3. HEADSET
Junglen af headsets er stor. For at vurdere hvad du skal købe, skal du tænke over følgende.
Hvor skal det bruges? (hjemme eller meget til LAN)
Hvormeget vil jeg betale?
Skal det se smart ud og kunne en masse?
Jeg vil aldrig nogensinde betale mere for, at få et eller andet popsmart headset med lys og alt muligt pis. Jeg vil meget hellere have noget med god lyd og uden lys og valgmuligheder. Her er der kun 1 ting at gøre. PRØV DIG FREM.
Lyd er ikke noget vi alle opfatter ens. Noget der lyder godt for mig kan lyde forkert for dig. Desto flere penge du smider i et headset, hvor bedre bliver lyden.
MEN du skal også tænke på at f.eks Fnatic i 1.6 spiller med et billigt steelseries headset. Vinderne af slap live, sad alle med det billige sennheiser 161 (blev solgt til 450,- ude til slap)
Der er gået helt fetish i, at man SKAL eje et DJ1 headset, ellers er man ikke pro. Dette er lidt fjollet. Lyden i et DJ1 er da fint. Men den virkelige styrke i det headset er, at det er det man kalder for et lukket headset. Det holder lyden fra omverden ude og lyden fra dit spil inde. Dvs. at hvis din mor kommer ind og vil snakke til dig når du gamer, kan du ikke høre hende. Det vil du kunne med et åbent headset (f.eks sennheiser 161).
Til hjemme brug syntes jeg personligt, at det er at fortrække med et åbent headset. Så er jeg ikke lukket inde i min egen lille verden på samme måde.
Til LAN syntes jeg, at det er ufatteligt dejligt med et lukket headset. Så kan jeg ikke høre andre snakke og larm omkring mig.
-DJ1
Fin lyd og god kvalitet. Lukker alt lyd ude. Et godt valg til en der spiller meget LAN
-Sennheiser 161
Dette headset har en nok endnu bedre lydkvalitet end DJ1. Men her kan du høre alt der sker omkring dig selv. Dette er nok ikke optimalt til lan (men husk at vinderne af 1.6 brugte disse headsets frivilligt og havde ingen problemer med lyden)
-Sennheiser 350
Her finder du samme gode lyd som ved SH161, men den koster MEGET mere og lukker alle lyde omkring dig ude.
-Steelseries 5hv2 lyder fint.... men ikke godt.
Der er meget diskant "lys" lyd og f.eks., så lyder en scout så ubehagelig, at det næsten gør ondt i mine øre. Grunden til dette er, at de siger at du nemmere kan høre skridt ingame. Jeg har hørt, at hvis man kører deres drivers til det ,så kan man skrue ned for diskanten, så det ikke er så slemt. Dette headset lukker lidt lyde ude ,men ikke alt.
-Steelseries Siberia
Et headset som iflg. min bedømmelse, leverer en meget bedre lyd en 5hv2. Men dette er et meget åbent headset. F.eks. kan min kæreste sidde i et andet værrelse og høre hvis jeg reloader min gun (JA jeg bruger høj ingame lyd ;)). Dette er et fint headset men ikke optimalt til lan, da du vil kunne høre hvad andre siger, imens du gamer.
-Diverse andre mærker.
Der findes UFATTELIGT mange mærker der laver gode headsets. Finder du et hvor du kan lide lyden kan du jo altid bruge en løs mikrofon til dit setup. Jeg ved at mange er begyndt at bruge skullcandy (nok mere pga design end pga lyd) eller bruge andre firmaers DJ headsets.
Brug dine ører. Hvis du gamer mest hjemmefra så lad være med at tage et lukket headset. Hvis du gamer meget fra larmende steder så tag et lukket i stil med DJ1 eller Sennheiser 350.
Denne guide er lavet af en på Gaming.dk som hedder Zlam. Han har arbejdet med lyd i mange år så han kender sit kram. Dog er Roccat Kave ikke blandt da han ikke har testet et. Og Jeg vil Da alligevel varmt anbefale et Roccat Kave da jeg aldrig har haft problemer med mit, og synes lyden er suplime både til Musik film og spil, dog kan det være man lige skal indstille det lidt.
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Campin d. 06-05-2010 20:14:55.