Apple køber måske AMD?

Litteratur d.  21. april. 2010, skrevet af (FIH) The Don
Vist: 1216 gange.

(FIH)

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2010 04:37:11
Svar/Indlæg:
2687/71
http://forums.techpowerup.com/...

http://www.ubergizmo.com/15/ar...

hvad siger i? kunne der være noget om snakken? og hvad ville det evt betyde for AMD i fremtiden at være under Apple's vinger?

vil der KUN blive lavet cpu'er til apple? (tror jeg ikke)

dog kunne det være fedt at se andet i macs end intel, dette vil sandsynligvis også få prisen en smule ned på apple produkter 😎 eller?
TestLab81

Overclocker
Tilføjet:
21-04-2010 06:28:10
Svar/Indlæg:
632/27
Det håber jeg godt nok ikke for så får Intel alt på PC markedet ... for AMD er jo også ATI ...

Øv det ville være skidt ... jeg syns bare at Apple skal blive ved med at være Apple og intet andet.

Jeg kunne heller ikke tænke mig at Dell/HP/whatever køber Intel eller noget.

EDIT: Og skulle de købe dem, ja så laver Intel nok ikke cpu'er til MAC mere - så bliver AMD bare et dyrt brand istedet for - *yay*.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af TestLab81 d. 21-04-2010 06:29:54.

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2010 07:08:33
Svar/Indlæg:
6531/410
nej nej nej nu hvor amd/ati endlig er vær at eje skal det ikke øgelægges af apple plz plz amd forbliv selv stændig.

#1 apple skal bare dø 🤣

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2010 08:09:56
Svar/Indlæg:
23132/740
Er pisseligeglad med om der står Apple, AMD eller Intel på chippen i min computer. Bare ydelsen er til det. Hvis Apple, på mirakuløs vis, skulle få hevet noget "on par" ydelse ud af nogle AMD chips, så hvorfor ikke?

Apple svor jo, at kun Power-arkitekturen havde de nødvendige kræfter til deres computere. Men eftersom flere og flere "alm." mennesker (heriblandt gamere) køber og ønsker sig Apple og deres eneste anke ofte er prisen, so be it.

Men prisforskellen på Intel og AMD kan ikke retfærdiggøre Apples hampre priser. Så dét er et åndssvagt argument.

Om hvorvidt de overtager AMD eller ej, kan jeg egentlig heller ikke være mere ligeglad med. Apple (og mange andre) brændte nallerne på nVidia og deres tomme løfter og semi-defekte chips. Så måske Apple snakker eksklusive aftaler på GPU'er? Evt. levering af CPU'er? Opteron er jo ret hidsig til workstations, alt derunder, kan de fleste jo klare med en Phenom 🙂

-> #2

AMD er jo ikke selvstændige, så vidt jeg ved. Ejes de ikke af en eller anden fond/investeringsgruppe?

RasmusAnden

Superbruger
Tilføjet:
21-04-2010 08:15:18
Svar/Indlæg:
880/67
#2 - Jeg går ud fra du er inkarneret Apple-fan? 😛

Ud fra artiklen på Gizmodo, lyder det absolut ikke til at Apple skulle have nogen alt-overskyggende grund til at købe AMD.

På den anden side kunne Apple måske bringe nytænkning og andet spændende til CPU markedet gennem AMD.

På den anden side igen, ville det være yderst uheldigt, hvis AMD pga. Apple ejerskabet, ville blive urimeligt dyre ligesom andre Apple produkter. AMD har jo nemlig efter min mening været kendt for deres gode ydelse ift. prisen.

TestLab81

Overclocker
Tilføjet:
21-04-2010 08:23:07
Svar/Indlæg:
632/27
Jeg frygter bare ved et opkøb at så laver Apple AMD om til en Apple only cpu/gpu, og det er jeg på ingen måde interesseret i.

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
21-04-2010 08:28:49
Svar/Indlæg:
5363/442
Rygter, rygter, rygter....

Barkaway

Superbruger
Tilføjet:
21-04-2010 08:29:03
Svar/Indlæg:
2180/15
DET HÅBER JEG IK DE GØR🙂

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2010 08:46:46
Svar/Indlæg:
2072/117
Fra et konkurrenceaspekt kan jeg ikke se, hvordan internationale myndigheder ville kunne tillade sådan et opkøb iforhold til monopol.

Jack---

Overclocker
Tilføjet:
21-04-2010 08:55:43
Svar/Indlæg:
226/44
#8 Det Apple, de for altid lov til alt xD

Men håber sgu ikke opkøber AMD!

morra19

Moderator
Tilføjet:
21-04-2010 08:56:50
Svar/Indlæg:
2672/468
#8 nu laver Apple jo på ingen måde CPU eller GPUer, så monopol kan der vist ikke tales om.

TheGreenFoX

Superbruger
Tilføjet:
21-04-2010 09:04:24
Svar/Indlæg:
1897/51
BS

Rob Enderle er jo bare en eller anden random "technology analyst" som gætter i øst og vest...

Desuden lader der ikke til at være nogen logisk grund til at Apple skulle købe AMD, ud over at de har råd 🤣

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2010 09:12:19
Svar/Indlæg:
1643/172
De ting jeg havde læst om dette såkaldte hemmelige møde mellem Apple og AMD handlede altså ikke om at Apple køber AMD firmaet, men at Apple overvejer at købes deres produkter. Det er især Fusion CPU'en som kommer en gang i 2011, som der lige er kommet samples af (Llano CPU'en), som måske Apple er varm på. Så de har vel været inde og prøve at lave en aftale med AMD om ikke de kunne få adgang til en prototype til test og så evt lave kontrakt sener med AMD omkring køb af flere, hvis altså produktet lever op til forventningerne.

Men det kunne også tænkes at Apple vil ind på konsol marked og da AMD/ATI er en af de store leverandøre af konsol chips kunne dette også være en mulighed. Xbox 360, Wii har begge ATI chips i sig.

Der er mange muligheder her, ud over at Apple køber AMD. Så deres møde kunne havde handlet om alt mellem himmel og jord.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Retro d. 21-04-2010 09:14:10.

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2010 09:15:19
Svar/Indlæg:
6531/410
hvis planen er de vil lave så amd om til kun at lave cpuer/ gpuer til apple, ender det jo med intel monopol hvilket ikke kan være noget nugle vil ønske ud over intel.

kan de så ikke købe Nvidia istedetfor måske detkunne få dem igang med lidt mere fornuftige produtkter lol derres priser passer jo meget godt sammen :)

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
21-04-2010 09:15:41
Svar/Indlæg:
14079/622
Tror det er ganske udelukket, at Apple køber andet, end måske en større aktieandel i AMD. Tror på ingen måde, at de går hen og køber aktiemajoriteten.

Men jeg tror på, at der kommer AMD-produkter i Apples portefølje, indenfor overskuelig fremtid. 🙂

Potteplante

Superbruger
Tilføjet:
21-04-2010 09:31:30
Svar/Indlæg:
872/67
lol det handler vel bare om at appel vil have AMD komponenter i deres computer.. ?
hvor f*nde får i "alle" sammen det til appel vil købe AMD/ATI
det vil jo være det rene Lose/Lose.. :S

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2010 10:49:15
Svar/Indlæg:
1814/48
Først lad os lige finde den oprindelige kilde, som syntes at være http://www.macnewsworld.com/rs...

Hele historien baserer sig på en enkelt analytiker, Rob Enderle fra Enderle Group, der kommer med en kommentar til de rygtede samtaler mellem AMD og Apple. Han ligger ud med at gennemgå de ting der taler for og imod at Apple skulle skifte til at bruge AMD chips i stedet for Intel.
For Intel: At Intel har dedikeret et team udelukkende til at arbejde med Apple og derfor viser viljen til samarbejde.
For AMD: At begge firmaer har et større fokus på GPUen end Intel.
Konklusionen af analysen er, at AMD forhandlingerne sandsynligvis blot har til formål at presse Intel. Dette bakkes op af kommentaren til et skifte "It's hard for me to imagine, but threatening to switch would not be unsual,"

Det er først efter at have sagt ovenstående citat at Rob Enderle nævner "If Apple were to dump Intel, it might actually be in the market to buy AMD" og at Apple ville have råd hvis de ville. Det er selvfølgelig disse sidste citater, om en usandsynlig situation, der blev til overskriften og er kommet videre som rygte 😉

Lad os bare sige at jeg ikke er urolig, når manden der kom med udtalelsen selv ser det som en usandsynlighed.

Timozzdk

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2010 11:03:25
Svar/Indlæg:
1636/115
Æv, jeg kunne godt nok ikke tænke mig en af AMD´s mobile CPUer igen. Hvis de puttede sådan en i macbook pro ville det dog være en udemærket alu stegepande. 🙂
Nu er jeg ikke AMD hader, men syntes bare Intel har været AMD overlegen på det mobile marked. Håber snart de får vendt det.
Men det ville ikke gøre mig noget hvis de puttede noget nyt AMD CPUer i feks iMac´s sammen med 5850 til efteråret. 😲

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2010 11:44:13
Svar/Indlæg:
2072/117
#13 Tak

Og mener stadig et sådan opkøb er imod international konkurrence lovgivning, så tror ikke Apple får lov.

At argumentere med at Apple da får lov til alt er ikke ligefrem saglig argumentation, men prøv og lav et herfindahl indeks for markedet for CPU og GPU'er til den almindelige bruger/computer.
Det er dog ikke ligefrem at marked med nem adgang, grundet de høje adgangsbarrierer.

En alternativ synsvinkel på Apples snak med AMD kunne også være i relation til at Apple begynder at satse mere på spil, hvor AMD kunne være meget spændende som samarbejdspartner, her er det også relevant at inddrage at Steam - som må betragtes som verdens største "spilportal - har meldt ud at de snart frigiver en Mac udgave.