NAS problem.

Diverse d.  17. marts. 2010, skrevet af Burgurne
Vist: 450 gange.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2010 22:52:08
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hejsa.
jeg har været så heldig at vinde sådan en her:
http://hwt.dk/literaturedetail...
Dog uden harddiske, og inden jeg farer ud og bruger børnenes arv til nye HDD'ere, så vil jeg gerne lige forstå, hvad jeg kan/bør bruge en NAS til.

Jeg har 2 PC'ere samt en BluRay afspiller i stuen som kan gå på internettet, og bluray afspilleren kan også afspille f.eks divX og .mkv fra en USB-stick.

Når jeg læser i den medfølgende manual på driverdisken, så står der, at man med Webdisk og FTP kan tilgå denne NAS fra Internettet ved at skrive ip-adressen i en vilkårlig browser. Dette lyder ikke helt rigtigt for mig (kender ikke ret meget til netværk), for NAS'ens IP-adresse er i 192.160.0.xx, hvilket jo er mit LAN bag min router, men hvis man indtaster min IP-adresse på en anden PC, så er det jo min router man får fat i, og ikke NAS'en. Er her en der kan give et eksempel på, hvordan jeg kan lægge et billede i en delt mappe på NAS,en og så emaile et link til en anden person, som så kan klikke på linket så han downloader billedet fra min NAS?

Samme med FTP-serveren, hvordan kan man udefra logge på en FTP-server i NAS'en, igen er min IP-adresse jo til min router, som derefter kører lokalnettet.

På denne side, http://hwt.dk/literaturedetail... beskrives også om download manager:
Download Manager HTTP / FTP / BT / eMule

Download manager er jeg slet ikke stødt på i manualen??? Vil det f.eks sige, at den kan stå og køre bittorrent selv, eller? Hvis den kan det, så må jeg jo kunne dele mit føromtalte billede via bittorrent hvis jeg kan finde en tracker at lægge torrent'en op på.

Bittorrent er jeg knap så interesseret i, men det med at kunne tilgå den fra Internettet lyder vældig interessant, men jeg fatter bare ikke, hvordan det vil kunne lade sig gøre. Så hvis her er en (eller flere) der vil være behjælpelig med lidt info omkring dette, så vil jeg blive glad. Det skal være helt nede på amøbe stadiet, da jeg (som I sikkert har gættet) ikke ved ret meget om netværk, så derfor disse dumme spørgsmål 😳

På forhånd tak.

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Sajmon d. 20-03-2010 00:45:11.
Hediki

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2010 23:51:17
Svar/Indlæg:
1726/49
en NAS kan du bruge til mange ting. f.eks. backup af billeder, dokumenter, fil server til film, musik eller noget helt andet.

der er det man kalder for Performence Raid (hastighed frem for backup) - hvilket er Raid 0 det vil sige de 2 harddiske den kan tage laves sammen til 1 harddisk.

der er også det man kalder Mirror raid (backup raid) - hvilket er Raid 1 det vil så sige at den laver 2 harddiske men du kan kun tilgå 1. da nummer 2 bruges til en kopi af nummer 1

det er derfor vigtigt at når du sætter den op at du sætter den op til det du skal bruge.

hvis du f.eks vil gemme familie billederne på NASen kan jeg kun anbefale et RAID 1 setup. da den derved laver en automatisk backup på den anden harddisk. så er du mere sikret på ikke at miste noget.

for at finde en NAS på netværk er det ligesom at finde en almindelig computer på netværk. hvis du så vil ændre i tingene skal du bruge den IP som din router har givet din NAS. f.eks 192.160.0.101 så skal du taste http://192.160.0.101 i en browser også skal du logge ind.

når du har sat en NAS op som den skal i følge manual og alt det der burde der være nogle "standard" mapper. kan f.eks. hedde "puplic" dette er en "åben" mappe som hele huset kan have adgang til og ligge filer i. så her kan du f.eks tage og ligge dine billeder. men bedste ville selvfølgelig være at lave en anden mappe end puplic.

hvis du så gerne vil f.eks til gå den via FTP udefra altså når du ikke er hjemme skal du sætte din router op så den henviser til din NAS server også bruger du bare en adresse det hedder ftp://xxx.xxx.xxx.xxx:21 (de x henviser til din IP derhjemme) login er så det samme som du skulle bruge hvis du ville logge på den normal for at ændre noget.

angående bittorrent, så ja den kan stå selv og downloade / uploade på filer du beder den om. hver dog opmærksom på den nok ikke kan klare mere end 5 filer.
måden du tilgår den på er igen igennem den vej du logger på den, hvor den vil vise sig et eller andet sted.

når du så bruger børne opsparingen på 2 diske (de skal helst være ens, altså samme størrelse)

vil jeg anbefale sådanne 2:
http://www.edbpriser.dk/Produc...

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Hediki d. 18-03-2010 00:01:52.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2010 03:11:31
Svar/Indlæg:
5874/1287
Mange tak for svaret. Det efterlader kun (indtil videre) et enkelt spørgsmål, nemlig hvordan jeg indstiller det i routeren? Det er en linksys p320.
Jeg mener jeg har rimeligt styr på hvad der sker på LAN-siden, men hvad jeg skal stille på i routeren for at man kan tilgå NAS'en fra WAN-siden, det kan jeg ikke gennemskue.
Da jeg har familie i udlandet ville jeg gerne dele en mappe med dem, så vi kan udveksle film og billeder.

morra19

Moderator
Tilføjet:
18-03-2010 08:04:00
Svar/Indlæg:
2672/468
Jeg har en enkelt Seagate LP 1.5 TB i min NAS, og må sige at jeg er skuffet - den larmer sindsygt meget. Desværre understøtter Qnap ikke Westerns Green serie, så er lidt nødsaget til at beholde den.

Springer

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2010 08:59:49
Svar/Indlæg:
765/28
#2 - Det er FTP du skal kigge på . Port 21

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2010 10:54:42
Svar/Indlæg:
4310/364
#3 Det er ikke korrekt. Jeg kører med en 1tb Green series i min 109 🙂

morra19

Moderator
Tilføjet:
18-03-2010 10:59:36
Svar/Indlæg:
2672/468
Nej, den kan godt, men hverken 1.5tb eller 2tb virker ikke.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2010 22:56:13
Svar/Indlæg:
5874/1287
Det går altså over mit hoved hvad jeg skal rette i routeren. Jeg har kigget alle menupunkter igennem, og jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget som kunne angive at hvis jeg indtaster port 21 nogen steder, så skulle det automatisk lede hen til en bestemt IP-adresse på LAN siden. Der findes ikke et menupunkt der hedder FTP.
Og hvordan med den servermode der hedder "WEB-disk" med Web-based file access
? Hvordan indstilles routeren til dette?

Jeg kan forwarde porte i routeren, men det er så også grænsen for min viden.

Forresten, så er min router ikke en LinkSys som tidligere beskrevet, det er en Zyxel P-320w ... ikke engang det kunne jeg skrive rigtigt i første forsøg 😳

scheea2000

Superbruger
Tilføjet:
19-03-2010 07:46:20
Svar/Indlæg:
818/58
det er netop port forwarding du skal bruge. Men det er jo ikke altid man vil lade ofte brugte porte stå åbne.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
19-03-2010 23:54:25
Svar/Indlæg:
5874/1287
Ok, nu faldt 50-øren!
Åbner f.eks port 21 til den lokale IP som NAS'en har fået af routeren, og alt til min IP-adresse på port 21 bliver dirigeret til NAS'en!
Mange tak for hjælpen 🙂

scheea2000

Superbruger
Tilføjet:
20-03-2010 10:03:04
Svar/Indlæg:
818/58
#9 Ingen årsag.

Husk at forhåndsreservér IP-adressen til NAS´en, så den ikke skifter IP-adresse.

Mvh. Scheea 🙂