Han jo også ret. Derfor mener jeg også, at man bør fokusere på at opdrage/undervise unge i at sortere information. På samme måde som man i skolerne lærer den "rigtige" matematik og "rigtige" historie (begge ud fra gældende fælles opfattelse), bør man lære at skelne skidt fra kanel.
Vi sidder jo i en tid, hvor al information er stort set lige gyldigt, hvilket kan føres tilbage til tiden før Oplysningen. Der hersker jo fortsat en del overtro, fanboisme og deslige, der kan være skadelig for informationsdeling.
Spørgsmålet er blot om hvorvidt vi skal fortælle Muhammed om bjerget kommer til ham, eller at han selv skal hen til bjerget. Når alting er 5 sekunder væk, takket være Google og Wikipedia, har udbredelsen af information været bedre end nogensinde før.
Lærer man børn og unge en smule kildekritisk sans og søgemetodik, kan man stort set leve uden en skolegang... More or less.
Det vigtigste er, for mig, ikke om informationen er rigtig eller forkert. Det er folks evne til at skelne.
Et par gode eksempler er fænomener som "Y2K" og "2012", hvor man kan se at ondt avler ondt. Om man vil. Altså omtale af et fænomen, avler mere omtale. Og når de første 150 henvisninger er spamkode (eller hvordan sådan noget nu fungerer), hvordan ved man så om Jorden går under eller ej?