Spejlæg?

Litteratur d.  03. april. 2010, skrevet af red_martians
Vist: 4458 gange.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
03-04-2010 17:29:46
Svar/Indlæg:
7881/1165
Det er set før. Nu gøres det igen. Og med denne tids mest berygtede stykke hardware.

Læs hele nyheden her: http://hwt.dk/newsdetails.aspx...
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2010 17:37:54
Svar/Indlæg:
23132/740
Hihi 😛

Brander9400

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2010 17:38:48
Svar/Indlæg:
2231/97
syntes det er sjovt 🤡 men helt sikkert nogle der brokker sig igen nu 😛

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2010 17:39:49
Svar/Indlæg:
1971/31

Utroligt nvidia ikke har brugt dette som et salgs argument for at redde æren 🤣

red_martians

Moderator
Tilføjet:
03-04-2010 17:43:04
Svar/Indlæg:
7881/1165
#2: Der har altid været plads til spass og sjove indlæg på hwt. Se f.eks. Polarfars laksekøler. 🤣

Vaptor-x

Superbruger
Tilføjet:
03-04-2010 17:44:21
Svar/Indlæg:
475/22
Venter bare på MartinRos kommer med en bemærkning, han kan ikke li at alle os ATI Folk har rottet sig imod ham og hans elskede Nvidia 🤣

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2010 17:45:34
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Det er jo netop kommentarer som dén han betragter som personlige angreb 😛

Fanbois altså 🤣

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2010 17:46:04
Svar/Indlæg:
1971/31

Gripen90 er også god til det, men der er sandeligt lang vej op til nvidias nr. 1 fanboy 🤣

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2010 17:47:14
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Gripen? Fanboi?!

Vil du da lige vaske din mund i vand og sæbe 😎

.oO( Eller skulle man sige: "Vask dit tastatur i vand og sæbe?" 😛 )

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2010 17:48:18
Svar/Indlæg:
1971/31

Sagde ikke han var fanboy, sagde bare han beskyttede fermi meget 🤡

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2010 17:48:58
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Det fremstod ikke lige af konteksten, så selv 🤡

Brander9400

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2010 17:52:07
Svar/Indlæg:
2231/97
Gripen har da 5850 + 5970 så vidt jeg husker så der er da ikke meget fanboy over det.. 🤡 men forstår stadig ikke folk ikke bare køber det hvor ydelsen er bedst kontra prisen

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Brander9400 d. 03-04-2010 17:53:06.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2010 17:53:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

Præcis.

#1: http://hwt.dk/forumthread.aspx...

Det var også derfor at jeg ikke helt forstod Saints kommentar.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
03-04-2010 17:55:37
Svar/Indlæg:
7881/1165
#11: Der er som at købe en Opel stationcar i stedet for en Porsche... Det bliver sgu aldrig det samme, uanset hvor meget man overclocker den.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2010 17:57:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Som du da kan sige det 🤣

Men hvem tror du der får mest fjappe? Ham med et GTX480 eller ham med et HD5970 😛

OverLorD

Superbruger
Tilføjet:
03-04-2010 18:03:55
Svar/Indlæg:
1471/40
#14. Det gør jeg 😎

M.Beier-old

Superbruger
Tilføjet:
03-04-2010 18:25:51
Svar/Indlæg:
1189/118
De skal bare øge vgpu lidt, så er den hjemme 🤣

vic256

Overclocker
Tilføjet:
03-04-2010 18:38:41
Svar/Indlæg:
4/0
Ydelse kontra pris ?? Jeg går også op i kvalitet og derfor holder jeg mig til nVidia 😀 Kald mig bare fanboy 🤣

Jaller

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2010 18:41:26
Svar/Indlæg:
657/18
Hvad er det for en amatør ægge steger..... :) Alt den power og alle de watt og så når han ikke længere..... BAH..... AMATØRKOK..... 😀

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2010 18:42:23
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #17

Hvilken... "kvalitet" Hr. Fanboy? 😀

cineman

Superbruger
Tilføjet:
03-04-2010 19:03:42
Svar/Indlæg:
1297/50
#0 Synes det er helt forkert at smide benzin på bålet, eller opfordre til vold og had mod nvidia folket. Vi nvidia folk er sq blevet jaget vildt 😩 😳
Så husk du leger med ilden, det kan ende med bål i gaderne det der 😐
Ved godt vi nvidia folk render med alle damerne og køre alt på high med vores vilde systemer, men tænk lige på vi nvidia folk også er en slags mennesker 🤣 😛

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2010 19:11:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #20

Mennesker? Sikke da en overlegen kommentar. Alle ved, at nVidia-folk består af rumvæsner som har invaderet Jorden. I virkeligheden, sidder der et lille rumvæsen indeni alle nVidia-fanbois.

... det er værre med AMD/ATi. De lugter bare af tis 😎

cineman

Superbruger
Tilføjet:
03-04-2010 19:14:06
Svar/Indlæg:
1297/50
#21 Hmm nu forstår jeg bedre hvorfor nvidia altid har farven mars grønt i deres logoer 😲

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af cineman d. 03-04-2010 19:14:30.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2010 19:19:26
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #22

Præcis.

1holmes

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2010 19:40:05
Svar/Indlæg:
1375/88
Hold da helt op hvor det rart, at du har fået lidt tid til overs igen NoNig.
Der er ingen over dig til lidt spam og syrlige drops. 🤣

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
03-04-2010 19:42:41
Svar/Indlæg:
15982/637
#0: Fin video. Kortet bliver varmt men køleren holder det jo koldt må man sige, det er jo helt godt nede omkring de 65*c. Mit HD5970 begynder tydeligt at kunne høre omkring de 72*c~75*c.

#7: Når jeg mener Fermi ikke er et flop skyldes det primært to ting.

1) At nVidia selv tidelig var ude og proklamere problemer med varme og watt udviklingen som de desværre ikke kunne få løst på et tilfredsstillende niveau.
Dette er åbenbart gået mange blindt forbi. Der har været en helt afsindig opreklameret hype omkring Fermi blandt HW-nørderiet, uden at have haft nogen kontakt med realiterne.
Fermi's størtste problem er IMO wattforbruget, det er ikke i orden og det har nVidia indrømmet. Men enten et kort på markedet eller ej og så mindste andele.
Køleløsningen er fin iforht. det watt og varme der bliver udviklet, det kræver køling dvs ofte noget larm. Men det er altså ikke noget der hører til sjældenhederne blandt highend kort. Mine 3x GTX 280 kan samme lave støj der giver Harrier jumpjets mareridt.

Det allerstørste ankepunkt for Fermi er prisen ! men her skal man altså lige huske på at det er e-tailer og retailers der bestemmer prisen ! Og for det danske marked har (og er) den helt absurd - det er IKKE nVidia's skyld ! De har sat en foreslået gade pris på ca 3000kr, hvilket generelt er fair når GTX 480 er 10-15% hurtigere end HD5870.

2) Når folk så begynder på argumentet "hvorfor betale mere for den samme ydelse"... jamen jamen - det kan vi jo lige så godt svinge over på CPU debatten og få lidt AMD vs Intel flameri her. Der er ikke en pind til forskel. Nogen forsvarer de ekstra duppeditter Intel kan levere med næb og klør for at retfærdiggøre prissforskellen - nu ser vi det på GFX fronten også men med omvendt fortegn. f.eks argumentet om at PhysX intet betyder og derfor kan købet at ATi kort retfærdiggøres... til begge ovennævnte eksemper kan jeg kun sige NEJ ! - de ekstra ting og himstragimser kan meget vel betyde noget for den enkelte, og man skal også være meget mere end ualmindeligt blind hvis man ikke kan se forskel på spil med ordentlig PhysX implementering (ja spillene findes, og det er mere end to hænder kan vise) . Ja hvis vi piller enkelte effekter ud påvirker det måske ikke opfattelsen så meget, men mange de enkeldele de bliver hurtigt til en helhed og har man først fjernet det, ja så er der alverden til forskel. Hvis man vil have PhysX understøttelse skal folk ikke prakke en på at de intet betyder, for det gør det ! men hvor meget er op til den enkelte.

nVidia her måske ikke leveret det mest komplette produkt denne gang, men ATi har også lavet samme brølere, så at begynde og sidde og kaste fanboy titler frem og tilbage over bordet siger sku mere og mentaliteten blandt HW communitiet end det siger noget som helst om nVidia's og ATi's produkter.

Når det er sagt, så kan jeg sku nemt tage en spøg mv. og jeg synes også at videon her er herlig, ligesom dem hvor man også har brugt AMD T-birds til at spejle æg på.
Men når det bliver ved og ved at svære snæversynet og bearbrejdende så skammer jeg mig over at være en del af sådan en interesse-gruppe.
Folk skal købe med "hjertet" og ikke efter en ensporet hjerne !

#14: Næppe nogen af dem, men har som ikke har brugt pengene på dem gør 😛

Svaret blev redigeret 5 gange, sidst af Gripen90 d. 03-04-2010 19:49:08.

Barkaway

Superbruger
Tilføjet:
03-04-2010 21:28:06
Svar/Indlæg:
2180/15
hvorfor er der ik en smiley der klapper🙂 bravo gripen90🙂 godt sagt.. 🙂

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
03-04-2010 22:10:25
Svar/Indlæg:
2127/11
Gripen: Jeg tror ikke at folk lægger særlig meget vægt på hvad Nvidia havde sat dem i udsigt. Det handler formentlig om hvad der tilbydes, altid vurderet ift hvad konkurrenten kommer med.

Du ville formentlig ikke vælge en sikkerhedsmæssigt gevaldigt underlegen bil lavet i Kina, selvom de på forhånd havde fortalt dig at den sikkert max ville score 1 stjerne i Euro NCAP vel? På samme måde er det fuldstændig lige meget, at Nvidia havde advaret potentielle kunder om, at Fermi ville varme og sluge strøm som en miniovn. Det ændrer ikke på at det gør det altså, og det skal da regnes med i valget af gfx.

Prisen kommer vi ikke op og slås om. Hvis det er sandt at prisforskellen mellem 5870 og 480 i USA er 4-500kr, er den danske pris, hvor 480 koster @ 50% mere end et 5870, fuldstændig vanvittig. Enig, også i at det er kraftigt medvirkende til at sætte kortet i et dårligt lys.

Punkt to er diskuteret på det sidste, og jeg vil blot gentage hvad allerede er blevet skrevet: Hvis Physx skal kodes til de forskellige DX versioner, så har du en pointe hvis du synes at Physx er vigtigt. Da jeg stort set intet ved om den slags software, hev jeg fat i min gode ven google, og efter hvad jeg kan se, kører Physx uafhængigt af DX. Altså skulle man stadig kunne vælge, enten at køre Physx på cpu'en, som mange af os gør, eller at købe et lille og billigt Nvidia kort, og smide en moddet driver på maskinen.

Imo slap du ikke heldigt fra det indlæg, og det er ikke noget jeg ofte siger om dig. Mere velfunderet og jordbunden bruger på HWT skal man dælme lede længe efter imho. Men ud over en hysterisk pris ved lanceringen herhjemme, synes jeg ikke at dine argumenter holder.

-edit-

Havde nær glemt dette:

Når ovenstående er sagt: Nej, det siger ikke meget om Nvidia, at de denne gang imo har smidt noget mindre heldigt på markedet. Det har begge producenter gjort flere gange, og de overlever da begge i bedste velgående endnu. Jeg husker stadig med gru, da jeg havde et Nvidia FX kort. Værre endnu var et senere ATI X1800GTO, der ikke alene larmede som en gal, men dælme alligevel formåede at blive rigtig lunt. Klasse eksemplerne er vel ATI's 97-9800 serie, overfor nogle set i det lys lausige FX kort fra Nvidia, og omvendt Nvidias 8800 overfor larmende, langsomme og strømslugende ATI 2900 kort. Sådan er det bare. men efter at have haft et par lemons, er jeg i hvert fald selv færdig med at købe det dårligste på markedet. Jeg har fuld respekt for at du er nysgerrig, og skulle nogle vælge at kalde dig fanboi fordi du forsvarer Nvidia, er joken på dem. Det ved alle os der har fulgt dig gennem tiden. Jeg ser også stadig frem til din minianmeldelse af kortet, da vi måske får nogle relevante nye perspektiver på nogle aspekter ved det. Det har du jo præsteret nogle gange tidligere. Men indtil videre ville jeg til hver en tid fraråde venner og bekendte at købe et Fermi kort. Om du så får ændret den beslutning, når du får dit i hænderne, må tiden vise 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 03-04-2010 22:17:43.

Barkaway

Superbruger
Tilføjet:
03-04-2010 22:13:39
Svar/Indlæg:
2180/15
jeg er blevet træt af at klappe så du får et klap på skulderen johnny 🙂 😎
rart at se en sober diskussion🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Barkaway d. 03-04-2010 22:14:19.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
03-04-2010 22:20:25
Svar/Indlæg:
2127/11
Jeg takker #28 🙂

Det er let nok at gøre grin med dem der selv inviterer til det, men den kategori falder Gripen absolut ikke i.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
03-04-2010 22:28:49
Svar/Indlæg:
15982/637
#27: Jeg er skam med på at nVidia ikke har leveret varen mht varme og strøm, og som sagt har de selv erkendt det - og det synes jeg er ret vigtig, at de selv vedstår det.
Når det så er sagt, så et eller andet sted ligger der en indbygget selvmodsigelse med at det ypperste high-end skal være køligt og watt-venligt. Selvfølgelig er det nogle gode ting at gå efter, men hvis de to ting virkelig var de vigtigste punker i mit GFX valg så ville ydelsen også ligger som nr.2 el. 3 i præferance listen. Dvs at så burde jeg nok kigge på det tredjebedste på markedet. Får entusiaster der kræver dem maksimale ydelse er det min opfattelse, at det er ydelsen der helt klart ligger nr.1 - så er strøm og varme i baggrunden som en kedelig "bi-effekt".
Når jeg kigger på valg af grafikkort indrømmer jeg blankt at jeg aldrig kigger på strømforbruget. 1) fordi jeg ved at jeg nok skal have en PSU der kan trække det 2) fordi jeg altid slukker PC'en helt når jeg ikke bruger den og til internet surf. mv så bruger jeg laptoppen = endnu mere strømbesparende.
Skal jeg samle systemer for familie og venner så kigger jeg naturligvis på hvad det forventede wattforbrug vil være og vurdere om det er til en PC der står 24/7 el. kun få timer om dagen.

Jeg ved ikke hvad der rammer Fermi hårdest , men herhjemme jeg formoder at det stærkt er prisen over varme/watt forbruget som giver kortet skarpe hug. Jeg er villig til at bære over med dette fordi at kortet ydelsesmæssigt leverer varen og har nogle stærke potentialer på DX11 planet. Var kortet blevet langsommere end HD5870 så vil jeg sige, at det er tæt på en ommer - men altså på trods af watt/varme så leverer GTX480 kortet ydelsen. GTX470 er jeg derimod mere i tvivl om.

Mht PhysX - så er det helt klart mit ønske at det ville blive en integreret del af Direct X - evt i DX 12 el. noget for de effekter der er mulige herved bidrager klart til atmosfære mv i spil.

Jeg forstår helt klart logikken i at købe kortet der giver det bedste forhold ml. ydelse/pris/wattforbrug/støj mv. og pt. der ligger ATi ubestridt foran indtilvidere.
Jeg vil ikke fraråde nogen at købe nogen af kortene, de skal blot være klar over hvad de går ind til.
Nu er jeg så selv nysgerrig efter at prøve det forskellige også selv om det måske ikke virker som det mest "fornuftige", men jeg prøver at være ret "open minded" omkring tingene og se dybere på styrker og svagheder i daglig brug som ikke altid er noget der dukker op i anmeldelser mv.
Det andet punkt der "tvinger" mig ud i GTX480 er mit SLi bundkort i den anden PC... da ville det være lidt dumt at smække ATi kort i og så spænde ben for mig selv der - så det er en naturligt konsekvens af et tidligere valg 🙂

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 03-04-2010 22:35:05.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
03-04-2010 22:49:40
Svar/Indlæg:
2127/11
#30 Jeg er enig med dig i, at high end ikke fokuserer på hvor mange watt der hives igennem maskineriet, og aldrig har gjort det. Omvendt vil jeg nu stadig hævde, at 480 bruger voldsomt meget strøm, ift den ekstra ydelse det leverer.

Der er dog et par forbehold man ikke skal glemme: 1: der kan måske hentes ekstra med bedre drivere (selvom Nvidia i forvejen har arbejdet hårdt med dem), og 2: hvem ved hvilke krav de kommende spil vil stille til grafikkortene? Måske 480 der vil vise styrke, og reelt jorde 5870/5970. Det evigt tilbagevendende spørgsmål er så naturligvis, om ikke både 480 og 5xxx er blevet for svage til den tid.

Er enig i at prisen er det værste for 480 herhjemme. Langt fra alle har mine følsomme ører, og ville derfor hjertens gerne have sådan en støjsender i maskinen, hvis den var til at betale.

Physx: mit ønske er, at man for en gangs skyld kunne blive enig om én standard, så alle kunne få glæde af tingene. Det ville end ikke ødelægge konkurrenceparameteren, da ATI og Nvidia garanteret ikke ville være lige stærke på området. Det andet pjat her, med forskellige kort der understøtter forskellige ting, er blevet trivielt imo.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2010 23:10:10
Svar/Indlæg:
23132/740
Der er vel heller ikke nogle fornuftige mennesker som sammenholder:
- Top-grafikkort
- Lavt strømforbrug
- Fænomenal ydelse
- Lav pris

... uden at trække på smilebåndet?

Det svarer jo til at blive skuffet over at en Ferrari ikke kan køre 40 km/L 😐

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
03-04-2010 23:25:19
Svar/Indlæg:
2127/11
#32 Det hedder en drømmeverden. Irl må man nøjes med at forsøge at finde det bedste kompromis, som med alt andet i verden. Det er, ud fra hvad jeg gennem tiden har skrevet om 480, indlysende nok også det jeg gør. Jeg synes at det bruger for meget strøm, og larmer for meget, ift hvad konkurrenten leverer.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2010 23:30:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #33

Det er nok også deri at den store anke ligger. Det gør det i hvert fald for mit vedkommende.

Men skal man forsvare nVidia, skal de have ros for at tage et skridt fremad. Sommetider, så går tingene bare ikke op i en højere enhed. Det ved de også godt når de designer produktet og sender det ud.

Om så det er Microsoft, AMD, ATi, Intel eller nVidia.

Det eneste der er nederen, synes jeg (og følgende er sagt med al respekt til de folk der nu køber tingene) er at vedholder en hamper pris for et produkt der reelt set ikke er konkurrencedygtigt.

Se bare på Vista. Der jo kostede kassen, modsat Windows 7.

Jow jow. Udvikling koster, og alt det der.

Men hvis det udfylder et marked, om så det er fanboys, benchmarkere eller noget helt tredje, så må man også være forberedt på prisen for lortet. Hvis det da er lort, i deres øjne.

Alle vi andre, kan jo bare lade være med at købe det. På samme måde som man kan gå i en stor bue udenom Apple, købefilm eller Skoda.

Slizer

Overclocker
Tilføjet:
03-04-2010 23:35:27
Svar/Indlæg:
56/1
Hejsa

Se sådan på det:
Nvidia kan prale over Crysis 🙂
Ati kan så prale af de andre 😲

Nah, det er forskellige fabrikanter som giver samme billede og om det kører med 125 eller 127 fps betyder sgutte noget, vi er stået af ved 60-70fps alligevel alle sammen.

Skulle noget tale for at evt. købe ATI i stedet for Nvidia er det fordi de kan komme ned på det strømforbrug i idle, det kan Nvidia godt lære noget for miljøets skyld :yes:

med venlig hilsen

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
03-04-2010 23:50:35
Svar/Indlæg:
2127/11
Jeg er rørende enig #34. Det ville være en mere interessant verden, hvis der var en mere kontant og pragmatisk afregning til firmaer der ikke leverer varen. Lige så vel som jeg tager mig til hovedet, når en småfanatisk religiøs forsøger sig med at argumentere imod videnskaben, rammer fanboyisme mig på retfærdighedssansen. Vista som et af de bedre eksempler, især set i lyset af lanceringen af Win 7.

Selv er jeg faktisk ved at overveje at flytte Apple ned på andenpladsen på min "hvis nu, bedre tider og alt det der" ønskeliste, fordi eksempelvis Asus har lanceret noget spændende Ion-baseret 12" til billige penge. Jeg er stadig 100% til Apples design, og kvalitet i samme, men når man kan få en batteribesparende, lille og let, men alligevel relativt kraftig maskine til under 4k, så bliver jeg pludselig sådan lidt i tvivl om Macbook'en er merprisen værd. Det er imo sådan markedet burde fungere.

#35 "vi er stået af ved 60-70fps alligevel alle sammen"

Du glemmer os med 120Hz skærme 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 03-04-2010 23:51:27.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 00:11:53
Svar/Indlæg:
1971/31

120hz skærme genere selv et kunstigt billed hvis den ikke får nok input, så det går nok 😛

#Gripen90 (orkede ikke lige at finde post nummer)

Syntes skam også det er helt fint at du vil have det kort (bevares, ville da også selv have fingrene i det hvis jeg ikke havde haft mit hd5870 og jeg levede i usa)

Men som der er blevet sagt før, selvom man indrømmer fejlene bliver de ikke udbedret, i mine øjne ville nvidia været bedre stillet med at have ventet og satset på low end markedet.... Man kan også tydeligt se at det går skævt for dem (bare se deres aktier) eller at forhandlere ikke kan købe fermi alene, men er tvunget til at købe dem sammen med andre rebrandede kort.... Så i min verden går det virkeligt skævt 😳 Men der er ikke andet for end at rejse sig for træet man faldt fra (eller i den her omgang plante træet på ny, for det gik vidst med ned i turen) 🤡 Tror tværtimod at gtx470 får en store succes end gtx480, grundet den lavere pris og den lægger tættere på hd5870 (og i få tilfælde sammen med) men til en lavere pris (USA) 😳

Pas på med 60-70 fps, flere herinde kan se 120fps og over 🤡

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Saint d. 04-04-2010 00:12:42.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 00:16:32
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #36

Men igen. Hvis kravet er stabilitet og dogmen "det skal bare virke", kan jeg sagtens forstå at folk vælger at købe en over priced Mac, Lenovo, HP eller anden "workstation"-maskine. Det kan jeg sgu.

Omvendt, så er der jo dem som bare elsker at flashe deres statussymboler. Om så det er en Mac, Lenovo eller det vildeste grafikkort.

Min pointe var sådan set bare, at der skal være plads til alle. Vi har alle forskellige behov og bevæggrunde til at foretage de køb vi gør. Nogle forsvarer det med, hvad jeg ville kalde, "reelle" argumenter, mens andre går i baglås og råber "HEKS!!! Brænd dem på bålet!!!"

Så kan man jo altid stå lidt ved siden af og enten ryste på hovedet eller få sin griner på, når de endnu en gang fyrer den ene mudderkastning, bestående af lige dele harme, had og håndgranater, over i den anden skyttegrav.

Jeg forstår bare ikke den "krig" der føres. Når nu 99,9 % af brugerne er pisseligeglade, og bare vil have smæk for skillingen.

Min "fanboyisme" kommer til udtryk ved eks. mus og tastatur. Der sværger jeg til Logitech og har gjort det længe. Ikke fordi at alt andet er lort, jeg gider bare ikke at bruge penge på det.

Jeg er også enormt glad for min MacBook Pro, som har været min bedste (og absolut mest stabile) computer de seneste 18 år jeg har leget med computere. Det er jeg ikke en skid flov over at sige, og slet ikke at jeg også begyndte som en "fuck det Mac. Det er kun for bøsser!"

Men så skulle min kammerat på højskole, de havde kun Mac, og at han - af alle - blev forbavset og positivt overrasket, var argument nok for mig. Jeg skulle prøve det Mac. Og jeg har været hooked på det lort lige siden.

Følelsen af at sidde med en mursten af en computer, der bare æder alt hvad jeg smider efter den (med undtagelse af spil). Stabiliteten og intuitionen som er bygget ind i Mac OS X, taler til mig, som en smuk dansk pige, i sommerkjole på en cykel i septembers sommersol.

... og så blev vi sgu poetiske igen.

Anywho.

Jeg kan godt forstå, at man finder noget man kan lide, og forsvarer det til sidste blodsdråbe. Det kan jeg, om nogen (*host* RD-RAM *host*) sætte mig ind i. Omvendt, så er der bare erkendelsen af, at vi nu en gang er forskellige, har forskellige behov og forskellige måder at bruge vores computere på.

Jeg downloader ikke film, musik og spil. Jeg køber dem. Derfor er jeg stort set ligeglad med lagerplads, torrents og at det fis.

Jeg arbejder lidt med billeder og video. Så derfor skal tingene fungere, og jeg gider ikke at sidde og arbejde med 15 forskellige codecs. Så derfor skal jeg bare kunne sætte mit (video)kamera til, overføre lortet, lave mit halløj og få smidt det af sted. Uden bøvl, bluescreen, nedbrud eller noget som helst.

Ikke at jeg er fortabt, hvis jeg arbejder i Windows. Overhovedet ikke. Men at arbejde i Mac OS X, og ja, jeg mener "arbejde", er som at forelske sig på ny. I starten er det pisseirriterende, forvirrende og frustrerende, fordi det hele er så nyt. Dernæst, er det bare ekstatisk og glimrende.

... og efter et par år, er det bare fucking rutine, selvom det er surt, er man alligevel glad for at man ved hvordan det hele fungerer.

- Som en sidenote: Så er jeg bare glad for, at min MacBook ikke har hovedpine og sætter sig på tværs hver 28. dag 🤣

Men GTX480, er bare et fucking grafikkort. Skulle det ske, at en større historisk begivenhed er afgjort pga. et grafikkort, skal jeg gerne æde mine ord i mig. Indtil da, så hersker denne sindssyge flame-war mani kun iblandt nørder (uanset interesse).

Måske det er det der er vores charme. At vi går så afsindigt meget op i så tilsyneladende ligegyldige ting, at alle andre bare tænker: "Fuck it! Jeg går over på det andet fortov, og så kan de få lov til at stikke hinanden ihjel til døden indtræffer..."

Faktisk, er jeg ikke i tvivl om, at nørderne ligger blødende på fortovets kolde fliser, og langer ud efter hinanden i desperate forsøg på at overbevise den anden part om, at ham der lever længst, har ret.

Stoffer

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 00:32:43
Svar/Indlæg:
227/10
please stop med de bil analogier, det giver jo ingen mening.
Der er jo ingen forskel på selve kvaliteten af kortene.
Denne gang er Ati jo bare bedre end Nvidia.
Ja, Nvidia er hurtigst, men Ati's kort er allerede et ½ år gamle.
Nvidia bruger mest strøm, men det betyder intet for dem der er parat til at have +3000 kr for et kort... Hvis det gør, så burde de prioritere på en anden måde :no:
Min pc er stortset altid tændt, brænder nok 200 watt/t af i idle, men det er et valg jeg har foretaget. Ligesom jeg ikke drøner rundt i en Opel familiecontainer 😛

Og det er jo ikke ret svært at få PhysX understøttelse med et ekstra 8800gt kort, med en patch.

Jeg er fuldstændig ligeglad med om der står Nvidia, Ati, Matrox, S3, Intel mv. Bare det er det bedste til prisen. Har været omkring en del efterhånden.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 00:35:16
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #39

Det giver da fint mening. Der er folk som gerne vil køre Ferrari, og har råd til Ferrari. De brokker sig ikke. Så er der alle os andre, som ville ønske vi havde råd til en Ferrari, så vi finder på undskyldninger om hvorfor vi synes det er et dårligt køb, eller så forsøger vi at overbevise os selv om, at en Ferrari er en dårlig investering.

Men vi kender da alle sandheden. Faktum er, at de fleste kigger misundeligt efter Ferrarien, Porschen eller Mercedes'en, når vi holder i lyskrydset, i vores Golf II fra '86.

Græsset er altid grønnere på den anden side, og alt det der.

Men bare fordi man kører i Golf II, er man vel ikke et mindre lykkeligt menneske af den grund, vel?

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2010 00:43:35
Svar/Indlæg:
2127/11
#37 Hvis skærmene selv fusker et billede frem, er der noget jeg er gået glip af. Men desuagtet: Jeg købte en sådan fætter,. fordi jeg ville have mest muligt ud af hardwaren. Derfor erklærer jeg hermed, at kunstigt skabte (ekstra) bileder er et klart nogo på min pc. Til gengæld er resten af de kunstigt skabte (fra grafikkortet) velkomne 😛

#38 Oopsy, så fik jeg ikke fat i alt det du ville med dit tidligere indlæg. Til mit forsvar skal iges, at det imho ikke var den mest tydeligt formulerede post du nogensinde har lavet 🙂

jamen jo.. Du har da ret. Der skal sgu være plads til dem der uvist af hvilke årsager, vælger noget tilsyneladende mindre smart. Personligt ser jeg, som allerede skrevet, helst, at producenterne rammes kontant af konsekvensen ved at lancere mindre heldige produkter. Men irrationelle præferencer har vi sgu alle på et eller flere områder, og det skal der bestemt være plads til. Mit problem, der hvor jeg også til tider optræder i flame wars er, når disse irrationelle ideer forsvares med rent bull og pis. Du har selv set nogle eksempler på fanboys der er gået til angreb på alt andet end fakta på det sidste, og den slags fis kan jeg ikke snuppe. Den type skal imo have på munden, verbalt forstå.

Jeg har stadig til gode at arbejde med OSx. Nu er jeg absolut ikke den store filmmager, og roder ej heller med hverken musik eller billeder, så på det punkt vil jeg næppe blive vildt benovet. Til gengæld har jeg været solgt på design og følelsen af mursten som du også skriver, siden første gang jeg fik en unibody i hånden. Det er i min verden også en kvalitet, og en jeg er villig til at betale for. At jeg nu er ude i at overveje at droppe drømmen om en Mac skyldes primært, at jeg med tiden har indset, at behovet for en bærbar ikke er så stort som først antaget. Langt størstedelen af hvad jeg foretager mig med en pc, foregår på den stationære. Selvom jeg får rabat hos Apple i kraft af min uddannelse, vil selv den billigste unibody, ende med at koste 2,34 gange mere end en Asus 12001N, og det er altså meget for en studerende.

Men nu må vi jo se.. Det kan jo være at jeg, en af de utroligt sjældne gange jeg spiller, vinder den store gevinst. Så står der Mac på menuen for sure 🙂

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 00:44:42
Svar/Indlæg:
2175/186
#38 min erfaring er at Windows 7 er MINDST ligeså stabilt som Mac OS X ;) har flere gange fået "der skete en fejl - tvungen genstart" end jeg har i Win 7 - tror faktisk ikke jeg har fået nogle og har haft det siden beta. Samtidigt skal det siges at jeg har brugt win 7 95% af tiden hvis ikke mere. DOG ved jeg at andre måske ikke har samme oplevelse men tror egentlig for det meste det er 3. parts drivere der er skyld i problemer hvilket jo selvfølgelig også er noget man skal tage med da man jo er nødt til at bruge dem.

Vil jeg sige at jeg er mindst ligeså produktiv i Windows 7 som jeg er på mac men har også brugt windows mere. Til sidst vil jeg lige remse de ting op som jeg mener Mac OS X har en fordel i ift. win 7 som er: user interface, intuitivt design, inspirerende design, konsistent design og det gennemsnitslige program til mac er som regel også bedre skrevet og designet end det gennemsnitslige program til win.

Stoffer

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 00:48:49
Svar/Indlæg:
227/10
Du få det til at lyde, som det er det ultimative at eje en ferrari.
Men hvis vi endelige skal forsætte den bil analogi så:
Nvidia er ikke = ferrari.

Denne gang er Nvidia en VW Golf 6, som egentligt ikke er bedre end en Golf 5, men stadig er dyre.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2010 00:51:02
Svar/Indlæg:
2127/11
Jeg er måske sær, men Ferrari er ikke min kop te.

..og nej, Nvidia er afgjort ikke = Ferrari. Det er ingen af mainstreamkortene imo. Det er forskellige udgaver af mere eller mindre velkørende, til tider endog en smule sportslige, biler.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 00:58:55
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #41

Jeg synes også at alt, og jeg mener a l t som Apple laver, er dyrt. Men følelsen er bare som at gå fra en single-core med 128 MB RAM og så over til en fuldblods quad-core med 8 GB RAM. Der er en Verden til forskel, og selvom man måske har brugt mere end man burde, er man sgu ret tilfreds. Det kan simpelthen ikke forklares, og de fleste nørder kan genkende følelsen. Tror jeg.

-> #42

Du ved også godt, Lasse, at jeg respekterer dig højt og jeg tvivler ikke på dit ord. Jeg har heller ikke oplevet 100 % stabilitet ved Mac OS X, men det skyldes - som du selv påpeger - 3. parts software.

Det som mange nok betragter som en begrænsning, i Mac OS X, ser jeg som en fordel. Nemlig at det er en lukket platform. Men det er, som med konsoller, nemmere at udvikle til og man kan udnytte hardwaren.

Windows 7 har ændret en del på dén opfattelse. Det har jeg også givet udtryk for, op til flere gange. Problemet er bare, at Windows 7 er "nyt", hvor Mac OS X har levet fedt på netop stabilitet og brugervenlighed.

Derimod, så roder jeg sjældent med indstillinger, opløsninger og jeg ved ikke hvad, på min Mac, kontra på min Windows.

Min Toshiba R500 er også reduceret til en skrivemaskine, som jeg har med på farten. Mac'en står primært derhjemme og fungerer som en stationær PC, koblet på en ekstern skærm. Det faktum, at den trækker alt hvad jeg smider efter den, af billede, og håndterer 1080p video uden de store problemer, er et kæmpe plus i min Verden.

Selvfølgelig kunne jeg få mere ydelse ud af en tilsvarende PC. Men så har jeg ikke brugt mindre tid eller penge, kun mere besvær.

Så vidt jeg husker, så programmerer du også? Det er nok også nemmere på Windows, da der er mange værktøjer, kontra Mac OS X. Men det er langt uden for mit vidensfelt, så det tør jeg ikke gøre mig klog på.

Min pointe var blot, som du så udemærket understreger, at vi nu en gang er forskellige. De grunde jeg har til at være glad for Mac, kan meget vel være præcist de samme grunde som du (eller nogen anden) ikke bryder sig om Mac 🙂

Windows 7 er godt. Ja. Men det er, uanset hvordan man vender og drejer det, stadigvæk Windows.

Fordelen ved Mac OS X er, for mig - tror jeg, at alting bare hænger sammen. Tag eks. Adobes Creative Suite, hvor man har en række programmer snakker sammen. De er skræddersyede til at arbejde sammen. Jeg kan lave fiksfakserier i Photoshop, eksportere til Premiere Pro eller After Effects. Paraplyen er Bridge, hvor jeg har et galleri over al mit billed- og videomateriale.

Pakken findes til både Windows og Mac, men understreger bare min pointe. At måden hvorpå Adobe CS er bygget op, går igen i hele måden Mac OS X fungerer. Det er, i min bog, en kærkommen ting.

Jeg gider ikke at bruge 15 forskellige programmer, når jeg kan nøjes med to eller tre.

Alene det, at jeg skal konvertere (re-encode) video, gør at jeg næsten ikke gider at gå i gang med arbejdet.

iTunes er endnu et godt eksempel. Jeg kan bruge det samme ene program til at håndtere min musik, podcasts og TV-serier, uden at skulle bruge Winamp til at høre musik. Mediaplayer til at se film og Windows MediaCenter til at binde det sammen.

håbløst eksempel, men jeg håber at du kan se hvad jeg mener 🙂

-> #43

Arh men FFS!!!

Jeg vil skide på hvilken bil der er den ultimative. Det var et metafor.

Jesus Christ.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 04-04-2010 01:04:22.

Stoffer

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 01:13:17
Svar/Indlæg:
227/10
Jeg vil kalde det et noget overdrevet metafor.
Nvidia's kort koster ~1000 kr mere end Ati's løsning. Hvis man vil have sådan et kort, så skal man da selvfølgelig købe det. Nøjagtigt ligesom man kan købe en CI7.
Det er et valg man må foretage ud fra ens egne fastlagte kriterier.

Jeg syntes bare at det var overdrevet at man sammenligner Nvidia med Ferrari, det kunne lyder som om dette kort kvalitetsmæssigt var Ati's kort langt overlegen. Hvilket det IMO ikke er.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 01:19:05
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #46

Jamen så undskyld da, fordi jeg endnu en gang understreger min manglende kendskab til biler. Der findes vel også noget der er federe end Ferrari, på samme måde som der findes noget der er federe end nVidia... jeg ved ikke... Voodoo II grafikkort?

Det kunne da være rart, hvis "man" for en gangs skyld kunne få lov til at male med en større pensel og forsøge at opridse et større overbliksbillede, i stedet for at det hele tiden skal hives ned på detaljeniveau?

Det er ikke for at svine dig til eller skælde dig ud. Slet ikke.

Det er bare formidabelt hvor vi (læg venligst mærke til, at jeg er inkluderet i "vi") nørder konstant skal hive småting frem og skampule det i en sådan grad, at der kun ligger en grædende skolepige tilbage med pjuskede fletninger og en itureven plisseret nederdel.

*suk*

... anywho.

Hvis vi ser bort fra min kvajer med "Ferrari" og erstatter den med "What-ever-the-fuck-du-end-har-fantasi-til-at-sammenligne-med", kan du godt forstå hvor jeg vil hen med smøren? 🙂

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2010 01:26:22
Svar/Indlæg:
2127/11
#45 Jeg tror dig. Du er i øvrigt ikke den eneste, der siger noget i den stil om Apple oplevelsen.

Videre i samme boldgade, næsten: jeg har længe haft set mig en smule ond på Iphone. Væsentligste ulempe imo er, at fonen er ret "lukket" ift eksempelvis Android mobilerne. Men omvendt: programmerne til den fungerer, og så er jeg efterhånden ca lige så imponeret over samspillet med Itunes, som jeg i starten synes at det var til grin at man absolut skulle bruge det program, for at kommunikere med sin Iphone. Især backup muligheden er skide smart, hvis nu man skulle få brug for det.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
04-04-2010 01:26:31
Svar/Indlæg:
15982/637
#37: I det jeg har set klarer GTX470 sig generelt dårligere
http://www.hardocp.com/article...
end HD5850 😐
Jeg tror de har skåret lidt for meget i GPUen på shader siden... ellers skal nye driver virkelig give et boost.

#46: Pris argument holder jo kun inden for EU, da det er retailerne der helt og holdent bestemmer prisen. nVidia har udmeldt en salgspris på 3000kr, men ingen følger den - retailerne håber på at kunne malke nogle intetanende kunder. I USA er prisen langt lavere.

Det mest åndsvage er dog... at vi om 6mdr. har præcis samme debat... igen... for 117gang.
Hvem sagde homo sapiens var intelligent ?

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 04-04-2010 01:33:15.

Stoffer

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 01:28:34
Svar/Indlæg:
227/10
Jeg er helt med og du har helt ret i det med detaljerne 😛
Ikke alle synes der er noget federe end Ferrari, og det er oftest ikke kendere.
Derfor synes jeg bare at bil analogier bliver så mudrede.

Man betaler kassen for det ypperste, sådan har det altid været.
Og så er der os andre, som finder alternativet til det ypperste, bare billigere 🤣

Stoffer

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 01:31:24
Svar/Indlæg:
227/10
Da HD5850/70 blev lanceret var prisen også ~400 kr lavere end nu. Sjovt som alle ting er steget i pris ☹
Jeg glæder mig til at se priserne på både Nvidia og Ati's kort hen over sommeren.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 01:33:57
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #48

Android er fedt, ingen tvivl om det. Men det jeg ikke fatter er, hvorfor er Apple de eneste der kan lave en touch-mobil som er en fornøjelse at bruge? Jeg har ikke en iPhone (pt. grundet prisen), men en iPod touch. Der er kun to ting i vejen med den:

1: Det er ikke en iPhone.
2: Det er ikke en iPhone, men jeg kan ikke retfærdiggøre prisforskellen.

-> #50

Præcis! 🙂

Men hvor kommer denne indædte trang til at svine Harley Davidson ejere så fra?

Harley Davidson er, uanset om man vil det eller ej. Det ypperste inden for tohjulet transport. Fuck alt det japan og kineserhalløj.

Nu skal du se en motorcykel der er kræs:
- Mums! ❤

EDIT: Eller flg. to:
BWM R12:

Dnepr 650:

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 04-04-2010 01:37:11.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
04-04-2010 01:39:03
Svar/Indlæg:
15982/637
#52: Hmm måske fordi de ryster så meget at lortet skal efterspændes efter hver tur ? 😀

Stoffer

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 01:40:27
Svar/Indlæg:
227/10
Fed kværn, men jeg er mere til Buell:

😲

BMW kan vi godt blive enige om 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Stoffer d. 04-04-2010 01:41:33.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 01:40:48
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #53

Snakker du om motorcykler eller de gamle folk (som Johnny) der har råd til dem? 😛

Jeg skal da ikke kunne afvise, der der lige skal spændes efter, når gubberne har været på tur. Alting rasler jo på gamle mennesker 🤣

-> #54

Den ser også ret fed ud.

Var det ikke Buell som lancerede en ret hidsig café racer for ikke så længe siden?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 04-04-2010 01:41:38.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2010 01:42:13
Svar/Indlæg:
2127/11
#52 Igen: fuldstændig enig. Betjeningsmæssigt har de få Androids jeg har haft i hænderne, suttet ift en Iphone. Samme gælder et par andre med iih så smart touchskærm.

Ejer i øvrigt heller ikke selv en Iphone, men har en god ven der sværger til sin. Det er derfra jeg får min viden og praktiske erfaring med fonen. Selv er jeg ikke begejstret for de store skærme. Primært fordi jeg hader at skrive sms'er på dem. Det er givetviwt et spørgsmål om tilvænning, men indtil videre takker jeg nej. Afhængig af pris og muligheder, kan det dog være at jeg overgiver mig næste gang der kal handles fon.

"Harley Davidson er, uanset om man vil det eller ej. Det ypperste inden for tohjulet transport."

Du må ha' spist søm mand! 😲 Skulle man endelig udråbe en konge, ville mit forslag formentlig enten være Triumph eller en af de gamle italienske mærker som Ducati eller Moto Guzzi. De river da en Harley rundt på en 5-øre 😎

-edit-

Hvad snakker du om #55? Jeg er fattig som en kirkerotte. Gammel og fattig. Her går det fandme godt du 😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 04-04-2010 01:44:05.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 01:44:56
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #56

Kun fordi de ikke kan følge med på stil, er de nødt til at kunne køre hurtigere.

Det er jo lidt problemet med GTX480 og lign. grafikkort der ikke lever op til forventningerne. Så forsøger man at sælge dem som "æstetiske" produkter, der reelt ikke er andet end varm udstødningsgas.

*host* Apropros nVidias støvsuger *host*

Anywho.

Jeg må indrømme at jeg vænnede mig ret hurtigt til at skrive på min iPod. Det er nok også derfra min ærgrelse over ikke at have købt en iPhone kommer fra.

Når tid er, og jeg kan finde en billig, brugt, 32 GB 3GS'er, slår jeg måske til. Indtil da, nøjes jeg med to forsk. enheder, da jeg reelt ikke bruger min telefon til andet end sms og opkald.

EDIT:

Og jeg er ung og fattig. Skal vi battle?

Det er sgu ikke fedt når man prøver at begræde sin nuværende økonomi og folk forsøger at trøste med kommentarer som: "Du er jo ung. Du har hele livet foran dig."

Yeah! Endnu flere år i fattigdom. Fedt 😐

😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 04-04-2010 01:46:10.

Barkaway

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2010 01:45:23
Svar/Indlæg:
2180/15
ja det er os fint johnny, men de mærker som du nævner er jo ik i samme kategori... det er en anden slags bike end en harley🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 01:46:50
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #58

*shh* Vi er i gang med at snakke forbi hinanden, fokuserer på petitesser og skrive off-topic. Nu skal du ikke komme og forstyrre vores OT med... øh... OT.

Fuck 😩

OdysseDK

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2010 01:47:42
Svar/Indlæg:
1313/83
STOOOOOOOP !!!!!

Jeg tillader mig lige at kaste en håndfuld vel assorteret grus ind i jeres latterlige fanboy diskusion.

Jeg køber Nvidia..... Pga. DESIGNET!

Ja, tag den nørder....

Jeg er pisse ligeglad med hvad lortet kan, og ikke kan, om det har PhysX eller porte mig her og porte mig der.
Jeg køber topkort efter udseende fremover. Og jeg kan bedst li´ Nvidia design. BASTA!
Så kan i argumenterende, søvnfrarøvede små blegfede hardware nørder diskutere ydelse til i dropper.

Geez this shit is gettin´ old!

(Og bare til alle jer, der nu vil til at råbe op, om at jeg er bare latterlig og buhuu...)

NoNig kender mig, og ved at jeg bare gør det for at pisse på jeres sukkermad...
Og NoNig, den blegfede der....Den var møntet på dig... 🤣

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
04-04-2010 01:49:02
Svar/Indlæg:
15982/637
#57:Der er nu et godt stykke fra FX5800Ultra til -> http://www.youtube.com/watch?v...
http://www.youtube.com/watch?v...
http://www.youtube.com/watch?v...

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 04-04-2010 01:54:57.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 01:49:50
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #60

Din forræder!!!

Du lovede at du ville købe ATi næste gang. Nu står Verden da virkeligt ikke længere.

Jeg mener. Hvor er vi på vej hen, når man ikke en gang kan stole på at en fanboi skifter hold? 😐

-> #61

Nu skrev jeg også "støvsuger" og ikke "S/VTOL" Mr. Saab 😎

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 04-04-2010 01:50:44.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
04-04-2010 02:05:27
Svar/Indlæg:
15982/637
#62: Okay så... the real deal http://www.youtube.com/watch?v...

Jeg vil stadig eje et FX5800(Ultra)... kan bare ikke finde nogen.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 04-04-2010 02:06:33.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 02:06:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #63

... nåja. Man kan jo næsten ikke høre forskel 😛

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2010 02:10:04
Svar/Indlæg:
2127/11
#57 Har du været i samme lokale som eksempelvis en Ducati? Jeg er, hånden på hjertet, ikke særlig meget til den mere racerprægede del af mc verdenen, men første gang jeg stod og gloede på en Ducati 998, var jeg altså alligevel solgt. Fuck det er en smuk mc 🙂

Hvis man ser bort fra de evigt tilbagevendende kvalitetsbøffer med Harley'erne, er jeg dog delvist enig med dig. Jeg ynes at mærker som Triumph osv er mere stilfulde end en Harley, men hvem kan ikke blive lidt småsalig over at høre så'n en stor harleymotor? Det rammer i hvert fald mig, også lige i hjertekulen :yes:

Skriver du så også lige så frit på din Ipod, som du gør på mobilen? Min gode ven der, som er noget af en gadgetfreak, hævder at foretrække at skrive på Iphonen. Ikke desto mindre er jeg nærmest nødt til at lege førerhund for ham, hvis vi går udenfor, og han skal besvare en sms. Jeg skriver den bare på tastaturet. kan jo mærke hvor mine fingre er, og behøver derfor ikke være opslugt af det.

Ung og fattig var jeg også for en tid, og det suttede sgu ikke mindre. Men ja.. rent statistisk har du sgu flere år til at få slæbt en mindre formue sammen, så jeg holder fast i at have mere ondt af mig selv 😛

#58 Hvem dælen sagde noget om at det absolut skulle være samme mc-type? Harley blev udråbt til at være kongen af mc'er, og jeg foreslog et par andre 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 04-04-2010 02:13:27.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 02:36:27
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #65

Jeg tror ikke der er den mc jeg ikke har været i nærheden af. Jo. Måske en Y2K, men alle de "gængse". Det har altid interesseret mig, men jeg ved oprigtig talt ikke hvad der er hvad. Jeg lader mine øjne og øre fortælle mig hvad jeg kan lide.

Resten, er op til folkene der kører for at vise sig frem og ikke for at nyde det. You know.

Min mobiltelefon er håbløs til sms. Det går så skodlangsomt, at tempoet ligefrem passer mig. Det er lige før at jeg skriver lige så hurtigt på min iPod som jeg gør på laptoppens tastatur... næsten... ja ok. Langt fra. Men i hvert fald noget hurtigere end på min Motorola 😐

Jeg er, heldigvis, ikke typen der besvarer en sms lige med det samme jeg får den eller læser den. Kører jeg bil, gemmer jeg det som regel til jeg kommer frem eller alligevel skal gøre et ophold.

Mærker, mc, hardware eller what-ever, siger i regelen ikke så meget. Jeg har mine få bastioner hvor jeg bare er glad, men bestemt anerkender andres smag.

Eksempel: Jeg kan bedst li' Coca-Cola.

Når så jeg er på besøg hos nogen og vi skal handle ind til eks. aftensmad, og de spørger: "Hva' kan du bedst lide?", og jeg så svarer "Coca-Cola" får jeg bare - og den er sikker hver gang - "Hva' er der da i vejen med Pepsi?"

Der er jo for fanden i helvede ikke noget i vejen med Pepsi. Jeg kan bare bedst lide Coca-Cola. Hvorfor er det så fucking svært at forstå?

Og så følges det op af: "Nå. Man er rigtignok en cola-snob, hva'?"

Arh men! FFS! Hvis du spurgte mig, må du da for pokker være forberedt på et svar der ikke lige stemmer overens med din smag.

Enten ender det med, at jeg er large og går med til at drikke Pepsi (hvilket i regelen heller ikke gør mig det store), eller så bliver der købt en Coca-Cola, med små stik til sidebenet.

... hvis jeg har valgt, vælger jeg Coca-Cola. Hvorfor er det så svært?

Hvis jeg har valget, vælger jeg det stykke hardware der passer min økonomi og smag. Sådan er det jo med alt i livet.

Jeg fatter bare ikke, hvorfor man får spørgsmålet, for derefter at skulle hagles i jorden med hånlige kommentarer og småsure miner.

Tom81 er rigtig god til det. Ikke for at hænge nogen ud. Men det er bare den evige diskussion når vi skal handle ind. Jeg ved godt, at han kun driller og ikke mener noget ondt med det. Men han spørger hver eneste gang, og hvis han ikke spørger, er det lidt alá: "Hva' har du mest lyst... nånej. Du er jo kun til det dyre sprøjt."

*suk*

Men skal høre meget, for at stå fast på de ting man godt kan lide.

Det må MartinRos have en kommentar til 🤣 😛

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
04-04-2010 03:05:18
Svar/Indlæg:
15982/637
Nåh fandt ikke noget FX5800Ultra på eBay, men fandt det næstbedste...
Et stk Leadtek WinFast A380 Ultra TDH 😲 ❤ direkte fra Tyskerland ! Thou shall be mine 😳

Nåh ja... for dem der ikke ved, så er det et GeForce FX 5950 Ultra 256MB AGP 😎
http://www.leadtek.com/eng/3d_...

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 07:10:59
Svar/Indlæg:
4536/104
RETTELSE Til ALLE: DET ER IKKE AMD xp T´en der blev særligt varm, det var Xp - palamino´en.
0,18 micron på dengang høje 1333-1733mhz(2100+) Jeg havde selv en Xp 1900+ (1,6ghz) og den blev MEGET varm, altså så varm at
1. box køleren ikke kunne holde den stabil/crash free.
2 Min dengang hæftige Termeltake køler fik tørt på ind til 80mm blæsere var installeret i kabi for at forbedrer airflowet og nej dengang var det langt fra almindeligt at pc´ere havde blæsere til airflow, da kun cpu´en udviklede varme af nævne messige mængder , med mindre man self oc´ede sit gfx og ligende.

Dog skal vi så lige huske at der dengang ikke kunne købes noget nær de samme luft kølere som vi ka få i dag, og derfor var de 70-90watt eller hvor meget det nu var, ret så meget for de små 40-50-60-70mm køler fans at køle ned.

Info omkring Athlon xp cpu´erne kan findes her:
http://www.cpu-world.com/CPUs/...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 07:12:43
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #68

De blev allesammen varme. Grundet fucked up bundkortproducenter, blev alt hvad der hed AMD, varmt. Tomshardware.com gjorde AMD notorisk kendt for at brænde af, selvom skylden lå hos bundkortproducenten og ikke AMD.

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 07:30:53
Svar/Indlæg:
4536/104
#69 jeg snakker ikke om deres problemer med at futte af. For ja det var mere fejl med auto turnoff systemet , som stadig var i sin spæde begynder stadie for AMD og deres board makers efter hvad jeg husker.

Men snakker mere om at man benyttede 0,18nm på Xp palamino og til en cpu der skulle godt op over 1400mhz, så var dette ikke særligt praktisk og havde ulemper i form af stor varme afgivelse osv osv osv.

Thunderbirden som var mega varm også , var jo en 0,18nm chip som var max limited af amd selv til 1400mhz, altså stoppede de med at lave flere ved den hastighed, sikkert grundet ting som varme problemer osv.

og ja self havde xp ´erne fordele i forhold til thunderbird´en, men det var stadig næsten samme cpu, med forbedringer i starten. SSE som var største forskel, gjorde nok neppe det store varme messigt, men enhver der forsøgte at oc´e deres thunderbird fra 1300-1400mhz og op til 1500+ mhz vidste at dette gav store varme problemer, og deraf havde palamino´en sit grundproblem. For høj nm/mhz/ydelses sammenfletning, hvis du ved hvad jeg mener Allan. 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fearless Angel d. 04-04-2010 07:31:46.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 07:38:55
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #70

Produktionsteknologien siger intet om varmeudviklingen. Det er GTX480 (40 nm) og Prescott (90 nm) jo glimrende eksempler på. Pentium 4'eren var ligeledes baseret på 180 nm (Williamette), senere 130 nm for Northwood.

Det er korrekt, at der ikke fandtes "ordentlig" entusiastkøling som der gør i dag, hvormed <90 Watt ikke var et stort problem. Men i dag er det jo stort set kun quad-cores der kommer derop, med mindre man overclocker sin dual/triple-core CPU.

"Auto turn-off" har nu været en del af AMD's teknologi helt tilbage til de spæde K6'ere. Ja før dem sågar.

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 07:52:18
Svar/Indlæg:
4536/104
#71 tja, det siger nu altså noget om det, da en ny tech (næsten) altid sænker temps osv, med få undtagelser, husk på at nvidia 5xxx serien var et flop og det var en ny arkitechtur, li som prescott var det, og sågar også GTX480´er det på mange pungter.

Altså hvis de har styr på arkitechturen osv, så er lavere Nanometer altid = lavere watt forbrug osv.
i vært fald hvad jeg kender til, hvorimod de gange hvor de har villet lave noget nyt eller noget helt fra bunden, så går første produktion som real galt@varme isues eller andre problemer, og da en ny arkitechtur som real ser dagens lys på en ny fabrikations metode ved lavere nm end tidligere, så vil dette jo virke som om at den lavere nm intet har hjulpet, eller har forværret sagen i forhold til tidligere testede cpu/gpu´er, hvilket dog ikke kan konkluderes da man jo ikke havde samme design på den gamle model , som et eksembel ka jo nævnes Nvidias GF4/5 serier, hvor 5 serien var nyt design og på mange måder en ny chip mig bekendt. Den havde så bare tilfældigvis en lavere nm oven i hatten, men forestil dig hvis GF4 havde haft GF5s nm , eller omvendt et GF5 med GF4 Nm tech, hvis dette havde været muligt.. 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 07:57:30
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #72

Mjaeh... altså, vi kommer godt nok ud på lidt af et sidespor hér, men lad os da se hvor det fører os hen 🙂

Finere produktionsteknologi giver ofte mulighed for:
- højere frekvens
- lavere strømforbrug
- lavere pris

Som du påpeger.

"Desværre", så vælger producenterne ofte at hæve frekvensen for at få mere "gratis" ydelse. Det er også derfor at vi har set mange grafikkort og CPU'er som har (stort set) samme forbrug, men bedre ydelse. Hæver man frekvensen øger man varmeudviklingen, så den gevinst en finere produktionsteknologi giver i form af mindsket varmeudvikling (oftest ved at kræve mindre spænding for samme frekvens), bliver ophævet når de hæver frekvensen og spændingen.

... så'n lidt large sagt.

Men jow. AMD's CPU'er var varme. Men lad os da endeligt prise os lykkelige for, at vi i dag har køleløsninger der kan følge med.

Nu mangler vi bare, at de sænker strømforbruget og fokuserer på kodeoptimering i stedet for det "performance/watt"-ræs de kører lige nu. Mere fokus på software og mindre fokus på hardware.

7913

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 11:03:38
Svar/Indlæg:
1124/68
Nu mangler vi bare, at de sænker strømforbruget og fokuserer på kodeoptimering i stedet for det "performance/watt"-ræs de kører lige nu. Mere fokus på software og mindre fokus på hardware.

Se det vil jeg så give dig 100% ret i !!!!!!

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af 7913 d. 04-04-2010 11:04:24.

mikam

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2010 11:13:42
Svar/Indlæg:
873/25

"0,18 nm"

Hm, det varer vist lidt inden vi kommer derned 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 11:24:37
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #74

😎

-> #75

Vi ved hvad spasseren mener 😛

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
04-04-2010 11:58:09
Svar/Indlæg:
15982/637
Et problem ved lavere NM er jo også, at der er en mindre overflade til at afgive varme på - aka kogeplade princippet.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2010 15:22:25
Svar/Indlæg:
2127/11
#66 Jeg får et føl, hvis folk efter at have spurgt om hvilken *whatever* jeg foretrækker, begynder at bitche over mit svar. Er selv indiskutabelt til Coca Cola, men ikke mere end at andre versioner af det brune sprøjt kan drikkes.

Fatter ikke rigtig den mentalitet btw.. Ved at spørge, signalerer man interesse for et andet menneskes behov. Når man der efter straks begynder at stikke til svaret, udviser man ringeagt for samme. Det er lidt for kolbøttet til mig. Er folk generelt så usikre, at de med spørgsmålet håber at få bekræftet deres egne præferencer? Heri naturligvis ikke regnet proffe "på tværser" som Tom, der har helt andre motiver for den slags manøvrer 😛

..og ja.. Martin vil givetvist have en mening på området. Han har da om nogen øvelsen 😛

#67 Tillykke med kortet. Damn det er længe siden! 🙂

"Nu mangler vi bare, at de sænker strømforbruget og fokuserer på kodeoptimering i stedet for det "performance/watt"-ræs de kører lige nu. Mere fokus på software og mindre fokus på hardware."

BINGO! I tråd med hvad du skriver længere oppe i tråden, om kodningen til en Mac vs Windåse pc, mistænker jeg dog, at vi netop slås med problemer på den front. Gu kan det gøres bedre end det nuværende niveau, men pc'en er nok en kompliceret størrelse at kode til, når platformen dækker over så stort et hw udvalg.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 04-04-2010 15:28:11.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 15:26:08
Svar/Indlæg:
20170/383

Og hvilke motiver er det så ? 😉 😛 😛

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2010 15:27:18
Svar/Indlæg:
2127/11
#79 No comments 😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 04-04-2010 15:28:50.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 15:30:00
Svar/Indlæg:
20170/383

pivskid 😛

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2010 15:31:44
Svar/Indlæg:
2127/11
#91 JEP! Man lægger sig ikke ustraffet ud med dig, og jeg er for sløv til at tage kampen op i dag 😛

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 15:38:47
Svar/Indlæg:
20170/383

Nej, du er bare ved at blive gammel 😀 😀

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 17:43:00
Svar/Indlæg:
4536/104
#73 selfølgeligt, mener da heller ikk at jeg nævnte at flere mhz ikke skulle øge watt forbrug, osv osv osv.

altså min pointe var jo netop at hvis de 2 gpu/cpu´er kørte ved samme speed, på 2 forskellige nm´s så ville den laveste altid være koldest og lave mindst varme, med MINDRE der er tale om ny chiptype (størrer ændringer) altså eksembelvis pipelines eller shader engines(cuda cores) eller cache mængden + ram/gfx controler build in, eller andet i den dur.

2 cpu´er på samme speed men hvor der er små ændringer grundet ny arkitechtur @ northwood C/prescott-A er et eksembel her.

samme hastighed = northwoods C stadig koldest selvom den har højere nm, end prescott´en.
Kun fordi prescott´en er ny på flere fronter og derved havde fejl/problemer med den nye arkitechtur selv på en noget lavere nm. 😉

men tror vi er enige langt hen af vejen Allan. 🙂

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2010 19:08:54
Svar/Indlæg:
2127/11
#83 Gammel men kløgtig min unge ven 🤡

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 19:10:53
Svar/Indlæg:
20170/383

*host host* 😎 😛

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2010 19:14:55
Svar/Indlæg:
2127/11
Snothvalp 😎
😛

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 19:18:39
Svar/Indlæg:
20170/383

Gamle røvhul 😛 😎

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 19:21:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #84

Thought so 🙂

-> #87 + #88

Get a room ❤ 🤣

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2010 21:04:22
Svar/Indlæg:
2127/11
Ikke gammel Tom. Om tre timer er jeg fyrre, fræk og festlig 😀

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 21:06:33
Svar/Indlæg:
20170/383

Som jeg skrev. Et gammelt røvhul 😎 😛

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2010 22:36:38
Svar/Indlæg:
5874/1287
Selvom jeg er "gamlere" end Johnny, så har jeg tilladt mig at skifte lejr fra Nvidia til ATI. Jeg _vil_ ikke have en støvsuger igen fra de grønne. Så efter nyheden om ferma er sluppet ud, så har jeg bestilt et 5850.

Til Apple-disskutionen højere oppe, så ejer jeg faktisk en iphone, en 16GB 3GS med data abb hos BiBoB, men mine PC'ere er hjemmelavede, eller ... i hvert fald hjemme byggede.

Så nu må der gerne komme en formel 1 simulator til PC i en fart i DX11.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2010 23:05:02
Svar/Indlæg:
2127/11
Du misforstår Tom. Ikke gammelt røvhul. Jeg ældes som en god flaske vin. Bli'r kun bedre med årene :yes:

#92 ..og så si'r man at man ikke kan lære en gammel hund nye tricks 😛

Efter at have haft et relativt støjende 5900XT, og et virkelig støjende X1800GTO, er jeg også færdig med turbinerne. Jeg render ikke konstant rundt med musik i ørerne, så fandme nej om min pc skal være årsagen til at jeg får smadret min hørelse.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 04-04-2010 23:15:47.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2010 00:31:56
Svar/Indlæg:
5474/39
Tror godt, at jeg kan lave Spejlæg på Mit 4850 Gfx. Især, hvis den få en tur med med Fur mark... 🤡 🤡

alakai

Enthusiast
Tilføjet:
12-04-2010 14:09:19
Svar/Indlæg:
28/0
nogle der kan sende et link til en der spjler på 8800gtx