-> #2
Njaeh... både og.
Af de tre ville jeg klart kigge på Samsung eller LG. Men det er mest fordi de rent faktisk er "tynde" fladskærme.
LED er blot navnet på baggrundsbelysningen, som består af lysdioder (Light Emitting Diode) i stedet for almindelige katoderør som vi kender fra loftsbelysning.
Ligesom mange andre teknologier, kan den dele fællestræk, men det er implementeringen der gør den store forskel. Nogle TV kan dynamisk styre kontrasten, vha. disse LED's, mens andre blot kører med en homogen belysning, ligesom katoderør.
Men!
Ligesom med katoder, kan man også tænde og slukke for disse LED's i "zoner". Forestil dig en film optaget i cinemascope, altså med en sort bjælke i top og bund af et 16:9 billede (ligesom i biografen).
For at forbedre kontrasten, kan man på nogle TV vælge at slukke for lyset i toppen og bunden (det gælder både katoderør og LED).
LED-TV har så blot fordelen af, at kunne være fin-inddelt i flere zoner.
... eller, jeg ved ikke om det er en "fordel". Jeg kan godt lide, at billedet er som producenten havde tænkt den og ikke som Samsung synes at mine øjne bedst skal snydes af deres elektronik. Men det er jo en smagssag og kan i de fleste tilfælde slåes fra.
Hvis du alligevel vil have en lækker skærm og synes at kr. 6.000,- er ok for 28"-32", hvorfor så ikke overveje en lettere brugt 30" PC-skærm?
Du får en fænomenal opløsning til din desktop og de fleste skærme (Dell og HP) skalerer ganske udemærket. Især Dell er attraktiv, da de er gode til at putte mange gode indgange på deres skærme.
Jeg mener at HCJ, fra siden hér, har lidt erfaring med en 30" Dell 🙂