-> #17
*sniff* jeg lugter Windows-fanboi. For det er mere bullshit end sandhed. Og ja - jeg kører både med Mac OS X, Linux og Windows.
Alle tre kan det majoriteten af PC-brugere anvender deres computer til:
- Internet.
- Office (skrive/regnskab)
- Se film.
- Høre musik.
Udvalget af spil er størst til Windows, men det har vist aldrig kunnet betegnes som værende et kvalitetsstempel.
Ubuntu er, synes jeg, med tiden blevet tungere. I kraft af den større udbredelse forudser jeg et problem som Windows lider under. Mængden af hardware der skal kunne køre optimalt, med flest mulige programmer.
Ubuntu's, eller Linux generelt, største problem er samtidig dets force. Nemlig kendskabet hertil. Det kunne være nice, hvis ikke alene PC-brugere, men også udviklere så det fantastiske potentiale.
Hvorfor betale kr. 149,- for et album med to gode numre, når du gratis kan hente musik fra en masse upcomming bands, eller for kr. 40,- kan tage ind og høre 6 bands give den gas en hel aften? Det er muligt at det ikke er lige så letfordøjeligt som det popseranadepis man hører på P3, men det kunne jo være at man løb en givtig risiko for at opleve noget kulturelt og spændende. Hvem ved? Få åbnet øjnene?
I den forbindelse, lad mig da lige sparke lidt til Windows også.
Det har alle dage været Windows' problem, at en given installation blev langsommere og langsommere at arbejde med, når tiden går. Hvorfor? Fordi folk putter alt muligt pis ind i deres installation. Min - begrænsede - erfaring med Linux og Mac OS X siger, at her er problemet langt fra så udtalt.
Omvendt, så har jeg tit kunnet køre med den samme (Windows) installation i flere år, men når jeg endelig fik taget det store dybe suk og installeret en frisk kopi, var det som at få en ny computer.
Windows' måde at opdatere på er håbløst og mildest talt irriterende. Linux (Ubuntu?) og Mac OS X er langt dejligere at have med at gøre, da man ikke skal afbryde sit arbejde, internetsurf eller masturbering, pga. en lille opdatering.
... og må jeg, i den forbindelse, også lige udtrykke min harme over Microsofts logik? Hvorfor Fanden i Helvede skal man installere 63 opdateringer, før man når til nr. 64, der er en sampak... Service Pack, med samtlige de forrige opdateringer?
Nåja. Man kan jo selv hente den, men så mangler der .Net-et-eller-andet, og så skal man hele møllen igennem éen gang til. Der kunne Microsoft godt sluge en kamel og stramme lidt op.
- der kunne man måske savne nogle halvårlige cyklusser 🙂