To harddiske i RAID?

Diverse d.  08. maj. 2010, skrevet af freak_master
Vist: 1400 gange.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
08-05-2010 22:07:25
Svar/Indlæg:
6368/477
Hej.

Jeg har søgt og søgt, men har simpelthen ikke kunnet finde en løsning.

Jeg har 2x200GB maxtor harddiske som jeg kun har plads til i mit bundkort hvis de køre RAID sammen. Jeg vil gerne have dem sammenlagt således at det bliver en 400GB. Er det muligt at installerer windows på disse sådan at der bliver booted fra dem, og jeg kun har windows på disse to?

Lige nu har jeg windows på min 1TB som jeg hellere vil bruge til backup.

Jeg har prøvet mig lidt frem, og BIOS kan fint finde alle harddiske, og skriver ovenikøbet RAID ud for de 2 200GB (maxtor 6L200M0), men inde i windows installation kan der ikke findes nogle harddiske, kun min 1TB og min 500GB.

Lige efter BIOS screen får jeg noget fast track, eller fast build utility. Her skriver den hvilke harddiske jeg har i RAID. Her kan jeg så gå ind i et eller andet program. Her inde kan jeg intet ændre, kun se informationer omkring mine harddiske der er i RAID.

Jeg har naturligvis RAID slået til i BIOS, og videre inde kunne jeg vælge imellem IDE, RAID, eller noget ARHC eller sådan noget.

Vælger jeg IDE og booter op via min windows CD for at installerer windows, kan jeg slet ikke se mine 200GB diske.

Vælger jeg RAID, skriver BIOS at ALLE mine harddiske er i RAID pludselig, og når jeg vil åbne windows installation via CD, får jeg BSOD.

Vælger jeg ARHC (eller hvad det nu var), genstarter min computer konstant.

Kan det jeg vil, overhovedet lade sig gøre?
Tonne

Superbruger
Tilføjet:
08-05-2010 22:56:08
Svar/Indlæg:
132/1
Hvad mener du med, at der kun er plads til de 2 diske, hvis de køres i raid?

Det kan være de ikke er partitioneret eller lign, så kan Windows ikke "se", ihvertfald ikke under "Denne Computer". I stedet skal du Højre klikke denne computer ->administrer og vælg diskhåndtering, så skulle der være mulighed for, at se dem.

På mit MB, skal jeg vælge raid istedet for IDE.
Ved næste boot skal du trykke ctrl+s eller lign, så kommer du ind i menuen for raid controlleren.

Her kan du så vælge Raid 0.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2010 23:03:24
Svar/Indlæg:
4657/53
Hvis du vil ha 2 harddiske til og blive til en skal du køre raid.
Hvis du er ligeglad med datasikkerhed skal det være Raid 0, fordele det går hurtigere.
men dør en disk er alle data tabt.

du kan også bruge jobd ( Just A Bunch Of Disks ) så vi de stå som en disk på 400GB.
Med samme datasikkerhed som var de alene.

Før du går i gang, så tag de diske fra du ikke skal bruge i det raid, bare for at du ikke laver en fejl og sletter alle data du har 😩

Når den står til raid i bios, kommer der er raid setup lige efter den har load bios.
Du skal typisk bruge Ctrl + R eller I eller sådan noget .

Og så sætter du dit raid op.

Men jeg er ret sikker på det står i din manual.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
08-05-2010 23:47:20
Svar/Indlæg:
6368/477
#1: Jeg har installeret en driver jeg fandt til winXP, og jeg kan nu se begge harddiske inde i denne computer. Inden jeg begyndte formaterede jeg dem begge.

Hvis jeg vælger RAID, så skriver den også at min 500GB og min 1TB harddisk er RAID, men det er de altså ikke.

#2: Jeg vil køre RAID 0 ja. Jeg har fundet ud af at min RAID controller er en Promise FastTrak 3xx. Jeg har lagt driveren ind på en floppy disk, og loadede den i windows installations program. Her kunne jeg så igen ikke finde dem. Men de vises fint nok i windows.

Det der ligger i det, er at jeg har været inde i det. Den skriver noget med "No array is defined", og så blinker den med "Press CTRL + F to enter FastTrack utility"
Jeg trykker CTRL + F, men jeg kan ikke sætte noget op. Jeg kan KUN få informationer om mine to harddiske, og at de står til "FUNCTIONAL". Når jeg vil ind i noget med "Define" et eller andet, kan jeg kun gøre en ting, og det er "Press any key to go back", og sådan er det faktisk i alle menuerne inde i FastTrack.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
08-05-2010 23:59:40
Svar/Indlæg:
6368/477
En lille youtube film så folk kan se hvad jeg mener:

http://www.youtube.com/watch?v...

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2010 00:42:53
Svar/Indlæg:
4657/53
Du skal ind i 2 og ændre JOBD til raid 0.
Men du skal delete det du har lavet = ind i nr3.

Og så igen, tag de harddiske fra du ikke skal bruge i det raid. Det ser ud til det er en ata controler, så har du sat jumperne rigtig.

Det er næsten umulig og få et overblik med den lille afstand af skærmen til kamera.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
09-05-2010 01:23:11
Svar/Indlæg:
6368/477
Tusind tak for dit svar! Jeg har lige prøvet det, og nu fik jeg dem samlet til RAID 0, og der ses kun en "array" inde i BIOS, og i FastTrak ser jeg 1 harddisk på 400GB!

Men så er det der problem, den står til IDE der hvor jeg kunne vælge 3 forskellige ting.

Hvis jeg sætter den over på RAID, så kommer der til at stå RAID ud for ALLE mine drev i BIOS, og den kan ingen drev finde, kun ved boot priority, og her står der RAID: istedet for SATA:

Og hvis jeg prøver at installerer windows med den sat på RAID, så får jeg windows blue screen lige efter at windows installationen er loaded og gør klar til at spørge om hvilket drev jeg vil installerer på.

Sætter jeg den på IDE, kan det KUN findes i BIOS eller FastTrak, og ikke i windows eller i windows installations program.

Sætter jeg den til den 3. kan den heller ingen drev finde.

Skal lige siges at inde i BIOS finder den, med IDE slået til, alle mine drev som SATA, og de to 200GB som RAID Ary 1, så jeg gætter på at de er lagt sammen.

Kan det evt. være jumpers? Jeg har kigget i min manual til mit bundkort, men jeg kan overhovedet intet finde om at sætte det op til noget RAID overhovedet. Kun hvordan man sætter det it og installerer alt hardware.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2010 02:53:08
Svar/Indlæg:
4657/53
I bios vil de altid stå som 2 diske.
Det er kun under boot rækkefølgen de vil stå som en.
Da bios ikke har noget med hvordan du laver raid.
Det er bare i bios du slår FastTrak controleren til. ved og sætte den til raid.

Og den anden skal stå til IDE er jeg ret sikker på.

Når du indstaller xp på raid skal du jo bruge den floppy. F6 . Så skulle win gerne se dit raid.

Her kan du hente din manual
http://www.msi.com/index.php?f...

Start med og læse fra C1 og frem.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Riis d. 09-05-2010 02:59:19.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
09-05-2010 21:10:01
Svar/Indlæg:
6368/477
De står som en i boot rækkefølge, alle andre steder kan jeg ikke finde dem, det er kun mine andre SATA harddiske og DVD brænder jeg kan finde.

Jeg har slået RAID controlleren til, og sat den til IDE, ellers kan jeg ikke boote fra min windows harddisk.

Men jeg prøver lige at kigge i den manual. Jeg har godt nok en manual liggende, men der står intet omkring RAID, kun at det er muligt at køre RAID 0, 1, 5, 5+6 eller sådan noget.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
09-05-2010 21:39:34
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg har læst hvad der stod om det i den manual, men der sker intet, og jeg kan stadig ikke finde mine diske i windows isntallationen. Jeg har lavet en film hvor jeg er både inde i BIOS, inde i FastTrak, og inde i windows installation.

Inde i windows installation kan man se at den kun finder min 500GB og min 1000GB harddisk, men ikke mine 2x200GB som gerne skulle stå som 1x400GB. Det gør de ihvertfald inde i FastTrak.

Hvad gør jeg forkert?

http://www.youtube.com/watch?v...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af freak_master d. 09-05-2010 21:43:02.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2010 22:31:47
Svar/Indlæg:
4657/53
Du bruger den forkerte F6 driver. Så Windows kan ikke se controleren.
Bare brug dem alle sammen der er på den liste, du skal bare tag dem en af gangen.
Så er der nok en af dem der virker.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Riis d. 09-05-2010 22:32:26.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
09-05-2010 23:35:06
Svar/Indlæg:
6368/477
Det er windows XP 64 bit, og der er kun en 64 bit driver, så hvordan kan det være den forkerte?

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
09-05-2010 23:57:13
Svar/Indlæg:
6368/477
Du havde ret... Jeg fandt denne driver på nettet hvor en havde samme problem og denne driver fixede det.

Men så hev jeg min CD til mit bundkort frem, og gik 100% efter manualen om at man skulle ligge nogle filer fra CDen over på en floppy.

Det gjorde jeg, og lige nu er den 90% færdig med at kopier nye filer så den kan installerer windowsXP på mit RAID.

Tusind tak for din store hjælp!