RAID eller single disk?

Diverse d.  09. maj. 2010, skrevet af MN
Vist: 634 gange.

MN
MN

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2010 09:11:41
Svar/Indlæg:
304/63
Hej alle

Jeg sidder lige pt med en single Raptor 150GB disk som systemdisk ( ikke den nye velociraptor).

Pladsen er lidt trang synes jeg, så enten skal der smækkes to Raptor 150GB i raid, eller installeres en ny single Western Digital Black 500GB med 64 mb cache som systemdisk.

Hvad vil give det hurtigste system? Tænker her på noget der reagerer hurtigt, hurtig opstart af win og programmer osv. Måske ender jeg i lidt videoredigering inden alt for længe.

Jeg har aldrig prøvet et raidsetup før, så et par erfaringer ville være dejligt inden jeg går igang 🙂
TestLab81

Overclocker
Tilføjet:
09-05-2010 09:51:01
Svar/Indlæg:
632/27
2 raptorer.

Selv 1 raptor er hurtigere end den anden disk du nævner.

Og ved raid 0 er dine overførselshastigheder dobbelt så hurtige, hvis du tilføjer en ekstra raptor disk.

Dog er søgetiden den samme.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af TestLab81 d. 09-05-2010 09:53:57.

LlamaAgenten

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2010 21:56:44
Svar/Indlæg:
1129/113
Raid 0 er spild af tid og penge, imo. Jeg kørte i en periode med RAID 0, men oplevede at arrayet kunne stoppe med at fungere, hvis en omgang overclocking slog fejl, eller hvis den ene af diskene havde været pillet fra. Så skulle hele arrayet genopbygges, og det var ikke altid den ville det.

Men hurtigere - det var det.

jonas1234

Overclocker
Tilføjet:
09-05-2010 22:18:23
Svar/Indlæg:
99/13
køb en ssd hvis hurtighed er vigitgt for dig

ellers bare sid ved en alm hddd

raptor synes jeg er helt væk nu

enten billig disk (alm disk)
eller lyn hurtig disk (ssd)

hvis du sprøger mig, komemr an på hvad der er vgitig for dig'

og hvor magne penge du gider smide i lortet

MN

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2010 15:45:49
Svar/Indlæg:
304/63
SSD er for dyrt synes jeg, så meget vil jeg slet ikke give for sådan en smule diskplads.

Jeg ville smide en 500 efter en ny disk, eller købe en eksta Raptor i brugt til et RAID 0 setup hvis det vel at mærke er noget der giver en mærkbar hurtigere PC. Ellers vil jeg hellere købe mere plads.

#2 tak, jeg vil til at lege med lidt OC, så er raid nok ikke det smarteste kan jeg se

Adolph

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2010 18:28:12
Svar/Indlæg:
1369/75

Risikoen for og miste data er der altid, især når dine ram bliver ustabile under OC. Det gælder både om du kører RAID eller ej. Så det skal ikke være det som der afholder dig.

Jeg vil garantere dig for, du tydeligt ville kunne mærke det, hvis du får en Raptor mere i. Jeg kører selv med 2 af de gamle 74GB, og 2 af de lidt nyere 300GB Velociraptors. De kører alle rigtig godt, og jeg har aldrig oplevet problemer. Heller ikke med og pille en fra og sætte til igen, det har jeg gjordt masser af gange. Men Velociraptorne er klart hurtigere end de gamle 74GB.

Når der bliver loadet nye baner i onlinespil er jeg altid blandt de første som spawner i den nye bane. Det er en af de mange situationer hvor man tydeligt mærker en hurtigere HDD.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Adolph d. 10-05-2010 18:32:08.

N/A

Enthusiast
Tilføjet:
10-05-2010 18:45:41
Svar/Indlæg:
221/2
Jeg ville måske også overveje at have et hurtigt disk setup til OS og lign. Og billig høj-kapacitets disk til "data" (film, spil hvor det ikke betyder så meget om disken er hurtig, billeder, dokumenter o.lign.) Så burde 135 gig til OS og lign. kunne række rimeligt langt.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2010 18:52:03
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

En god systemdisk kan let overgå en Raptor eller Velociraptor. Dog ikke i database, men det er næppe relevant.

SSD + de relevante diske vil være en langt bedre investering.

Til videoredigering vil du opleve en bedre ydelse med flg.:
Systemdisk
Sidefil-disk.
Arbejdslager
Dokumenter
Scratchdisk.

Systemdisken behøver ikke at være RAID. Det samme gælder resten. Det der giver den bedste ydelse med en alm. harddisk, er altid at dele arbejdet ud på så mange diske som overhovedet muligt. Om så det er en individuel disk til hver opgave eller RAID.

Et RAID til systemet er fint nok. Men ikke noget jeg ville køre med til dokumenter. Og så har vi allerede et todelt setup med tre diske = fornuftig ydelse.

Hvis du alligevel ikke vil smide penge efter en SSD, eller et godt harddisk-setup, ville jeg klart overveje en Samsung F3 som systemdisk og what-ever til dokumenter/lager.

Evt. en tredje disk til arbejdslager. Hvis du skal ud og investere i yderligere en disk, kan du med fordel splitte dit arbejdslager op i et RAID0 eller RAID1 🙂

Adolph

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2010 19:40:44
Svar/Indlæg:
1369/75
Ser ud til at den nye Velociraptor smadrer Samsungs berygtede F3´er i ca alt. Og den gamle klarer det da også udmærket i mange situationer.

www.kortlink.dk/7rmw

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Adolph d. 10-05-2010 19:42:18.