Hvad er en dansker?

Hyggehjørnet d.  16. marts. 2010, skrevet af Zolba
Vist: 1329 gange.

Zolba
 
Overclocker
Tilføjet:
16-03-2010 17:09:15
Svar/Indlæg:
235/50
Hej HwT.

Jeg håber lidt på, at I vil hjælpe mig med en skoleopgave 🙂 Den handler om "det danske ved danskerne", og det er så her jeg er ved at gøre rede for, hvad der er dansk. Men hvad er egentlig dansk? Jeg har selvfølgelig tænkt på nogle konkrete ting som fx Dannebrog, øl, Holger Danske, strandene, Kongehuset, Dybbøl Mølle, røget sild, spegepølse, vindenergi osv... Men det jeg selvfølgelig gerne vil have frem er den mere holdnings- og adfærdsmæssige del af det. Altså den del af vores væremåde, der skiller sig ud fra andre nationaliteter. Det kunne være noget med hvordan vi opfatter os selv? Hvordan vi opfatter andre nationaliter? Hvordan vores sociale adfærd er indrettet? And on, and on....

Egentlig vil jeg bare gerne spørge jer: Hvad kendetegner danskere?

Håber meget I vil dele ud af jeres visdom, og mon ikke vi samtidigt kan få en fin snak ud af det 😀

Zolba
tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 18:02:41
Svar/Indlæg:
20170/383

Selvom mange ikke ved være ved det, så fylder janteloven stadig ret meget i det danske samfund.

Når man bevæger sig ud i verden, så finder man også hurtigt ud af at danskere egentlig ikke er specielt gæstfri.



Morpheus@HOOD
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 18:10:04
Svar/Indlæg:
637/63
Grilpølser og fadøl 😀

Ej, spøg til side. Jeg tror tom er inde på noget mht. janteloven.


dasjap
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2010 18:16:18
Svar/Indlæg:
2534/80
Kva vi er et lille land elsker vi at fremhæve selv de mindste bedrifter 🙂


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 18:25:46
Svar/Indlæg:
23132/740
Dobbeltmoral, smålighed og ikke mindst mindreværdskomplekser.

Kommer man igennem dét, så er danskere et varmt og hjerteligt folkefærd. Men det er ikke for sjov at nogle siger "Danmark for danskere". Det har en ubehagelig dobbeltbetydning, som selvfølgelig dækker over "dem og os", men bestemt også det faktum, at danskere er et allerhøjest mærkværdigt folkefærd.

På både godt og ondt.

En god måde at beskrive en jævn dansker på:

"Vi var i Indonesien sidste sommer. Rigtig dejligt sted."
"Jeg hader Indonesion, Indonesere og deres mærkelige skikke!"
"Har du nogensinde været i Indonesien?"
"Næh..."
"Kender du nogen derfra?"
"Næh..."
"Kender du til deres skikke?"
"Næh... Men jeg hader dem alligevel. Sådan nogle lynkinesere!"
"Øhh...?!"

Nåja. Og så fejrer vi tabere. Vi elsker tabere. Vi griner ad dem, med dem og ikke mindst elsker vi at se andre menneskers lidelser og husker derigennem hvor godt vi har det med os selv. Volvoen i indkørslen, de to flabede møgunger der jo aldrig gør noget forkert og ikke mindst ligusterfascisterne der lurer rundt omkring. For vi ved jo godt, at de fremmede kommer og tager vores lukreative jobs. I ved. Dem hvor man arbejder på fabrik, gør rent eller andet servicerelateret arbejde... fordi, nåja. Danske unge er jo ikke for fine til den slags.

Jow jow. Der er sgu meget at være glad for i denne Verden, men sommetider. Så skammer jeg mig over at være 'dansker'. Når så folk siger "Så pis dog hjem til abeland, hvor du kommer fra" er jeg høfligt nødt til at påpege, at jeg altså kommer fra Hobro og i øvrigt er vokset op hér.

Jeg har skam oplevet danskere, når de er allerværst, og de få procent der er rigtigt slemme? Ved I hvad? De skammer sig ikke engang over det... Føj!


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 18:26:33
Svar/Indlæg:
20170/383
#3

Det er så typisk københavnsk. Ikke så meget generelt dansk 🙂



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 18:28:28
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Arh... Jyder er nu også glade for små bedrifter.

"Så fik vi da lige kløvet brænde i weekenden. Jow jow... 1.500 rummeter. Så kan lillemor jo holde varmen, selvom jeg da tilbød hende at det kunne jeg nok stå for. aHar! aHar! aHar! *snotblæs med fingrene* Jow jow. Det er sgu så dejligt her på landet... *pruuUUUUtttt*"

- er der en lille klokke der ringer, et sted i cyberspace? 😛


dasjap
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2010 18:29:29
Svar/Indlæg:
2534/80
#4 Dem møder jeg ikke så tit.

"Vi var i Indonesien sidste sommer. Rigtig dejligt sted."
"Jeg hader Indonesion, Indonesere og deres mærkelige skikke!"
"Har du nogensinde været i Indonesien?"
"Næh..."
"Kender du nogen derfra?"
"Næh..."
"Kender du til deres skikke?"
"Næh... Men jeg hader dem alligevel. Sådan nogle lynkinesere!"
"Øhh...?!"

Kan være fordi jeg ikke færdes i de kredse?


dasjap
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2010 18:30:54
Svar/Indlæg:
2534/80
#5 Ahh det er ikke et Københavnsk fænomen efter min mening, tænker mere på medierne 🙂 Især inde for sportsverdenen.

#6 😛


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af dasjap d. 16-03-2010 18:32:38.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 18:32:36
Svar/Indlæg:
20170/383

#6

Sagt på en anden måde.

Københavnere holder rejsegilde bare de har skiftet dørhåndtag i hele huset. I tager man lidt mere roligt på sådanne ting.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 18:33:17
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Jeg kan da også komme med et andet eksempel:

"Jeg købte en Mac sidste sommer. Dejlig maskine"
"Jeg hader Mac's, macbrugere og deres mærkelige Mac OS!"
"Har du nogensinde ejet en Mac?"
"Næh..."
"Kender du nogen der ejer en Mac?"
"Næh..."
"Kender du til Mac OS?"
"Næh... Men jeg hader det alligevel. Sådan nogle bøsserøve!"
"Øhh...?!"

-> #9

Og jyder fejrer en cykeltur på 50 km med en kasse bajere. Mænd er ens, over hele Jorden. Vi vil gerne have ros, for selv den mindste bedrift 😛


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 16-03-2010 18:34:48.


dasjap
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2010 18:34:06
Svar/Indlæg:
2534/80
#9 Jeg tænker nu mere på hvordan vi er os selv udadtil, ikke så meget på hvordan vi ser på hinanden indbyrdes.


dasjap
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2010 18:35:57
Svar/Indlæg:
2534/80
#10 Kan godt genkende det du siger, men derfor møder jeg alligevel sjældent sådanne personer. Men de findes ja, om det er et dansk fænomen ved jeg ikke?


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 18:38:00
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

Det er jo selvfølgelig i overført betydning. Men som folkefærd, er vi ufattelig lidt indstillet til ændring og nytænkning. Det er, synes jeg, begrænset til en meget lille procentdel af befolkningen. Ikke fordi at jeg kender Gud og hvermand i dette lille land, men det er bare mit indtryk af danskere, som folkefærd. At vi er meget bange for forandring.


dasjap
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2010 18:41:28
Svar/Indlæg:
2534/80
#13 Helt enig, vi er utrolig bange for forandringer der skulle forstyrre vores trykke og stabile rammer.


MadsH
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 18:46:47
Svar/Indlæg:
1915/57
#13 enig.


Vaptor-x
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2010 19:25:57
Svar/Indlæg:
475/22
NoNig de typer du omtaler, de findes altså i alle lande, de er ikke noget som kun findes i Danmark, så du kan ikke sige at det er nogen specielt for Danmark... :no:
Men det med at vi ikke har lyst til at ændre vores samfund, for at tilpasse os andre kulture, kunne jo komme sig af, at den alm. dansker er både stolt af vores land og vores fortid, og ikke mener vi skal ændre vores samfund, pga. en mindre gruppe i landet, ikke synes om vores kultur og samfund som det er nu!


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 19:32:52
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16

Sikke da noget pis at lukke ud. Tror du, at øl bare dukkede op på magisk vis? Tror du, at pizzaen kom rullende af sig selv? Tror du, at vi selv havde opfundet en mikrochip?

Danmark er et alt for lille land til at kunne overleve med dén tankegang. Men jeg vil takke dig for to ting.

a) Du er - heldigvis og gudskelov for det - ikke en beslutningstager.
b) Du beviser min pointe.

Hvad er det så lige, at den "alm." dansker har at være så fucking forbandet stolt af?

Jeg har endnu ikke mødt et normalt tænkende menneske der kunne forklare mig det.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 19:35:52
Svar/Indlæg:
20170/383

#16

Hvad har vi at være stolte af, ud over svineeksport, AP Møller og Lego ??

Jeg er nærmere flov over landet, specielt sådan som DF forsøger at promovere os.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
16-03-2010 19:46:34
Svar/Indlæg:
15982/637
#16: Enig i det første du nævner... eksemplerne givet passer også fint i Tyskland og især grad i Litauen.

Hvis så mange er så utilfredse over landet og over at være dansker, så spørger jeg bare - hvad er alternativet ? hvor vil i så rejse hen ?

Sælg Danmark til højestbydende på eBay...
Det er så nemt at brokke sig, men ændre noget er der sgu ingen der tør.

Hvad der er at være stolt af som dansker ? det behøver jo ikke at være over nogen begivenhed el. national samling, det kan være det som man selv har præsteret på eget plan også - og det kan jo være mange ting.
Men generelt så synes ja da nok vi kan være stolte af landets historie igennem tiderne - både på mikro og makro plan, og så synes jeg da også det er værd at navne den lige stillingsholdning ml. mænd og kvinder der har gennemgået en evolution og stadig ikke er slut - på det punkt er DK nok et af de fremmeste lande sammen med resten af Skandinavien.

Er jeg stolt af at være dansker ? ja da - hvorfor må jeg ikke være det.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 16-03-2010 20:00:23.


MadsH
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 19:58:48
Svar/Indlæg:
1915/57
Jeg er stolt over at være dansker 🙂 og det er ikke noget med at danmark har præsteret noget og jeg er ikke flov over at være dansker ,for DF taler ikke for mig(eller alle mulige andre som måske giver landet dårlig reklame). Jeg er stolt over at være dansker fordi at jeg er mig. Det ville jo være rimelig fail at være stolt over at være svensker,for ja øhh jeg er jo ikke svensker. 🙂 Jeg er også stolt over at være hvid for sådan er jeg nu engang født,og det er da federer end evig og altid skulle gå og føle mig flov eller nedern 🙂 så hvorfor skulle jeg spilde tid på det.-


Zolba
 
Overclocker
Tilføjet:
16-03-2010 20:03:25
Svar/Indlæg:
235/50
*Balla bing* Jeg sender hermed 10 point til #20 🤡


OverLorD
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2010 20:06:25
Svar/Indlæg:
1471/40
"Sådan bliver du ven med en dansker:
Giv ham en øl
Kritiser svenskerne
Ros den danske fodboldliga
Giv ham en øl mere"
Lets Go Europe 1996

Lidt nord for Tyskland og en smule til venstre for Sverige ligger Danmark. Et lille land uden andre bjerge, end det mentale Himalaya som indbyggerne rejser om sig selv. Her er velstand til overflod. Her er nok af alt, man har nok i sig selv. Ingen behøver at lide materiel nød. Med det spirituelle kniber det lidt mere. Alt for ofte lukker danskerne sig selv inde i selvtilstrækkelighedens fængsel. Bortset fra dette er det nu sådan en hyggelig andegård. I alle tilfælde regner vi os for at være verdens lykkeligste folk, så måske er der noget om snakken.








Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af OverLorD d. 16-03-2010 20:06:59.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 20:08:37
Svar/Indlæg:
7765/230
#13
Ja jeg er så et af de røvhuller der ikke ønsker at ændre vores land. Det er der fanme mange andre der prøver at gøre, jallanegre og andet lort der mener at vi ikke tager nok hensyn til dem og deres værdier og religion..Gør vi måske heller ikke og mener heller ikke vi skal, har givet dem et sted at bo og arbejde samt frihed til at passe sig selv og have sine meninger...Er de ikke tilfreds med det så må de sgu smutte til et land der deler deres livssyn, religion osv.. Men da de lande ligner dem de er smuttet fra ville de vel få samme probs. som de havde i deres hjemlande....Så derfor er min mening indorden jer under de danske regler, levemåde eller take the highway back home.. :yes:


Vaptor-x
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2010 20:08:55
Svar/Indlæg:
475/22
#17 Du skal dælme ikke samligne mig med flok hjernedøde racister!!! Bare fordi du åbenbart selv har mødt sådanne folk, og været udsat for skældsord, skal du ikke samligne resten af danmark med dem, eller se ned på det danske samfund.

Hvad har Øl, pizza og microchippen at gøre med at lave om på vores samfund?? En ting er at tage ting til sig, og gøre til en del af kulturen igennem en længere tid, en anden er at indføre sharia lovgivning i Danmark, eller andre store samfunds ændringer, bare for at behage en mindre gruppe i landet...

Og hvorfor er Danmark så lige for lille til at værne om vores kultur og samfund som det er...??

Vi kan da være stolte af, at vi lever i et land, hvor du kan sige hvad du vil, uden at du forsvinder om natten sporløst, eller skal frygte voldshandlinger fra en flok ekstreme bevægelser, fordi du ikke er af samme mening som dem. Eller at vi har et samfund som tager sig af de svage i landet, selvom der er nogen som stadig falder igennem maskerne. Du har intet at frygte i danmark, hverken sult eller forsølgelse, det er der ikke ret mage andre lande som kan sige.
Vi har ligeledes en kæmpe kultur arv fra år 600-700 hvor nedsætter os som en nation, og siden hen har overlevet som et lille stædigt land, jeg er stolt over at være dansker, og siger det med glæde i en forsamling!!

NoNig du virker for mig, som en der er bitter og sur på danskerne, og Danmark som samfund, det eneste du har fremført er at alle Dansker er racister, og Danmark er for lille til at eksisterer, måske du skulle se lidt ind i dig selv, før du kritisere det danske samfund.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Vaptor-x d. 16-03-2010 20:19:21.


dasjap
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2010 20:09:23
Svar/Indlæg:
2534/80
#22 "Lets go europe 1996"? Hvad skete der der 🙂


OverLorD
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2010 20:15:19
Svar/Indlæg:
1471/40
#25 Et citat fra en rejseguide
http://www.backpackers-online....
http://www.letsgo.com/about/ou...
Både det og det næstfølgende jeg selv har skrevet var indledningen til en Dansk opgave (HF A)


OverLorD
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2010 20:20:26
Svar/Indlæg:
1471/40
#24. Helt forbi skyder du der, det er muligt at NoNiG har en lidt mørkere ansigts kulør end den forhenværende hjemmehjælper fra Gentofte bryder sig om, men selve essensen af hvad han skriver er da pæredansk 😎 Han har mere integritet i sin lillefinger end du tilsyneladende har i hovedet!


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 20:26:34
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #23 + #24


Fint nok... men hvad så med sådan en som mig? En "jallaneger"? Hvorfor må jeg ikke brokke mig over idiotiske kolleger, en dum chef eller en betjent som skal tjekke min billet og ikke alle andres?

Skal jeg så også bare pisse af?

Jeg har boet i dette land, hele mit liv, snakker bedre dansk - og staver bedre - end mange jeg kender. Gør det mig til et bedre menneske? Nej gu fanden gør det ej. Men hvorfor skal jeg så hele tiden høre på: "De kan jo ikke sproget!", "De kan jo ikke engang udfylde en jobannonce!", "De kan ikke ditten, de kan ikke datten."

Fair nok. Men hva' så med den "jallaneger" der kan det danske sprog? Hva' så med den "perker" som det lykkedes at score en rigtig sød dansk pige. Har han slet ikke ret til at brokke sig, eller er det noget der følger med hudfarven?

Nå nej. Sorry. Hvis jeg har et problem, kan jeg jo bare fucke tilbage til hullabullaland.

Jeg er pissehamrende stolt af vores land. De ting vi gør for hinanden og det fredelige samfund vi lever i. Mit problem er danskere.

-> #24

Det har da en masse at gøre med vores samfund. Vores samfund ændrer sig hele tiden. Hvis vi havde haft lukkede grænser op igennem historien, havde vi jo ikke kunnet nyde godt af de teknologiske og humanitære goder vi omgåes til hverdag.

Hvis Danmark havde lukket grænserne for alt hvad der hed kunst, kultur og jeg ved ikke hvad, havde vi stadigvæk siddet og spist bålstegt flæsk i vinterpels.

Det er simpelthen så snæversynet, at bruge det argument "vi skal værne om de danske værdier"... hvilke danske værdier?

Næstekærlighed? Medmenneskelighed? Åbenhed? Det lyder ikke til at være danske værdier, men værdier de fleste mennesker kan efterleve, eller bør efterleve. Hva' med tolerance? Hva' med "måske man bare skulle acceptere, at tiderne ændrer sig"?

Du har stadigvæk ikke pointeret hvilke værdier der gør Danmark til Danmark, hvorfor de er danske, og så meget bedre end værdier alle andre steder på Jorden.

Er kronen en dansk værdi? Nej. Det er en sutteklud. "Det er sådan det har været i århundrede" - hmm... måske man skulle tage en snak med en historiker om dén sætning?

Fordi Danmark har et sikkerhedsnet, gør det bestemt ikke mere sikker for 'mig' (eller min kæreste, venner og familie) at færdes i gaden.

Hvis Danmark er et så tolerant land, hvorfor er hate-crime så på vej op? Når nu en af de ægte danske værdier er "tolerance" og "plads til alle" - hvorfor slår folk så på homoseksuelle? Folk med en anden hudfarve eller religion?

Gu fanden er jeg bitter og sur, på stivnakkede konservative danskere, som ikke kan se ud over deres egen rødvinsrødebedetud.

Og jeg skal nok huske det, altså at se ind i mig selv, inden jeg fucker tilbage til hullabullaland.


lumske
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 20:34:24
Svar/Indlæg:
3485/76
AAAAHHHHH hwt fucker, jeg kan skrive noget og så uploader den det ikke når jeg trykker tilføj ! fuck et langt svar der lige er forsvundet ! PIS !

ehm essensen var....
Danskere er skabsracister.. "skabs" delen kommer af vi skammere os over det, men vi føler alle det samme, hvis vi føler vi bliver trængt op i en krog når nogen vil pille ved vores samfund, så har vi alle samme holdning til og følelse omkring den sag. vi kan ikke li det.. og de skal bare indordne sig... jeg føler det da selv.. og jeg har det ikke godt med det, men man bliver jo fodret med ske fra barndommen af og specielt også af medierne når man bliver ældre

noget jeg også skrev.. jeg er stolt af en ting i vores historie... i vikinge tiden der var vi en dominerende faktor i europa og jeg kan godt li at et lille land samlede sig, organiserede sig og trynede nogen større magter 🙂 hehe... smårlig er man jo 😉
og så det da meget sejt vi det ældste kongerige i verden ❤


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 20:38:20
Svar/Indlæg:
7765/230
#28
"mit problem er danskerne"
Ja og uden danskerne ville det for helvede ikke være Danmark eller?? 😴 Men dit problem er dog ikke større end du kan holde ud at leve her siden du ikke er rejst.. Og det er jo ikke de små problemer som du nævner jeg taler om..Er din chef et røvhul så siger du det da til ham, det samme med din kollega...Og jeg får da også rimeligt tit tjekket min billet,manglende kørekort osv, måske fordi jeg ligner en bums eller gratist men er da fuldstændig ligeglad med hvorfor de lige slår ned på mig, modsat dig tager jeg det ikke som et personligt angreb pga mit udseende....


Zolba
 
Overclocker
Tilføjet:
16-03-2010 20:49:42
Svar/Indlæg:
235/50
#28

*Det er simpelthen så snæversynet, at bruge det argument "vi skal værne om de danske værdier"... hvilke danske værdier?*

Så du mener, at der ikke er nogle danske værdier overhovedet? For så gider jeg da vist ikke lave opgave om det? 😛

Med al respekt, jeg er ikke enig.

Der er noget specielt ved Danmark og danskerne, ligesom med alle folkefærd og lande. Og det er det specielle der, i min verden, er en værdi. Præcis hvad der er det særlige ved danskerne, er jo så hvad jeg er ved at finde ud af... Og jeg vil helst ikke udtale mig yderliger om det, ingen jeg er enig med mig selv.


Reverb
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2010 20:51:51
Svar/Indlæg:
454/68
Jeg er pissehamrende stolt af vores land. De ting vi gør for hinanden og det fredelige samfund vi lever i. Mit problem er danskere.

Uha et paradoks. Et Danmark uden danskere.

Jeg hører en masse brok - men jeg hører ingen løsningsforslag ?
Danmark er ikke et perfekt land - og det ville også være utroligt naivt og utopi at tro at alle "ville kunne med hinanden på alle punkter". Hvis man tager Danmark sammenlignet med majoriteten af andre lande, ja så ligger hensyn tagen til individet i større grad i højsædet. Som der blev nævnt så behøver vi ikke at frygte at blive bortført om natten- sendt i arbejdslejr el. i fængsel pga. en holdning der strider imod flertallets bedste.
Et samfund er jo ikke en endelig størrelse, men under konstant evolution (til tider revolution).

Sat utroligt meget på spidsen så skammer jeg mig faktisk mere over folk der tillader sig at brokke over småligheder, når de kunne have det 1000x værrer.


Vaptor-x
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2010 20:56:17
Svar/Indlæg:
475/22
#28

Hvor har jeg lige skrevet noget som helst om dig, hvor jeg kalder dig Jallaneger, og at du kan skride hjem?? Den første del af din tekst er vist mere passende på #23

Jeg har heller skrevet noget om at vi skal lukke grænserne af og isolere os, jeg skrev netop at man kan tage visse ting til sig, og gøre til en del af kulturen, men jeg mener ikke vi skal lægge hele vores samfund om pga. en mindre gruppe forlanger at vi skal leve efter deres normer....

Har intet imod udlændinge som kommer til Danmark og bosætter sig, når de gør et forsøg på at lære det danske sprog, påtager sig et stykke arbejde, og bliver en del af det danske samfund. Men tilgengæld har jeg intet tilovers for dem som ikke gider at gøre et forsøg på at blive en del af samfundet, men lever isoleret sammen med andre med deres synspunkter, og tror de kan opføre sig som om de stadig bor i afrika eller et sted i mellemøsten.

Og Hate crimes er på vej op i alle lande, se på rusland hvor den virkelig er på fremtur, det er ikke en ting som kun gør sig gældende for Danmark. Dem som udføre Hate crimes, er nok de samme typer som kalder dig for skældsord, og er absolut mindretal i Danmark, og ikke noget vi skal være stolte af, og hate crime kommer tit af dårlige tider som vi har nu... Hate crime er lige så slemt som de unge utilpasse indvandre, som hærger hele nabolag, bare fordi de keder sig, det går også ud over uskyldige mennesker...

Nu har jeg selv et par venner af anden etnisk herkomst, og de har aldrig fortalt mig, at de har oplevet det du har oplevet, så kan det være din værmåde overfor andre, der gør du tiltrækker dig den form for negativ opmærksomhed..?? Det er klart hvis du siger du hader danskere, at du får igen af samme skuffe...

Nu spørg #0 heller ikke efter hvilke værdier vi mener der gør os dansk, men mere hvad kendetegner en dansker, og det mener jeg nu jeg har svaret på efter min mening... Jeg er stolt af vores fortid, og det samfund som vi har nu 🙂


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 20:58:40
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #30

Hvorfor er det brokkehovedet som skal fucke af?

Det er bare dét jeg ikke forstår. Hvorfor kan vi ikke smide alle de pølseædende, øltyllende, småbørnsmishandlende fodboldelskere ud i stedet for? Det er jo dem der er problemet. Ikke mig. Jeg har jo ikke gjort noget forkert.

Jeg har ikke slået nogen, voldtaget nogen, stjålet eller på anden måde forbrudt mig imod loven. Så hvorfor skal jeg pisse ud af landet, bare fordi jeg ikke vil finde mig i at blive slået på eller truet med tæsk?

Nå nej. Det er rigtigt. Det er jo sådan vi danskere er.

Vi truer, skælder og smælder. Vi bagtaler og brokker os i krogene.

Jeg ved faktisk ikke hvad der er værst. Racisterne der reelt slår, eller dem som ikke gør noget når de overværer forbrydelserne.

Enten fordi de ikke tør eller fordi de inderst inde synes at voldsmanden gør noget godt.

... utroligt at jeg ikke har fattet det før nu.

-> #32

Bare endnu et eksempel på hvor joviale vi er. "Hvorfor brokke sig? Det kunne jo værre meget værre."

Men vi brokker jo os alligevel. For fanden.

Hvorfor vil folk ikke indrømme det?

Føles det bare lidt for meget som at indrømme at man kan lide lugten af prut, eller hvorfor forbruget at toiletpapir forøges når sønnike rammer teenagealderen?

Eller er det bare ultradansk at sidde derhjemme bag skærmen og være enig og ikke give sig til kende, frem for at være uenig og i dén grad give sig til kende?

#0 har jo stillet et rigtig godt spørgsmål. Det ligner da ikke HwT.dk's forumbrugere at holde sig tilbage. Se bare på iPad-tråden.

-> #33

Hvor har jeg lige skrevet noget som helst om dig, hvor jeg kalder dig Jallaneger, og at du kan skride hjem?? Den første del af din tekst er vist mere passende på #23
- Den var til jer begge.

Jeg har heller skrevet noget om at vi skal lukke grænserne af og isolere os, jeg skrev netop at man kan tage visse ting til sig, og gøre til en del af kulturen, men jeg mener ikke vi skal lægge hele vores samfund om pga. en mindre gruppe forlanger at vi skal leve efter deres normer....
- Hvilken mindre gruppe? Dem som vil forbedre det danske samfund? Dem som vil ændre det?

Har intet imod udlændinge som kommer til Danmark og bosætter sig, når de gør et forsøg på at lære det danske sprog, påtager sig et stykke arbejde, og bliver en del af det danske samfund. Men tilgengæld har jeg intet tilovers for dem som ikke gider at gøre et forsøg på at blive en del af samfundet, men lever isoleret sammen med andre med deres synspunkter, og tror de kan opføre sig som om de stadig bor i afrika eller et sted i mellemøsten.
- Modsat "ægte danskere", som ikke gider at gå i skole eller arbejde. Kun sidde derhjemme og fise den af, som om de stadigvæk bor i Danm... hovsa.

Dem som udføre Hate crimes, er nok de samme typer som kalder dig for skældsord...
- næppe. Dem der kalder mig for skældsord er midaldrende kvinder, gamle mænd og små børn der hører hvad forældrene siger. Ingen har, til dato, slået på mig eller min kæreste. Så den oplevelse har jeg til gode.

Nu har jeg selv et par venner af anden etnisk herkomst, og de har aldrig fortalt mig, at de har oplevet det du har oplevet, så kan det være din værmåde overfor andre, der gør du tiltrækker dig den form for negativ opmærksomhed..?? Det er klart hvis du siger du hader danskere, at du får igen af samme skuffe...
- Alle der kender mig ved at jeg er en provokerende voldspsykopat som kun opfordrer til ballade.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 16-03-2010 21:03:58.


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2010 20:59:05
Svar/Indlæg:
2127/11
min gamle kioskmand sagde, da jeg spurgte ham en gang, at forskellen på Syrien (hvor han var vokset op) og DK, var: I Syrien er der ret snævre grænser for hvad man kan tillade sig, men rare og imødekommende mennesker. I DK havde man langt større muligheder, men han følte at danskerne ikke kom hinanden særlig meget ved.

Jeg er ganske enig. De dårlige ting er sådan set allerede beskrevet, og jeg vil fremhæve jantelov, smålighed, angst for forandringer, en grundlæggende småracistisk holdning, og i øvrigt konfliktskyhed. Blandt de nyere årgange, ser det ud til at egoisme og selvfedhed fylder mere end førnævnte. Man skal helst skryde over sine små erobringer ved enhver lejlighed.

Jeg har den sidste tid fulgt ret meget med i hvad der foregår i USA, og sammenlignet med det gennemkorrupte, højreorienterede og fanatisk religiøse skodland, kan vi i dén grad være stolt af vores samfund. Men hvad er'et så at folk der har rejst i USA fortæller om menneskene derovre? Med undtagelse af hvis du får forvildet dig til at sige noget forkert i bibelbæltet eller til en stupid redneck i almindelighed, tales der om hjertevarme og imødekommende mennesker. Det kan man ikke med rimelighed beskylde danskerne for at være.


Jeg burde vel smide et positivt spin på til sidst, men er pt godt træt af danskere, så det kniber. Mig kan i ikke kalde en jallaneger. Dansk født og hvid i huden, that's me. Jeg trænger bare til luftforandring. Hvis jeg kan se mit snit til det, daffer jeg udenlands for en tid. Pt kniber det dog med realistiske muligheder for det.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 16-03-2010 21:02:40.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 21:08:28
Svar/Indlæg:
20170/383

#35
Jeg kunne næsten ikke være mere enig med dig 🙂


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 21:11:57
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #35

"...hjertevarme og imødekommende mennesker. Det kan man ikke med rimelighed beskylde danskerne for at være."
- Deri vil jeg gerne tillade mig at være uenig. Jeg synes at danskere, generelt er ufatteligt venlige og imødekommende. Vil gerne hjælpe til og gøre hverdagen lettere for hinanden.

Så længe det er for andre danskere.

Jeg kørte i bybus forleden, hvor en ældre gangbesværet herre (dansker) humper ind. Lige inden han når at slå røven i sædet, jokker chaufføren på pedalen, hvorefter manden mister balancen. Jeg står lige foran ham, men når kun lige at få fat i hans frakke.

Ingen i bussen så meget som rejser sig for ham, iler til for at hjælpe. Nej tværtimod sidder folk faktisk og småfniser lidt.

Jeg ville være blevet lettere tosset, hvis ikke det var fordi at den ældre mand kigger forvirret op på mig og siger: "Slip mig dit abesvin!"

Roligt og fattet siger jeg: "Undskyld mig. Men De faldt. Lad mig hjælpe Dem op."

Det lykkedes mig at få bakset ham op på sædet igen, hvorefter han siger: "Gå din vej! Du skal sgu ikke skubbe til mig, sådan en *et ord jeg ikke kunne forstå*" Jeg kigger rundt i bussen... hvad? Ingenting? Ingen "Hva' fanden bilder du dig ind, din gamle nar?!", "Ingen. Undskyld mig, men han prøver altså at hjælpe dem op!"

... nej. Ingenting.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 16-03-2010 21:13:08.


Zolba
 
Overclocker
Tilføjet:
16-03-2010 21:13:23
Svar/Indlæg:
235/50
Nu er der kommet en masse... eh... Negative ting på bordet. Hvis nu jeg beder jer om kun at sige noget positivt og måske samtidigt svare på spørgsmålet: Hvad er danske værdier? kan jeg så få det ud af jer?

PS. Tusind tak for de gode inputs!


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 21:24:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #38

Som jeg ser det, er danske værdier lige så konsekvente som vores vejr. Altså mangfoldigt og utilregneligt.

Men når det så er sagt, skal der ikke herske tvivl om, at Danmark er en lille perle i den store Verden. Altså, den hvide slags perle... ikke den, etniske, perle. Pis! Det ord er bare fucked fra nu af.

Anyways.

Ser man på det sociale, så er der nok en grund til at der ikke findes en god direkte oversættelse af "hygge". I hvert fald som jeg ser det. Der er mange, sociale, væsentlige punkter, hvor vi skiller os ud, men man skal nok "kende" folk og andre folk, for at opdage den slags forskelle.

Eksempel:

Danskere påstår, i hobetal, at de er et kristen folkefærd. Fint nok. Men hvor mange kan, på stående fod, huske de ti bud?

Danskere vil beholde kronen, fordi den er dansk, men betaler alligevel med Dankort og i de fleste tilfælde "på beløbet".

Danskere elsker at hade sig selv. Vi elsker at hade hvor lille og ubetydeligt landet er, men sætter alligevel pris på ikke at skulle køre mere end 150 km, for at komme til en familiefest.

Danskere elsker tabere og hader vindere. Vi elsker, når det går skidt for andre. Hvis folk vinder, har de enten snydt eller tror at de er bedre end andre - det er i hvert fald vores opfattelse.

Danskere elsker gode historier, solstrålehistorier, men vi vil kun høre den en eller to gange. Alt andet er pral.

Danskere elsker nøjes, men insisterer på, at deres model var den næststørste i sortimentet.

Rugbrød
Små danske bryggerier
Måden familien er samlet på, omkring aftensmaden og i weekenderne.
Nysgerrighed. Selvom vi er bange for forandring, er vi et meget nysgerrigt folkefærd.

Lottomentaliteten - dét er en dansk værdi der vil noget. Drømmen om at skrabe sig til hurtig rigdom. X-faktor, drømmen om at synge sig til hurtig berømmelse. Robinson, Paradise og Big-brother... mere fra samme skuffe.

Danskere hylder ikke viden, som sådan. Vi er utroligt stolte hvis vi kan svare på et par af spørgsmålene i jeopardy, men praler ikke af det. Omvendt, de som kan svare på alle spørgsmålene, er nærmest flove. Vi har det svært med intelligens. Man må ikke sige at folk er dumme, eller værre endnu. Vi må ikke sige at folk er kloge, for så er der nogle som bliver ked af det.

Der er så meget vi kan koble på danskere. Men det hele står og falder med, at man er dansker eller bliver opfattet som dansker. Også selvom man ikke vil indrømme det.

Jeg er selv utroligt slem til det. Når jeg ser en fyr der er mørk i huden, og han åbner munden og taler perfekt dansk. Så er der altid lige en to-tre sekunder, hvor jeg først er overrasket, så er jeg forbløffet og imponeret og til sidst skammer jeg mig bare.

Som sagt : Dobbeltmoral, smålighed og ikke mindst mindreværdskomplekser.

Er man ikke-dansker, så passer hele parolen med gråt vejr, koldt klima og lukkede døre.


Jesper
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 21:25:30
Svar/Indlæg:
2072/117
Det er en individuel vurdering som ingen præcis kan definere. Du kan forsøge, men du vil aldrig ramme plet da mennesker er så forskellige.

Så du kunne jo vælge at skrive din opgave ud fra en mere objektiv vurdering, hvor du sammenligner folks synspunkter og laver en fælles konklusion omkring hvad det vil sige at være dansk, eller om det overhoved er muligt.

En alternativ måde er at undersøge hvad andre nationaliteter mener om os generelt, da det umiddelbart burde være den bedste vurdering, da den nok er så objektiv som den kan blive.

Dog må jeg indrømme to ting jeg føler er en generel tendens i samfundet.
1. Vi er bedre end alle andre
2. Du skal ikke tro du er bedre end andre (Janteloven)

Edit:
Skal jeg spørge de tre nordmænd fra min studiegruppe som har boet i Danmark i 2 år nu, eller min storebrors norske kæreste?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Jesper bb d. 16-03-2010 21:27:08.


lumske
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 21:27:18
Svar/Indlæg:
3485/76
#38 nej nej nu har vi lige en interessant samtale igang.. du må vente 😀 ej spørg til side 😴 men den er faktsik ret interessant 😳

#37 ja det er jo et klassisk eksempel på en dejlig dansk racist... og de gamle er de slemmeste, de for en mening og så bider de sig fast i den, fordi de glemmer alt omkring dem, så de få ting de kan huske bare en smule, dem holder de fast i med negle og gebis ! all the way !

jeg kan ikke forstille mig andet end han blev overrasket over du "reddede" ham, men han ikke vil tabe ansigt... grundet to ting:
1. han er fandme ikke gammel, han kan sagtens tage vare på sig selv
2. hans overbevisninger overfor de fordømte abekatte, skal ikke gøres til skamme, da slet ikke af en selvrealisering
og derfor sagde han hvad han gjorde..

jeg tager nok fejl, men det ville da forklare hans ufattelige uforskammede reaktion 😕


tatoo1956
 
Overclocker
Tilføjet:
16-03-2010 21:29:31
Svar/Indlæg:
1630/101
#0 - hvad der kendetegner en Dansker.. tjah, når du har læst denne tråd så spekulerer man sgu lidt. Jeg har levet det meste af mit liv i udlandet og "hjem" ér Danmark (med stort D). INTET andet land tillader så snævre sko som strammer.. og lader ALLE ytre sig uden at de får luskede besøg om natten e.l. Vi sammenligner os med andre skandinaviske lande men ligner ikke i mine øjne. Nogle af os er det ene, andre noget andet - her ér plads til forskellligheder (Vi tåler det dog ikke så gerne og hidser os mega-gerne op).
Faktisk kender jeg ikke nogen anden nationalitet som savner sit land så meget som danskerne, vi elsker at nedgøre os selv og hinanden men på trods af alt.. når man lander i Kastrup eller har Kronborg om styrbord.. så er man sgu HJEMME i det lille solbeskinnede land - som vi snakker så dårligt om allesammen 😉 , HVORFOR GØR VI DET?? Fordi det er dér du og jeg bor - vi er DANSKERE.
(Og til jer, som endnu ikke er det - gør som danskerne jeg kender i udlandet, skik følge eller land fly.. ellers ryger man i et MEGET ubehageligt fængsel, altså *derude* pubad.) 😀


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af tatoo1956 d. 16-03-2010 21:33:55.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 21:33:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #42

Kender følelsen. Det er fantastisk når flyet dykker ned i skyerne, til gråvejr og kolde ansigter. Men fuck det varmer indeni, når man ser en pølsevogn. Så ved man, at man er hjemme ❤


tatoo1956
 
Overclocker
Tilføjet:
16-03-2010 21:35:02
Svar/Indlæg:
1630/101
#43 - for éen gangs skyld får du "oplevelsen" - jeg er enig med dig 120 % 😀 😲

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af tatoo1956 d. 16-03-2010 21:35:47.


Reverb
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2010 21:35:28
Svar/Indlæg:
454/68
#34: Nu citerer du mig jo falsk... det er ikke det jeg skriver. Selvfølgelig har man da lov til at brokke sig når der reelt er nogle alvorlige problemstillinger.... det er de her fremstillede ikke just.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 21:39:32
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #45

Så at folk får tæsk pga. hudfarve, religion eller seksualitet og må lægge øre til skældsord af selvsamme grunde, er noget jeg fremstiller og finder på? Hmm...

Men nej. Du har ret. Det kunne være meget værre. Jeg skal reelt bare være lykkelig for, at det ikke er vedtaget ved lov, at folk må slå, sparke og spytte på folk de ikke bryder sig om.

Se dét ville jo være grotesk, modsat bare at rulle om på ryggen og blotte sig som en liderlig hunkat, fordi... det kunne jo være værre. Så hvorfor brokke sig over tingene som de er nu?

Jeg skal nok holde op nu... 😎


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2010 21:43:19
Svar/Indlæg:
2127/11
Jeg takker og bukker Tom 🙂

Allan: bull. Danskere er sgu heller ikke gode til at hjælpe danskere. Jeg havde sidste år fornøjelsen af at følge en række forelæsninger, af en mand der seriøst vandt min repekt, og samtidig gav mig dybere panderynker end jeg i forvejen har. Idioten tillod sig at rykke ved en af mine kæpheste; velfærdssamfundet. Bogen forelæsningsrækken var baseeret på hedder "Ofrets århundrede", og er skrevet af Henrik Jensen. Den kommer videre omkring end lige emnet her, så jeg skal nøjes med at komme med min egen ultrakorte og "alternativt" formulerede opsummering: Henriks tese går på at det var WW1 (især), og WW2 der affødte erkendelsen af menneskets såsårbarhed, idet vi ikke mindst oplevede en stor del krigshelte vende tilbage som psykiske vrag. Ovenpå den industrielle revolution og guds død, chokerede det at menneskets uovervindelighed pludselig blev skudt sønder og sammen. Den europæiske velfærdside opstod i høj grad som en følelse af at skylde de hjemvendte soldater noget, og bredte sig op mod 50'erne forbløffende lidt. Slut 50/start 60 fik vi for alvor fik fart i hjulene også herhjemme, og kvinderne skulle lokkes ud på arbejdsmarkedet da vi manglede arbejdskraft. For at frigøre dem fra hjemmets pligter, måtte de offentlige tilbud udvides, og velfærdsstaten voksede eksplosivt. Men den mener Henrik at se, og jeg er rørende fucking enig, at vi smed ansvaret for vore medmennesker, og forventede (og forventer) at "det ordner staten". McEinar sagde det i sin berømte og unægteligt godt brugte julerap, "..og samvittigheden klares med en u-landskalender".


I øvrigt mangler jeg ganske enkelt ord for din oplevelse i bussen. Jeg har hørt lignende historier fra andre danskere med alternativ hudfarve gennem tiden, og jeg bliver faktisk mere ked af det end vred over sådan noget. Lad for et øjeblik den himmelråbende uretfærdighed og ondskab ligge, og nøjes med at se på det med samfundets briller. Når racister kæfter op om indvandrere der ikke gider at integrere sig, og giver dem skylden for det, glemmer de fuldstændig ALLE de historier der ligner din. Helt ærligt.. jeg er en kikset dansker på mange måder. Jeg falder udenfor, og argumenterer ofte for ting som folk ikke er enige i, eller gider at gøre sig umagen med at forholde sig til, alene af den årsag, at det jeg taler om, ligger udenfor normal forståelsesramme. Jeg ved noget om at være udenfor på nogle områder, og det er bestemt noget af årsagen til at jeg trænger til frisk luft under vingerne. MEN: Jeg kan vælge at holde min kæft, og ligner så enhver anden dansker. Det gi'r mig en kæmpe fordel ift dig.

Ikke at det skal være en sovepude, men jeg forstår altså meget af det der får nogle i forvejen uheldigt stillede til at give op. Heldigvis lysner situationen i og med at vi nærmer os nogle små årgange. Mennesker med mellemøstlig baggrund, især pigerne, lammetæver danskere i evnen til at skide den sociale arv en lang march, og situationen vil derfor på sigt bedres.

Men helt ærligt.. For noget der ligner et halvt år siden, møvede en indvandrergut sig ned på det trappetrin jeg sad på i et overfyldt tog, og jeg bandede i mit stille sind over at han masede sig på. Ikke pga hudfarve, men fordi der i forvejen ikke var for megen plads. Vi faldt dog i snak, og for dælen en sympatisk gut. Faktisk var jeg ret ked af at skulle af, da vi nåede min station. Bagefter slog det mig.. Jeg har næppe set lykkelig ud da han kom væltende. Hvordan fanden fandt han kræfterne til alligevel at begynde at sludre med mig, og det endda i en meget positiv ånd? Jeg kunne jo lige så vel have set småsur ud, fordi jeg var lige som ham idioten du uheldigvis hjalp i en bus.

..og nej. Jeg er ikke ude på at holde hånden over folk der begår kriminalitet osv. Jeg mener selv at nogle af de gutter vi har rendende her i landet, med fordel kunne finde sig et andet opholdssted. Men for dælen da.. Det store flertal er altså ordentlige mennesker, selvom de ser anderledes ud. Imo kan vi ikke tillade os at behandle dem som andenrangsborgere.


Sidenote: Fint at du ikke er enig med os #0. Det kan forhåbentlig hjælpe dig til klarere at se hvad du vil sige. Det var årsagen til at jeg valægte at tilslutte mig brokkekoret, vel vidende at det ikke lige var det du søgte. Man lærer ofte mest af ikke at være enig med resten af flokken, selvom det uheldigvis kræver af dig, at du er villig til at tænke og mærke efter 😉

-edit-

Nyt tastatur, kan ikke ramme tasterne. De værste bøffer hermed fikset.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 16-03-2010 21:52:08.


OverLorD
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2010 21:44:44
Svar/Indlæg:
1471/40
Hvis du holder op NoNig, bliver her så kedeligt 😀


tatoo1956
 
Overclocker
Tilføjet:
16-03-2010 21:51:41
Svar/Indlæg:
1630/101
#48 - kan godt være at her bliver kedeligt men så absolut mere "spalteplads" *LOL* 😀
(Hvem render iøvrigt fra HWT anyhow - ikke nowen af os ❤ )


Reverb
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2010 21:56:02
Svar/Indlæg:
454/68
#46: Du ved hvad jeg mener.

Hvordan kan det være at hvis man som enkelt person bliver inficeret med clostridium difficile på et sygehus og bliver alvorlig syg af den efterfølgende vancomycin behandling som skader nervesystemet og giver nervesmerter så har man ikke ret til nogen erstatning selv om et tilfælde med 100 smittede ligepludselig godt kan blive tilkendt erstatning ? svaret ved patientklagenævn mv. er at erstatning kun gives med tilfælde hvor flere er smittede.
Ikke engang en undskyldning modtager man fra sygehus mv. Nu sidder man tilbage med konstante nervesmerter, muskeltab, sporer i tarmene og man kan aldrig nogensinde få antibiotika fordi at de kan aktivere clostridium sporer i tarmene.

Se - sådan en behandling af individer vil jeg gerne kæmpe for bliver ændret og brokke mig uhørt højt over !.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Reverb d. 16-03-2010 21:58:02.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2010 21:58:25
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #47

Jeg kan nok ikke tale på vegne af dit bekendtskab fra toget, men jeg kan nok nemmer beskrive hvordan jeg selv havde det i bussen. Det var ikke så meget hans kommentarer der generede mig, det var de andre passageres fuldstændige ligegyldighed over at jeg skulle tage imod sådan nogle kommentarer.

Jeg fatter det simpelthen ikke. Hvordan man kan være vidne til sådan en "uretfærdighed", uden at gribe ind. Det samme gælder mobning, tæsk og andre overgreb. Hvordan folk bare kan lukke det ene øje og holde hænderne op for ørerne.

Da jeg boede i Aalborg, med min ekskæreste, havde vi lejlighed lige under et par der skændtes tit og ofte... meget højlydt. Min ekskæreste, konfliktsky som hun er, skruede bare lidt højere op for musikken. Det endte med, at jeg selv måtte gå derop, og i døren blev jeg mødt af en rødblussende mandsperson og en grådkvalt kvinde.

"Undskyld. Men jeg håber ikke at vi er nødt til at ringe til politiet eller no'ed, for det lyder lidt voldsomt. Er der noget i vejen?"

Hvortil jeg blev mødt med et "bland dig udenom perker" - fint nok. Det var ikke min fight, men jeg blev blandet ind i den, fordi det lød som om de flyttede rundt på inventaret. Generelt, et højlydt skænderi.

Der blev stille, og jeg gik ned til min ekskæreste, som mødte mig helt oppe under loftet. Hvorfor i alverden skulle jeg også blande mig, det var ikke vores problem og vi kunne da være fuldstændigt ligeglade.

Jeg mener... hvorfor er mennesker sådan? Ikke fordi det er typisk dansk, ikke at blande sig i den slags, at være konfliktsky. Men hvordan kan man være så ligeglad med andre mennesker?

Det er ofte sket, at jeg i toget, har kedet mig. Og ja. Jeg er idioten der bryder ud i en lang samtale og godt kan lide at fortælle om mine utroligt interessante vareprøver, og generelt hvor glad jeg er for kartoffelmel. Jeg er spasseren, der spontant henvender mig til folk i bussen.

Det er sjældent sket, at folk har virket sure og jeg er oftest god til at aflure om folk gider at snakke. Det kræver så ufatteligt lidt, at nå ud til andre mennesker. At lære dem at kende og finde ud af hvem de er. Det er ofte sket, at jeg har ført en samtale fra Aalborg til Århus, uden at mit navn blev nævnt. Disse mennesker har gladeligt fortalt mig alt om deres liv, hvem de elsker og holder af, hvor de er på vej hen, uden at de har vidst hvem jeg var.

Hvem ved? Det kan da være at vi to har snakket sammen i toget, uden du vidste hvem jeg var.

Det er en ting der glæder mig meget. At snakke med andre mennesker, lære dem at kende og prøve at forstå deres motiver og person. Derfor er det så uendeligt frustrerende, når der er ting jeg ikke forstår, som jeg ikke kan regne ud. Eksempelvis hvorfor "man" ikke stiller sig op for andre, man ikke kender.

Det er da sket, at jeg har overværdet folk tage fuldstændigt ukendte personer i forsvar - men så har det også været i forbindelse med voldsomme hændelser. Eksempelvis et slagsmål.

Men den dag i bussen, følte jeg mig meget alene og ikke som en dansker. Det sker, heldigvis, sjældent, men når det sker, så gør det ondt. For jeg føler mig sgu mindst lige så dansk som alle andre der har boet i dette land hele deres liv.

-> #50

Selvfølgelig ved jeg hvad du mener. Men det gør det jo bare endnu "sjovere" at dsikutere 🙂

Diskussioner er kun kedelige, hvis parterne ikke fatter hvad hinanden siger. Så er det lidt som at se et femårigt barn kaste sand op i luften og prøve at gribe det med munden.

Mærkeligt, men alligevel lidt sjovt, selvom barnet fortryder bagefter.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 16-03-2010 22:00:20.


Zolba
 
Overclocker
Tilføjet:
16-03-2010 22:09:29
Svar/Indlæg:
235/50
#47

Jeg fik vist ikke formuleret mig rigtigt 😳 Det jeg direkte udtalte mig om, var NoNig's udsagn om, at der ikke findes danske værdier.
Jeg er enig i flere af de udsagn, der er blevet fremstillet i aften. Nogen mere end andre vel og mærket.


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2010 22:24:28
Svar/Indlæg:
2127/11
Det er præcist den konfliktskyhed jeg også nævnte i mit oprindelige indlæg. Om det så handler om folk der svines på det groveste, mobbes, eller en skrigende kvinde der trækkes halvnøgen gennem en by af en voldtægtsmand, så udmærker vi os ved ikke at ville blande os.

Din eks er et udmærket eksempel på den normale reaktion på sådan noget. Man bliver pisse bange, velsagtens for mulige konsekvenser på egen krop og sjæl. Jeg har det selv i nogen grad, selvom jeg hader det. Eksempelvis ville jeg formentlig have ringet til politiet, fremfor som du modigt gjorde, vade derop. Det fanden er jo bare, at det er reaktioner som den du leverede, der skal til. Hvis dem der ikke kan finde ud af at opføre sig konsekvent blev konfronteret med folks mening derom, ville vi sgu alle kunne leve mere fredeligt. I jagten på et par år gammelt klip, som var et ekstremt eksempel på tilskuere der intet gjorde (fra Holland vist nok), faldt jeg over flg lille historie fra USA: http://www.msnbc.msn.com/id/19... En kvinde lå blødende i et supermarked efter at være blevet stukket ned, og forbipaserende kunder gjorde intet. En af dem, en kvinde der havde vadet hen over ofret fire gange, tog dog et par billeder af hende med sin mobil. Kvinden døde. Nydelig historie.

Desværre tror jeg at det er noget alment menneskeligt, som du skal være stolt af at gøre en indsats for at hæve dig over. Det er vel en kombination af en choktilstand der delvist paralyserer, dels interessen for at slippe helskindet der fra selv. At du, og enhver anden i en lignende situation, følte dig alene, mere end forstår jeg.

Jeg kan selv være ganske snakkesaglig, også i tog. Så man ved aldrig du 🙂 Du har i øvrigt ganske ret. Hvis man som også jeg har interesse for mennesker, kan man få en hulens masse ud af den slags små møder på rejsen. Den samtale jeg har haft der gjorde størst indtryk på mig, var med en pensioneret svensk læge, i et tog mellem Tølløse og Slagelse. Jeg gik der fra som mundlam, og det tror jeg godt at du ved kræver noget. I øvrigt spurgte han om han måtte besvære mig med at læse og kommentere på en bog han var ved at skrive, en slags biografi/livsvisdom som han følte var gået tabt. Da jeg ikke har hørt fra ham siden, og han fortalte at han kæmpede med kræft, går jeg ud fra, at han døde inden han blev færdig. Så jo.. Hurra for ens snakkegen. Sommetider kaster det nogle specielle oplevelser af sig :yes: