Hvorfor er Mac bedre ???

Diverse d.  22. februar. 2010, skrevet af SBHT
Vist: 1009 gange.

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2010 15:37:32
Svar/Indlæg:
812/133
Hej,

Jeg er som mange andre vild med at fotografer og redigere billeder!

Jeg vil gerne begynde at gå lidt mere seriøst til den, og har overvejet at skaffe mig en bærbar som jeg kan have med mig!

Flere siger at jeg får ikke noget bedre end Mac til at redigere billeder, hvorfor? hvad er der galt med en alm bærbar pc ?

Ud fra spec ser det ud til at man får langt mere for sine penge ved en alm bærbar pc!

Ved bare ikke en skid om Mac, vil det være nemt for en pc mand at går over til at bruge Mac ved siden af pc ? og hvad kan jeg på en mac udover fotoredigering og surfe nettet, kan man installere 3 Modem?? kan man bruge messenger? hvordan er filestrukturen på en mac?? vil jeg kunne tilgå netværks share til min Qnap server hvor alle mine billeder ligger?? skal man installere itunes eller kan man installeres winamp?? eller ligende ??

Kan man selv skifte hdd ud på en mac ?? her tænker jeg på hvis jeg ønsker at installere en SSD i stedet ??

Er der indbygget brænder i en mac ??

Jeg har pt en vild stationær pc, som jeg bruger til at redigere billeder, jeg har photoshop CS4, det koster vist omkring 10k, og hvis jeg skal have mac skal jeg vel ud og invester i en photoshop mere ik ?

Jeg er helt rundtosset!
Jones9000

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2010 16:01:00
Svar/Indlæg:
817/109
kan ikke svare på det hele men kan da hjælpe lidt. for det først kan du installere win 7 på en mac uden problemer.. og dermed kører win program. Itunes er et Mac program som self kan kører på en mac.. mac kan sagtens snakke med dit NAS.

SSD harddisk why ?!? :P

og sidste men ikke mindste. gå ned i din lokale Fona eller lign. og stil dig foran en mac pc og leg lidt rundt. det gratis og du finder hurtig ud af sammen hængen i mappe og program struktur. og så kan du jo selv mærke the TURE out of the box mac performence. og du vil så forstå for de tager lidt ekstra for det skidt. er os selv en pc mand. men man må sige MAC spiller maks. og det er også kun prisen der gør jeg stadig bruger PC for mac holder 100 %

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2010 16:02:02
Svar/Indlæg:
2145/218
Begge typer maskiner er generelt udemærket til at redigere billeder og den slags på, dog lå der tidligere nogle udemærkede billede redigerings programmer i OSX fra start af, ved dog ikke om der stadig gør dette.

Du kan sagtens bruge 3 modem på en mac maskine, du kan sagtens tilgå dine network shares fra din Qnap, der er itunes server i en Qnap og desuden apple network ting på en Qnap så generelt er der ikke den store forskel på den måde tingene hænger sammen

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2010 16:18:34
Svar/Indlæg:
812/133
Flere på fotostart.dk siger at der idag ikke er forskel andet end os og mærket ?

Jeg har også kigget på denne Sony Vario, som jeg synes ser ret lækker ud faktisk.

http://www.sony.dk/product/vn-...

Tak for jeres svar indtil vider.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2010 16:20:51
Svar/Indlæg:
5474/39

Det er kun appels politik, som jeg ikke kan lide. Det der med, må kun installeres på originalt Mac udstyr.

Syntes det er træls, at de ikke bare laver det til kunne købes i en Ipc udgave. Dog vil mange nok bare installere mac på pc i stedet give det ekstra som en mac koster...

Wuffer

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2010 18:46:57
Svar/Indlæg:
209/23
Det er den heller ikke 🙂

Mac har IMO et super lækkert design (specielt v. bærbare), som man så også får lov at betale for. Styresystemet er udemærktet, men er selv mere hooked på win7 (smag og behag).

Personligt køber jeg ikke mac, idet jeg føler at de vil styre alt. Eks. er Ipod/Iphone, hvor kun Itunes virker (umiddelbart). Itunes er for mig no-go.

Hele ideen med at alt "kun" fungere hvis der er at æble bag, er ikke lige mig (meget firkantet sat op) 🙂

Vaio er også en lækker computer. Den kan ikke helt måle sig med Apple unibody design. Synes faktisk man får en del mere for pengene end ventet (du betaler stadig for mærket). En af mine venner har F-modellen og den er sgu i orden.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Wuffer d. 22-02-2010 18:51:00.

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2010 22:10:23
Svar/Indlæg:
2823/238
Hardware mæssigt er der ikke det store som taler i apples favør, men design og program mæssigt er der stor forskel...

Photoshop som mange bruger til fotos 😛 virker dog fint på en pc.

Men Mac har flere andre typer prgrammer som er meget bruger venlige til foto, video osv.

næsten alle de professionelle fotografer og designere bruger jo mac.

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2010 23:13:26
Svar/Indlæg:
5750/124
#0 Umiddelbart er den største fordel, bl.a. med Adobes programmer, at de er designet til mac fra start af, og derfor måske kører lidt bedre. Men umiddelbart vil jeg ikke sige der er stor forskel, og hvis du er glad for PC, og har det godt med det og ikke rigtigt har lyst til at risikere at brænde en masse penge af på noget du evt. ikke bliver glad for, så hold dig til PC. Hvis du gerne vil prøve Mac, så gør det 🙂

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2010 23:15:08
Svar/Indlæg:
812/133
#7 jeg har vel 14 dages returret? ellers falder de vil ikke så meget i værdi, så kan man måske få en god pris for den hvis det viser sig ikke at være mig.

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2010 00:19:52
Svar/Indlæg:
2440/66
#6 den branche har i den grad holdt apple kørende i de mere magre år; et meget indspist miljø på man sige - apple sælger sig jo stadigvæk den dag i dag på deres design og deres computere er "for kreative mennesker". *host* snobber *host*

om du bruger photoshop på en PC eller en MAC gør ingen forskel på dine billeder; det der gør forskellen er din skærms panel + fotokameraets kvalitet + dine evner. blot at du tilsyneladende får bedre karma på et fotoforum ved at eje en MAC.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af hightower d. 23-02-2010 00:20:10.

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2010 10:35:34
Svar/Indlæg:
812/133
Men hvordan finder jeg ud af om det er et godt panel der f.eks sidder i en Sony Vaio CW model ?