mobo/cpu til hjemmelavet NAS setup

Bundkort / CPU d.  16. marts. 2010, skrevet af Sneglehunden
Vist: 320 gange.

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 07:20:59
Svar/Indlæg:
2502/221
Hej!

Jeg er SÅ #%"&( træt af visse begrænsninger i de par NAS jeg har haft, så nu vil jeg lave mine egen!

Jeg går primært efter:
1. Overførselshastighed.(1gbit er et must!)
2. Minimum strøm forbrug.
3. Raid 1 og 0 samt begge på samme tid, ( 5 ??) men sidstnævnte er ikke det vigtigste.

Og har kigget på dette mobo:

http://www.edbpriser.dk/Produc...

+:
*Strømforsyning medfølger
*Atom 330 dual core
*300mbit trådløs
*1gbit kabel ført netværk.
*HDMI
*RAID 0 / RAID 1 / RAID 0+1
*5års garanti.
*3 x SATA, 1 x eSATA

Pris 1308Kr.

Jeg synes ikke prisen er vanvittig, men før jeg stirrer mig blind på den, vil jeg gerne høre om der er noget andet på markedet måske billigere, elelr bedre?

Jeg vil vel sagtens kunne udnytte 1Gbit som man nu normalt kan med dette mobo/cpu?

Eller vil den lille atom cpu begrænse det?

På forhånd tak!
LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 08:34:00
Svar/Indlæg:
699/41

Hvis du vil køre RAID5 på et tidspunkt skal du overveje et board med en PCI-E port til en dedikeret RAID controller, på den måde kan du fjerne belastningen fra CPU'en, og så vil en Atom være rigeligt 🙂

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 11:42:23
Svar/Indlæg:
3746/627
hvis du ikke har vehov for HDMI, så kan det gøres billigere:

Kører selv med dette mobo i min server

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 17:18:12
Svar/Indlæg:
2502/221

Leet Donkey:
Det var måske en ide, men havde ikke regnet med det skulle være noget vildt, men hvis man får meget mere ydelse af et dedikeret raid kort var det måske vejen frem, men i første omgang bliver det bare onboard raid.

mbm:

Der er IKKE 1gbit LAN, desuden bruger intels chipset vidst næsten det dobbelte strøm forhold til ION, så vidt jeg har fundet frem til.

Men hvis vi siger jeg bare køber det board, og bruger onboard raid/eller slet ikke raid, burde jeg vel sagtens kunne få 50+mb/sek i læse hastighed via 1gb LAN, kunne min netgear NAS da uden raid.
I det spørgsmål mener jeg:
Bundkortet vil vel ikke sætte en begrænsning, forhold til et lille core2duo setup, når vi taler REn server, og fildeling?

DanishGuy

Superbruger
Tilføjet:
22-03-2010 00:58:12
Svar/Indlæg:
743/80
Kig her

Overvejer jeg lidt selv til samme brug..

Så mangler man bare en rimelig raid controller til PCI-E ? :)

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2010 12:56:08
Svar/Indlæg:
2502/221
forskellen på de to er altså at man må undvære den medfølgende strømforsyning, får et ringerer gfx, men tilgengæld får man en PCI-E port?

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2010 13:16:36
Svar/Indlæg:
2502/221
Tror ikke jeg kommer til at bruge RAID til noget.. hvis vi nu siger jeg dropper RAID får jeg så noget som helst perfomance boost ud af at købe særskilt controller?

DanishGuy

Superbruger
Tilføjet:
22-03-2010 15:18:47
Svar/Indlæg:
743/80
Ville du ikke bruge den spm NAS?..
Hvad er der så at bruge gfx til?..

Jamen det givwer jo mulighed for at tilslutte mange flere diske :)
Selv ville jeg aldrig købe noget med plads til under 5 diske tror jeg.. - men har også brug for meget plads ;)

Kan godt se problemet i forhold til strømforsyning.. Og at det bliver lidt dyrere på den måde.. Men det har de jo været nød til, da PCI-X slottet også kan bruges til graikkort :)
- Selve kortet skulle ikke bruge mere strøm end det med medfølgende 'bærbar-alike' strømforsyning :)

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2010 18:05:58
Svar/Indlæg:
2502/221
De 4 sata stik der er på bundkortet er fint til mig, giver da mulighed for 8TB plads lige pt :)

Og vil gerne have den med den fine lille PSU der, så et nemmere at lave noget custum casing til den :)