RAM-disk som på Amiga??

Diverse d.  05. marts. 2010, skrevet af Burgurne
Vist: 327 gange.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2010 04:44:54
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hej.
På den gamle Amiga's workbech var der en ramdisk som altid var 100% fuld. Uanset hvor meget eller lidt der var i den, så var den 100% fuld. Den var med andre ord dynamisk, og den varierede i størrelse efter hvor meget den indeholdt (op til den tilgængelige mængde ram selvfølgelig).

Hvordan laver man sådan en RAM-disk i Windows 7? De udgaver af RAM-disk jeg har set, er alle med en fast størrelse.
Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2010 12:37:33
Svar/Indlæg:
1704/19
Er ikke selv løbet ind i en dynamisk Ramdisk til Win7 men kører med en selv ...

Der er fordele og bagdele med den, kommer helt an på hva den skal bruges til, er det hurtig boot, er det til browser osv.

Er det til boot vil jeg faktisk ikke bruge en ramdisk som bruger fra dine ram men i stedet fra en usbpen men er det til browser og lign så er det smart nok, eneste minus er at når pc skal lukkes så laver den et image som skal gemmes på en anden disk så det tager noget længere tid at lukke ned end normalt så er ikke anbefælesværdigt at lave den for stor men mellem 500-700MB så er det overstået i rimelig tid.. ca 20 sek.

Der er en del forums på nettet som du finder på google hvor det omtales i dybden og også hvilken du skal vælge ud fra om du har x86 eller x64 Win7.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2010 13:13:28
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg ville bruge den til temp-filer, så der skal ikke gemmes noget image af den når PC'en lukkes ned, men hvad mener du med "at lave den på 500-700MB"? Den skal jo være dynamisk, så den selv finder størrelsen, både når der lægges noget "på", og når der slettes fra den.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2010 13:32:35
Svar/Indlæg:
1704/19

Læs øverste linie min første besked og du får svar på det du siger omkring Dynamisk Ramdisk...

Man kan altid sætte ramdisk til at slette filer ved lukning af pc (og sparer img) men har endnu ikke oplevet en som kan køre dynamisk i Win7 (særlig x64 udgaven) derfor reservere en hvis plads i ram.

Ramdisk er desværre noget meget få bruger så er ikke meget at finde som kører ordentligt i Win7 endnu men kan da håbe det snart kommer.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gylle d. 07-03-2010 13:33:58.