Alternativ til Mac, hvordan er Acer kvali?

Diverse d.  18. april. 2010, skrevet af SBHT
Vist: 1831 gange.

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2010 12:03:37
Svar/Indlæg:
812/133
Hej,

Meningen var at jeg skulle købe Macbook Pro, da jeg vil prøve sådan en fætter, men jeg kan ikke undvære blu-ray og windows, og blu-ray vil kun virke i windows på en Mac, og jeg har nogle programmer som skal køres i windows, og nu læser jeg så at en mac køre windows i native mode, hvad vil det sige? vil det ik sige at man mister noget ydelse ??

Og så er der naturligvis prisen, for jeg skal ud og invester i SSD og ekstern Blu-Ray til Mac, og den Mac jeg kigger på koster som standard over 17.000 kr og 3500 kr for SSD og Blu-Ray så lander prisen over 20kilo.

Jeg har råd, synes bare det er mange penge, og især hvis ikke windows vil køre optimalt ?

Så jeg har kigget efter lidt alternativer, og er faldt over en Acer...

Jeg har læst flere skrive at Acer bærbar er noget L*** !

Men jeg tænker er der hos Acer ikke ligesom ved mange andre mærker, forskel på kvaliteten og pris ?

Er der ikke forskel på en Acer bærbar til 4000 kr og en til 12.000 kr i kvalitet ?

Grunden til jeg spørger er at jeg kan se de er på vej med en ny serie, den er i alu og hedder Acer Aspire Ethos.

Link: http://www.edbpriser.dk/Articl...

Der er flere alternativer såsom Sony, MSI, DELL og ASUS.
tom81

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2010 12:04:45
Svar/Indlæg:
20170/383

Køb en Sony Vaio 😛

Åh dem er jeg glade for i tiden.. glæder mig til maj måned, så der kommer penge på kontoen 🙂

(FIH)

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2010 12:32:58
Svar/Indlæg:
2687/71
altså den SER lækker ud http://www.komplett.dk/k/ki.as...
men nu er det jo en Acer, jeg har omtrent ligeså svært ved at tro på at det skulle være blevet god kvalitet som jeg har svært ved at stole på getmore

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2010 12:38:26
Svar/Indlæg:
812/133
#2 Jo men alle kan jo forbedre sig, er det ikke sandt ?

Måske de snart får den i Fona, så man kunne prøve / føle den inde køb :)

test123

Overclocker
Tilføjet:
18-04-2010 13:41:04
Svar/Indlæg:
1017/8
kig efter en dell business show eller xps

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2010 13:50:30
Svar/Indlæg:
3011/103
Efter den skræmmende udsendelse, hvor det blev afsløret hvor dårlige Dells maskiner og service er, så tør jeg ikke købe en Dell igen. Jeg har dog selv tidligere kun gode erfaringer med deres maskiner, men det er så en anden sag 🙂

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2010 14:28:52
Svar/Indlæg:
812/133
Jeg ved ik rigtig med Dell efter de udsendelser der har været med dem...

M.Beier-old

Superbruger
Tilføjet:
18-04-2010 14:35:10
Svar/Indlæg:
1189/118
XPS, kender du nogen som har sådanne? 😀

Kan kun anbefale Dell.... Kan godt være deres DK support har dårligt ry, kan jeg dog ikke følge, men nu har jeg også kun været i kontakt med deres erhvervsafdeling...
Min XPS M1210 fra 2007, eneste den fejler er man skal huske at rengøre ventilationen som på alle laptops.... ellers bliver den meeeeget varm....
Batteri ~3½-4 timer til arbejde... Har backup batteri....
Det fede ved modellen er den slet ikke føles plastik.... Har haft ACER /Har stadig..... Toshiba.... Og arbejdet meget med lenovo/IBM...... Foretrækker Dell til laptops.... Men IBM/Lenovo har dog også noget godt noget - hvis man altså går ind for slave arbejde.... Er en yderst kendt sag at Lenovo toppede listen over dårligeste arbejdsvilkår i hele IT branchen globalt få år tilbage 😕

simsondegn

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2010 14:40:06
Svar/Indlæg:
358/92
#0 Hvis du installere windows på en MAC gennem BOOTCAMP vil det kører som på alle mulige andre bærbare, dvs du mister ikke noget ydelse. Men kører det igennem virtuel software vil den selvfølgelig kører langsommere, da den jo kører to systemer samtidig.

Kan kun sige god for en Macbook Pro, mht kvalitet og smarte løsninger.

Mads

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2010 14:40:33
Svar/Indlæg:
812/133
#7 De kunne evt bare sende mig en brugervejledning, samt alle dele, og en rabat for at gøre det selv :D

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2010 22:11:18
Svar/Indlæg:
2440/66
#0 har flere acer bærbare. de har kører efter flere år upåklageligt. det er ikke sony vaio kvalitet - bevares, men det er sgu value for money. men jeg har ikke brugt dem til spil. hvad jeg har forstået har de fleste bærbare hvor man kører 3d spil varme problemer...

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2010 22:33:27
Svar/Indlæg:
812/133
#10 Men det er vel ikke værre end at man får sådan en smart bærbar køler ?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2010 22:53:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Se det på følgende måde:

Div. komponenter (CPU, RAM, harddisk, etc.) har en pris.

Lad os sige at man har to computere, der er ens på specifikationer, men vidt forskellige i pris.

Hvad er det så der gør, at den ene koster mere end den anden?

Der kan være et væld af faktorer, men et par gengangere er:
- samlekvalitet.
- software.
- service.

Visse ting koster bare ekstra, og køber man en fuldblods laptop (ikke netbook el. lign.) for kr. 3.500,- så kan du være pænt sikker på, at alt andet end CPU, RAM etc. er lavet af plastik og samlet med gaffatape.

Det kan godt ske at computeren til kr. 3.500,- kan det man forventer. Altså tænde, slukke, køre 7-Kabale osv.

Men hvorfor giver man så ekstra for en laptop?

Ovenstående tre faktorer er ofte det der spiller ind. Selvfølgelig betaler man, i visse tilfælde, enormt meget for navnet. Men med et godt ry følger som regel også privilegiet af at kunne tage overpris for meget lidt ekstra.

Vil du have en laptop, der bare er kvalitet fra A til B, så køb en HP, Dell, Apple, what-ever, fra deres professionelle serier. Med undtagelse af Apple, har de fleste producenter (af "business"-produkter) en rigtig god garanti. Sommetider er den inkluderet i prisen, i andre tilfælde betaler man for den som et produkt for sig.

Windows på en Mac kører som Windows på en alm. PC. Det lyder som snobberi, men efter at have vænnet mig til Mac OS X, føles det som et skridt "tilbage", hver gang jeg tænder min Toshiba R500 - jeg bruger som skrivemaskine.

Med undtagelse af spil har Mac OS X en kæmpe ulempe ift. Windows. Man kan ikke afspille Blu-ray film - jeg kan i hvert fald ikke (VLC hjælper ikke). Funktionen konflikter bare med alt i Mac OS X, men det kommer forhåbentligt en dag.

Ser man bort fra det vanlige "Jeg hader Mac"- og "Windows sutter" gylle, så kan man det samme på de to operativsystemer. Altså tjekke mails, surfe på nettet, game (der er efterhånden en ret fornuftige skare af spil der kan afvikles i Mac OS X).

Betaler du ekstra for et produkt, skal du dælme også være sikker på at få noget ekstra med.

Med en Mac, betaler du for et navn. Mac's er lækre, ja. Mac OS X er lækkert, ja. Det er nemt med en Mac, ja. Men du betaler fandme også kassen for det.

De samme penge kunne, i mine øjne, være bedre brugt på eks. en Lenovo Thinkpad, HP Business (ProBook eller EliteBook), Dell Latitude/Precision.

... men de(t) er ikke en Mac.

Hvad du er til, er dit eget valg.

Jeg har intet problem med Windows eller Mac OS X. Begge operativsystemer kan det jeg bruger min computer til og med Windows 7 har Microsoft taget et vigtigt skridt hen ad vejen der hedder "brugervenlighed".

Men der er stadigvæk de små, og fundementale, forskelle mellem de to.

Som sagt: De kan det samme, men er alligevel vidt forskellige.

Det eneste minus er nok bare alt det lort man skal høre på, bare pga. et operativsystem.

*suk* 😐

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2010 23:08:03
Svar/Indlæg:
812/133
#12 Jeg er meget varm på Mac, men det har også sin pris, hvis jeg skal have SSD og ekstern Blu-Ray kommer prisen op omkring 20 kilo.

Man kan få meget bærbar pc for 20 kilo

Den Acer der snart kommer på marked har får 12 kilo indbygget blu-ray, bedre gfx, plads til 2 harddiske, kommer med 2 x 500GB, der er 8GB ram, og FullHD opløsning...

Puha det er fandeme ikke nemt !

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2010 23:34:57
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Mjaeh... det kommer jo an på hvordan du vil konfigurere din Mac.

Apple tager en hamper pris for ekstra løsninger. Såsom RAM, SSD og deslige. Deres komponenter er ikke så meget anderledes fra hvad man selv kan finde, men når RAM er ECC, koster de ekstra. Når en SSD er "optimeret", koster det lidt ekstra. Når Apple sælger disse produkter, tager de også... ja, "lidt ekstra".

Men det kræver, omvendt, at du også har mod på selv at rode med tingene.

Er man ikke typen der samler selv, er det rart at kunne betale for noget der bare fungerer.

De fleste nørder jeg kender, som er hvad jeg ville kalde eksperter til programmering, aner ikke en bjælde om hardware. Vitterligt. De ved hvad en computer er, men går et eller andet i stykker eller skal der skiftes ud, så får de andre til at ordne de ting.

De er så kritiske og stiller så høje krav, at de end ikke lader venner og bekendte (jeg selv inklusive) komme i nærheden af deres computer med en skruetrækker.

Men det er sgu imponerende at se dem tage deres telefon, ringe op til et nummer og sige: "Den er i stykker, skal laves" og få timer efter står der en fremmed servicefyr og laver tingene. Kan sparker lidt til dækkene, drikker sin cola, og når han er færdig smutter han igen og mine venner arbejder videre.

Acers computere har i mange år haft ry for at være noget lort. Men når folk primært køber de billigere modeller, der så går i stykker, ja så ser det jo skidt ud.

Når man køber en kr. 20.000,- laptop (alá MacBook Pro), og den så går i stykker, er Fanden løs.

Apple har deres "Applecare", der et langt stykke hen ad vejen kan det de fleste forventer af en god serviceplan. Lenovo, HP og Dell har lignende produkter.

Er oppetid en vigtig faktor, så køb kvalitet.

Om så det er Apple, Lenovo, Dell, HP eller sågar Acer.

Hvis dit fokus er på specifikationer, er "professionelle" løsninger ikke for dig. Det samme gælder de fleste (primært) gamer-orienterede nørder.

Jeg har en Mac fordi mit Photoshop, After Effects og Premiere Pro bare skal virke. Jeg har kørt med programmerne i Windows, og der virker de også. Bevares. Men der er bare den der samling af småting, i Windows, som ikke findes i Mac OS X.

Nogle kalder OS X for "lukket" og "begrænset". Men det passer mig fint, for det er synonymt med "skræddersyet" og "stabilitet".

Jeg hører sjældent folk brokke sig over at en DVD-afspiller er "begrænset", fordi den ikke vil afspille deres VHS-bånd.

Det er måske en plat sammenligning, men den tegner billedet ret godt. En DVD-afspiller vil jo gå i panik, hvis du forsøger at presse et videobånd ind i den, trykker på "play" og så lortet ikke fungerer.

Det er rigtigt, at du ikke kan afspille dine VHS bånd, og ja. Det er sgu surt når nu du har hele 'Matador' og 'Dollars' på videobånd.

Omvendt, så er du pænt sikker på, at din DVD-afspiller æder DVD-film. Hvad mere kan man forlange?

På samme måde, som en billig DVD-afspiller kan være noget bras, men stadigvæk afspille DVD-film, kan en dyr DVD-afspiller være svaret på de kvalitetskrav du efterlyser.

Men kigger man udelukkende på specifikationer og indser, at en dyr DVD-afspiller ikke æder DivX, så er man jo tilbøjelig til at vælge det billigere alternativ, der netop skal sælges på bedre specifikationer og ikke kvalitet og pålidelighed.

I min optik er det ret nemt.

Man har et budget, researcher makedet og finder nogle mulige løsninger på det problem man står med (eller de krav man har).

Hvis jeg havde kr. 12.000,- til en superlækker laptop ville jeg nok købe efter garantiordning. Altså trække eks. kr. 3.000,- fra budgettet og se hvad jeg kunne finde for kr. 9.000,-

Også selvom en sådanne løsning måske har ringere specifikationer.

Det er bare idéen om at inden for 24 timer er jeg oppe at køre igen, der tiltaler mig grusomt meget. Jeg går i panik hvis min Mac driller eller går ned. Det er sket en enkelt gang - selvforskyldt, og så skulle jeg til at skille lortet fra hinanden, reinstallere og jeg ved ikke hvad.

Det er en ringe merpris at betale, for jeg har ikke siden 1992 haft en computer med så lidt nedetid. "Dvale"-funktionen er std. på en Mac. Det anede jeg slet ikke, og var oprigtigt glad da jeg genfandt funktionen i Windows 7.

Jeg ved godt, at det altid bliver så fucking forherligende når man snakker om Mac, eller Rasmus-modsat. Men som jeg ser det er der to lejre i dén krig.
1) Fundementalisterne der:
a) Hader Mac, indædt og uanset hvad.
b) Elsker Mac og Apple, uanset hvad.

2) Brugerne der:
a) Elsker deres Mac.
b) Hader Mac, fordi de ikke har råd.

Det lyder så grimt at formulere det sådan, men jeg har en idé om at det har sin grobund i noget virkelighed.

Jeg hører i hvert fald oftere "Mac er fedt, men dyrt" eller "Jeg ville ønske jeg havde råd til..." end jeg hører "Mac er overvurderet".

I den anden flok, er der dem som bare hader Mac OS X, men synes at Mac's enten er fedt designet eller ligner lort.

Stort set alle producenter af computere (desktop og laptop) har en eller flere serier af high-end produkter. Netop hvor der ikke nødvendigvis er fokus på specifikationer men samlekvalitet og service.

Hvis du er pisseligeglad med service og samlekvalitet, så gå efter den computer med bedste specifikationer.

DUUS

Superbruger
Tilføjet:
19-04-2010 00:53:29
Svar/Indlæg:
215/14
Nu har jeg ingen ide om hvor mange penge du vil bruge på det.....

Men hvad angår kvalitet så siger jeg HP.

IKKE deres undskyld "crappy" Pavilion serie, men mere EliteBook serien.

EliteBook kommer ikke op på siden af mac i design (ikke sagt at den er grim).
Men det er sku kvalitet der vil noget.

Du skiver ikke nogle krav til specc ud over blue-ray så jeg smider bare lige et link til en maskine.

http://h10010.www1.hp.com/wwpc...
Kan findes på EDBpriser

Elitebook er lavet til virksomheder så man kan ikke hente den i Fona. 😉

Jeg arbejder til daglig med en større mængde Elitebook 8530w og 8510w.
Har intil videre ikke haft skyggen af problemer med dem. (ok det passer ikke.... nvidia driverene drillede da vi skulle slipstreame deres XP install til WDS servern)

Angående service kan jeg kun sige at efter 2 år har jeg aldrig har haft brug for den.

Link til hele Elitebook serien:
http://h10010.www1.hp.com/wwpc...

OFF-T:
De 8530w jeg arbejder med har raid controller....... why? det er en laptop ffs.

Nogen der kan se en grund til at have en raid controller i en laptop?

Svaret blev redigeret 5 gange, sidst af DUUS d. 19-04-2010 01:16:00.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2010 01:08:00
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

Enig 😎

test123

Overclocker
Tilføjet:
19-04-2010 09:04:20
Svar/Indlæg:
1017/8
#5 Kig hvad M.Beier siger, har udelukkende også kun gode erfaringer med DELL. Lenovo virker også helt fint.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af test123 d. 19-04-2010 09:06:05.

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
19-04-2010 09:35:15
Svar/Indlæg:
5258/240
spændende synspunkter NoNig 🙂

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2010 10:39:57
Svar/Indlæg:
812/133
#18 Enig

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
19-04-2010 10:43:58
Svar/Indlæg:
5258/240
men man blev ikke ret meget klogere af det.

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2010 10:52:26
Svar/Indlæg:
812/133
#20 Jeg synes det er svært valg, det er mange penge og vil derfor være helt sikker inden jeg bare gør noget...

Den Mac som jeg har kigget på har disse spec.

2.66GHz Intel Core i7
4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
128GB Solid State Drive
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
Intel HD Graphics
NVIDIA GeForce GT 330M with 512 MB
MacBook Pro 15-inch Hi-Res Glossy Widescreen Display
Backlit Keyboard (Danish) & User's Guide (Danish)

pris: 18689 kr.

Dertil kommer der så en ekstern blu-ray pris cirka 1500 kr.

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2010 11:43:06
Svar/Indlæg:
6531/410
damn det er mange penge er den guldbelagt ?

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2010 12:29:19
Svar/Indlæg:
1814/48
Må jeg spørge lidt mere ind til hvad det konkret er at du ønsker at din nye bærbare skal kunne?

Jeg kan godt regne ud at den skal kunne afspille Blu-ray, men er dette noget den skal kunne klare i hjemmet eller på farten?
Konsekvens: Hvis den blot er til hjemmebrug gør det ikke så meget at vores alternativer kommer med en større skærm, hvorimod de fleste nok vil mene at 15" er omkring den øvre grænse for hvornår den kan kaldes bærbar.

Skal der spilles på den nye bærbare?
Konsekvens: Hvordan spil afvikles på bærbare afhænger i høj grad af hvilket grafikkort der er i maskinen. Det er et dumt sted at spare i en spillecomputer.

Skal du redigere meget video og hvilket program bruger du?
Konsekvens: Et program til videoredigering kan typisk æde lige så meget processorkraft som man kan smide efter det. Derfor vil en kraftig processor kunne betale sig til denne opgave. Det kan også med visse programmer, både ATi og nVidia fremhæver Cyberlink PowerDirector7, lade sig gøre at udnytte grafikkortet til denne opgave.

Hvilket er det mest krævende program du forventer at køre på din nye bærbare?
Konsekvens: Du har muligvis slet ikke brug for en bærbar med alle de kræfter du forestiller dig eller også kan det være at dine behov kan få fordel af en kraftigere maskine end den du har forestillet dig.

Ups glemte lige et sidste spørgsmål
Hvor længe forventer du at der går før at den nye bærbare skal afløses?
Konsekvens: Det kan eksempelvis gøre en bærbar med USB3, ja de findes, eller andre nyere teknologier mere interessante, hvis det forventes at maskinen også skal være primær computer efter de første to år.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Kasseren d. 19-04-2010 12:48:59.

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2010 13:15:17
Svar/Indlæg:
812/133

Jeg kan godt regne ud at den skal kunne afspille Blu-ray, men er dette noget den skal kunne klare i hjemmet eller på farten?
Svar: Jeg skal bruge blu-ray til at rip mine film ned på disken, de skal derefter konveteres om til mkv filer.

Skal der spilles på den nye bærbare?
Svar: Ja jeg vil gerne kunne spille spil som Borderlands, CODMW2 og BBC2, med fornuftig gfx.

Skal du redigere meget video og hvilket program bruger du?
Svar: Ik andet end at rip blu-ray og dvd film.

Hvilket er det mest krævende program du forventer at køre på din nye bærbare?
Svar: Photoshop CS4 og de tools til at konvetere blu-ray om til MKV format vil jeg tro.

Hvor længe forventer du at der går før at den nye bærbare skal afløses?
Svar: Tja det er svært at svare på, jeg er kendt for tit at skifte udstyr...

Den skal bruges til billederedigering da jeg er amatørfotograf, spil, web programering (Html, PHP) og så rip film så de ikke fylder i stuen, ellers ja så afspil musik, surfe, mail og msn...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SBHT d. 19-04-2010 13:17:51.

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2010 13:38:59
Svar/Indlæg:
2145/218
Jeg har haft en Dell XPS og alene det at du har en special support linie til XPS maskiner er en kæmpe fordel, desuden kommer der en tekniker hjem til dig indenfor 2-3 dage og laver din maskine på stedet super lækkert jeg havde en 13 tommer xps som jeg egentlig var rigtig glad for men der var dog en del problemer med den.

Dog blev alle problemer løst indenfor 2-3 dage generelt så det var nice.

Jeg vil dog sige at efter jeg har fået min Alienware maskine, virker alt andet som jeg tidligere har haft som noget elendigt bras. Ja da den er stor og vejer mere end gennemsnittet men alene køle løsningen er bare så suveræn, maskinen bliver aldrig varm og den larmer aldrig ved normalt brug eneste tidspunkt den larmer er når jeg gamer. Selv på undersiden bliver den aldrig så varm at jeg ikke kan sidde med den på skødet.

Den er dyr meget flashy i designet men for fanden den spiller bare.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af bamselinen d. 19-04-2010 13:55:28.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2010 13:42:12
Svar/Indlæg:
4120/115
acer er pc verdenens Lada....

Der er selvfølgelig forskel på model serier, men det er sku ærlig talt, ikke fordi man får en "mercedes fornemmelse" når man ser dem.

Kvalitets mæssigt, får du ikke noget der er bedre end en prof. Lenovo, men designet ligner jo noget fra 80'erne... Kineserne er desværre igang med at ødelægge Lenovo, og man skal bestemt ikke forveksle prof. modellerne, med de nyere designer modeller i plastik.

Ellers en gylden mellemvej, hvor kvalitet og design er i top, det er HP's Elitebooks, de er utrolig fede i designet, og byggekvaliteten er der ikke noget er udsætte på. De er hurtige og kan konfigureres med alle de fede stumper. Men de er ikke billige!

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2010 14:38:00
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #20

When your cup is filled, how can I learn you kung fu?

-> #24

Hvis du godt kan lide designet (og Mac OS X), er der vel ingen der kan tale dig fra en Mac. Omvendt, så er der jo en masse andre computere, der tilbyder den samme regnekraft for færre penge.

-> #26

Men køber du en dyr og god Lenovo/ASUS/what-ever, kan du få mindst lige så meget god computer ved eks. Acer.