Lydløs laptop.

Diverse d.  06. april. 2010, skrevet af NoNig
Vist: 3808 gange.

NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2010 20:49:58
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Jeg har en Toshiba R500. Den er jeg rigtig, rigtig, rigtig glad for. Men den har éen fejl. Den støjer, når CPU'en bliver belastet (eks. ved surf på sider med masser af flash/animation, I ved hvad jeg mener).

Computeren vejer 1.1 kg, 12.1" skærm og er ikke meget større end en MacBook Air (13.3"), der til gengæld er nærmest lydløs.

Findes der en laptop, med samme kvaliteter (lav vægt, lavt støjniveau, lang batteritid etc.) som de to nævnte?

Et GMA950 er grafisk ydelse nok til mig, da den primært skal bruges til studie (dvs. skrivemaskine og til togturene). Gerne Core 2 Duo CPU 🙂
Hediki
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2010 21:58:45
Svar/Indlæg:
1726/49
har selv en Asus UL80 og den er jeg glad for...

ved "quiet office" settings kan man lige hører blæseren køre en gang i mellem, men det er også det.

den har en 14" LED Screen, dual core 1.3ghz, 4gb ddr3 ram. jeg mener grafikkortet er et 512mb som ikke er delt, med ram. den kan komme op på omkring 12 timers batteri tid. ved blandet brug ligger jeg ca. på 8 timer.

nu nævner du ikke noget prisleje, men Asus UL80 ligger omkring de 5500kr.

http://www.edbpriser.dk/Produc...

just my thoughts 🙂


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2010 22:00:32
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

14" er alt for stort. 12.1" og til nød 13.3", men den skal stadigvæk veje maks. 1.1 kg


Hediki
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2010 22:01:39
Svar/Indlæg:
1726/49
så må du jo hen og have en mac book...


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2010 22:03:40
Svar/Indlæg:
20170/383
#2

Hvorfor lige præcis 1,1 kg?

Hvad er der galt i en der vejer 1,18 kg fx? 😛


Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
06-04-2010 22:03:52
Svar/Indlæg:
3636/386
Jamen Allan dog - så lad os da anbefale nogle.

3 stk.

Asus EEE 1201n (den nye 12'' model)
Asus UL30 (13,3" modellen af #1)
Lenovo Ideapad u350

Links:

http://www.komplett.dk/k/ki.as...
http://www.komplett.dk/k/ki.as...
http://www.komplett.dk/k/ki.as...
http://www.komplett.dk/k/ki.as...

Håber det var et lille bud!


Anonym2021811221730
 
Superbruger
Tilføjet:
06-04-2010 22:25:07
Svar/Indlæg:
210/3
Vil helt klart anbefale en Asus UL30A 🙂
Vi har 3 styks her hjemme, og de kører bare.

Dejlige lydløse og elsker de kan holde 10-12 timer på batteri 🙂


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2010 22:25:30
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Jeg har en MacBook Pro, og ville enormt gerne have en MacBook Air. Men den er på 13.3", hvilket vel også er "ok". Men den vejer så lige 1.4 kg, og har ikke optisk drev. Det kan jeg nok godt undvære, men at smide ekstra 300 gram på, for 1.2" ekstra skærm, og en noget kun hamper pris, er lidt... øv.

-> #4

Fordi jeg har en laptop på 1.1 kg med optisk drev. Hvorfor gå op i vægt, og derudover ned i funktionalitet? 😛

-> #5

1: Ingen optisk drev, ekstra vægt.
2: Samme som #1.
3: Atom er udelukket, og så er den lidt for "buttet". Men den er faktisk ret fed 🙂
4: Faktisk et ret godt bud. Jeg bookmarker den lige, men den konkurrerer med MBA.


Ingdam
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2010 22:32:37
Svar/Indlæg:
1771/62
Du har haft tråde om det før, og der var der ikke nogle der kunne finde noget der opfyldte dine behov. Det vægtkrav er næsten umuligt. Er der ikke kommet en opdateret model af den r500?
Har du prøvet at undervolte din cpu? Har jeg gjort på alle mine laptops og giver en del synes jeg,
Edit: Har du rygproblemer eller er du ekstrem slap? 🤡 Ej pis! Synes bare 1,1kg er jo ingenting at slæbe rundt på, så 300 g kan da dårligt mærkes med mindre du skal løbe maraton med din laptop hver dag?


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Ingdam d. 06-04-2010 22:34:43.


Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
06-04-2010 22:35:15
Svar/Indlæg:
3636/386
Så må du jo udfylde flere klar :)

1,5 kg er stadig lav vægt, men hvis du vil have én på 1 kg, så skriv da det. Og skriv også det med optisk drev.
Evt. at Atom ikke ikke er godt nok, da du kun skriver "Gerne Core 2 Duo" - vi kan jo ikke læse dine tanker 😀 😀 😀

Btw - du har IKKE en 100 % funktionel bærbar, hvis du er utilfreds med støjen jo :P


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Verdenshersker d. 06-04-2010 22:36:14.


Jesper
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2010 22:38:15
Svar/Indlæg:
2072/117
En iPad når du ikke orker at hive den tunge og store R500 op af tasken 😛


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2010 22:55:02
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Jeg kan da godt prøve at undervolte den, men jeg mener at have forsøgt mig i sin tid. Noget med at det program jeg brugte ikke kunne genkende "volt regulatoren". Men kan lige kigge på det. Som sagt, den skal kun bruges til skrivemaskine og andre småting.

Jeg har, ganske rigtigt, oprettet tråde om det før. Og jeg opretter endnu en, i håb om at HwT.dk's kollektive kendskab til "road warriors" bliver bedre med tiden...

Og ja. Jeg har lidt rygproblemer, men det har intet med computerens vægt at gøre. Det skyldes snarere, og det ved de fleste, at 300 gram er ret meget i løbet af en hel dag, når man vandrer mellem forelæsningslokaler osv.

Så jow. At gå fra 1.1 kg og op til bare 1.4 kg, kan sagtens mærkes. Men det er jo et spørgsmål om smag. Jeg har bare vænnet mig til en nærmest lydløs laptop i form af min MBP.

Det kunne godt ske at jeg skulle forlige mig med en MBA. For jeg er bare så fucking glad for Mac OS X og Windows 7. Så hvilket af dem jeg ender med er lidt hip som hap. Vil bare ikke gå på kompromis med ydelsen, der jo (for R500'erens vedkommende) er ganske habil. Det er bare den lille irriterende blæser der ødelægger helhedsindtrykket.

Må prøve med en SSD. Det sænkede støjniveauet på min kærestes R500.

-> #9

Det har jeg jo sådan set også gjort:

"Findes der en laptop, med samme kvaliteter (lav vægt, lavt støjniveau, lang batteritid etc.) som de to nævnte?"

-> #10

Mjaeh. Eller, så bare nøjes med en iPad... eller no'ed 😛


Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
06-04-2010 23:00:59
Svar/Indlæg:
3636/386
Korrekt, men mange vil mene, at jeg har opfyldt de 3 ting.

De fleste her mener at bærbar fra 1,4-1,6 kg er lav vægt, de holder alle længe på batteriet og har lavt støjniveau - sååååå

Alle de ting du nævner står ikke der direkte, derfor jeg sagde, du måtte være ekstra specifik.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2010 23:13:13
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

Det kan da være fløjtende ligemeget hvad alle andre synes er "meget" eller "lidt"?

sååååå...


Ingdam
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2010 13:58:08
Svar/Indlæg:
1771/62
#11 altså jeg har en t500 med en kampvægt på noget der ligner 2,8 kg og jeg har intet problem med at vandre rundt med den til forelæsninger osv fra 8-17. Så ja det er vist ret så individuelt hvad man kan holde ud.

Men til topic: Lenevos bærbare siger næsten ingen ting. Min T9400 cpu sammen med et hd3650 grafikkort holdes noget der ligner lydløst i næsten alt undtagen spil. Lenovos blæsere er generelt kendt for at sige meget lidt. Efter jeg har undervoltet cpuen kører blæseren stort set aldrig. Har ikke lagt mærke til den kørte med mindre under spil og simuleringer.

Så du kan jo evt kigge efter en x200 eller lignende. Mener kun den vejer omkring 1,1 kg da jeg kiggede på den igår.
Edit:
http://www.laptops.dk/product_...
De koster så også en god sjat penge.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ingdam d. 07-04-2010 13:58:43.


SilentX
 
Nørd
Tilføjet:
07-04-2010 15:51:24
Svar/Indlæg:
54/3
#11
jeg har selv købt en dejlig intel SSD med 160gb plads på, for at smide den i min bærbare, og jeg er måske heldig at have en lenovo R61 med en slap 1,86ghz single core intel celeron processor(den blir 50 grader varm under fuld load når den er pakket ind i dyner), men jeg har på ingen måde kunne høre nogen forskel i støj. SSD er dog alligevel en dejlig opgradering til et ellers langsomt system


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SilentX d. 07-04-2010 15:53:52.


TheGreenFoX
 
Superbruger
Tilføjet:
07-04-2010 15:58:02
Svar/Indlæg:
1897/51
#0

Nu har jeg ikke nærlæst tråden, men har du prøvet et remounte CPU køleren? Kunne være den har dårlig kontakt hvilket sætter den temp styret blæser op i de højere opdrejninger


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2010 20:41:47
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Jeg faldt også over X200'eren.

Det er rigtigt, at 2.8 kg ikke er "meget", sammenlignet med hvad vi slæbte rundt på førhen. Men du kender det nok godt. Hvis man først har vænnet sig til éet, er det svært at vænne sig til noget andet 😳

Jeg har valgt at køre med min CPU på maks. 800 MHz (speedstep-hastigheden), og dér er den stadigvæk fornuftig at arbejde med. Ingen problemer. Prøver at tjekke om undervolt er en reel mulighed på denne model.

-> #15

Det overraskede også mig en del. Men vores (min kærestes og min R500) er stort set ens, og efter hun fik en SSD i maskinen (fødselsdagsgave fra mig 😀), har den kørt - ikke alene hurtigere, men også - stort set støjsvagt og udvikler mindre varme.

-> #16

Det var noget af det første jeg tjekkede da jeg fik den (købte den brugt), hvor jeg i samme ombæring rensede selve køleren, gav blæseren lidt symaskineolie og smurte frisk kølepasta på CPU'en.

Der er jo også muligheden for, at blæseren simpelthen er slidt. Det er jo en mekanisk del, så dén mulighed er ikke udelukket 🙂


Szhweiker
 
Overclocker
Tilføjet:
07-04-2010 20:56:44
Svar/Indlæg:
461/10
Jeg ved du ikke sagde atom CPU, men se lige den her Sony http://www.sony.dk/product/vn-...

men hvis du vil have mere ydelse kontra batteri skal du have den her http://www.sony.dk/product/vn-...


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2010 21:12:47
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #18

Jeg kiggede faktisk på (d)en forleden og oprettede en tråd (i slutningen af januar). Men som du sikkert ved, er de lidt pebrede. Men fuuuck hvor er den lækker.

Det eneste, og nok også samtidig det største, minus ved den er, at tastaturet er lidt krampagtigt. Kontra 12.1", der har mulighed for noget der minder om full-size. Det er selvfølgelig et kompromis man indgår, når man jo køber så lille en computer.

Kender du noget til deres støjniveau?

Z'eren virker til at være ret meget alá min nuværende R500 nemlig 🙂

-> Alle

Jeg vil lige sige jer tak, fordi I gider at tage jer tid til at suge nettet igennem for at hjælpe en sur gammel stodder. Det er sgu værdsat herfra 🙂 😳 ❤


Ingdam
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2010 22:20:11
Svar/Indlæg:
1771/62
#19 Det er da så lidt! Godt du selv erkender det, for du kan godt virke ret så negativ nogle gange 😉
Prøvet at undervolte den endnu? Gjorde det på en tidligere z60m, hvor det gav noget der lignede 10 W load og 5 W idle nedgang i det samlede forbrug for maskinen. Ved godt det er en gammel pentium m, men giver et praj om hvor meget "overforbrug" de fleste cpuer kører med.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2010 22:37:07
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #20

Kun fordi at nogle snotaber (undskyld mit fransk) ikke kan tænke sig til, at jeg som regel forsøger at researche mig frem til en løsning, inden jeg giver fortabt og stiller et spørgsmål.

Min arrogance skyldes ikke, at jeg ikke vil vedkende at jeg af og til er dum og uvidende. Faktisk, så gør jeg enormt meget ud af ikke at fremstå arrogant og negativ. Men når man bare får smidt: "Jamen så kunne du jo..." eller "Lille ven. Hør nu hér!", så farer jeg op i det røde felt.

Hvis jeg bitcher over folk der ikke vil tænke selv, er det ret så dobbeltmoralsk bare at stille spørgsmål til højre og venstre.

Måske det kommer sig af, at jeg lidt har følelsen af: "Hvis jeg ikke har et godt forslag på problemet eller på anden måde kan bidrage med noget positivt, holder jeg min kæft" ikke altid gælder folk der svarer i de reelle tråde jeg af og til oprettet.

... *suk*

Anywho.


Indtil videre har jeg betroet mig til Speedstep "lås", og det virker faktisk ret godt. Til mit behov er CPU'en alt rigeligt, men jeg vil helst ikke gå ned i ydelse, da det mest intensive jeg bruger den til er "Need for Speed: Porsche Challange" og videoer på Youtube.

Jeg forsøgte mig med undervolt for noget tid tilbage, med et program der hed "RMclock". Det gik ikke helt efter hensigten, hvorefter jeg skinlagde det lidt og har reelt ikke brugt min R500 siden da. Men nu hvor jeg er begyndt at skrive lidt igen, har jeg R500'eren med mig stort set hele tiden. Derfor irriterer det mig desto mere, at jeg har denne fantastiske maskine, med dén ene defekt.

Derudover, så er det jo en fed, fed, fed laptop. Jeg fatter ikke hvorfor den ikke har vundet mere popularitet. Måske det skyldes køleløsningen, der kan være støjende. Men når jeg ser rundt omkring, hvad andre "finder sig i" (undskyld hvis det lød lidt overlegent), fatter jeg ikke hvorfor R500'eren ikke er mere populær end MacBook Air.

Det kan jo være fordi, at MBA henvender sig til éet publikum, hvor R500 henvender sig til lidt det samme publikum som for Sony Vaio, Lenovo Thinkpad osv.

Lenovo'en er helt klart indover, men at denne lille maskine med en U7600 CPU og 1.5 GB RAM kører så godt, er mildest talt imponerende.

... synes jeg.

Jeg mener.

1.1 kg, 12.1" skærm, optisk drev, Core 2 Duo og så godt nok et GMA950, men fuck it. Det trækker små spil og Windows fint nok.

Det eneste jeg savner er MBA'ens:
- Baggrundsbelyste tastatur.
- Lave støjniveau.

... og ja, hvis jeg skal indrømme det, så nok også lidt Mac OS X. Men dét er en helt anden snak.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 07-04-2010 22:37:45.


Ingdam
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2010 22:56:38
Svar/Indlæg:
1771/62
#21 Det er da meget muligt at mange folk ikke er blevet født med en vildt høj intelligens og kan give noget konstruktivt til ens spørgsmål, men derfor synes jeg nu det er forkert at svine dem eller svare negativt. Så hellere bare ignorere det. Men fuck det, det er jo ikke et diskussions forum det her 🤡

Det er også RM clock jeg har kørt med, og det har da fungeret fint. Men har jeg forstået mig ret at du har slået de højeste multipliere fra så du hele tiden kører ret lav hastighed?


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Ingdam d. 07-04-2010 22:58:15.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2010 23:32:51
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #22

At folk bliver født med lav intelligens giver dem langt fra ret til bare at fyre lort af, uden andre skal (eller kan) tage notits af det. Sådan har det nu en gang alle dage været.

Jeg har bare sat strømstyring i Windows til at køre med maks. 5 % Det lader til at virke efter hensigten, og så skal jeg ikke rode med alt muligt 3. parts software, som jeg i forvejen har det lidt anstrengt med 🙂


Szhweiker
 
Overclocker
Tilføjet:
08-04-2010 08:49:54
Svar/Indlæg:
461/10
-> #19
nej jeg kender ikke noget til hvor meget de larmer, men jeg har fundet en ny kandidat til dig, vaio s http://www.sony.dk/product/vn-... i forhold til hvor meget den larmer, kan jeg vise dig denne anmeldelse hvor de efter en de falsh(HULU) opnår en temp på 95 farenheit altså ca. 35 grader celcius på "kroppen" af bærbaren


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2010 14:18:15
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #24

Den vejer jo det dobbelte af min nuværende, er større og så skriver du jo selv at den larmer 😐