#52: Jeg er ikke sikker på du har læst hvad jeg har skrevet.
Jeg har haft Core i7 920, 965, core i5 750 og sidste Core i7 860 - sidst nu med Phenom II X4 945, 955, 965.
Jeg har skam siddet og lavet Photoshop billederedigering og her snakker vi ikke om 10-15mb størrelser, men ca 300mb pr billede, dvs enorm opløsning og ekstrem pixeltæthed. Yderligere har jeg siddet og arbejdet med Pinnacle Studio 12 og 14 (Full HD Ed.) hvor, jeg har siddet med video-optagelser i 526x4-et eller andet og kunstight skaleret dem op i 1080p og med maksimal farvemæthed mv. for at kompensere for at optagelsen ikke er i "ægte HD" - denne opskalering tager virkelig tænder ud af CPU'en.
Fakta er at ALLE nævnte CPU'er klarer opgaven til UG og kryds og bolle ! Spørgsmål kommer i højere grad til at dreje sig om man er villige til at f.eks betale 100kr mere pr. vundne sekund over den "langsommeste" af CPU'erne - det selvfølgelig igen afhængigt af applikationen.
Om den ene CPU er 1min. hurtigere til en rendering end den anden giver i det overordnede perspektiv ikke vildt meget. Man kan måske lige indsætte en hurtig tissepause eller lige lave en kaffe-refil.
Hvis argumentet så skal være 24/7 og 365dages renderinger mv. så er de her CPU'er slet ikke dem der skal bruges men så er vi mere over i en server baseret løsning og hvor pengepungen er markant større for så taler vi om seriøst prof brug.
Men dette hjemmelige og lettere-amatør niveau så kan det reelt set være hamrende ligemeget.
Med en af de nævnte CPU'er så vil jeg meget mere kigge på en hurtig HDD såsom en SSD som virkelig giver pondus på filfronten når man sidder og flytter frem og tilbage, og så er en spandfuld ram i 8GB mængden ikke at kimse af.
Folk må gerne købe Ci7'er mv. men der er forkert at tro at de er totalt overlegne - så skulle de rykke 5x mere til prisen end det der sker nu.
Jeg synes det er underligt at vi kan "acceptere" sådan en stor prisforskel ml. CPU'erne, men går vi så over i GPU debatten hvor Fermi er på trapperne der er folk jo helt på barrikaderne med at Fermi bliver for dyr iforht. ydelsen vs. Cypress GPU'erne fra AMD (ihvertfald iflg. prognoserne, men de kan nok ændre sig, men ikke desto mindre skal Fermi være "billigt" i forbruger øjne)....
Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Gripen90 d. 23-03-2010 22:25:51.