Guitar... aktive pickup'er?

Diverse d.  26. februar. 2010, skrevet af gabbadoo
Vist: 853 gange.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2010 21:20:00
Svar/Indlæg:
3065/208
http://www.dolphinmusic.co.uk/...

Jeg har lige bestilt en elguitar fra england, en Ibanez RGT6EX-IPT, med aktive pickup'er og fordelen, at gribebrædtet er fuldt-igennem, dvs. .. bum bum bum... ja, gribebrædtet kan limes på kroppen, det kan skrues på, men gribebrædtet kan også gå hele vejen gennem kroppen, hvilket skulle give den bedste "sustain", altså vedholdenhed i lydbølgefrekvens og amplitude, mht., "at holde tonen" uden overlapninger af bølger.

Men mht. pickup'erne, er det overhovedet en fordel, at de er aktive? Gad vide om spaden kommer uden batterier.. fnis...
Toft123

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2010 21:41:59
Svar/Indlæg:
1600/230
#0 Du få et meget bedre signal ved aktive PUs - og også meget mere kraft i signalet. Glæd dig til at vække død og helvede 😛

totalgamer

Overclocker
Tilføjet:
27-02-2010 11:56:18
Svar/Indlæg:
512/6
Det er jo en ægte metallica spade det der :)

Lækker guitar, dog er jeg mere til Les Pauls, de har en lidt tykkere lyd, som passer noget bedre til hvad jeg spiller :)

Men husk nu, guitaren lyder ikke godt uden en ordentlig forstærker! :)

Hvilken type musik spiller du, og på hvilken forstærker?

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2010 12:26:20
Svar/Indlæg:
3214/18
Der er jævnt højt output på PUs som EMG81/EMG85 eller tilsvarende SD Blackouts etc. Dvs. at du typisk vil få en forvrænget lyd, når volume står på max. ligegyldigt om din forstærker står på "clean".

Nu ved jeg ikke, hvilken type musik du spiller, men går ud fra, at det ligger i den tungere ende med det guitarvalg. Har du overvejet at Floyd Rose systemet nok bliver død og pine, hvis du vil spille med drop tunings? Ellers er det en super svedig spade! Havde den selv med i mine overvejelser, sidst jeg købte ny. Endte dog op med en ESP Eclipse II med et sæt Blackouts i.

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2010 16:57:45
Svar/Indlæg:
3532/303
Jeg har aldrig rigtigt kunne med floyd rose, pisse irriterende når man lige finder på at spille noget drop something...
Kunne faktisk være meget sjovt at prøve en b-bender på et tidspunkt, nogen herinde med erfaring?

Aktive pu's er sgu ikke lige meget, kan sagtens se det fra metallerens synspunkt, men nej tak til mig :)
Jeg vil sgu også gerne vide hvilken forstærker du basker igennem?
Vi kan jo lave gætteleg?
Mesa Rectifier?
Bogner überschall?
Peavy 5122 eller hva faen den nu hedder...

totalgamer

Overclocker
Tilføjet:
27-02-2010 17:50:56
Svar/Indlæg:
512/6
4# Mesa er rimelig dyre. Tror vi snakker noget Peavey Valveking, eller sådan noget :)

Det må man da håbe.

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2010 22:13:11
Svar/Indlæg:
3532/303
Det er ganske rigtigt, har haft mig en fin 85w satelite. fantastisk amp, bare AAAALT for stor til min lille hybel :)

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2010 00:43:31
Svar/Indlæg:
3065/208
#alle, sorry, var lige på besøg hos de gamle i weekenden, så jeg har ikke kunne svare før nu.

Mht. hvad jeg spiller, så er det Gary Moore, Guns N' Roses, Pantera og Megadeth... og ja, jeg vil også ha' en Les Paul næste gang, for jeg godt 81/85 combo'en er meget heavy orienteret, men sådan er det jo. Har haft en Les Paul Studio, men så'n en har jo kun 22 bånd og heller ingen tremolo, og det er sku irriterende... jeg leger også lidt med Steve Vai en gang imellem, og da er det sku nødvendigt med et "let" gribebrædt og godt med plads, sammen med den sustain som neck-thru giver. Pickupperne er nok i den tungere ende, hvor Vai's Evolution pickups har lidt mere crunch og bredde, men jeg må "nøjes".

Pt. har jeg en billig Fender RocPro 70W m. rør-dist. men den skal til reparation. Grineren nok, men det fedeste ved den er dens ekstremt lækre clean lyd m. reverb på... det er nice! Men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal købe, har ikke planer om at spille i band, mere noget hjemmestudio/pc-studio, men mine naboer udelukker en stor 100W rør-forstærker, det er mere vigtigt at den kan bruges uden at der er støj ved meget lav volumen.

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2010 22:19:09
Svar/Indlæg:
3532/303
Skam jeg ikke kommer forbi haderslev, ellers var jeg frisk på at snakke gear :p

Jeg har mig nu en lille cub10 og så en pod 2.0. Fungerer perfekt til mit forbrug, så kan der øves uden hele slagelse kan høre det :p
Kunne dog godt tænke mig at lege lidt med en roland cube en dag, tror de er meget sjove, ville nok bare savne rør lyden...