
Enthusiast
Tilføjet:
01-03-2011 08:35:24
Svar/Indlæg:
11/0
#27

SPI Stateful Packet Inspection
DPI Deep Packet Inspection

Hvad er det lige jeg skal med disse ting måske et dumt spørgsmål men prøver alligevel


Webnik
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2011 16:47:43
Svar/Indlæg:
2356/28
#28

Kommer jo helt an på behovet. Har man 1 PC og en 10/1mbit, tjekker mail, skriver lidt på hwt og spiller i ny og næ lidt online, kan man sagtens nøjes med en helt billig router der ikke kan klare hverken voldsom mange sessioner og et kæmpe throughput med alle sikkerheds funktioner på... Det er der ganske enkelt ikke brug for.

Men har man 2-3 PC´er fordelt på familen, et mediecenter + en server der tromler derudad med DC++, FTP egen mail/SQL/webserver, diverse torrent programmer og en 90/90mbit, og en helvedes masse porte åbne, er man nødsaget til at have en router der kan klare både at kunne route denne trafik og håndtere de mange samtidige forbindelser og kunne filtrere uønsket trafik fra effektivt. Her kommer SPI/DPI ind i billedet samt en masse andre brugbare funktioner i nutidens routere som bestemt ikke er lavet for sjov skyld og ingen-ting. Problemet er bare at de knækker halsen på de fleste billige routere når disse funktioner bliver taget i brug og der sidder noget udstyr bag ved der er krævende.

En anden mulighed er jo så at disable disse sikkerhedsfunktioner. Væk med SPI, andre firewall indstillinger og alle logs... Dette vil helt sikkert give en DEL mere at arbejde med, men på bekostning af sikkerheden.

Så Vigge, hvis du mener du kan undvære sikkerheden på dit netværk kan du helt sikkert få klemt mere igennem på denne måde. Tit er alle disse funktioner som standard "enablet".

SPI/DPI er en sikkerhedsfunktion der i grove træk sørger for ikke at lukke forkert trafik ind hvor det ikke hører til. Dropper pakker der ikke passer med de forventede


vigge
 
Enthusiast
Tilføjet:
01-03-2011 21:10:38
Svar/Indlæg:
11/0
Webnik

Regner ikke med at jeg behøver at slå diverse sikkerhed fra i den nye router for hvis det bliver tilfældet ryger den retur ligesom den gamle. Har du et bedre forslag til køb af router så er det nu du skal komme ud af busken


Webnik
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2011 10:18:56
Svar/Indlæg:
2356/28
Hmm, den er svær grundet prisen... Nemmest ville det være at råde til en af Ciscos større modeller som jeg med sikkerhed ved du ville blive henrykt over, men sikkert ville falde af stolen med hjernteslag over prisen. For de er desværre dyre.

Da du allerede er utilfreds med din sidste "hjemmerouter" tror jeg ikke du meget ud af en ny i samme klasse bare i et andet mærke. Så jeg vover at råde til udstyr beregnet til lidt andet end hjemme-surf og light-gaming...

Stadig billigt i indkøb synes jeg du skulle prøve enten en Netgear UTM5 eller UTM10 som ligger i prisklassen: 2000-2700 kr. F.eks denne:

http://www.edbpriser.dk/Produc...

Den er lidt i anden boldgade en de andre du kigger på og efter min mening til en pris der er til at betale. Du vil med denne ikke kunne køre med din 90/90Mbit med alt enablet, men sagtens med SPI. Kan du iøvrigt også med UTM 5 som dog koster en 700 kr mindre.

Men ud fra hvad du skriver vil jeg mene det er den retning du burde vælge, især når du nu snart ligger tæt på de 100Mbit og allerede er træt af din nuværende router med din nuværende forbindelse.


Capiz
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2011 10:37:48
Svar/Indlæg:
1498/226
En opdatering til min #1

Min d-link 615 virker nu helt perfekt.
Jeg har en 60/60 linje med 1 pc, popcorn, Xbox360 og Ps3!
Jeg fjernede min lettere defekte hp Pro courve.
Jeg henter med fuld linje ~72Mbit og har ingen problemer mere.
Jeg kan slet ikke se hvad der skulle være problemer.
Jeg mener ikke at der burde være grundlag for køb af router til 2000,-
Jeg kan ikke forsvare mit valg så grundigt som forrige post gør, men det virker godt her med en DIR-615!

Mvh
Rasmus


Webnik
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2011 11:59:54
Svar/Indlæg:
2356/28
#33

Som skrevet tidligere har behovet alt at sige... At din router kan følge med til dit behov er fint, men er ikke ensbetydende for at den slår til for alle.

Nu har det ikke meget at gøre med hvor mange ting du har hooket på din linje, mere har det at sige hvad og hvor mange resourcer de pågældende ting bruger. Om Vigge så har brug for alt dette når alt kommer til alt, om hans problem ligger andet-steds i hans net kan jeg umuligt vide, men som udgangspunkt svarer jeg tilbage på de ting han selv efterlyser...

En anden ting er også sikkerheden som jeg ikke mener man bør gå på kompromis med. Og jo flere ting du åbner op for ud-ad-til, jo større behov er der for at sikkerheden er i orden. Alt dette får man ikke foræret...

Jeg siger bestemt ikke at folk skal købe en router til 2000, som iøvrigt stadig er en billig løsning og mangelfuld for visse andre. Det kommer helt an på folk og deres behov.

Det kan i bund og grund sammenlignes med at du har Crysis eller andet krævende som behov, køber 2 nvidia 480 i SLi, dyre ram, PSU osv ....for derefter at undre sig over spillet kører af lort fordi du selv mente en Celeron på stock speed var RIGELIGT til det setup. Kend dine behov samt udstyret. Sådan er det jo med alting ik?



Webnik
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2011 12:34:38
Svar/Indlæg:
2356/28
Nu glemte jeg lige at nævne at ved problemer med netværket gælder det selvfølgelig også netkort, kabler osv for at have et velfungerende net.

Jeg har selv i flere år kørt som tekniker på alt fra antenne hos private til større fiberforbindelser for diverse udbydere og set lidt af hvert. Eksempelvis en gut der gik helt amok over hans efter egen mening "skod-fibernet" (25/25mbit) han havde betalt for i dyre domme og kørte mildest talt elendigt og overhovedet ikke opfyldte de ting der var lovet.

Det viste sig at han selv havde monteret RJ45 connectorer af typen lexcom 125 i hele sit hus hvor der MINDST var afisoleret og opsnoet 10CM (normalt max 13mm) på hver connector og det halve af kablerne var brugt signalkabel (ikke parsnoet) samt hans egen bærbar, en IBM fra år 19-hundrede-og-hvidkål med 10Mbit kort i... Her betyder godt udstyr nu ikke meget :( Samme med en kunde der klagede over udfald på sit kabel-modem der viste sig at være opkoblet på en tørresnor på loftet med muffer og kroge... Amen altså..

Andre ting kan også have indvirkning på dit net, som netkort. Forvent ikke at kunne udnytte din dyre routers funktioner fuldt ud med et netkort til 80 kr. Software er den største synder. Man kan idag få et hav af forskellig software der enten skal kunne optimere dit internet/LAN osv samt diverse båndbredde-styrende software som iøvrigt også forefindes i en del p2p osv. Disse programmer kan nemt have dårlig indvirkning på et ellers velfungerende net.


mortendb
 
Overclocker
Tilføjet:
15-05-2012 13:20:20
Svar/Indlæg:
2/0
God side med performance tests af billige routere
http://www.smallnetbuilder.com...

ASUS Black Diamond Dual-Band Gigabit Wireless-N Router (RT-N56U) kan varmt anbefales, jeg trækker fint 265/265 Mbit hos ComX.

Alt er selvfølgelig også kablet med cat5e eller cat 6 kabel og det er ordenligt lavet.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mortendb d. 15-05-2012 13:20:50.


loopstr
 
Ny Skribent
Tilføjet:
15-05-2012 13:24:21
Svar/Indlæg:
494/66
Hej mortendb

Velkommen til hwt.dk 🙂

Som du vil kunne se på den forrige post før din er denne tråd en hel del gammel
Tilføjet:
02-03-2011 12:34:38

Udover det holder jeg med dig i at den Asus er god 😀


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af loopstr d. 15-05-2012 13:24:48.