Jeg forstår altså ikke denne usmagelige tankegang med, at tuning straks er lig med Brian-kørsel, drab osv. Det første, jeg tænker på i den forbindelse, er ordsproget: "Tyv tror hver mand stjæler".
Jeg er selv dielsekører og nyder bilens høje moment. Det betyder aboslut ikke, at jeg kører stærkt. Den er rap ved lyskryds (ikke ensbetydende med gaderæs). Jeg behøver ikke at skifte gear så ofte, og så er mellemaccellerationerne fantastiske. Igen betyder dette, at jeg ikke behøver at skifte gear for at overhale, hvilket betyder, at min fulde koncentration er på vejen.
Når man fra fabrikken programmerer motorstyringen, så sker det altså ikke med seperat tilpasning til hver enkelt bil, der forlader samlebåndet. Man finder en fællesnævner, som man ved, at alle motorer af den givne art kan klare. Dvs. at alle 1,6'ere får X indstillinger, alle 2,0'ere får Y indstillinger osv. Derfor kan der være noget at hente ved en chiptuning eller omprogrammering af motorstyrigen, idet en 1,6'er måske perfomer lidt bedre med nogle andre indstillinger end en anden 1,6'er.
Det er ved flere test bevist, at chiptuning kan forbedre brændstoføkonomien, hvis man samtidigt holder sig inden for de danske hastighedsgrænser. Jeg tror, man kan finde tests heraf både i FDM, Bilmagasinet og vMax.
/Henrik
Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af speed six d. 25-02-2010 13:25:17.