Undgå Cpu Nedclockning på Celeron Cpu i Win

Bundkort / CPU d.  23. april. 2010, skrevet af Janbau
Vist: 878 gange.

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2010 10:31:20
Svar/Indlæg:
608/79
Jeg har lige indstaleret Win 7 på en Bærbar , men den nedclocker tit når den ikke skal gøre det .

Det er en bærbar med Intel Celeron m 560 cpu 2,1 Mhz . 3 gb ram med 1 klods 1 Gb + 1 klods 2 Gb ram som kører Dual .
Chipset er Cl 960

Der er ikke muglighed for at slå det fra i Bios .

feks kan det ikke lade sig gøre at gennemføre en længre Super Pie , Windows egen værktøj til at se Pc ens ydeevne gennemføres på kun 0,995 Mhz som jeg kan se i Cpu Z .

Jeg er ikke vandt til at arbejde med Intel cpuer .

Skal lige siges at jeg ikke har indstaleret nogle drivere af nogen art endnu , da de jo skulle være i Win 7 erfer instalationen .

Jeg kører 64 bit Win 7 .

I strømspare sæter jeg den til Høj ydeevne .

Hvad kan jeg gøre for at undgå dette problem da den som har denne pc ikke selv har spor forstand på at selv se om hendes pc kører som den skal .

Den var meget sløv før havde kun 1 Gb ram så jeg instalerede 1 klods mere med 2 gb = 3 Gb som jo er nok til at win 7 kører godt .

Kan det have noget med dette at gøre at man bruger 2 klodser af forskelig størelse . Den ene klods er 1 gb Pc-2 333 Mhz Den anden er 2 Gb Pc-2 400 Mhz . De kører 266 Mhz ( Dual ) Da busspeed er 133 Mhz .

Før kørte den Win Wista 32 Bit som var indstaleret da hun købte den .

Håber nogle kan hjælpe .

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Janbau d. 23-04-2010 10:31:36.
MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
23-04-2010 10:44:20
Svar/Indlæg:
5039/109
Intel Speedstep (EIST) i bios. Der har lige været et par tråde eller 3 om samme
"problem".

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2010 10:44:29
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Hvis computeren ikke bliver stresset, clocker den ned. Intel Speedstep.

På bærbare har du muligheden for, i "Strømstyring", at sætte "minimum processorhastighed" op til eks. 100 %

Vær dog opmærksom på, at Speedstep faktisk har en vis nyttevirkning. Længere batteritid, mindre varmeudvikling, mindre køling er påkrævet osv.

Det er kun et "problem" når folk, som du - og andre benchmarkere - tror at computeren ikke yder maksimalt. Men se det på denne måde. Du kører jo heller ikke med speederen i bund, når du triller af sted med 80 km/t på hovedvejen. Gjorde du det, for at udnytte moterens ydeevne maksimalt, ville du ikke alene køre med dårlig brændstoføkonomi men også slide unødigt på mekanikken.

Vil du eksperimentere med det, så gør brug af strømstyringen, men jeg vil da klar råde dig til at lade funktionen forblive aktiv.

Mht. RAM, så kører du med to forskellige størrelser. Det giver dig mere hukommelse, men slår samtidig dual-channel funktionen fra (såfremt der overhovedet er en sådanne). Men det er kun noget du bemærker i benchmarks.

Lad mig sige det således: Hvis du går så meget op i ekstra ydelse, ville der være mere fornuft i at køre med ens størrelse RAM-blokke, frem for at gøre Speedstep inaktiv.

Bare min mening 🙂

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2010 10:47:06
Svar/Indlæg:
7765/230
altså den clocker jo kun ned når den står og keder sig..altså hvis den ikke skal bruge power, sker jo ikke hvis du belaster den..Det gør du ikke bare ved at åbne zcpu, hvis du samtidig sætter den til at bestille noget (der kræver lidt af den) vil du se noget andet..Så er ikke der problemet er,,måske du alligevel skal install some drivers..

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2010 11:48:00
Svar/Indlæg:
608/79
Jo jeg går op i ydelse på min egen Pc . Da denne bærbare kun skal bruges til At surfe på internet er som sådan udemærket at den sparer på strømen helt sikert .

Tror ikke jeg kan slå Intel Speedstep fra i bios kan ikke finde det . Jeg kan bare se at Speedstep opfører sig modsat af det den skal .

Den clocker ned når jeg feks kører super Pi efter et stykke tid . Køres feks en 2 eller 4 min belastnig sker det efter en tid .
Når den så er færdig clocker den op til fuld hastighed igen efter et stykke tid .

På min egen Amd Pc er der ikke disse problemmer med strømstyringen af cpuen .

Men vil da prøve og finde den funktion som NoNig nævner .

Grunden til at jeg fik den over til gennemgang var at den med Wista indstaleret var meget ustabil og tit gik i sort skærm op til en 4 5 gange på en aften . Måske skyldes det at jeg havde indstaleret Servise pak 2 på den for før gjorde den det kun sjældendt .

Synes selv at Wista var ustabil på min egen Pc derfor opgraderede jeg til Win 7 Som er det mest stabille styresystem jeg har haft i lang tid .
Derfor forslog jeg hende at indvistere i en Win 7 og det er hermed gjort .

Hendes bærbare kører nu meget stabilt vil jeg tro har kørt en mase test af både ram og cpu og belastet den hårdt og den er ikke gået ned en eneste gang endnu .

Elers mange tak for svar .

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2010 11:59:02
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Den clocker ned, når den bliver belastet, og clocker op igen når der ikke sker noget?

*wtf*?! 😐

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2010 12:10:35
Svar/Indlæg:
608/79
Ja det gør den faktisk synes også selv det er mærkeligt at cpuen opfører sig sådan .

Men kunne se før efter en super Pi

Ved kørsel af en Super Pi

Ved start 100 %
ca 1 min clocker ned
test færdig

Pc stadig cloket ned
efter en tid igen 100 % load

Efter en tid clocker igen ned ( Som den jo også skal )

Men den måde cpuen opfører sig på synes jeg foregår modsat og der går lang tid inden cpu reagerer .

Kan se at cpu står til 100 % belastning når den står til Høj Ydeevne i Windows

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2010 10:20:47
Svar/Indlæg:
608/79
Har en mistanke til det er fordi cpu bliver varm , Så her kommer spørgsmålet !!! kan det være derfor den clocker ned når den belastes . .

Fik en tilbagemeling i dag med at den igen fik sort skærm i aftes altså går ned og skal genstartes .

Jeg synes også den bliver varm , men det gør de bærbare så det behøver jo ikke være der for .

Lidt træls er det dog at den går i sort når nu det ikke er sket mens jeg har testet den .

Så godt at der var en del støv inde ved de ædlere dele da vi satte mere ram i , måske køleren til cpu skal renses .

Så hvis det fortsætter kommer den ned til en ven som er vandt til at arbejde med bærbare Pcer så kan han jo nok finde ud af hvad den fejler .

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Janbau d. 24-04-2010 10:23:30.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
24-04-2010 19:09:08
Svar/Indlæg:
4985/49
til at starte med kan jeg fortælle dig at den Cpu slet ikke har Speedstep... derfor kan dette slet ikke være problemet

http://processorfinder.intel.c...

tror mere det handler om at Cpu´en bliver så varm at den nedclocker sig selv for ikke at stå af...

en helt anden ting er at hvis den køre dual channel med de ram som du siger, er det faktisk ikke noget at sige til den kan lave fejl og gå i sort/blå skærm da du har brugt ram klodser af forskellig størrelse og hastighed (hastighed er realt uden betydning da de blot clocker ned, men det er timingerne dog ikke og disse ændre sig self også efter hastigheden på Ram´ne)

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2010 19:44:55
Svar/Indlæg:
5421/53
Sker dette også ved når du er på strømnettet?

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2010 22:19:45
Svar/Indlæg:
608/79
# 8 Ja det er nok fordi den bliver varm .

Den går ikke i Blå skærm ( Kender vi jo som en Ram fejl ) Nej det gør den ikke .

Den går bare ud og skal l så genstartes .

Ved godt at det ikke er så heldig at indsætte 2 forskellige Ram kredse , har kørt ram test og her meldes ingen fejl .

Grunden til at jeg valgte at køre med 2 gb ram + 1 gb ram er at 3 gb er bedre end 2 Gb .
Det gør mange i bærbare så jeg tror ikke det er derfor den går ned .

# 9 Ja det sker også når den er på lysnet .

Kan se at en ny cpu dog kun en 1,8 mhz kan skafes til ca 260 Kr . Så det har jeg sagt til hende at det faktisk ikke er så dyrt at lave .

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
27-04-2010 11:06:19
Svar/Indlæg:
4985/49

hvis det er varmen som er problemet er en gang ny paste/rengøring højst sandsynlig nok til at undgå crashes, tror ikke Cpu´en fejler noget...

hvis Cpu-z kan læse det mobo, så kan du også se aktuelle timinger, samt ram´nes timinger i Memory/SPD fanerne, hvilket self er værd at tjecke også (hvis data felterne er udfyldt så se lige om den køre single/dual channel i memorey fanen)

Storm

Overclocker
Tilføjet:
27-04-2010 12:34:06
Svar/Indlæg:
62/5
#Janbau

Inden du smider flere penge i den maskine skal du lige tænke på du kan købe en helt ny og meget bedre maskine for 4.000 kroner.

(http://www.computercity.dk/Pro... )

Du har allerede brugt 700,- på Win7, ca. 300 for RAM og nu 300 mere for en CPU. Det er snart halvdelen af hvad en ny maskine koster hvis der også skal lidt arbejdsløn til ham der skal skifte CPU'en osv.

Så inden du fakter mere i blinde vil jeg nok lige fremlægge for hende hvad en helt ny maskine ville have kostet (Er for sent eftersom du har købt mange af delene).

Jeg tror nu det er en Fejl 40 der er skyld i alt det her. Prøv at installere Win7 igen og undgå så at installere nogle drivere, da dem som Win7 komemr med/finder er fine nok til at se om det hele kører som det skal.

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2010 16:34:18
Svar/Indlæg:
608/79
Tak for svar alle .

Til # 10 Jeg vil fjerne køler og rense og montere igen og se . Og Ramene kører Dual og jeg kan se alt om timinger i Cpu-z .

Jeg tror ej heller at cpu fejler noget .

Har lige snakket med hende idag og hun siger den kun er gået ned ( Sort skærm ) 1 gang og det er ca 3 dage siden .
og hun siger også igen mange tak da det var som at få en ny , da den nu starter alle programmer hurtigt op og at surfe på nettet også går meget hurtigere .
Så opgraderingen til 3 gb ram og Windows 7 er jo nok ikke så toset enda .

Og til # 12 . Jeg synes nu ikke at jeg har famlet i blinde .

Da 1 Mb ram er alt for lidt til at køre Windows uanset om det er Xp Wista Win 7

Så derfor 2 Mb Mere ( Jeg gav 175 KR ) Nu kører den meget hurtigere .

Og nu har vi ca 4 Bærbare med den type ram i min Familie så de kan nemt bruges hvis en af de bærbare skal på Pension .

Og at opgradere til Win 7 synes jeg også er en god ide , Den kan også nent bruges andre steder .

Jeg kører selv nu Win 7 da jeg synes Wista var noget Hø .

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Janbau d. 27-04-2010 17:13:09.