Nvidia vs. ATI

Grafikkort d.  21. april. 2010, skrevet af Ticonderoga
Vist: 1318 gange.

Ticonderoga

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2010 22:58:09
Svar/Indlæg:
466/65
Inden det går helt galt, så vil jeg lige sige at dette indlæg er ment som oplæg til en konstruktiv debat og skulle derfor ikke gerne ende i en gang mudderkastning 🙂

Men jeg må indrømme at jeg synes debatten omkring grafikkort har taget en lidt uheldig drejning. Både her og på Hol.dk er det blevet lidt ensporet når talen falder på grafikkort. Det er som om ATI helt dominerer i debatten og når der skal gives råd bliver Nvidia end ikke taget i betragtning.

Jeg er godt klar over at Nvidia har været fraværende i markedet i lang tid op til fermi-udgivelserne og at ATI har leveret nogle rigtig gode kort på det sidste, men synes bare at argumenterne er lidt vandede og man burde lægge alle kort/muligheder på bordet når der kommer en tråd hvor én spørger om råd til grafikkort. Men ofte kommer der 2-3 råd med "køb ati" og er der så en som er dum nok til at nævne Nvidia bliver personen jordet med "for dyrt","for højt strømforbrug" eller "larmer for meget". Ofte er det folk som ikke selv har erfaringerne, men bare har læst sig til det.

Et godt eksempel er GTX480, der var en masse omtale inden kortet udkom omkring varmeproblemerne osv. Og det er ligesom det eneste folk husker. Ingen nævner at der er kommet en bios opdatering som hjælper på problemet. Kortet er helt nyt på markedet, der vil ske en del når de forskellige producenter får lavet deres egen køleløsninger og til den tid er kortet nok også faldet lidt i pris.

Kan ligeså godt være ærlig og sige at jeg altid har været nvidia-fan, dog har jeg overvejet 2x HD5770 i crossfire på det sidste, så er ikke så hardcore fan at jeg ikke overvejer alternative løsninger 🙂

Anyway, ved ikke om det bare er mig som bliver for let småfornærmet :'-( , men ville lige ud med det og se hvad folk siger til det.
Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
21-04-2010 23:03:29
Svar/Indlæg:
15982/637
Jamen du har skam helt ret efter min mening. Det har (er) været en noget ensporet anskuelse og fokus har primært været på GTX 480 at fokus har været på og de negative aspekter herpå. Det har desværre på uretfærdigvis også smittet sig nedaf i "hierakiet" om ufortjent ramt GTX 470 som efter min meningen mere står som nvidia succes i denne omgang.
GTX 470 er faktisk nVidia's mest spændende kort efter min mening (eftersom prisen på GTX 480 er helt ustyrlig og primært skyldes retailernes prissætning). Det ligger imellem HD5850 og HD5870, men har ofte den højeste minimums FPS af de nævnte i flere spil mv, hvilket i min verden betyder mest. Det billigste kort koster vist knap 2600kr.
http://www.anandtech.com/show/...
GTX 470 bruger faktisk lidt mindre watt i load end et GTX 285 og mht larm så ligger det på højde med GTX 275 i load og ca som HD5870 i idle, men alt det ser mange ikke i travlheden om at skælde kortene ud. 😛
Skal man virkelig se nøgternt på det så kan vi i Furmark se at wattforbruget for ATi ikke er blevet bedre iforht. HD48xx serien. Vi kan se at HD4850 bruger ca 50watt mindre end sin afløser HD5850, til gengæld kan vi se at GTX 275 faktisk lige bruger lidt mere watt end sin afløser GTX 470.

Så pt. de GTX 280 jeg har bruger mere strøm end GTX 470 - så jeg ser frem til at få 2x GTX 470 der samlet set bruger mindre strøm end hvis jeg havde 2x GTX 280 og som også larmer mindre. 🙂

Men altså vi kender jo alle det, at der bliver pisket en stemning op og vi rider med på bølgen uden egentlig lige at stoppe op og kikke kritisk på tingene (om både før og nu situationer). 😎

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 21-04-2010 23:23:39.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2010 23:11:30
Svar/Indlæg:
23132/740
For mit vedkommende har nVidia ikke leveret det "generationsskifte" man lidt gik og håbede på. Jeg tror også, at det er hér man skal finde den reelle skuffelse. Derudover, så kører det lidt på skinner for AMD/ATi. Problemet er blot, at får en stor procentdel af segmentet (lad os kalde det 80:20), så har den evige kæphest været pris/ydelse.

Det er naturligvis også fair. Det bestrider jeg ikke.

Men hvis man er performance-rytter, så kommer man ikke udenom nVidia. Deres forcer ligger bare så mange andre steder, hvor AMD/ATi har fordelen af at have separate segmenter til hvert interesseområde.

nVidia kører det hele under samme tag, hvor AMD/ATi har delt det lidt op. Lad os bare gå lidt ud af en tangent og komme med påstanden om, at hvis nVidia skulle investere i Matrox, ville de stå mindst lige så stærkt som AMD/ATi, blot inden for et andet segment.

Lige så kyniske og kolde som nVidia er i deres udvikling og markedsstrategi, lige så heldige har ATI været. Det har jeg aldrig lagt skjul på.

Lad os kalde en hest for en spade og et redskabsskur for et glashus. ATI er forbrugerens alternativ, hvor nVidia er for high-end/workstation.

Sammenholder vi det med 80:20'eren, så tror jeg ikke at nVidia er ked af at tabe lidt omsætning på forbrugerne, så længe de holder tronen inden for high-end/workstation. Uanset hvordan man vender og drejer det, så står de fucking stærkt hér.

Det afspejler sig også i en lidt nonchelant holdning til os forbrugere. Men det rager mig en papand. Jeg er heller ikke ked af det, bare fordi jeg ikke har råd til en Formel 1 bil (her mener jeg Xeon og Quadro).

Desværre. Så lader der til at herske en form for... "ubegrundet" hadsk stemning. Den har været der alle dage. Men det er som om at vi er rejst 10-15 år tilbage i tiden, hvor de få der rent faktisk har råd og/eller mulighed får lov til at dominere alle os idioter der ikke har råd. Det er pisseuheldigt, da amatører også for ørenlyd.

Jeg kan kun opfordre til at folk lærer at tænke selv. Men det er måske for meget forlangt, i den tid hvor vi er vant til at få alting serveret på et sølvfad og i værste fald kun skal tage stilling via sms.

... you get the point 😎

7913

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2010 23:20:51
Svar/Indlæg:
1124/68
Jeg har selv kørt meget med Nvidia, og sidste gang jeg havde et var så sent som GTX295, og det kørte rigtig godt og jeg var glad for det i meget lang tid. Når det så er sagt syntes jeg at Nvidia er et flop denne gang, de har alt imod sig, og ikke mindst prisen. Jeg kan godt give Gripen90 ret i at 470GTX ser rimelig fornuftig ud, men 480GTX er da helt ude i skoven efter min mening. Når de igen kommer med et godt produkt er jeg helt klart en af de første til at købe det, men ikke i denne ombæring.

*Edit* Enhver kan bruge 100000 og få en computer der kan trække det hele, men det er da klart federe hvis du kan lave en der trækker det hele til det halve 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af 7913 d. 21-04-2010 23:27:58.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2010 23:41:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Nu er du jo også en af de lidt "ældre". Jeg har en fornemmelse af, at det mestendels er den nye generation der er slemme til at skelne mellem de to hold så skarpt. OdysseDK er et godt eksempel herpå. Han gør det dog i det mindste med et glimt i øjet.

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2010 23:43:36
Svar/Indlæg:
2440/66
#1 godt link til et troværdigt site/test.

"6 Months Late, Was It Worth the Wait?"

...nej.

test123

Overclocker
Tilføjet:
21-04-2010 23:58:06
Svar/Indlæg:
1017/8
#5 single GTX480 stock air i 3dmark 05 og 06 er rimelig hyggeligt

SkylineGTR

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2010 23:59:41
Svar/Indlæg:
2011/185
Tja jeg er også hardcore Nvidia fanboy og derfor skal jeg aldrig have ati kort what so ever. Men denne her gang har Nvidia failet. GTX 480 er spækket med dumme fejl. Først og fremmest varme udviklen er helt i skoven (en test med furmart har jeg set GTX 480 lander på 106 grader og i sli bliver 2 styk GTX 480 110 grader mod i samme test lander et GTX 285 på 93 grader. Total fail og ja en aftermarked køler kunne fixe det, prisen er dybt godnat koster som et HD5970, men yder for det meste ikke nær så godt igen fail indtil prisen bliver laverer. Stock køler larmer som en støvsuger, en aftermarked køler er løsning på det også. Men der er enting som bare ikke er i orden og som ikke kan fixes med nogen bios eller anden køler og det er strømforbrug. Der er GTX 480 fucked up for at sige det lige ud, det sluger strøm som et dual-GPU kort men yder som det, det er et single GPU kort og det er enda selv om Fermi er på 40 NM total fail. Nej jeg springer denne gang over med upgraderer grafikkort og venter til efter nytår.

Reverb

Superbruger
Tilføjet:
22-04-2010 00:08:52
Svar/Indlæg:
454/68
#7: Nu er GTX 480 jo ikke det eneste kort fra nVidia.

Jeg glæder mig til at se hvad GTX 460 tilbyder, hvis forlydener er rigtige så er det HD5850 ydelse og samme pris, dvs. at der endelig er en GTX 260 afløser og flere kort som forbruger at vælge efter.

Men jeg tilslutter mig i kor at GTX 480 er lidt en kedelig historie mht watt forbruget, men yder det gør det. Dog synes jeg virkelig at perlen er GTX 470... også på trods af ventetiden.

sneakybassen

Nørd
Tilføjet:
22-04-2010 00:34:01
Svar/Indlæg:
141/13
Hvad er det egentlig der sker for alle jer miljøaktivister?!

Strømforbrug mig her og strømforbrug mig der. Havde det ikke været for de der emsige anmeldere, havde I slet ikke skænket det en tank.

Ej, må hellere droppe ironien lidt, ellers får jeg bare på nakken.

Skuffelsen består nok i at Nvidia var konge i så mange år, ikke med meget, men de var det, og deres slogan "the way it's meant to be played" stinker jo langt væk af leflen for gamere. At de så udskyder fermi kortene og så ved launch ikke leverer det folket forventer er en anden ting. Single GPU er det det kraftigste kort på markedet, det er der vist ikke tvivl om. Men i forhold til et 5870 er det simpelthen for dyrt. Og så meget bedre er det heller ikke.

Jeg forstår bare ikke Nvidia's strategi med at launche monsterkortet først, og SÅ lave de mindre modeller... Så vidt jeg ved gør ATI noget lidt andet. Altså 5850 kom på gaden før 5970, og hvis vi laver en hurtig sammenligning med eksempelvis bilindustrien smider hverken VW, MBW, Porsche, Fiat, Mercedes, Toyota eller andre deres hurtigste versioner af en ny model på gaden først. En ny Golf kommer først i standard trim, senere i en GTI. Det samme med de andre, selv ikke en 911 turbo eller RS3 kommer samtidigt med Carrera'en. Altid senere. Ud med maddingen så folk får færten, og træk dem så stille og roligt ind. Når varen så rammer hylderne skal appetitten nok være der :)

Nå, nok snak om biler, jeg var Nvidia mand i mange år, og da jeg købte mit første ATI kort var det da også med en smule betænkelighed, man havde jo hørt om driver problemer og jeg skal komme efter dig. Men fact of the matter is: Jeg har aldrig haft et regulært driver issue med mine HD4850 kort, selvom der var en del der påstod at det skulle jeg nok få. Det eneste der har drillet mig har været efter jeg udvidede til CF, men det var grundet varme. Senere i dag skifter jeg køler på kort nummer 2. Mindre støj, mindre varme, det er vel det man kalder win/win, når skidtet yder godt og ellers er stabilt.

Hvorvidt ATI har været heldige ved jeg ikke. AMD og ATI har gjort det samme, også inden den ene købte den anden. De har taget kampen op mod noget der var langt større end dem selv, og fået store markedsandele ud af at lave "value for money" produkter. Som allerede skrevet er det jo der langt størstedelen af markedet for private bruger.

Beklager muren af tekst, håber I kommer igennem med skindet på næsen.

/Sneaky

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
22-04-2010 01:11:23
Svar/Indlæg:
15982/637
#9: Enig. Mht udgivelsen af topkort så mener jeg dog at både ATi og nVidia følger samme model. ATi smed jo HD5850 og HD5870 ud på samme tidspunkt, mens Dual GPU kortet kom senere... sådan har vi jo ofte set det. F.eks sidst med 9800GT, 9800GTX og så kom Dual GPU 9800GX2 - præcis som ATi's først HD3850 og 3870 og så kort efter HD3870x2 og HD3850x2. Så alt i alt så tror ikke rigtig der er den store forskel. High-end kortene er altid kommet ud først og så er det lavere segment kommet og så yderligere som nyere fænomen et Dual GPU kort baseret på high-end kortene.

BeoWulf_Beo

Superbruger
Tilføjet:
22-04-2010 01:38:12
Svar/Indlæg:
1186/81

Jeg er sku egentlig ligeglad med miljøet som sådan, men det er bare den regning jeg får ind af døren når mit el bliver gjort op.. fra jeg blev arbejdsløs i juni sidste år, (da havde jeg 3x 260GTX og 9800GT til physx) og til enden af året hvor der skulle regnes EL, var vores forbrug steget med 400%............... 🤣

Men nu er jeg hoppet over til ATI.. så må vi se hvordan det går.. 🙂

kan nu bedre lide nvidia kontrol panelet hvis jeg skal være ærlig når det kommer til drivere.. 😀

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
22-04-2010 02:19:30
Svar/Indlæg:
2127/11
Drivermæssigt foretrækker jeg klart Nvidia. Ikke fordi jeg nogensinde har haft skyggen af problemer med driverne til de ATI kort jeg har haft, men fordi Nvidias drivere bedre understøtter 120Hz på ældre spil, hvor ATI's som oftest ikke tilbyder den mulighed. Betjeningsmæssigt er jeg fuldstændig ligeglad. man skal lige vænne sig til at man har skiftet, men så er det også det.

Jeg er stadig ikke overbevist om 470, men har dog rykket mig en god bid hvad det kort angår. 480 er fuldstændig afskrevet i min verden. Varmen var jeg aldrig bange for. Mit kabinet skulle snildt kunne klare en vameovn. Men fandme nej om jeg vil høre på støjen, eller leve med det enorme elforbrug. Dels fordi jeg tænker på miljøet, men også fordi det koster på elregningen. 480 er, allerede inden jeg taler om prisen, dømt ude hos mig.

Pt er der ikke kræfter til at følge så fandens meget med i benchmark, så jeg er ikke helt up to date mht 470 kortene. Jeg har dog efterhånden forstået så meget, at de virker noget mere spændende end storebroderen. Strømforbruget er imo stadig for højt ift ydelsen, men i det mindste i et niveau hvor man kan begynde at tale om tingene.

I min maskine idder der et ATI 5770 atm. Et kort jeg købte fordi jeg dels manglede flere muller end mit gamle 3850 leverede, men samtidig er det også købt med den tanke in mente, at der dels skulle dukke nogle Nvidiakort op, men også at ATI senere på året smider nye på gaden. Som tingene ser ud lige nu, bliver det næste også et ATI. Men det kan ændres. Hvis Nvidia får spændt hjelmen, er jeg frisk på et smut i den gømme lejr igen. Indtil da lyser mine øjne rødt ved tanken om det lidet grønne forbrug jeg ville skulle acceptere, hvis jeg hoppede på et Nvidia. (pun intended 😉 )

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
23-04-2010 14:23:43
Svar/Indlæg:
15982/637
#12: Strømforbruget på GTX470 ligger lige under GTX280/285, så jeg synes ikke det er helt galt, medmindre du mener at den skulle ligge længere under ? 🙂
Hvis man skal lave en meget grov og nok lidt ufair sammenligning så er et GTX470 nok ca 1½ GTX285 i ydelse, og til lidt lavere wattforbrug men ca samme varmeudvikling (prmært grundet valg af blæserstyringen).

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 23-04-2010 14:24:46.

Desyncer

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2010 14:31:18
Svar/Indlæg:
825/76
I "gamle dage" (for 5 år siden) var the word on the street at ATI havede bedre billedkvalitet end nVidia. Det passer sikkert ikke længere. Men jeg faldt over en video der var en kort BF2 ingame side-by-side sammenligning som overbeviste mig om at det var rigtigt.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Desyncer d. 23-04-2010 14:32:25.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
23-04-2010 15:21:16
Svar/Indlæg:
15982/637
#14: Nu er billedkvalitet jo ikke een ting men ekstremt mange... så du skal nok lige definere det.
Er det forskellen på AA algoritmen, eller adaptive AF funktionen, er den translucency benhandlingen, er det shader/lys algoritmerne. Eller er det video playback og komprimering mv ?.
nVidia og ATi bruger forskellige teknikker og derfor er billedet ikke 100% identiske.
Hvad man foretrækker er ekstremt individuelt. Yderligere så skifter det også fra år til år mv.
Personligt er det ikke noget jeg lægger mærke til.
2002
http://www.tomshardware.co.uk/...
2003
http://www.firingsquad.com/har...
2006 http://www.firingsquad.com/har...
http://www.extremetech.com/art...
2007
http://www.pureoverclock.com/r...
http://www.legitreviews.com/ar...
2009
http://alienbabeltech.com/main...

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2010 18:52:26
Svar/Indlæg:
2440/66
#14 IMHO er 2d kvaliteten højere på ATI end nvidia. matrox er dog stadigvæk kongen.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2010 19:02:25
Svar/Indlæg:
1971/31

Syntes mit 8800gts g92, 9800gx2 og gtx280 var meget mere mørkt/simpelt i farverne, hvorimod mine hd4870, hd4890 og mine hd5870 er meget lysere og meget fremstående, ved så ikke hvordan de nye gtx4XX er, men kunne forestille mig det stadig var sådan.... Er ikke noget jeg har lagt mærke til før i tiden, da jeg ikke skiftede ligeså ofte imellem mærkerne, men har nok været sådan i lang tid 😳

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2010 19:28:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16

Prisen følger sjovt nok også (billed)kvaliteten.

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2010 23:32:08
Svar/Indlæg:
2440/66
#18 jeg kan ikke se ATI er meget dyrere end nvidia, snarere tværdimod mht value for money?

matrox, ja... men de fleste af deres kort er jo heller ikke beregnet til 3d spil alt andet lige.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2010 00:37:00
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #19

Man kan jo også misforstå, hvis man vil. Men jeg snakkede om billedkvalitet, ikke gaming.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
24-04-2010 02:38:31
Svar/Indlæg:
2127/11
#13 470 er slet ikke i samme liga som et 480, så meget har jeg dog fundet ud af 🙂 Når jeg vrøvler om strømforbrug ift ydelse, bruger jeg konkurrentens ydelse/forbrug som målestok.

Eksempel: skulle jeg have haft skiftet grafikkort under 2xx/4xxx generationen, ville jeg have valgt Nvidia. Ganske vist bruger de lidt mere på fuld skrald, men til gengæld har de et yderst fordelagtigt idle forbrug, ift hvad ATI på det tidspunkt tilbød. Jeg var i øvrigt ret lun på 285 (fordi det så ud til at have det mest fordelagtige forhold mellem ydelse og forbrug, og der ud over sparkede røv 😛 ), men kom aldrig i nærheden af at have pengene til at købe et. Teknikken (DX10.1) havde ATI på sin side, og jeg anbefalede af samme grund ofte ATI når folk spurgte, men jeg havde selv valgt Nvidia.

Hvis flere benches viser samme tendens som du indtil nu har talt om, at 470 slår både 5850 og 5870 på min. framerate, er jeg villig til at give det kredit for ekstraforbruget, i hvert fald et meget langt stykke hen ad vejen. Men indtil da: 470 ryger, i de få benches jeg har set, konsekvent over 200W load, og det gør et 5870 ikke.

Længere forklaring, men nu skulle det være rimeligt klart hvad jeg mener 🙂

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2010 02:49:47
Svar/Indlæg:
2440/66

jeg ikke se din pointe. se tråd titlen. gaming og god billedekvalitet kan sagtens forenes - jeg mener at ATI har det bedste billede, men ta' ikke mit ord for gode varer - søg selv - der har været flere tråde herinde hvori flere har nævnt de synes ATI har en synlig bedre billedekvalitet.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2010 10:38:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #22

Og pris følger kvalitet. Men det var dig der snakkede om Matrox, ikke jeg 🙂

Den forskel der er i billedkvalitet på de billige gamer-grafikkort, ligger niveauer under Quado og FireGL. Det er, undskyldt mit fransk, elendig billedkvalitet vi gamere spises af med.

Jeg kan godt huske at det har været oppe at vende, op til flere gange endda. Men stort set hver eneste gang er det forfaldet til sammenligning af enkelte screenshots, og hvis det er dét der skal til, for at 99 ud af 100 kan se en forskel... Så synes jeg ikke at der er en forskel.

Det afhænger, og det her er så bare min umiddelbare opfattelse, mere af den enkelte spiltitel end hvilket grafikkort man kører med 🙂

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2010 04:44:50
Svar/Indlæg:
2440/66

det vil jeg da håbe der er. det er svært at se på screenshots, det er noget man skal sidde foran skærmen for at se. billedet er mere skarpt på ati (og helt suverænt på matrox - eller det jeg havde på arbejdet i hvert fald..). igen - det har været oppe og vende og der er flere der har udtrykt det samme, men vi er enige om at i 3d er det ligegyldigt om det er ati eller nvidia, der kommer det vist mere an på om driveren er ok til spillet.