Uskyldige dræbt

Hyggehjørnet d.  07. april. 2010, skrevet af morten-turi
Vist: 1366 gange.

morten-turi

Superbruger
Tilføjet:
07-04-2010 22:29:31
Svar/Indlæg:
924/212

Som overskriften siger syntes jeg at i skulle se denne video
====ADVARSEL==== video indeholder ikke farve og er ret udtydeligt, men det er let at se hvad der sker.

http://defensetech.org/2010/04...

Kort sagt, jeg syntes det er for dårligt, kan godt være de var i nærheden og ikke havde underrettet militæret om at de var der, men at dem i helikopteren virker ikke professionelle og ser det som et spil, og de har nok det man kalder for "bloodlust"

hvad er jeres kommentar?
crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2010 22:35:14
Svar/Indlæg:
7765/230
sørgeligt..
men ikke for noget, så er det vel en offentlig hemmelighed at der dør/bliver dræbt flere civile end kamptropper i enhver krig.. 😳

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2010 22:36:30
Svar/Indlæg:
20170/383
Krigens vilkår.

snakker vi de senere krige i Afghanistan og Irak, så er det godt nok en gang vrøvl.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af tom81 d. 07-04-2010 22:37:40.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2010 22:42:27
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg er med Tom på den her. Sådan er krig. Det er kynisk og hårdt, men folk dør i krig. Ellers ville det ikke hedde krig, men stærk politisk og sociologisk uenighed.

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2010 22:45:30
Svar/Indlæg:
3588/418
Så den også i dag. Det er underligt, at et kamera kan forveksles med et våben på den måde. Det lyder som om soldaten sidder og spiller et computerspil. 😕

Fuld version kan ses her: http://collateralmurder.com/

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af mp_3 d. 07-04-2010 22:51:43.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2010 22:47:50
Svar/Indlæg:
4018/217
WTF? #2 og #3 Man skal være godt dum for tro at et kamera er et raketstyr. Håber i har skrevet i søvne eller såden noget for det her skal de fandeme straffes for,

1. De skyder en der er døende,
2. De skyder en bil hvor man sagens kan se der sidder to børn på forsædet.
3. De skyder alle de kan se
4. US army holder videoen hemmelig
5. US army lyver om det der er sket

:no: :no: :no:

torsk2

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2010 22:48:07
Svar/Indlæg:
122/3
tror først virkelig man kan kommentere det når man har stået i en lignende situation. kender to der har været udstationeret og de siger begge at de har gjort ting, de ikke på nogen måde kunne forestille sig, inden de tog afsted.
Hvad nu hvis de havde slæbt rundt på en RPG og soldaterne ikke havde handlet....i den situation tror jeg bare at man skyder og spør bagefter

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
07-04-2010 22:52:19
Svar/Indlæg:
2127/11
Sådan er krig ja. Det er så også årsagen til at man bør tænke sig om en 3-400 gange, inden man starter en. At nakke uskyldige i hobetal er afskyeligt.

Samme gælder overgrebene begået af amerikanske soldater, CIA, og de såkaldt "private contractors" under invasionen af Irak, i fangelejre som Saddams gamle fængsel Abu Ghraib, mishandlede og dræbte tilfangetagne. Føj for en historie.

-edit-

Apropos uskyldige der uheldigvis kom i klemme i krigen: Seneste historie fra Afghanistan, hvor soldater dræber i hvert fald én afghansk politimand, to kvinder, og et barn. Det har de i et stykke tid forsøgt at lyve om, endda i en grad så de med knive gravede deres projektiler ud af kvinderne. Der foregår nogle fucked up ting når mennesker udstyres med skydevåben.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 07-04-2010 22:55:35.

o0-jacob-0o

Superbruger
Tilføjet:
07-04-2010 23:11:31
Svar/Indlæg:
449/31
krig er krig, sådan er det. taliban går jo ikke rundt i uniform, så det er jo lidt svært at se hvem der er fjende eller ikke.

hilo

Superbruger
Tilføjet:
07-04-2010 23:23:19
Svar/Indlæg:
525/25
#8 😉 😉 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2010 23:31:08
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4 + #5

Det er ikke spor underligt. Det er menneskeligt at fejle, og der er intet som tyder på, at de (ifølge videoen på 39 min og 14 sekunder) opdager at de er klar over at folkene var ubevæbnede.

Det er sgu nemt at sidde hér, i ro og mag, og spille dommer.

De handlede i hvad vi kan formode er god tro, og mere kan vi sgu heller ikke forlange af de mennesker. Som som påstår, at de lyder som nogle der spiller et computerspil, skulle måske hellere fokusere på hvad der bliver gjort og sagt, end måden de snakker på.

#8 har en rigtig god pointe, og hvis de soldater vitterligt har troet at der var våben i spil, har vi ingen grund til at tvivle på deres ord.

Alene den følelse de må sidde tilbage med, når det går op for dem eller de får at vide at det var en fehler.

Fy for satan da.

torsk2

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2010 23:33:25
Svar/Indlæg:
122/3

så simpelt kan det siges....

ras123

Superbruger
Tilføjet:
07-04-2010 23:55:36
Svar/Indlæg:
258/70
alt respekt for journalistener men man er da lidt selv ude om det når man er i nærheden af nogle bevæbnede oprørere,jeg forstår godt apache besætningen åbner ild kan trods alt være deres kollegaers liv eller deres eget de risikere

busser

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2010 00:01:05
Svar/Indlæg:
1626/507
Krig er nok det væreste der kan ske, folk bliver ødelagt både fysisk og psykisk, på begge sider, kan lige Forestille Mig at ham der skyder er en 23-årig amerikansk soldat som får sit livs adrenaline rush, men tro mig han bliver også ramt, mange soldater får psykisk problemer, men det er der jo ikke noget til at sige til når man tager livet af folk på den måde,,det er jo ikke counter strike, :no:

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af busser d. 08-04-2010 00:02:10.

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2010 00:25:28
Svar/Indlæg:
3588/418
Kan godt se din pointe, og jeg har heller ikke mere at sige i denne sag. Det var blot en ting vi diskuterede i en time elever og lærer imellem.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
08-04-2010 00:47:01
Svar/Indlæg:
15982/637
#0: Det er pisse uheldigt men den slags sker altså når der er krig.
Yderligere er der altså også flere ting at holde får øje når man skal se på hvad der sker i sådan en situation.

1) Forestil dig at sidde i en bil der kører over brosten med 100km/t men du kigger på en 10" skærm ! prøv du at se udfordringen i at opdage alle detaljer med dig blotte øje foruden det hele er i sort/hvid !. At sidde i en helikopter ikke et smooth ride. Det er altså ekstremt svært at se hvad der præcist bliver holdt i hænderne på folk. Det er ligesom dem der dømmer fodbold kampe fra sofaen hvor de sidder mageligt og har overblikket... ikke som dommeren der prøver på at få et overblik mit i kampenshede.
Jeg kan godt sige dig, at hvis ikke de var professionelle, så fik de fandme ikke lov til at sidde i den helikopter !.

2) Det du anser som uprofessionel adfærd er en typisk forsvarsmekanisme soldater antager for ikke at blive følelses involveret og engageret i alt ! hvis de skulle tage alt op til overvejelse og reagerer med følelser herpå så ville de slet ikke kunne fungere i en krigssituation. Det er derfor man ser denne kynisme og morbide form for humor, det er en forsvarsmekanisme de tager på sig for at kunne håndtere situationen. Det er ikke noget nyt fænomen overhovedet.

Nu er jeg ikke i krig, men vores forening Netværk for Nazisme og Holocaust Studier (NNHS) hvor vi laver research og feltarbejde helt ned på jord på hænderne plan der får vi også så mange sanse indtryk af elendigheder og div. tortursituationer og fangeberetninger der overstiger din værste fantasi - ja da kan jeg kun sige at når vi er afsted i Europe nogle gange om året med et super intensivt program, ja så er det ikke for sarte maver. Når udenforstående så iagttager os når vi er på slap line om aftenen, så har vi da fået rigtig mange skæve blikke pga den morbide humor og tilsyneladende umenneskelige distance der kommer fra være munde. Men igen det er ikke for at skænde el. noget, men det er simpelthen en strengt nødvendigt mekanisme for os for at kunne kapere alt de vi gennemgår mv. hvis vi skulle tage alt personligt for alt vi så, læste mv. ja så kunne vi lægge på knæ ud for toilet kummen heletiden og vende det indvendige udaf.

3) I alle krige er der collateral damage. Det er uundgåeligt.

Fra den første Golfkrig er der klip fra en Apache der åbner ild mod sine egne allierede. Selv om piloten og gunneren beder om ildledercenteret om bekræftelse på at det er fjender af flere omgange fordi de er usikre så forsiker ildledercentret dem om at der ikke er egne allierede i det område - så de beder dem om at åbne ild og det går Apache besætningen så. Få sekunder efter strømmer meldinger om friendly fire ind ! Det viser sig at Apachen mens de har "hoveret" er blevet ført sidelæns af vinden og derfor har ramt en anden perimiter marker end dem i ildledercentret troede de var på !. Jeg kan godt sige dig, at da meldingen lød i Apachen's cockpit da knækker pilotens stemme helt over og beder straks om RTB (Return To Base), der dog bliver afvist.
Jeg anbefaler stærkt at se den her ! http://www.youtube.com/watch?v... desværre i en ikke helt detaljeret version.

Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Gripen90 d. 08-04-2010 01:03:49.

busser

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2010 00:51:43
Svar/Indlæg:
1626/507
Golfkriggen havde de heller ikke det nye system, som gør at de ved at kigge på (cam) køretøjet kan de se om det er deres egen 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2010 00:59:17
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

Fy for helvede 😕

-> #16

Men det ændrer ikke på, at fjenden og uskyldige er svære at skelne imellem 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 08-04-2010 01:09:33.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
08-04-2010 01:02:38
Svar/Indlæg:
15982/637
#16: Øh jo. TADS (m. FLIR), PNVS, LLLTV og IFF (air only) - det hele sidder i snuden på AH 64A Apache, det samme med AH-1T Cobra og AH-1W Super Cobra. Jeg mener, at det var i den senere Apache C-model at nye liquid displays med højere opløsning blev brugt (dog ikke TFT opløsning som vi kender det) og udstyret med nVidia NV17 (GeForce 4MX) GPU til at tegne moving map displays med.
Det er først med B,C og de sidste nye D modeller (AH 64D Apache Longbow) hvor der er kommet nye IFF systemer til hvor de kan lave silhouet basere IFF, og senest hvor køretøjer har fået UV lignende bemaling så de visuelt kan ID's via TADS og PNVS systemet og endda via deres Eye-goggles. Yderligere er ildlederradaren kommet til som kan ID 200 køretøjer 360grader om helikopteren på bare 5 sek. ud udvægle de 10 største trusler ud fra IFF genkendelse (dvs mangel derpå). De kan tage et billede af slagmarken som den ser ud i realtime og overføre oplysningerne til andre flyvende enheder.

MEN de kan IKKE genkende mennesker og håndvåben og især ikke intentioner. Det er mennesket bag der træffer afgørelsen, og desværre er de ikke altid de rigtige - men jeg tror næppe nogen vælger at gøre det "forkerte" med overlæg.

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Gripen90 d. 08-04-2010 01:13:40.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2010 09:35:32
Svar/Indlæg:
3065/208
#17 Enig. Det er satme klamt bare at acceptere drabet af civile.

Det vi ser i videoen er en bevidst nedslagtning af en menneskehob, fordi to mænd ser ud til at bære AK'er. Da de "belejligt vælger" at betragte dem som en bevæbnet milits før de mejer dem ned, begår de en kæmpe fejl, for ham der sidder på hjørnet, hvor de siger "he's got an RPG", han har altså et kamera i hænderne og kigger ned ad gyden. Man kan tydeligt se at det er optikken der stikker frem.

Så mejer de ellers hele hoben ned, en 7-8 stykker, hvoraf to formentligt var bevæbnede med AK'er.

Senere da den sorte van kommer den ene civilist til undsætning, er det tydeligt at høre, hvor meget de har lyst til at dræbe alle i og omkring van'en - og det, vel og mærket selvom der ingen tegn var på, at nogen af personerne i det umiddelbare område var bevæbnede. Det VAR EN BEVIDST NEDSLAGTNING AF CIVILE MENNESKER.

Bygningen med de 6 bevævnede inden i.

Hellfire missil nr. 2: Da ser man tydeligt, en ubevæbnet mand gå forbi, men alligevel fyres der et missil af. EDIT: Det er overlagt mord!

Jeg ved ikke hvor mange konventioner der bliver overtrådt i den video, men de soldater fortjener en offentlig henrettelse - og gerne i samme by, foran de efterladte, foran af de to børn i van'en, som nu er uden forældre, intet mindre.

Er man i tvivl om de er bevæbnede eller ej, har man IKKE retten til at meje hele flokken ned! At det sker, at en enkelt civilist, som umiddelbart ser ud til at have sit raketstyr sigtet mod en, så er det hvad der sker og så vil det være i selvforsvar.

Politisk set, ville det være en fornuftig løsning, at efterlade de to (minus piloten måske) i et taleban-område, og så glemme alt om dem, intet ringere kan retfærddiggøre deres åbenbare mangel af respekt for menneskeliv. De er mordere, det er der ingen tvivl om.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gabbadoo d. 08-04-2010 09:37:17.

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2010 09:49:49
Svar/Indlæg:
2576/125
#19 Det med ham på hjørnet er sgu svært om det er et våben eller et kamera. Kunne jeg ikke se ved første øjekast i videoen. Men vil give dig ret i at resten er rimelig overlagt. En mand har et våben. Ham med kameraet kan man sgu se ikke har et våben da han går ned af gaden, og bilen fatter jeg ikke de får lov til at skyde. Der var jo intet farligt ved den, og ingen i bilen var bevæbnede.

Men at efterlade piloterne i byen vil jeg ikke give dig med hold i. De skulle for en krigsret, baseret på den måde de taler i videoen, og den skulle så tage stilling til hvad der skulle ske med piloterne.

sail

Overclocker
Tilføjet:
08-04-2010 10:11:27
Svar/Indlæg:
306/21
Jeg får det fysisk dårligt af denne lynchstemning det forsøges at generere mod soldaterne. Det er alt for let at sidde her hjemme i stuen og spille dommer, som andre også har været inde på.
Derfor er det selvfølgelig ikke ok at dræbe civile, men civile har jf. disse "krigens regler" også en forpligtigelse til at holde sig laaaaaaangt væk fra krigshandlingerne. Løbe rundt på gaderne med sager i hænderne der kan forveksles med våben under en kamp helikopter er nok ikke vejen frem.

torsk2

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2010 10:12:34
Svar/Indlæg:
122/3

med den snot dumme kommentar, fortjener du sku samme skæbne som du foreslår til soldaterne....OFFENTLIG HENRETTELSE

og jo, i en krigs sitiuation lader man sku da ikke en eventuel tvivl, komm fjenden til gode. det ville i de fleste tilfælde være selvmord

med mindre du er et eller andet ufejlbarligt supermenneske, eller har et RIGTIGT godt grundlag for at sætte dig ind i deres situation, så skal man bare lade være med at dømme de piloter.
der sker mange fejl i krig og det er trist, men det er hverken første eller sidste gang. tør slet ikke tænke på hvordan piloterne har haft det når først adrenalinet er faldet og de har set den video igen....og igen og igen

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2010 10:23:48
Svar/Indlæg:
20170/383

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af tom81 d. 08-04-2010 10:24:31.

Kirsby

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2010 10:29:07
Svar/Indlæg:
1214/62
Vil nu sige ved 3:50, kan det sgu godt ligne at han holder en RPG, og de 2-3 mænd omkring ham holder AK47'ere, og når de får et go fra HQ kan jeg altså godt forstå de "engager" dem.

Og #19 der er sgu ingen INGEN, (udemom Taleban) der dræber civilie med deres fulde fem, det tror jeg simpelthen ikke på.

Og de må have haft intel på at der var bevæbnede i det område, ellers ville de altså ikke flyve der.

Så de er sgu ingen koldblodige mordere, som du så fint siger det :s
De skal sgu leve med at de ihvertfald har slået mindst 2 uskyldige ihjel, de 2 journalister... Og vel også deres guides.

Så lol nej de er sgu da ikke mordere, de er dem der smed a-bomberne over Hiroshima og Nagasaki måske også?
Selvom de derved reddet mange gange flere menneskeliv, både amerikanske og japanske? Ja kan jeg godt se.

Og ham manden med hjørnet med det kamera, hvorfor skal han gemme sig sådan bag huset, kæft jeg var altså kommet i tvivl, og der er altså de der Bradley kampvogne i nærheden, bliver de ramt(samme med M1A1 kampvognene) af en fuldtræffer fra sådan en RPG, ja så er det good bye til de folk der inde, panseret bliver altså gennembrudt af de satans små rakketter. Og slår alt ihjel der inde.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Kirsby d. 08-04-2010 10:31:04.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2010 10:48:41
Svar/Indlæg:
3065/208
#22 og #24

Hvor er grundlaget for at gennemhulle den sorte varevogn? Der sidder to børn i vognen. De var godt nok svære at se, men det så i det mindste ikke ud til at der var nogen der havde våben - og den sårede på fortovet var heller ikke i nærheden af noget der lignede våben, eller for den sags skyld i stand til at betjene et våben. Det er USA's PLIGT at gøre hvad der kan gøres for at redde sårede soldater. Og det er ethvert menneskes pligt at redde civile menneskeliv, hvis det er muligt.

Hvis vi accepterer at vores allierede opfører sig med så tydelig mangel på respekt for menneskeliv og uden tvivl tilsidesætter Rules of Engagement og alt hvad der står i Geneve-konventionen, er det da en trussel mod os selv? Jeg mener, hvad fanden er det lige vi har tilfælles med de typer i helikopteren?

Det er endnu værre at tænke på, at command uden at tøve, giver tilladelse til beskydningen varevognen, for det tegner da et klart billede af, hvilken mentalitet Amerikanerne i Irak og Afghanistan egentligt besidder - og det er sku så vidt jeg ved, ikke den de fleste civilister besidder, men det er for dem der slås ihjel, ikke? Alligevel ligner det lidt, at det mere er et joyride for de to i Apache helikopteren, og at command tilsyneladende ikke besidder moralske kvaliteter nok til, at inspirere folkene i feltet bare det mindste i retning af at man ikke skyder civile og ubevæbnede mennesker - under nogen omstændigheder.

Det er røvtrist at se deres opførsel i den video, for det er akkurat som man frygter mest... et par usårlige drengerøve med Uncle Sam i nakken på et killingspree. Klamt!

torsk2

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2010 10:58:55
Svar/Indlæg:
122/3

kan godt forstå de skyder på den sorte varevogn....og det var først da de udpeger dem, da jeg så der sad andre i bilen.

de skød på menneskemængen i den tro at det var bevæbnede modstandere, så hvorfor skulle de ikke også tro at det var deres, muligvis bevæbnede, kollegaer der kom og hentede dem. der kunne lige så godt ha sidet en taliban kriger inde i den vogn med en RPG

og som flere har påpeget, så er den måde de taler om tingene på, ikke et tegn på at det er "drengerøve med uncle sam i nakken" der udføre ordren. men derimod mennesker der siger som de gør, for at distancere sig lidt.....og det er i øvrigt ikke kun soldater der gør det. tror de fleste ville brække sig hvis de hørte nogle af de morbide jokes mnage falck redere går og fyre af imens de samler ligdele op

er ret sikker på at langt de fleste mennesker ville ha handlet på samme måde i den situation

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2010 11:04:47
Svar/Indlæg:
3065/208
#26 Det kan også godt være bøhmanden ligger under din mors seng, men så snakker du med din far, så han kan fortælle dig hvorfor der nok ikke ligger nogen bøhmand under mors seng. Ikke?

torsk2

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2010 11:09:34
Svar/Indlæg:
122/3
fjols

sail

Overclocker
Tilføjet:
08-04-2010 11:11:56
Svar/Indlæg:
306/21
#28 +1

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2010 11:38:40
Svar/Indlæg:
3065/208
#29 Er du enig med #28?

sail

Overclocker
Tilføjet:
08-04-2010 12:41:37
Svar/Indlæg:
306/21
jeg syns du er et fjols ja

Ubehage

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2010 13:06:41
Svar/Indlæg:
905/100

Præcis. Og netop derfor har jeg svært ved at acceptere det.
Civile dør, i alle krige.. Og nogle gange kan man diskutere hvorvidt det er uheld eller bevidst..

Men når militæret bevidst forsøger at skjule sandheden, lyver om begivenhederne, osv... Så er det for mig lig med en bevidst handling.

torsk2

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2010 13:09:37
Svar/Indlæg:
122/3

eller også er det et forsøg på at forhindre moralske hyklere i at sprede deres mund diare

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2010 14:14:54
Svar/Indlæg:
2127/11
Det der springer mest i mine øjne i denne tråd er, hvor nonchalant folk accepterer at uskyldige dræbes. Det er rigtig svært at undgå ja, men det betyder absolut ikke, at det er i orden imho.

Vi kan da i øvrigt godt lege lidt med hvordan det mon har stået til med moralen hos soldaterne i Irak. Her er lidt at begynde med:

http://video.google.com/videop... # (ignorer venligst den korte indledning. Den har intet med filmen at gøre).

http://en.wikipedia.org/wiki/A... Jeg har godt nok kun skimmet oplysningerne, men de ser ud til at stemme overens med hvad jeg og en gruppe af studerende fandt, da vi undersøgte hændelserne. Omend leveret på en pæn måde, ift hvad der reelt skete.

http://images.google.dk/images... Flere billeder fra Abu Ghraib.

Det klassiske ved den sag er naturligvis, at stort set kun menige soldater blev straffet for hvad der skete, selvom ledelsespersoner med ret stor sikkerhed ikke alene var vidende om, men i mange tilfælde også beordrede soldaterne til at udføre div. "interessante" handlinger overfor fangerne.

Lidt mere topicnært er denne sag: http://en.wikipedia.org/wiki/H... Der er lavet en film om hændelsen. Den hedder "Battle of Haditha", og er et kig værd.

Der er flere sager derude, men jeg er lidt forsigtig med at remse dem op. Det eneste jeg reelt ved en del om, er hvad der foregik i Abu Ghraib. Haditha har jeg kigget lidt på, men ikke i akademisk forstand. Der ud over læser jeg lidt hist og pist, men har ikke hverken tid eller energi til at gå i dybden med noget af det atm.

Samme gælder denne film: http://video.google.com/videop... # Jeg er ikke noget der ligner ekspert på USA, men skal jeg dømme efter alt hvad jeg ved, og de oplysninger der løbende slipper ud om den korruption der gennemsyrer landet, er Why we fight et ret præcist billede på den lobbyime der køres på krigs/militærområdet.

Afslutningsvist: Jeg tror heller ikke på, at den almindelige soldat er et ondskabfuldt svin. Fact er, at i USA er de fleste af dem unge mennesker, der enten ikke har kunnet få et ordentligt job, eller ikke har råd til en uddannelse. Men at den almindelige soldat ikke er en psykopat, betyder absolut ikke, at der ikke er alvorlige problemer i systemet. At USA, og de lande der går USA's ærinde i krigene, ikke just skaber sig venner pt, kan ikke undre nogen.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 08-04-2010 14:18:32.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2010 14:23:47
Svar/Indlæg:
23132/740
Det er krig for helvede. Tøver man, når den anden fyr at trykke på aftrækkeren. Længere er den ikke.

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2010 14:57:39
Svar/Indlæg:
2576/125
#35 Husk det den dag vi får undtagelsestilstand i Danmark grundet et terrorist angreb. 😉 De sidder højet oppe i en kamp helikopter, og har et langt bedre overblik over hvad der sker. At en er bevæbnet, hvilket der ikke er tvivl om, og en anden måske er ud af 8 mennesker, er da ikke en reel trussel mod den helikopter. Ved godt der er soldater i nærheden, men alligevel. Den kamp helikopter går jo ikke ned på grund af nogle vælger at skyde efter den med en AK, og den bliver fanme svær at skyde ned med en RPG. Dog skal i tage at se den lange udgave af videoen, der sprænger de nemlig også en bygning i luft med tre hellfire raketter, selvom civile går forbi.

Jeg hverken acceptere eller hyler over det de soldater har gjort, men synes det hele er ret bisart. Men det er uheldigt at civile dør i krig, men sådan er landet nu engang, men vi skal heller ikke bare acceptere det.

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2010 15:03:35
Svar/Indlæg:
5224/222
Skræmmende hvor meget det ligner et pc spil... tænker på chopper gunner i mw2... Klamt at se på hvad mennesker er i stand til at gøre mod hinanden for en eller anden "sag" 😕

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2010 15:03:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #36

Det giver jeg udtryk for at have gjort i #10, men det skulle nok have stået lidt mere specifikt 🙂

Men jeg er enig med dig. Deres retorik osv. er noget der hører dem til, og vel kun noget folk der kæmper med livet som indsats kan forstå.

Omvendt, så er tab af uskyldige altid tragisk. Men det er for fanden hvad der sker.

Jeg mindes ikke at kunne huske at folk går så meget op i "nogle uskyldige", kontra hvad der ellers er blevet begået af grusomheder, imod uskyldige igennem tiderne.

Dét skulle man, efter min mening, langt hellere tage at fokusere på - i stedet for at sutte på patten så enkelte tilfælde. Det er simpelthen så dobbeltmoralsk og hyklerisk, at det halve kunne være nok.

cineman

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2010 15:48:15
Svar/Indlæg:
1297/50
Ja sådan er krig. Bullshit til en vis grænse for denne krig er for at vælte en mand og hans såkaldte mass destruction våben.
Denne krig er startet af ikke mindst usa og ikke iraks folk, Irak har ikke erklæret usa krig. Den faktor tage i betragtning, ville jeg også mene at b.l.a usa burde være en smule ydmyg og tænke lidt på civil befolkningen. Det er sq da en total dræber maskine sådan en heli. Og husk lige de flyver over et civilt område.
Men ved godt det krig ikke er helt nemt. Vil heller ikke dømme nogen, Synes bare det er noget shit for en uskyldig befolkning.
Omvendt vi var de svage og irak de stærke og gjorde det samme ved dk, hvad ville vi så mene!!??
Edit usa og de andre(os) bruger masser af tid på at sige det ikke er folket vi bekriger.Abu gribe er også værd at nævne her

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af cineman d. 08-04-2010 15:51:21.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2010 16:42:03
Svar/Indlæg:
2127/11
"Jeg mindes ikke at kunne huske at folk går så meget op i "nogle uskyldige", kontra hvad der ellers er blevet begået af grusomheder, imod uskyldige igennem tiderne.

Dét skulle man, efter min mening, langt hellere tage at fokusere på - i stedet for at sutte på patten så enkelte tilfælde. Det er simpelthen så dobbeltmoralsk og hyklerisk, at det halve kunne være nok."

Uenig. Stort set alle her i tråden er mere eller mindre pas over at folk dør. Jeg ser ingen forskel mellem dræbte uskyldige i div krige, og så den ligegyldighed vi kører overfor udbytningen af dårligt stillede landes befolkninger.

Jeg har eksempelvis tidligere arbejdet med WTO og EU's interessante måder at holde i forvejen ludfattige lande nede på. Det er ganske tankevækkende skal jeg hilse og sige. På en måde har du der en pointe Allan. Nemlig den, at det der sker i det daglige, ofte overgår de krigshandlinger nogle få mennesker kan blive pissed over.

Men.. Et sted skal folk jo starte, og hvis det sted bliver Irakkrigen, med alle dens uhyrligheder, er det fint med mig. Det ville være lige så fint, hvis folk fokuserede på toldbarrierer mod fattige lande, der effektivt forhindrer dem i at stable en egentlig produktion på benene, og derved fastholder dem i nød. Tilskud til egne landbrug der muliggør en unfair konkurrence med fattigere landes bønder, der så ikke kan leve af deres produktion, er også spændende.. Man kunne også skubbe ophidselsen over fanatiske muslimer til side længe nok til, at blive i stand til at få øje på hvad ekstreme højreorienterede (oftest) religiøse fucktards har gang i i USA for tiden.

Der er nok at tage fat på. Vigtigst er, at der ind i mellem åbnes op for bare lidt af det. Ikke så meget hvad, eller hvor.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2010 18:52:51
Svar/Indlæg:
5474/39
Krig koster altid uskyldige menneske liv. Sådan har det altid været, nærmest en naturlov. Der er altid nogle, som ønsker nogle mennesker væk... 😕

!864 krigen ved Dybål, Blev Sønderborg også jævnet til jorden.

2.verdenskrig, hvor Europa mere eller mindre blev tæppebombet. Sejlskibe til søs, som også var skyld i at USA. Der fik amerikanerne til gå med i krigen...

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 08-04-2010 18:56:38.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
08-04-2010 19:30:33
Svar/Indlæg:
15982/637
#19: Det synes jeg nu nok er at være stærkt ignorent overfor hvad situationen er. Hvis du læste første punkt i #15 og så youtube videoen igennem så vil du nok se at det ikke bare er en "joke", og det er sku ikke hvem som helst der får lov at flyve kamphelikopter. Du kan nemt sammenligne det med at skulle blive jagerpilot herhjemme, og det er satme ikke mange - det er et nåle øje og det er kun de bedste af de bedste der fuldfører.... militærpiloter er lavet af et specielt stof ! de kan virke arrogante og overmodige, men i forhold to mange andre så har de også noget at have det i.
Hvis det hele virker kynisk ? ja så jvf pkt. 2 i #15.
Helikopteren er også et udsat mål mens de vurdere situationen, så de er pressede fra alle sider både mht deres egen sikkerhed også at identificere målet mv. alt det mens adrenalinet pumper løs. Det er super naivt at tro at de hele bare er sofa spil og nemme beslutninger når man sidder i et piskeris 50m oppe uden nogen form for dækning.

Selvfølgelig er det ikke i orden at dræbe civilie længere (geneve blev underkendt i WW2 efter bombningen af London, - men var også sket før i guernica), men det er UTOPI at tro at der aldrig vil blive dræbt uskyldige i krig, det er lige som at se at ingen vil nogen sinde blive dræbt i trafikken længere... er der mennesker indblandet kan der desværre ske fejl.

Imo synes jeg værnepligten burde være obligatorisk... ikke fordi det drejer sig om krig eller skydevåben eller noget som helst, men man lærer fandme at verden ikke barer drejer rundt om dig, men du er nødt til at forholde dig til andre mennesker og stole på dem i ekstremt pressede sistuationer... derude hvor det gør ondt begynder du at kende dig selv og dine medmennesker.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 08-04-2010 19:34:58.