GA-890GPA-UD3H + Ram Issues ?

Bundkort / CPU d.  25. april. 2010, skrevet af Silent Sniper
Vist: 1785 gange.

Silent

Skribent
Tilføjet:
25-04-2010 11:16:07
Svar/Indlæg:
3223/205
Hey alle

Jeg har brug for jeres råd/ideer 🙂

Fik mit nye system her i torsdag:

Gigabyte GA-890GPA-UD3H
Phenom II X4 965 Black 3.4GHz
Mushkin Stiletto 4x2GB PC3-1333 CL9 kit

Meeeeeeeeeen syntes ikke det har kørt 110% 😩

Vi tager det fra starten af 🙂

Installationen af Windows 7 Home Premium 64bit
2x WD74 Raid 0
2x WD36 Raid 0
2x Samsung 250 Raid 0

Intet har eller er OC'et på nogen måde, alt i BIOS er på auto!

Installationen af Win7 blev på de to WD74 diske, hvorpå man vælger at bruge den driver (F6 i gamle dage) hentet fra Gigabytes hjemmeside altså nyeste RAID driver.

Dette gik osse fint lige indtil jeg skulle vælge hvorpå jeg ville installere Win7 her fik jeg følgende fejl:

"Installationsprogrammet kunne ikke oprette en ny systempartition eller finde en eksisterende systempartition. Du kan finde flere oplysninger i installationslogfilerne"

Overstående brugte jeg lidt tid på, men fandt ud af at hvis jeg blot havde mine to WD74 diske sat til og de andre diske fra kunne jeg fint installere Windows 7.

Efterfølgende når Win 7 var installeret var det blot at sætte de andre diske til en af gangen, er dette normalt ??

Har fået op til flere forskellige blå skærme, hvor et par af fejlene har været:

BAD POOL HEADER
PAGE FAULT NONPAGED AREA

Har testet med Memtest86 v.2.11 hvor den allerede efter 43min og 50sekunder fejler se billede:

Da den fejlede tog jeg 1ram klods ud (den længst mod cpu'en) og startede Memtest igen og lod den køre et stykke tid, bagefter prøvede jeg at sætte ram klodsen i igen, hvorpå den nu har kørt 54min uden at fejle, kan man "antage" ved det måske lyder lidt naivt men måske jeg ikke har fået sat den ordentlig i første gang selvlom den sagde "klik" når den blev monteret ?

Det "sjove" er at jeg sagtens kan game BC2 i flere timer uden nogen fejl overhovedet, men det giver vel osse menig hvis BC2 ikke bruger nogle af de adresse områder i ramne som muligvis fejler eller tager jeg helt fejl ?

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Silent Sniper d. 25-04-2010 11:17:38.
Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2010 13:55:54
Svar/Indlæg:
4536/104
#0 tillykke med dit nye system.

Well jeg ville i første omgang undersøge om du har gjort som du bør, med dit hardware @ tjek Ram voltage, og se om dine ram ikke skal ha 1,6 eller 1,65v som de fleste moderne DDR3 oc kitts skal have.

derefter så er det bare at forsøge sig med noget mere memtest, og er der stadig fejl, så prøv at få rammende testet i en anden DDR3 maskine, en vens eller arbejds kammerat, eller du ved, og så test dem der under samme volt osv, Husk også at kig på ram timings for at se om de skulle stå forkert hvis de står til auto. der er nogle ram moduler og bundkort der fucker lidt op i det ,og sætter forkerte timings osv, per automatic.

Hvis du stadig får fejl i en memtest på en anden persons maskine, så må det jo være en ram RMA imo. 😉

Silent

Skribent
Tilføjet:
25-04-2010 14:31:30
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #1 Takker 😀

Skal lige have undersøgt det med volt om de skal have lidt mere, lod den jo kører videre efter jeg havde haft den ene klods ude og sat i igen stoppede den da den havde kørt 2timer uden fejl med alle 4 ram klodser hmm

Maskinen får en gang memtest her senere og lader den køre natten over.
Havde ikke lige tænkt på det mht. timings *GG*

Silent

Skribent
Tilføjet:
26-04-2010 20:05:47
Svar/Indlæg:
3223/205
Update:

Den kørte memtest igennem hele natten uden problemer, så troede hermed alle min bønder var blevet hørt men ark nej :'-(

Kommer hjem fra arbejde tænder lortet og lige i det den skal loade Windows Blå skærm.
PAGE FAULT NONPAGED AREA

Anyway slukker lortet og finder memtest frem og Goldmemory test frem booter op på CD'en og den fejler med det samme i Goldmemory tænke tænke....

Slukker maskinen og piller den ene klods ud og i igen, starter Goldmemory og den finder ingen fejl som den gjorde for et øjeblik siden 😲

Piller CD'en ud får lortet bootet op i Win7 hvortil den nu skriver at mit lydkort ikke virker, iflg fejl besked.

Enheden kan ikke finde tilstrækkeligt ledige ressourcer. (Kode 12)

Hvis du vil bruge denne enhed, er du nødt til at deaktivere en anden af systemets enheder.

Det "sjove" er at jeg HAR pillet mit Intel PCI netkort ud allerede igår grundet mistanke, men ark nej.

Så nu sidder jeg og tænker om det muligvis skyldes et BIOS problem eller om det er de forpulede RAM som dræber systemet ?

Har seneste BIOS version F6 der er godt nok en F7 som dog kun er en BETA

Nogen ideer eller er det bare at RMA de RAM ???

Silent

Skribent
Tilføjet:
26-04-2010 22:14:01
Svar/Indlæg:
3223/205
Det her bliver sku mere og mere underligt!

Som jeg skrev i #3 fik jeg følgende besked mht lydkortet.
Enheden kan ikke finde tilstrækkeligt ledige ressourcer. (Kode 12)
Hvis du vil bruge denne enhed, er du nødt til at deaktivere en anden af systemets enheder.

Siden jeg fik det nye udstyr (i torsdag) har lydkortet siddet i den nederste PCI slot hvor det har virket fint. Men som sagt får jeg nu overstående fejl selv på en ren/clean install af Win7, MEN hvis jeg flytter mit lydkort et hak op i den anden PCI slot ja så virker lydkortet fint.

Så enten defekt bundkort eller lydkort ?

Er på randen til at smide det hele ud 😎 en ting er at rode med IT på sit arbejde men hjemme skal det bare virke når jeg trykker på knappen!

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
26-04-2010 22:19:42
Svar/Indlæg:
15982/637
Lyder som en IRQ/IO konflikt. Jeg har ofte oplevet problemer hvis lydkortet i sad nederste slot næsten uanset OC.

Men jeg ville nok lige kigge i BIOS og se hvad dine diske er sat til - SATA, AHCI, IDE mode etc, og så skal rammene også køre unganged.

Silent

Skribent
Tilføjet:
26-04-2010 22:32:31
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #5

pt kører det hele standard hastighed 🙂

Har sat RAID0 op som manualen "foreskriver" men har taget et billede af opsætningen ser det rigtigt ud ?

Ram kører unganged 🙂

Har selvfølgelig disablet onboard lyd samt det onboard grafikkort, tænker lidt på om det kunne være et defekt bundkort 😕

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Silent Sniper d. 26-04-2010 22:42:55.

Silent

Skribent
Tilføjet:
27-04-2010 20:49:22
Svar/Indlæg:
3223/205
Update:

Har testet hver enkelt ram kolds, og gæt to af dem fejler i MemTest86 allerede efter 3min 27sekunder, hvor UHELDIG kan man være at få et defekt kit :no:

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
27-04-2010 21:58:12
Svar/Indlæg:
4983/48
bruger du pre-OC ram ? (dvs EPP/SLI/XMP ram)

ellers så prøv lige at smide et par Cpu-Z pics op af dine ram´s data (også gerne SPD fanen)

Silent

Skribent
Tilføjet:
27-04-2010 22:22:21
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #8 Aner ikke hvad det er 🤣

hmmm lagde mærke til at hvis ramne sidder i Slot 2 eller Slot 4 ja så kører de kun 200MHz, selv hvis jeg ændret den fra auto til manuelt x6.6 ja så stadig 200MHz
Sidder de der imod Slot 1 eller Slot 3 ja så kører de 666MHz

Er dette normalt???
Overstående gælder for alle 4 ram klodser.

En anden ting, de to klodser jeg "fandt" fejl på i Slot4 efter 3min ja den prøvede jeg at sætte tilbage hvor den kørte MemTest86 uden fejl i 30min i Slot 4 😲

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
27-04-2010 23:04:00
Svar/Indlæg:
4983/48
9#

Cpu-Z er et hardware tool til at se hvilken hardware du har så som Cpu/mobo/Ram setting og Ram SPD/EPP data...

Pre-OC ram har ALTID EPP data som kan læses med Cpu-Z...

hvis dine ram er EPP, så skal der gives mere strøm til dem samt evt north brigde.
men start med at kører Cpu-Z og kig i SPD fanen så ved du da om du har Pre-OC ram (har selv EPP ram i DDR 1066, og de failer også hvis de ikke for 2.1V og 1.4V på NB)

Silent

Skribent
Tilføjet:
30-04-2010 15:15:32
Svar/Indlæg:
3223/205
->#9 Takker, ved godt hvad CPUz er, mente nu (dvs EPP/SLI/XMP ram) fra din post i #8

Anyway har testet lidt videre og må konkludere at det højst sandsynligt er bundkortet som er synderen.

Se f.eks. den test jeg har oploadet her (I PDF format)
http://dl.dropbox.com/u/259947...

Her har jeg testet hver enkelt ram stick (givet dem alle et nummer fra 1 til 4) så det er lettere og holde styr på.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
30-04-2010 20:39:29
Svar/Indlæg:
4983/48
okay følg lige med her så.... JEDEC som er vist her er en alm. standart inden for Ramhastigheder...

EPP er også en fælles standart inden for Ram bare mere udvidet end JEDEC, de fleste nyere mobo´s understøtter EPP som også går under navne som SLI eller XMP ram, dog er denne lavet til Ram som fra fabrikken af kan køre med et stabilt OC, hvilket dog ofte kræver mere strøm til Ram og evt NB når OC hastigheden realt bruges...

grunden til jeg forklare så meget om Pre-OC ram er at køre du med deres fulde hastighed, uden at du er sikker på at du har helt rigtige volt setting og timinger (auto via EPP, eller manuelt sat) så vil du få problemer med alt sådan set, da du uundgålig får en masse ram fejl og ikke kunne fejlsøge ordenligt

som du kan se her er mine ram kun 400mhz ram ifølge cpu-z og JEDEC... men kigger du på EPP, kan du se at de faktisk også er 533mhz, dog med lidt andre timings og højere volt...

Silent

Skribent
Tilføjet:
30-04-2010 20:44:10
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #12 Men vi er enige om at de skal kunne køre standard hastighed i bundkortet? (Tænker herpå ram'ene)

Har jo prøvet at sætte settings manuelt, som ram'ene er specificeret til, så det burde da ikke give fejl eller hvordan?

Det er jo osse mærkeligt at den ene ram klods fejler i samtlige DIMM sokler på bundkortet, hvorimod nogle af de ikke fejler i samtlige.

Eller har jeg misforstået noget ???

Silent

Skribent
Tilføjet:
30-04-2010 21:00:13
Svar/Indlæg:
3223/205
SPD speed:

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
01-05-2010 00:37:44
Svar/Indlæg:
4983/48
du skal self tjecke med memory fanens setting da den vise de aktuelle settings, men ellers ja, de burde self ikke kunne lave fejl enkelt eller sammen med de rigtige timinger til hastigheden (evt volt også)

nogen mobos kan lave andre timinger de mener er bedre når de står på auto
en ratio indstilning der er lidt for skæv kan give uønsket OC af ram,hvilket ikke altid lige virker, begge dele kan du se ud fra memory fanen i Cpu-z ligesom med aktuelle ram timinger

Silent

Skribent
Tilføjet:
23-05-2010 17:46:31
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #15 Takker for info 🙂

Vedr: bundkortet er det sendt retur til proshop som fandt det defekt og gæt de har sendt det til rep :no: i stedet for at ombytte det suk!!

Det var under 14dage gammelt da de modtog de retur igen, spurgte hvad deres procedure var omkring dette men de nægtet at ombytte det fordi de ikke havde nogen på lager..... nåh jaa det var så derfor i havde 13stk på lager 😎

De får lige en omgang konstruktiv kritik, når jeg en gang får det retur (de har sendt det til rep d.10 i denne måned)