Bedste enkeltstående boost af pc?

Diverse d.  24. april. 2010, skrevet af jmose
Vist: 954 gange.

jmose

Moderator
Tilføjet:
24-04-2010 07:39:14
Svar/Indlæg:
3863/538
Hejsa..

Nu har jeg i længere tid læst de fleste indlæg på forum, og især under grafikkort, CPU og SSD indlæg..

Mit spørgsmål er som lyder:

"Hvad vil give det bedste enkeltstående boost af en pc?
"

Nu kan man jo som sådan ikke lige generalisere på den måde, da det jo også afhænger meget af hvad den pågældende pc bruges til.

Men hvis man tager udgangpunkt i en rimelig pc

- et nyere OS (Vista og opefter, eller nyere Linux distro)
- en rimelig dual core CPU
- 4 GB ram
- et grafikkort af nogenlunde kvalitet
- en rimelig ny HD

hvor ville du anbefale folk der går i opgraderingstanker - at bruge deres penge?

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af jmose d. 24-04-2010 07:40:38.
TestLab81

Overclocker
Tilføjet:
24-04-2010 07:44:07
Svar/Indlæg:
632/27
SSD

Den giver umiddelbart det største boost overall ..

Derefter er vi ude i noget CPU .. da du allerede har 4gb ram vil jeg måske sige GFX derefter.

Brander9400

Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2010 07:46:28
Svar/Indlæg:
2231/97
SSD,

men hvis du spiller meget og nyere spil ville jeg tage gfx, ssd, jo det går hurtigere i windows, men ikke så meget at du ikke når de ting du skal alligevel 🤡

jmose

Moderator
Tilføjet:
24-04-2010 07:48:57
Svar/Indlæg:
3863/538
-> #1

Nu er det ikke mig der skal opgradere. Jeg synes bare at der er mange tråde om emnet, og jeg synes ikke jeg kan finde hoved og hale i alle de råd der gives.

Men eller så har du sgu nok ret...Min pc er vist ikke den nyeste mere 🤣

TestLab81

Overclocker
Tilføjet:
24-04-2010 07:51:04
Svar/Indlæg:
632/27
#3 Ah okee .. det kommer jo lidt an på hvad han har så ... men altså generelt overall er det stadig ssd der giver det bedste boost ... okee hvis han har en 286'er så er cpu og ram nok bedre, men har han en middel maskine, så er det SSD.

Brander9400

Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2010 08:08:41
Svar/Indlæg:
2231/97
2+3#

Kommer meget an på hvad man bruger sin pc til.

Hvis man surfer og er på facebook kan gfx jeg være lige meget, men hvis man vil spille metro2033 og bfbc2 er det jo gfx man skal gå efter.

(FIH)

Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2010 08:18:44
Svar/Indlæg:
2687/71
Gaming : CPU, RAM, + et godt GFX
Surf : lidt ram, en okay cpu
editing : CPU, RAM, masser af ram, og en god hd
det er hvad jeg lige kan komme emd

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2010 09:08:57
Svar/Indlæg:
2145/218
Det kommer vel lidt an på hvad du har siddende i maskinen i forvejen.

hvis du allerede har et rimeligt GFX og CPU så ville jeg klart vælge SSD alene opstarts tiden og load tiderne gør det hele værd.

TheGreenFoX

Superbruger
Tilføjet:
24-04-2010 10:51:58
Svar/Indlæg:
1897/51

Til surf vil jeg helt klart sige SSD frem for CPU og RAM...

kasperg

Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2010 13:30:09
Svar/Indlæg:
1436/25
Bedste enkeltstående boost må være SSD med undtagelse af de tilfælde hvor computeren ikke kan trække de ønskede spil tilfredsstillende. I disse tilfælde vil et bedre grafikkort give det bedste boost.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
24-04-2010 15:28:31
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg synes SSD er "overrated" et eller andet sted. Ja nogle læsninger og installationer går hurtigere men i forhold til en god SATA disk på 7200rpm 16mb cache som bliver vedligeholdt så er forskellen ikke stor nok svarende til prisen endnu IMO.
I spil er det klart rammene, der betyder mere for load tiden er min erfaring. Det er måske kun den indledende start tid af et spil der kan gå 3sek hurtigere med en SSD men til de efterfølgende tekstur loading og texture swapping ml. baner mv. så er det klar ram der slår igennem.
Jeg har prøvet at loade samme spil på min SSD og så på Seagate B.12'ern og forskellen er ikke værd at snakke om, 2sek mv. og selve loadtiden ingame fra save games til ny bane ligger inden for ½sek, forskel (COD4MW2.)

Hvad der giver bedst boost i en PC afhænger helt og holdent af hvad man bruger den til.

Til almindelig internetbrug en rimelig CPU og minimum 4GB ram. F.eks sidder du med 2GB ram så siger jeg helt klart 2GB mere fremfor en SSD... SSD'en hjælper dig ikke når dit ramforbrug stiger.
Min egen laptop her med winXP, Turion 1.6Ghz, 2GB ram da ligger ramforbruget på 785MB ram med HWT åben og så ellers Anti-virus, anti-spam liggende i proceslinien.

Til spilbrug, da er det klart grafikkort fremfor alt... du kan sidde med den vildste Core i7 980X , 256GB SSD, 12GB ram men du kommer nada vegne hvis du sidder med et HD5450/GT220. Hvis du mere end halvere op på alle de andre nævnte faktorer og lægger dem til et grafikkort i HD4770 type/9800GT ja så kommer du 100x langere end før i spillene.

jmose

Moderator
Tilføjet:
24-04-2010 16:07:41
Svar/Indlæg:
3863/538
Jeg takker for de mange svar. Det er rart at se tråden ikke bare "forsvandt" i mængden idag. (som de mange: "hvad skal jeg opgradere til" tråde der kommer!)

Nu tror jeg endda også at jeg har fattet pointen. 😛

Jeg synes også som mange af jer at SSD er fremtiden - men som familiefar må jeg altså sande at selvom jeg også kigger langt efter dem, ja så er de altså stadig så dyre at jeg på ingen måde kan retfærdiggøre sådan et køb....Endnu Der vil jeg 10 gange hellere vægte kvantitet over kvalitet, forstået på den måde at jeg stadig bruger en mekanisk disk som jeg skifter hvert år til en større model...(skal forresten snart have købt igen... :yes: )

Og da jeg alligevel ikke får lov at sidde længe nok til at nyde hurtigheden, så er SSD en dyr løsning. Så hellere en god hastighed og masser af plads.

Til ren og skær surf maskine uden behov for andet end en lille Youtube, film og musik har jeg faktisk længe anbefalet dem jeg kender noget Atom værk. Evt ION hvis det virkelig skulle være gejl..
For en af de ting der virkelig nager mig, når jeg har anbefalet noget HW eller en hel computer (måske endda bygget den) er at folk tilsyneladende helt af sig selv opfatter mig som deres personlige PC guru. Og de har da heller ingen skrupler med at ringe på de mest mærkelige tidspunkter af døgnet...Så derfor Atom/ION som kan køles passivt og dermed nedbringer fejlraten på diverse kølere og mere vigtigt...STØJ...

Kender I det? "jeg synes det er en fin computer vi har købt....Men altså....Skal den larme så meget?"...

Anyhow...Takker for alle fine svar...Just keep em coming, hvis I har mere at tilføje.. 😎

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2010 16:12:37
Svar/Indlæg:
1971/31

Hvis SSD ganske enkelt er for svær en pille at sluge, så kunne WD nye raptor diske måske være noget? Prisen er dog stadig pebret (2000kr) men det er trods alt en disk med meget plads som stadig er lynende hurtig :yes: