Ubuntu 10.04 frigivet

Litteratur d.  01. maj. 2010, skrevet af Polarfar
Vist: 1335 gange.

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
01-05-2010 21:02:39
Svar/Indlæg:
2309/846
Så er den populære Linux distro UBUNTU klar med ver. 10.04.

Læs hele nyheden her: http://hwt.dk/newsdetails.aspx...
Mark0

Superbruger
Tilføjet:
01-05-2010 21:23:14
Svar/Indlæg:
121/11
Er det muligt at lave en non-destructive opdatering fra 9.10 til 10.04 ? Har lige fået min server op at køre optimalt i sidste uge, og magter ikke at starte forfra!

(FIH)

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2010 21:26:57
Svar/Indlæg:
2687/71
kunne være sjovt at prøve😀

Prebbish

Superbruger
Tilføjet:
01-05-2010 21:32:39
Svar/Indlæg:
648/5
Nu bruger jeg det godt nok ikke som server, men bare som et andet OS på min bærbare og der gik opdatering fra 9.10 til 10.04 fuldstændig glat og uden ændringer i indstillinger osv.

Mark0

Superbruger
Tilføjet:
01-05-2010 21:34:07
Svar/Indlæg:
121/11
så det er bare at lave et install-media med 10.04 på og så smække det i maskinen? Det er jeg nødt til lige at prøve..

jmose

Moderator
Tilføjet:
01-05-2010 21:36:57
Svar/Indlæg:
3863/538
Som en ekstra lille fiks feature har musikafspilleren iøvrigt direkte adgang til Ubuntu Music Store og dine valg/køb i denne store synkroniseres automatisk med de 2GB plads som Ubuntu brugere kan få gratis adgang til i "skyen" 😎

Skyen som blev indført med 9.10 kan forresten også bruges til online backup... :yes:

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af jmose d. 01-05-2010 21:38:29.

Prebbish

Superbruger
Tilføjet:
01-05-2010 21:38:19
Svar/Indlæg:
648/5
Du kan bare opdatere dig til det.

Alt + F2 så åbner du en slags "kør" menu. Der skriver du bare

Update-manager -d

og så søger update manageren efter en ny distro og så kører det automatisk.

Mark0

Superbruger
Tilføjet:
01-05-2010 22:04:13
Svar/Indlæg:
121/11
Fedt, jeg troede ikke man kunne opdatere distro! Tak.

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
01-05-2010 23:11:11
Svar/Indlæg:
2309/846
#7 hvis det kører optimalt - så la' dog vær og pil 🙂

Mark0

Superbruger
Tilføjet:
01-05-2010 23:12:43
Svar/Indlæg:
121/11
Arrrh, den devise holder vidst ikke på et site som HWT - min pentium 2 PC kører jo faktisk fint, så hvorfor opgradere? ;)

svedel77

Grafiker
Tilføjet:
01-05-2010 23:28:35
Svar/Indlæg:
2263/307
Har prøvet den, og Intel x4500 grafik kan ikke køre højere end 1024x768 😕
Den booter heller ikke så hurtigt som de pralede med. Men det kan være det kommer senere. Men alt i alt en god distro ved første øjekast.

EDIT : Har fået GMA4500 til at virke - fejl 40 🤡

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af svedel77 d. 02-05-2010 17:00:39.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
02-05-2010 00:06:43
Svar/Indlæg:
4033/364
man kan evt. prøve den med Wubi-installer , der installerer man ubuntu (eller kubuntu, etc) med dette windows program.. det laver en mappe og en virtuel harddisk - den skriver i windows boot filen.. så man får en bootmenu..

fordel er at den kører som hvis man havde installeret rigtigt . men kan afinstalleres fra windows som et almindeligt program i kontrolpanel.. eneste umiddelbare ulempe er at det er lidt mere følsomt overfor fejlskrivninger til harddisken.

har brugt det siden 9.10 på min arbejdsmaskine... nu med 10.04 :)

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2010 14:52:14
Svar/Indlæg:
1142/59
Tjah, jeg må indrømme at 10.04 kører perfekt hos mig. Der var kun lige lidt knas med, at vinduerne nærmest satte sig fast, men det blev løst da jeg lagde NVIDIA's egen driver ind. Med min SSD har jeg også opstartstider på maks. 6 sek fra BIOS starter boot på den til jeg når login skærmen i Ubuntu. Dernæst går der yderligere 2 sek fra login til skrivebordet er indlæst. Jeg er derfor yderst imponeret over ydelsen, netop fordi man, modsat Windows 7, virkelig kan mærke at man har en SSD monteret.

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2010 15:27:22
Svar/Indlæg:
2343/272
Nogen som ved om det kan komme til at køre med en bærbar med hybrid grafik? Der er ikke drivere på fujitsus hjemmeside ☹

Dwargon

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2010 18:24:26
Svar/Indlæg:
235/35
nogen der ved om der kan køre nogen spil på Ubuntu? (:

svedel77

Grafiker
Tilføjet:
02-05-2010 21:23:27
Svar/Indlæg:
2263/307
--> #14

Der er nogle få 3D spil, men det er nok ikke sagen at køre Linux, hvis man er gamer. Men linux er genialt til hjemmebrug - altså kontor, email, internet osv. Sidder selv på Linux lige nu. Har kun 2 GB RAM, og selv om jeg kører med eyecandy, bruger den kun 32% af mine RAM. Så Linux kan med held køre på ældre PC'er, som man ellers ville kasere.

En af fordelene ved Linux, er at der er så mange programmer. Og man skal ikke selv ud at finde dem - der er Synaptic, som svarer til Window's "Tilføj/Fjern programmer". Her henter Synaptic en liste over tilgængelige programmer (flere tusinde). Så klikker du bare på dem du ønsker at installere. Smart. Og Ubuntu kan "skinnes", og du kan selv lave temaer, med dine egne knapper og så videre. Og Linux døjer ikke som Windows, med at den bliver langsom med tiden, og skal reinstalleres hvert halve år.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
02-05-2010 21:39:13
Svar/Indlæg:
4033/364
det er ikke alle spil der kan køres i linux. Der findes nogen som kan køres direkte og så er der nogen som kan køres via en emulator som fx playonlinux.com som bruger wine som kan køre nogen windowsprogrammer.

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2010 05:37:38
Svar/Indlæg:
2440/66
#15 *sniff* jeg lugter linux-nørd. for det er mere bullshit end sandhed. og ja - jeg kører både linux og windows-systemer.

..3d spil - glem det. selv med emulatoren wine er det håbløst.

..genialt til hjemmebrug? ja det er derfor der er så mange % som bruger det når vi snakker om desktop systemer - måske er der en grund til det. linux distributioner har laaang vej at gå endnu - selvom canonical gør et godt stykke arbejde med at gøre dem mere appelerende til den generelle befolkning.

..mange programmer - ja, og de er gratis. synaptic svarer ikke til windows tilføj/fjern programmer - synaptic er et pakkehåndteringsværktøj, og et noget mere kompliceret et. skal man finde et bedre værktøj må det blive ubuntu software center, som også kan installeres på kubuntu (KDE desktop).

..windows og andre distributioner kan lige så godt skinnes, det er ikke en speciel ubuntu feature.

..hvis man vedligeholder sin windows, bliver den ikke sløv med tiden. det er meget simpelt at vedligeholde sit system, så det er en ren fanboy udtalelse. windows re-installeres hvert halve år? du trænger vist til kursus i windows. og mig kendt er det er ubuntu som har ½ års release-cycles.... så hvis man vil have det nyeste så skal man (eller opgradere sit system med de risiko der måtte være). mig bekendt har M$ ikke ½årlige release cycles.

iøvrigt kan jeg kun anbefale at prøve KDE som IMO er en lidt mere opdateret/nutidig/windows-agtig :) - desktop (iøvrigt lavet med OOP-værktøjet QT fremfor GTK) - og man behøves ikke re-installere; åben en terminal og skriv

sudo apt-get install kubuntu-desktop - og så vælge KDE når man genstarter... man kan altid vende tilbage til gnome hvis man vil det.

Svaret blev redigeret 5 gange, sidst af hightower d. 03-05-2010 06:00:18.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2010 06:03:35
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #17

*sniff* jeg lugter Windows-fanboi. For det er mere bullshit end sandhed. Og ja - jeg kører både med Mac OS X, Linux og Windows.

Alle tre kan det majoriteten af PC-brugere anvender deres computer til:
- Internet.
- Office (skrive/regnskab)
- Se film.
- Høre musik.

Udvalget af spil er størst til Windows, men det har vist aldrig kunnet betegnes som værende et kvalitetsstempel.

Ubuntu er, synes jeg, med tiden blevet tungere. I kraft af den større udbredelse forudser jeg et problem som Windows lider under. Mængden af hardware der skal kunne køre optimalt, med flest mulige programmer.

Ubuntu's, eller Linux generelt, største problem er samtidig dets force. Nemlig kendskabet hertil. Det kunne være nice, hvis ikke alene PC-brugere, men også udviklere så det fantastiske potentiale.

Hvorfor betale kr. 149,- for et album med to gode numre, når du gratis kan hente musik fra en masse upcomming bands, eller for kr. 40,- kan tage ind og høre 6 bands give den gas en hel aften? Det er muligt at det ikke er lige så letfordøjeligt som det popseranadepis man hører på P3, men det kunne jo være at man løb en givtig risiko for at opleve noget kulturelt og spændende. Hvem ved? Få åbnet øjnene?

I den forbindelse, lad mig da lige sparke lidt til Windows også.

Det har alle dage været Windows' problem, at en given installation blev langsommere og langsommere at arbejde med, når tiden går. Hvorfor? Fordi folk putter alt muligt pis ind i deres installation. Min - begrænsede - erfaring med Linux og Mac OS X siger, at her er problemet langt fra så udtalt.

Omvendt, så har jeg tit kunnet køre med den samme (Windows) installation i flere år, men når jeg endelig fik taget det store dybe suk og installeret en frisk kopi, var det som at få en ny computer.

Windows' måde at opdatere på er håbløst og mildest talt irriterende. Linux (Ubuntu?) og Mac OS X er langt dejligere at have med at gøre, da man ikke skal afbryde sit arbejde, internetsurf eller masturbering, pga. en lille opdatering.

... og må jeg, i den forbindelse, også lige udtrykke min harme over Microsofts logik? Hvorfor Fanden i Helvede skal man installere 63 opdateringer, før man når til nr. 64, der er en sampak... Service Pack, med samtlige de forrige opdateringer?

Nåja. Man kan jo selv hente den, men så mangler der .Net-et-eller-andet, og så skal man hele møllen igennem éen gang til. Der kunne Microsoft godt sluge en kamel og stramme lidt op.

- der kunne man måske savne nogle halvårlige cyklusser 🙂

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
03-05-2010 06:27:23
Svar/Indlæg:
4033/364

umuligt er det nu ikke og der er et par titler der virker native i linux.. men hvis man har en computer fordi man primært vil spille, eller man spiller en del - så er Windows det eneste rigtige (MacOS brugere har vel samme problem???)

og nej er ikke linux fanboy, men har både Windows XP (arbejde) og Ubuntu 10.04 (via WUBI) og hvis jeg ikke er på arbejde kører jeg stort set aldrig windows - der virker Ubuntu noget hurtigere og mere lækkert.. og jeg kan da også tage et spil StarCraft med Wine når lysten melder sig... men da jeg har nVidia kort, så er det lidt bøvlet - skal lave Zoom via Compiz 3D desktop for ellers er mit starcraft kun 1/4 af skærmen :(

men det var sjovt og lærerigt at finde ud af at få det til at virke.. og er enig i at Ubuntu / Kubuntu har gjort Linux noget mere spiselig end før (ved at der er kommet masser af alternative som også er nemme at komme igang med).