jeg vil høre jer om jeg kan køre med de nye SATA-600 på et bundkort som køre SATA-300 bare fordi jeg skal have en ny så det vil jo være super at smide penge efter de ny nu fordi så skal jeg jo ikke gøre det sener jeg har kigget på denne
#4 Uden at vide det, så tror jeg ikke der er nogen forskel, da almindelige harddiske ikke kan udnytte SATA2 potentialet. Det er vist mere beregnet til SSD. Hvorfor så laver SATA3 diske? Fordi SATA2 er på ved ud 🙂
Det er ikke rigtigt mer penge værd, du skal hellere vente til at producenterne skifter fra 512bytes klunger til 4kbytes klunger på platterne, så tror jeg der kommer en del mere knald på udviklingen og udnyttelsen af farten....
SATA er blot forbindelsesleddet mellem disk og controller. At dét led bliver i stand til at overføre flere data betyder ikke at disken gør det. Så fordi man sætter 3. generation SATA på eksisterende diske gør dem ikke hurtigere af den grund.
Og så hedder det en sektor på harddisken - uanset dens størrelse. Den logiske samling af flere sektorer i filsystemet hedder en cluster (klynge).
#5 Nu er et jo heller ikke bare fordi det SATA-6 jeg vil ha dem, men da jeg alligevel skal skifte et par diske eller 3 ud på pga plads mangel så ville det jo være dumt at vælge SATA-300 og de par bassøre der er til forskel betyder ikke en skid 😀