-> #13
Mjaeh... det kommer jo an på hvordan du vil konfigurere din Mac.
Apple tager en hamper pris for ekstra løsninger. Såsom RAM, SSD og deslige. Deres komponenter er ikke så meget anderledes fra hvad man selv kan finde, men når RAM er ECC, koster de ekstra. Når en SSD er "optimeret", koster det lidt ekstra. Når Apple sælger disse produkter, tager de også... ja, "lidt ekstra".
Men det kræver, omvendt, at du også har mod på selv at rode med tingene.
Er man ikke typen der samler selv, er det rart at kunne betale for noget der bare fungerer.
De fleste nørder jeg kender, som er hvad jeg ville kalde eksperter til programmering, aner ikke en bjælde om hardware. Vitterligt. De ved hvad en computer er, men går et eller andet i stykker eller skal der skiftes ud, så får de andre til at ordne de ting.
De er så kritiske og stiller så høje krav, at de end ikke lader venner og bekendte (jeg selv inklusive) komme i nærheden af deres computer med en skruetrækker.
Men det er sgu imponerende at se dem tage deres telefon, ringe op til et nummer og sige: "Den er i stykker, skal laves" og få timer efter står der en fremmed servicefyr og laver tingene. Kan sparker lidt til dækkene, drikker sin cola, og når han er færdig smutter han igen og mine venner arbejder videre.
Acers computere har i mange år haft ry for at være noget lort. Men når folk primært køber de billigere modeller, der så går i stykker, ja så ser det jo skidt ud.
Når man køber en kr. 20.000,- laptop (alá MacBook Pro), og den så går i stykker, er Fanden løs.
Apple har deres "Applecare", der et langt stykke hen ad vejen kan det de fleste forventer af en god serviceplan. Lenovo, HP og Dell har lignende produkter.
Er oppetid en vigtig faktor, så køb kvalitet.
Om så det er Apple, Lenovo, Dell, HP eller sågar Acer.
Hvis dit fokus er på specifikationer, er "professionelle" løsninger ikke for dig. Det samme gælder de fleste (primært) gamer-orienterede nørder.
Jeg har en Mac fordi mit Photoshop, After Effects og Premiere Pro bare skal virke. Jeg har kørt med programmerne i Windows, og der virker de også. Bevares. Men der er bare den der samling af småting, i Windows, som ikke findes i Mac OS X.
Nogle kalder OS X for "lukket" og "begrænset". Men det passer mig fint, for det er synonymt med "skræddersyet" og "stabilitet".
Jeg hører sjældent folk brokke sig over at en DVD-afspiller er "begrænset", fordi den ikke vil afspille deres VHS-bånd.
Det er måske en plat sammenligning, men den tegner billedet ret godt. En DVD-afspiller vil jo gå i panik, hvis du forsøger at presse et videobånd ind i den, trykker på "play" og så lortet ikke fungerer.
Det er rigtigt, at du ikke kan afspille dine VHS bånd, og ja. Det er sgu surt når nu du har hele 'Matador' og 'Dollars' på videobånd.
Omvendt, så er du pænt sikker på, at din DVD-afspiller æder DVD-film. Hvad mere kan man forlange?
På samme måde, som en billig DVD-afspiller kan være noget bras, men stadigvæk afspille DVD-film, kan en dyr DVD-afspiller være svaret på de kvalitetskrav du efterlyser.
Men kigger man udelukkende på specifikationer og indser, at en dyr DVD-afspiller ikke æder DivX, så er man jo tilbøjelig til at vælge det billigere alternativ, der netop skal sælges på bedre specifikationer og ikke kvalitet og pålidelighed.
I min optik er det ret nemt.
Man har et budget, researcher makedet og finder nogle mulige løsninger på det problem man står med (eller de krav man har).
Hvis jeg havde kr. 12.000,- til en superlækker laptop ville jeg nok købe efter garantiordning. Altså trække eks. kr. 3.000,- fra budgettet og se hvad jeg kunne finde for kr. 9.000,-
Også selvom en sådanne løsning måske har ringere specifikationer.
Det er bare idéen om at inden for 24 timer er jeg oppe at køre igen, der tiltaler mig grusomt meget. Jeg går i panik hvis min Mac driller eller går ned. Det er sket en enkelt gang - selvforskyldt, og så skulle jeg til at skille lortet fra hinanden, reinstallere og jeg ved ikke hvad.
Det er en ringe merpris at betale, for jeg har ikke siden 1992 haft en computer med så lidt nedetid. "Dvale"-funktionen er std. på en Mac. Det anede jeg slet ikke, og var oprigtigt glad da jeg genfandt funktionen i Windows 7.
Jeg ved godt, at det altid bliver så fucking forherligende når man snakker om Mac, eller Rasmus-modsat. Men som jeg ser det er der to lejre i dén krig.
1) Fundementalisterne der:
a) Hader Mac, indædt og uanset hvad.
b) Elsker Mac og Apple, uanset hvad.
2) Brugerne der:
a) Elsker deres Mac.
b) Hader Mac, fordi de ikke har råd.
Det lyder så grimt at formulere det sådan, men jeg har en idé om at det har sin grobund i noget virkelighed.
Jeg hører i hvert fald oftere "Mac er fedt, men dyrt" eller "Jeg ville ønske jeg havde råd til..." end jeg hører "Mac er overvurderet".
I den anden flok, er der dem som bare hader Mac OS X, men synes at Mac's enten er fedt designet eller ligner lort.
Stort set alle producenter af computere (desktop og laptop) har en eller flere serier af high-end produkter. Netop hvor der ikke nødvendigvis er fokus på specifikationer men samlekvalitet og service.
Hvis du er pisseligeglad med service og samlekvalitet, så gå efter den computer med bedste specifikationer.