Kompressor til airbrush

Diverse d.  23. februar. 2010, skrevet af Lohse
Vist: 2553 gange.

Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2010 09:10:22
Svar/Indlæg:
1178/88
Hej alle

Jeg sidder tit og samler plastikskibe. Indtil videre er det blevet til Bismarck og så er jeg snart færdig med Titanic. Begge i størrelse 1/400. Disse er selvfølgelig malet med pensel.

Nu er det således, at jeg desuden har investeret i Queen Mary 2 (1/400) og samtidig ønsker et godt resultat. Jeg har derfor investeret i en Badger Airbrush 155...

Jeg ventede dog med at købe kompressor, for jeg ville lige høre hvad i anbefalede. Man kan jo købe nogle specifik til airbrush til 1500 kr, men jeg kunne også se at Harald Skrald havde en minikompressor til 400 kr.

Er der nogen, som har erfaringer med dette, så må i meget gerne lige melde ud :)

Hvad skal man kigge efter, samt evt. passe på?
tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2010 09:52:13
Svar/Indlæg:
20170/383
Du skal jo være sikker på at den kan komme langt nok ned i tryk.


andreaslandsfeldt
 
Overclocker
Tilføjet:
23-02-2010 11:02:51
Svar/Indlæg:
728/114
Dem som de har i harald burde være helt fine da de fleste kommer med en trykregulator (tjek det lige inden du køber 😉 ) og husk at køb et fugtfilter at der ikke kommer kondensvand fra kompressoren med ud i luften.


Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2010 11:19:06
Svar/Indlæg:
4657/53
Du kan godt få en der er billiger end de 1500kr . det skal bare være en med olie i sumpen, eks http://www.harald-nyborg.dk/me...
og så skal du ha en vandudskiller på.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2010 15:08:06
Svar/Indlæg:
1178/88
#3 Hvad mener du med olie i sumpen?

Ang. vandudskiller har jeg styr på dette. Jeg mener at have set en til 250 hos harald nyborg.

og så skal jeg lige høre, når vi snakker en med tryk regulator, er det så bare en ventil, eller er det er knap man kan skrue på. Jeg kan se den #3 linker til "kun" har reduktionsventil.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Lohse d. 23-02-2010 15:15:14.


Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2010 15:24:36
Svar/Indlæg:
4657/53
At der er olie til og smøre den i bunden af krumtaphuset (Sumpen).

Der er jo også olie i bundkaret på en motor til smøring.

Og ikke en af de der vedligeHoldsfri modeller .



Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2010 15:40:28
Svar/Indlæg:
1178/88
Ville : http://shop.xl-byg.dk/produkte...
være et bedre bud. Jeg kan se den er oliefri, samt til samme pris som den i Harald Nyborg.


Jeg lurede dog også på http://www.customcolors.dk/Pri...

Den øverste, men jeg ved ikke lige om jeg ville få et bedre resultat, hvis jeg havde en tank på i stedet...


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Lohse d. 23-02-2010 15:44:19.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2010 16:49:18
Svar/Indlæg:
1178/88
Jeg bumber lige, det kan jo være nogen evt. også kan hjælpe mig 😛


Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2010 18:16:52
Svar/Indlæg:
4657/53
Det var det jeg skrev i #5 hold dig fra oliefri kompressor.
Det er det samme som og køre en knallert uden olie i benzinen.
Det brænder ret hurtig af.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2010 18:26:21
Svar/Indlæg:
20170/383

Til det småtteribehov er det da komplet ligemeget om den er vedligeholdelsesfri eller ej. Jeg har en billig kompressor der nu kører på 5 år. Den kostede i sin tid 800,- hos harald nyborg og kan justeres på trykket.

Så find du bare en der kan skrues langt nok ned i tryk, og som du ellers selv synes er værd at bruge penge på.


#10
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2010 20:05:14
Svar/Indlæg:
4657/53
jeg vil næsten væde med der er olie i bunden af krumtaphuset i din Tom .
For hvis den har kørt mere end 20min af gangen ,så havde du købt en ny nu.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2010 20:07:10
Svar/Indlæg:
20170/383

#10

Det er muligt det er det. Men det er et forseglet krumtaphus, så jeg kan ikke rigtigt komme til noget som helst. Det er hvad jeg vil kalde vedligeholdelsesfrit.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2010 20:49:03
Svar/Indlæg:
1178/88
#8 det er noteret og jeg vil overveje det. Vil en, med olie, ikke have mulighed for at sprøjte lidt olie ud når jeg blæser?


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2010 20:51:37
Svar/Indlæg:
20170/383
#12

Nej, olien er jo i krumtaphuset. Ikke over stemplet.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2010 21:05:34
Svar/Indlæg:
1178/88
Så ville den i Harald Nyborg vel være bedst?
Så kan den også bruges til andet end Airbrush. Man er vel ikke husejer for ingenting :)

http://www.harald-nyborg.dk/me...

Reduktionsventil, er det det samme som justerbar tryk? Min airbrush arbejder nemlig bedst ved 15 - 50 psi (30 psi anbefalet.) = 1 bar - ca 3.5 bar.




tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2010 21:09:25
Svar/Indlæg:
20170/383

#14

Den er fin fin 🙂

Men bruger du en luftnøgle eller andet med et stort forbrug bliver den meget hurtigt for bette 🙂

Men til fx en sømpistol vil den også være fin.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2010 21:13:01
Svar/Indlæg:
1178/88
#15 det var kun til de almindelige ting jeg tænkte :)

Hvad med reduktionsventilen... Vil det være muligt at justere tryk på den fra Harald, da jeg skulle operere i området 15 psi - 50 psi.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lohse d. 23-02-2010 21:13:25.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2010 21:16:38
Svar/Indlæg:
20170/383

#16 ja ingen problem der.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2010 21:20:16
Svar/Indlæg:
1178/88
#17 super. Mange tak, så vil jeg kigge på den her til den første. Airbrushen løb jo op i 1200 kr.

Jeg siger rigtig mange tak. Det hjalp en del og sparede mig for en masse penge, samt at jeg kan bruge kompressoren til andet end bare airbrush :):


#19
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2010 22:19:25
Svar/Indlæg:
4018/217
Køb evt en trykreguleringsventil som du kan smække imellem din airbrush og kompressoren så du slipper for at bruge den på kompressoren. Du kan nemlig nemt komme til at glemme at stille trykreguleringsventilen på kompressoren tilbage til det tryk din airbrush bruger efter at havde brugt andet værktøj på din kompressor.

Ud over det ser det ud til der er styr på det hele.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 23-02-2010 22:19:56.