The Prestige (2006) - film.

Hyggehjørnet d.  12. marts. 2010, skrevet af NoNig
Vist: 558 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2010 08:29:00
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Jeg sad og undrede mig over, hvem der spiller Root (Hugh Jackman dobbeltgænger). Søgte lidt på Google, og faldt over et diskussionsfora hvor de slår helt ud ad en tangent for at finde hoved og hale i filmen.

Til at begynde med tænkte jeg, at det var nok så simpelt, men alligevel begyndte jeg at undre mig lidt.

Så tillad mig, for de, vi og os der har set filmen, at tage tråden op og diskutere et par aspekter ved filmen.
Filmen er mit umiddelbare udgangspunkt, jeg har ikke læst bogen desværre. Så der er nok nogle huller ift. den tekst, filmen er baseret på.

Anywho.

Long story short.

De to tryllekunstnere Angier (Hugh Jackman) og Borden (Christian Bale) konkurrer på godt og ondt, inden for faget. Det hele sparkes i gang, da Borden - antageligt - fejlagtigt binder en forkert knude på hænderne af Angiers kone der ulykkeligvis dør under et show de begge arbejder på.

Borden sværger, til sin (halve) død, at han ikke kan huske hvilken knude han bandt - hvilket irriterer Angier noget så grusomt.

Derefter går den vilde jagt på det mest betagende og beundringsværdige trylleshow.

Borden har dog et es i ærmet, nemlig en tvilling (den regner man så til gengæld ret hurtigt ud), hvormed han brillerer med sit trick "Den transporterende mand". Det vil Angier ikke stå model til, så han lancerer "Den nye transporterende mand" - uvidende om Bordons hemmelighed. Derfor hyrer Angier en dobbeltgænger, men bliver afsløret og hængt ud af Bordon.

Angier, som er spændt op i raseri over Bordens trick og sin kones død, tager til USA for at få Tesla til at bygge ham en maskine - så han kan gøre Bordens trick efter. Til trods for råd fra bedrevidende, nægter Angier at tro på, at der er tale om noget så simpelt som en dobbeltgænger. Han er fuldstændig overbevist om, at skal han overgå Borden er han nødt til at gøre brug af "den ægte vare".

... og hér ligger hele problematikken og årsagen til diverse diskussioner, rundt omkring på nettet.

Først tænkte jeg: Fuck, ham Angier er et røvhul af rang. Drevet af hævn og med hundredevis (i bogstaveligste forstand) mord på samvittigheden.

Men efter at have tænkt lidt mere over tingene, tror jeg faktisk også at hans trick er ret simpelt.

Tidligt i karrierende, stiller Cutter (Michael Caine) - Angiers ingeniør - dem en opgave. Nemlig at de skal finde hoved og hale i en gammel kinesers trylletrick. Borden gennemskuer hurtigt metoden, nemlig at gammelfar "lever i" sit trylletrick. Med andre ord: Han bryder aldrig character.

De angiveligt fyldte tanke, er nok ikke så fyldte endda. Vi ser kun éet lig, og hér opstår min lille teori (undskyld hvis det er lidt langhåret).

Hva' nu hvis, at maskinen slet ikke virker? Hva' nu hvis, at katten og de mange hatte blot er endnu en illusion, opstillet af Tesla, der skal "hjælpe" Angier (for vi har jo kun hans 'erindringer') med at overbevise os om, at maskinen fungerer.

Hvis vi tager dén idé ud af ligningen, er der jo kun Bordens oprindelige mulighed tilbage. Nemlig en dobbeltgænger.

Priserne på billeterne, til Angiers 100 shows, er sat gevaldigt op - måske for at medfinansiere Angiers dobbeltgænger, Root, og gøre Borden tilstrækkligt nysgerrig.

Hva' nu hvis, at tricket reelt ikke har ændret sig, men kun måden hvorpå Angier præsenterer det?

I så fald åbner det, som jeg ser det, muligheden for at Angier slap af med sin dobbeltgænger, Root, og sin konkurrent, Borden, i éet hug.

Cutter (Michael Caine) kunne godt foranlediges til ikke at kunne se forskel på de to. Så i stedet for en pude under maskinen, stod en vandtank. Den vandtank hvor Angier mistede sin kone, og præcis den samme vandtank, hvormed Borden mistede både kone, barn og livet.

Fallon (Bordens ingeniør og tvilling) overtager jo datteren, efter at have skudt - angiveligt - den 'sidste' Angier.

Men, lad os blot antage, at der i stedet for (op til) 100 lig i vandtankene, kun er dukker. Vandtankene er transporteret, i dyb hemmelighed, fra showet og til teateret, for at bevare illusionen?

Hva' nu hvis, at der slet ikke var noget i de vandtanke til at begynde med?

Hva' nu hvis, at Angier var klar over præcist hvilken dag (eller fik at vide hvornår ham så tricket - evt. ved den indbudte inspektion af maskinen på scenen?) Borden ville kigge forbi, og dermed kunne placere vandtanken under scenen - hvor Root står?

Angier hænger Borden op på mordet, slipper af med sine plagsomme klon, konkurrenten og scorer hæderen i ét og samme hug.

Borden var "dårlig" til at levere varen, men Angier forstod at sælge til publikum. Derfor kopierede han Bordens trick - brug af dobbeltgænger, over to omgange - og kunne derefter trække sig tilbage som en meget rig mand.

... bare en tanke.
(FIH)

Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2010 08:44:16
Svar/Indlæg:
2687/71
lyder helt sikkert som en film man skulle se😀

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2010 09:36:33
Svar/Indlæg:
3588/418
Det er en super fed film, men jeg fatter umiddelbart ikke hoved og hale i det du skriver, Allan. 😕

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
12-03-2010 09:43:43
Svar/Indlæg:
5039/109
#1, det skal du, den er rigtig god.

Nørd....

Overclocker
Tilføjet:
12-03-2010 13:38:16
Svar/Indlæg:
204/30
det er hugh jackman selv der spiller root

http://www.imdb.com/title/tt04... #.2.1.20

Toft123

Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2010 13:52:50
Svar/Indlæg:
1600/230
#0 For mig at se, er både Borden og Angier skyldige i det forfald der sker dem i løbet af filmen.

Det er længe siden, jeg har set den, men så vidt jeg husker, er der tydelige tegn på, at Borden ikke er helt fair overfor Angier i optakten til dødsfaldet.

Angier vælger at ødelægge alt på sin vej for at få hævn og er vel egentlig det største offer i filmen, da han ikke indser, at han har tabt slaget fra begyndelsen, da Borden, som du selv siger, har gennemskuet hvad der skal til for at blive en gennemført tryllekunstner.

Sjovt nok tænkte jeg også lidt samme tanke om slutningen. Jeg kunne ikke se, at der var anden mulighed end at Angier vidste præcis hvornår Borden ville komme. Så vidt jeg husker, var der lagt små hints op til hændelsen. Men jeg havde ikke tænkt den længere end til at han får sin straf for at have begået så megen uret i retfærdighedens - og konkurrencens - navn.

I teorien kunne Angier vel godt have sikret sig af flere omveje, men han vidste vel ikke, at Borden og Fallon var tvillinger, da de jo havde begået det største tryllenummer af dem alle. Jeg ser slutningen af filmen som kulminationen på et drama, der er virkelig godt fortalt, men er nødt til at ende på den måde at Angier selv tager del i den smerte, han påfører andre mennesker. Men den anden tanke er spændende!

*Edit*
I øvrigt er det fee at se David Bowie i en filmrolle igen

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Toft123 d. 12-03-2010 19:57:20.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2010 09:36:49
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Der gik også et stykke tid før jeg genkendte ham. Da det gik op for mig, tænkte jeg bare "WTF?!" 😀

Toft123

Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2010 18:21:55
Svar/Indlæg:
1600/230
#6 Hehe, ja han ser også en smule aparte ud 😛 Men det må passe godt til hans stil. I Labyrinth er han også lidt ud over det normale 🙂

lumske

Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2010 18:40:44
Svar/Indlæg:
3485/76
Jeg må indrømme jeg syntes det ville ødelægge filmens plot hvis Angier brugte Root og der virkelig kun var en død og ikke 100 kopier af ham selv, eller skulle man sige 99 og 1 ægte 😴
Det er jo i højgrad en fortælling om en mand der påføre sig selv utrolige mængder psykisk smerte, for at være den bedste og for at kunne få sin længe ventede hævn.
Det er jo faktisk en nemisis/hybris historie.. what goes around, comes around :yes:

Men det jeg har undret mig mest over i den film er. er de nu faktisk også tvillinger? Borden og Fallon.. det for man aldrig a vide. de kunne lige så godt være en kreation af Tesla's maskine, men istedet for at tage den mulighed Angier tager, og skyde "sig selv" og indgå en "pagt med djævlen" så valgte han måske at lade "ham selv" leve og prøve at få det bedste ud af det?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2010 22:31:00
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Angier "regner" det ud, til sidst, hvor Borden/Fallon også fortæller at de elskede hver sin kvinde.

Jeg ved det ikke. Umiddelbart ville jeg jo mene, at historien sagtens kan hænge sammen, uden en funktionel "kopimaskine". Det handler jo netop om at skabe en illusion. Om så det er en maskine der kan kopiere mennesker, dyr, ting og sager, eller at få folk til at tro på at den kan.

lumske

Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2010 23:40:38
Svar/Indlæg:
3485/76
#9 det ville bare lidt ødelægge hans indrømmelse overfor Fallon på hans dødsleje, hvor han fortæller om hans egne ofre. Men ja i filmens ånd, omkring trylleri, der jo er illusioner, så syntes jeg det er en rigtig interessant måde at dreje den på. men der er bare ikke rigtig noget der ligger op til det skulle være på den måde.. syntes lidt hele filmen bliver forklaret for en tilsidst. undtaget det med om Borden og Fallon er tvillinger eller kloner. jeg husker det bare ikke, og jeg har virkelig set den mange gange og tænkt over det mange gange hvordan det kan hænge sammen 😕

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2010 00:07:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Altså, det meste af filmen er baseret på de to "dagbøger" som de hver har skrevet. Vi finder ud af, at Borden har sendt Angiers (tidligere) kæreste tilbage med bogen. Der går en rum tid - mens han er i USA - inden Angier finder ud af, at Borden har sendt ham på en nytteløs mission. "Tesla" er kun kodeordet til dagbogen, men ikke hvordan han lavede sin "transporterende mand". Det får vi direkte forklaret af Borden.

Omvendt, så er det mens Borden sidder i fængslet, at Angiers dagbog bliver afleveret. Vi tror jo, på nuværende tidspunkt og det meste af filmen, at Angier død.

Du skal huske, at det meste vi ser, er baseret på erindringer - eller det skal vi foranlediges til at tro.

Vi ved ikke andet og mere, end at Cutter forsøger at overbevise Angier om, at Borden bruger en dubleant. Ikke at maskinen virker, det er aldrig antydet - andet end da Borden afleverer noten med ordet "Tesla" og graver Fallon op, at Tesla (og hans maskine) skulle have noget med det at gøre.

Den eneste antydning vi har, af at maskinen skulle virke, er fra Angiers dagbog, som vi ved kommer fra Angier selv. Vi ved, at Angier - en klon eller Root - druknede i vandtanken, og at Cutter bekræftede denne persons identitet.

Cutter er, ligesom Borden, meget overrasket over at Angier er i live.

Ligeledes finder vi ud af, at Angier i virkeligheden hedder Lord Coldlaw og kun har påtaget sig navnet Robert Angier, for at dække over hans sande identitet - og dermed slippe for at stille familien i forlegenhed med hans trylletricks.

Angier har, ved vi, en masse penge. Ikke alene pga. rejsen, men også fordi han finansierer Teslas maskine. Det er ikke svært at smide en masse hatte i en skov og købe et par sorte katte.

Derfor kan man vel godt tro, at Angier gør det samme som Borden. Nemlig lever sit trick, opretholder mystikken omkring maskinen (vandtankene der fragtes væk i hemmelighed, han forklarer ikke dens virkemåde for Cutter) til sin "død".

Der er kun fire bekræftede dødsfald i filmen.
- Angier el. en klon/dubleant.
- Angiers kone.
- Borden, ved hængning.
- Bordens kone.

Det er antydet, at der måske er mindst 100 andre kloner. Vi ved ikke om Angier har prøvet maskinen af inden de 100 shows eller om han overhovedet nåede til 100 shows, inden Borden besluttede sig for at lure ham af.

Selvfølgelig vil det ødelægge hans indrømmelse, men han har opnået det han ville. More or less. At få Borden ud på et sidespor, fratage ham det han elskede allermest og selv høste æren for sit tryllenummer.

Op til Bordens hængning, hvor han overdrager ansvaret for datteren til Fallon, er det ikke andet og mere end erindringer i dagbogsform. Derefter følger vi Fallon og Coldlaw, og til sidst afsluttes det med at datteren - som i starten underholdes af Cutter - bliver hentet af Fallon og så slutter filmen 🙂

Jeg holder ikke stædigt i, at "min" idé er den rigtige. Men jeg vil gerne argumentere for, at den er mulig.

lumske

Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2010 00:23:58
Svar/Indlæg:
3485/76
Det er lidt pussigt at tænke på begge mænd dødede på samme måde som deres elskede, Angier drukner, Borden bliver hængt.

Din ide er faktisk god og jeg syntes den går rigtig godt til mystikken omkring trylleri og hele filmens tema, med alle de hemmeligheder der er i værk. men det er måske så perfekt stillet op af instruktøren, så nogle enkelte kun fanger det, og resten (som mig 😴 ) for det forklaret og affinder os med det.

Note: Jeg syntes fortællingen er perfekt som den er fremstillet og min "lyst" til at annalysere er fint stillet undervejs i filmen.. hehe så jeg beholder bare standard udgaven af film plottet i mit hoved 😛 men jeg syntes faktisk det er en rigtig god fortolkning