Stabilt internet?

Diverse d.  20. februar. 2010, skrevet af Anonym191016
Vist: 837 gange.

Anonym191016

Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2010 19:35:54
Svar/Indlæg:
525/67
Vi har internet hos Telia, IP-tv, IP-tlf gennem ADSL på 10 Mbit.

Vores tre-benede hovedstik sidder ude i køkkenet, og der er trukket et kabel (af de tidligere beboere i vores lejlighed) til et sekundært inde i stuen - som vores router er tilsluttet.

Vores forbindelse har ikke været stabil siden vi fik det, jeg ringede til Telias tekniske support, og de sagde at det RJ11 kabel, der går fra hovedstikket ikke må være længere end 2m for en stabil forbindelse, idet kvaliteten af RJ11 kabler er lavere end RJ45 ethernet kabler (der kan være op til 100m).

Nu er mit spørgsmål så, om i kan regne ud hvilken type kabel der går fra hovedstikket til det sekundære telefonstik? For hvis det er af gammeldags "telefon-kabel" kvalitet, så svarer det vel til RJ11, hvorfor vi skal flytte routeren ind i køkkenet (hvilket vi ikke kan, idet tv-boksen skal have et ethernet kabel tilsluttet), eller trække et nyt RJ45 kabel..

Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af Sajmon d. 20-02-2010 23:12:32.
arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2010 20:26:31
Svar/Indlæg:
2823/238
vil det sige at du KUN har tre polede stik i hytten?
Sidder der noget i de andre stik du har ? evt. en telefon fx...

xystos

Superbruger
Tilføjet:
20-02-2010 21:23:09
Svar/Indlæg:
293/5
Det er højest sandynligt et almindeligt telefonkabel. Skal ikke gøre mig klog på hvor langt et almindeligt telefonkabel kan trække et signal, men har du prøvet at slutte routeren/modemmet til ude i køkkenet for at se om det overhovedet gør en forskel på jeres stabilitet? Hvis de tidligere beboere ikke har installeret kablet ordentligt kan han jo have ret i at det er der jeres problem er, men det lyder lidt mystisk at signalet ikke skulle kunne forlænges med mere end 2m, medmindre at man med vilje stripper ledningen for alt isolering og hælder lidt jernoxid på for at fremme rust 😛 .
Jeg ved at min svoger, vha. en TDC teknikker, fik "flyttet" hans hovedstik fra et rum der lå ca 20-25 m væk, og det kabel lignede et ganske almindeligt telefonkabel, men undersøgte det godt nok ikke nærmere, så kan selvfølgelig ikke vide mig sikker.

Ellers er der jo ikke andet at gøre end, som du selv er inde på, at trække et patchkabel(rj45) ude fra køkkenet ind til stuen hvis det ikke kan lade sig gøre på andre måder.

Var det mig ville jeg nok starte med at sætte routeren ud i køkkenet, og undvære fjernsyn 😲 i så lang tid som i nu skal bruge for at tjekke jeres forbindelse nu også er stabil(ved ikke hvor tit forbindelsen falder ud for jer) så du er sikker på at det rent faktisk er de sidste meter på din forbindelse der er problemet, og ikke bruger penge på noget, der i givet fald, alligevel ikke ville hjælpe dig.

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2010 23:04:41
Svar/Indlæg:
798/19
Du kan prøve at se om de har ret ved at sætte routeren ud til telefonstikket og forlænge med et netværkskabel.

Når det så ikke virker, så skal du få sat hastigheden ned til en hastighed hvor routeren kan følge med, skifte router eller finde en udbyder der fatter noget :P

Anonym191016

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2010 00:24:16
Svar/Indlæg:
525/67
Hehe..

Ja, god idé med at prøve udelukkelses-metoden.

Nu har jeg prøvet at splitte hoved-stikket ad, det er et rj45 kabel vi får ind, jeg kunne godt tænke mig at prøve at lave stikket i køkkenet (3-benet) om til et et rj11 stik (som jeg havde inde i stuen, men som nu er pillet ned), det er fra tdc..

Er der nogen, der ved hvilke af de 4 par (8 ledninger), orange, grøn, blå og brun, der er de "bærende" rå kobber ledninger - dvs. der bærer adsl signalet?

Det ser sådan her ud: http://peecee.dk/upload/view/1...

Jeg har fundet en installationsguide her: http://download.opasia.dk/pub/...

Men ved ikke hvilke af de 4 par (8 ledninger), der skal hvorhen. RJ11 har jo kun 4 pins, hvor rj45 har 8.

Anonym191016

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2010 00:29:38
Svar/Indlæg:
525/67
Nevermind, fandt ud af det.. blå og orange ned i 3 og 4 :)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Anonym191016 d. 21-02-2010 01:23:38.

Anonym191016

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2010 00:29:56
Svar/Indlæg:
525/67
Tak for hjælpen.. 😉

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2010 11:19:10
Svar/Indlæg:
699/41
Jeg ville afmontere ekstra stikket og sætte routeren til ude i køkkenet.
Det ekstra stik vil bare virke som en støjmodtagende antenne pga. kablet, og det kan give et par ekstra db helt at afmontere det.