Støj/ lydkort

Diverse d.  15. marts. 2010, skrevet af tietze
Vist: 1176 gange.

tietze

Overclocker
Tilføjet:
15-03-2010 21:48:14
Svar/Indlæg:
34/4
Hejsa
Jeg har bøvlet lidt med at minimere støjen der gennem mit lydkorts udgang og ville gerne høre lidt om andres erfaringer med at finde/ eliminiere sådanne støjkilder.

Front/ lyd ud på det onboard lydkort har ikke så meget støj. det bliver primært et problem ved tilslutning af mikrofon. Ind og udgange på frontpanelet er fuldstændig ubrugelige. Der kommer periodiske 'tiks' og 'hvin', hvilket minder meget om den lyd som kan høres omkring processoren.

Jeg troede det skulle blive løst ved anskaffelse af et lydkort - Auzentech Forte 7.1. Men her var både udgangene bag på lydkortet og tilslutning af frontpanelet fuldstændig ubrugelige pga. symfonien af tiks og hvin.

Dette kunne delvist løses ved at isolere lydkortets bagplade fra kabinettet med tape. Hvilket er beskrevet på forskellige forums, hvor folk har problemer med lydkortet. Dette synes jeg dog var lidt en problematisk løsning og kontaktede derfor supporten hos Auzentech. Den eneste løsning de kunne komme på var at ombytte lydkortet til et nyt, hvilket andre kunder havde haft success med.

Inden jeg sender det afsted og får samme problem med et nyt lydkort ville jeg dog lige høre om der var andre som havde erfaring med sådanne støjproblemer.
WinterSilence

Overclocker
Tilføjet:
15-03-2010 23:45:04
Svar/Indlæg:
499/175
Jordforbind maskinen og led efter støjkilder ved at koble dine andre elektriske apparater fra et efter et. Det lyder, som udefrakommende interferens, der dog også kan komme fra andre enheder i din PC. Har du forsøgt med forskellige headsets eller højttalere/lydsystemer? Bor du nær højspænding, transformer, telemast, eller oven på et vaskeri, ventilationsanlæg, eller har strømførende ledninger i gulv eller væg nær PC'en? Slutteligt kan blæseren på din CPU være defekt, da denne jo indeholder netop en elektromagnetisk motor :)

tietze

Overclocker
Tilføjet:
17-03-2010 09:49:48
Svar/Indlæg:
34/4
Hejsa, tak for forslagene!
Jeg har desværre ingen jordforbindelse, men kunne måske lave jord med radiatoren? Bor i lejlighed, så der er ej heller nogen højspænding tæt på og vaskeriet ligger tre etager under.

* Har forsøgt mig med at koble alle blæsere fra (undtagen den i PSU). Det gav desværre ingen forandringer.
* Har prøvet at flytte PSU'en uden for kabinettet, uden forandringer.
* Har forsøgt med at slukke alle andre elektriske apparater i nærheden, hvilket heller ikke hjalp.

Mit frontpanel består af lyd ind/ud og usb. Hvis jeg kobler usb stikkene fra bliver støjen en del mindre, men stadig nok til at blive gak i låget.

Det er først når windows er startet op og har initialiseret hardwaren, at støjen kommer. Lyden varierer specielt med:
1) brug af mus
2) forandringer på skærm
3) gpu-benchmark (furmark giver en sjov dyb brummende lyd)

Indtil videre er min konklusion at det muligvis er bundkortet (Asus P7P55D), grafikkortet (Sapphire 5770) eller kombinationen af de to som producerer støjen. Har dog en kammerat med samme grafikkort der har samme støj på frontpanelet, men med et Gigabyte bundkort (GA-P55M-UD2) og et andet kabinet, så det peger jo på grafikkortet som synderen.

WinterSilence

Overclocker
Tilføjet:
17-03-2010 09:56:34
Svar/Indlæg:
499/175
Er der støj hvis du undlader, at bruge frontpanelet? Jeg mistænker det ikke er afskærmet godt nok mod interferens.

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2010 10:26:18
Svar/Indlæg:
1058/59
#2 Køb et ekstern lydkort. Miljøet inde i en computer egner sig slet ikke til lyd på et nogenlunde niveau. Jeg har oplevet samme problemer tidligere.

Jeg har haft samme problem, og da jeg jordede min computer hjalp det meget. Jeg har et creative x-fi titanium.

Men jeg var ikke helt tilfreds, så jeg har købt et eksternt creative x-fi 5.1 USB, og det har overraskende god lyd, og ingen støj som jeg kan høre (bl. a. med nogle sennheiser 280 pro).

klonen

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2010 13:18:41
Svar/Indlæg:
599/14
#2 idet lyden varierer med brug af mus og deslige så tyder det på støj som kommer fra blitteren på grafikkortet.

Jeg har selv døjet med problemet, og har haft forsøgt flere forskellige lydkort (Creative) i den billige ende, alle med den samme irriterende støj, det blev meget værre da jeg skiftede fra et 5900XT til et 7950GT grafikkort.
Problemet blev for mit vedkommende løst da jeg anskaffede mig et Asus Xonar Essence STX lydkort hvor de fleste vitale dele af kortet er afskærmede, nu er der ikke noget som helst at høre når der ikke er musik eller games kørende, altså ingen støj, samtidig er mikrofon også helt anderledes ren i lyden end før.

tietze

Overclocker
Tilføjet:
20-03-2010 22:25:42
Svar/Indlæg:
34/4
#4 Eskternt lydkort er en fin ide - har allerede et, som giver fin lyd, men ville gerne prøve et lydkort, som understøttede EAX og gav god lyd. Mht. støj inde i computeren, så har jeg prøvet at sætte lydkortet på et PCIe "riser-kabel" så det praktisk set befandt sig udenfor kabinettet. Dette hjalp ikke rigtig på støjen, som tilsyneladende kommer fra PCIe porten selv.

#3 Frontpanelet er af ringe kvalitet. Støjen opstår dog primært når der er stelforbindelse på jack stikkene.

#4 Har også hørt at Asus Xonar kort er rigtig gode til at udelukke støj. Jeg tror dog ikke nødvendigvis at det er EMI-skjoldet på selve kortet som gør al forskellen. Som nævnt ovenfor har jeg prøvet at placere Auzentech lydkortet udenfor kabinettet med et "riser-kabel".