Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2010 08:29:00
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all
Jeg sad og undrede mig over, hvem der spiller Root (Hugh Jackman dobbeltgænger). Søgte lidt på Google, og faldt over et diskussionsfora hvor de slår helt ud ad en tangent for at finde hoved og hale i filmen.
Til at begynde med tænkte jeg, at det var nok så simpelt, men alligevel begyndte jeg at undre mig lidt.
Så tillad mig, for de, vi og os der har set filmen, at tage tråden op og diskutere et par aspekter ved filmen.
Filmen er mit umiddelbare udgangspunkt, jeg har ikke læst bogen desværre. Så der er nok nogle huller ift. den tekst, filmen er baseret på.
Anywho.
Long story short.
De to tryllekunstnere Angier (Hugh Jackman) og Borden (Christian Bale) konkurrer på godt og ondt, inden for faget. Det hele sparkes i gang, da Borden - antageligt - fejlagtigt binder en forkert knude på hænderne af Angiers kone der ulykkeligvis dør under et show de begge arbejder på.
Borden sværger, til sin (halve) død, at han ikke kan huske hvilken knude han bandt - hvilket irriterer Angier noget så grusomt.
Derefter går den vilde jagt på det mest betagende og beundringsværdige trylleshow.
Borden har dog et es i ærmet, nemlig en tvilling (den regner man så til gengæld ret hurtigt ud), hvormed han brillerer med sit trick "Den transporterende mand". Det vil Angier ikke stå model til, så han lancerer "Den nye transporterende mand" - uvidende om Bordons hemmelighed. Derfor hyrer Angier en dobbeltgænger, men bliver afsløret og hængt ud af Bordon.
Angier, som er spændt op i raseri over Bordens trick og sin kones død, tager til USA for at få Tesla til at bygge ham en maskine - så han kan gøre Bordens trick efter. Til trods for råd fra bedrevidende, nægter Angier at tro på, at der er tale om noget så simpelt som en dobbeltgænger. Han er fuldstændig overbevist om, at skal han overgå Borden er han nødt til at gøre brug af "den ægte vare".
... og hér ligger hele problematikken og årsagen til diverse diskussioner, rundt omkring på nettet.
Først tænkte jeg: Fuck, ham Angier er et røvhul af rang. Drevet af hævn og med hundredevis (i bogstaveligste forstand) mord på samvittigheden.
Men efter at have tænkt lidt mere over tingene, tror jeg faktisk også at hans trick er ret simpelt.
Tidligt i karrierende, stiller Cutter (Michael Caine) - Angiers ingeniør - dem en opgave. Nemlig at de skal finde hoved og hale i en gammel kinesers trylletrick. Borden gennemskuer hurtigt metoden, nemlig at gammelfar "lever i" sit trylletrick. Med andre ord: Han bryder aldrig character.
De angiveligt fyldte tanke, er nok ikke så fyldte endda. Vi ser kun éet lig, og hér opstår min lille teori (undskyld hvis det er lidt langhåret).
Hva' nu hvis, at maskinen slet ikke virker? Hva' nu hvis, at katten og de mange hatte blot er endnu en illusion, opstillet af Tesla, der skal "hjælpe" Angier (for vi har jo kun hans 'erindringer') med at overbevise os om, at maskinen fungerer.
Hvis vi tager dén idé ud af ligningen, er der jo kun Bordens oprindelige mulighed tilbage. Nemlig en dobbeltgænger.
Priserne på billeterne, til Angiers 100 shows, er sat gevaldigt op - måske for at medfinansiere Angiers dobbeltgænger, Root, og gøre Borden tilstrækkligt nysgerrig.
Hva' nu hvis, at tricket reelt ikke har ændret sig, men kun måden hvorpå Angier præsenterer det?
I så fald åbner det, som jeg ser det, muligheden for at Angier slap af med sin dobbeltgænger, Root, og sin konkurrent, Borden, i éet hug.
Cutter (Michael Caine) kunne godt foranlediges til ikke at kunne se forskel på de to. Så i stedet for en pude under maskinen, stod en vandtank. Den vandtank hvor Angier mistede sin kone, og præcis den samme vandtank, hvormed Borden mistede både kone, barn og livet.
Fallon (Bordens ingeniør og tvilling) overtager jo datteren, efter at have skudt - angiveligt - den 'sidste' Angier.
Men, lad os blot antage, at der i stedet for (op til) 100 lig i vandtankene, kun er dukker. Vandtankene er transporteret, i dyb hemmelighed, fra showet og til teateret, for at bevare illusionen?
Hva' nu hvis, at der slet ikke var noget i de vandtanke til at begynde med?
Hva' nu hvis, at Angier var klar over præcist hvilken dag (eller fik at vide hvornår ham så tricket - evt. ved den indbudte inspektion af maskinen på scenen?) Borden ville kigge forbi, og dermed kunne placere vandtanken under scenen - hvor Root står?
Angier hænger Borden op på mordet, slipper af med sine plagsomme klon, konkurrenten og scorer hæderen i ét og samme hug.
Borden var "dårlig" til at levere varen, men Angier forstod at sælge til publikum. Derfor kopierede han Bordens trick - brug af dobbeltgænger, over to omgange - og kunne derefter trække sig tilbage som en meget rig mand.
... bare en tanke.