Jeg havde mit grafikkort ude, for at teste det i en anden pc. Den anden pc, spritny, virkede ikke.. Nå. Det var ikke grafikkortets skyld.. Og så røg det tilbage i min maskine.
Så ville den ikke starte op.. Blæserne starter, og den kører i 2 sekunder. Så lukker den ned... På bios-display på bundkortet kan jeg se, at initial-bios gør hvad den skal, og sender kontrollen videre til den normale bios. Og så begynder den at slukke.. Og fortæller glad, at alt er gjort uden fejl 😩 😩
Jeg har søgt på nettet, og fundet ud af at rigtig mange har præcis samme fejl. Præcis samme hardware. Og ingen løsning 😲
Jeg har nu fundet ud af, at jeg kan tage batteriet ud - aflade bios-rom - og så kan jeg få lov at starte computeren.. Jeg må ikke ændre noget i bios. Ikke engang gemme default settings. For så skal jeg jo genstarte; og batteriet skal ud igen...... ☹
Så jeg kan boote med fail-safe bios. Det fungerer også.. Fint nok.
Nu skal jeg jo så have et nyt bundkort, og jeg vil også skifte grafikkortet. Hvem ved - måske har grafikkortet båret fejlen fra den anden computer 😕
inden du laver noget med indkøb skal du prøve bios med 1 ramklods hvis det virker skal du teste alle din ram med memtest det kunne være bundkortet ikke ville køre med 4 ramklodser hvis det virker du komme i bios skal sætte hastigheden for din ramklodser ned 533mhz