Synes jeg har læst et sted at det giver mere når en fan suger ud fra en radiator eller det skulle være det samme, end hvis den blæser igennem en radiator, mit modd kræver at mine fans skal suge 🙂
Moderator
Tilføjet: 11-05-2010 20:56:24
Svar/Indlæg:
7881/1165
Der er faktisk en forskel :yes: Hvis du blæser luft ind, rammer luften faktisk kun ca. 50% af det samlede areal af køleripperne. Suger du, dannes der et samlet undertryk på bagsiden af blæseren der gør at hele radiatoren bliver ventileret, også bag motoren og i hjørnerne, hvor blæseren normalt ikke ville ramme. Det er dog ganske rigtigt et mindre airflow, og varmen vil flytte sig fra et varmt område til et koldt osv. Men alt i alt, kan det give 10-15% bedre køling at lade en blæser suge på en radiator. Ved luftkøling er dog også andre ting der gør sig gældende, da man sjældent har mulighed for at lave et tilsvarende tunnelsystem, og som derudover sjældent er ligeså tungt at drive for blæserne. Sørg for at købe blæsere med stort finneareal, med mange brede tætsidende finner. Det kan give op til 30% bedre køling i en radiator. De har et mere konstant tryk over hele overfladen så der ikke smutter luft ud og ind i blæseren, pga. kraftigt undertryk på bagsiden. Forbudt til vandkøling:
#7 betyder ikke så meget for mig om jeg holder 30/33. 50/55 grader, så ser ingen grund til at bytte om på mine blæsere.. Ved almindelig hverdags/spille brug betyder forskellen nada.. 😎
Moderator
Tilføjet: 11-05-2010 22:24:00
Svar/Indlæg:
7881/1165
#9: Der skal være afskærmning, så der vedligeholdes et konstant undertryk på bagsiden af blæseren. Derudover skal det være en blæser der kan opbygge et sådan tryk som nævnt ovenfor. Sådan en blæser vil dog uanset hvad virke bedst uanset om den trykker eller trækker luft igennem en radiator, da en radiator er svær at trække/presse luft igennem. jo svære det er at trække/presse luft igennem jo mindre vil forskellen jo også være.
Har desværre ikke noget at efterprøve det på, men er ret sikker i min sag. Hvis man køler lokalt får man ikke helt samme virkning som hvis man køler over hele arealet.
Moderator
Tilføjet: 11-05-2010 22:40:56
Svar/Indlæg:
7881/1165
#12: Kig på en helikopter. Dens propel danner et overtryk under helikopteren og et undertryk over den. Det gør at den svæver.Så når en blæser blæser. har den et overtryk på den side hvor den blæser ud, og et undertryk på den side hvor den suger ind. Normale blæsere har dog det problem at de hverken blæser over hele deres areal grundet en motor og cirkelformen, og grundet at hastigheden i spidserne er højere end ved motoren osv. osv. (det er en lang historie)
Hvis nu at du tager en støvsuger og laden den suge på et stykke stof begynder støvsugeren at støje og sejtrække. Der er altså et undertryk inde i slangen, der forsøger at få luften igennem stoffet. Da køleripperne sidder utroligt tæt er det svært at trække luften igennem radiatoren, og hvis der suges dannes der et høj undertryk i hulrummet mellem blæseren og radiatoren.
Det specielle ved en normal blæser er at den tager luft ind i alle retninger men skyder det ud i én.
Ellers skal du se om du kan få fat i nogle radialblæsere istedet for aksiale(de normale). Så er der intet problem med forkert tryk 😀 Det er set at de er dukket op for tid til anden til computere. og af samme grund bliver de meget ofte brugt til grafikkort. 🤣
Vil også sige at hvis man smider rammen fra nogle gamle blæsere i bunden af radi, monterer sine blæsere derpå og blæser op gennem radi. så får man også så meget turbulens i luftstrømmen at den nok skal tage den varme der skal tages ud af radi. og tror ikke det bliver meget bedre.. :no:
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 11-05-2010 23:24:43.
#7 Jeg har en god ven, der efter mange års eksperimenteren siger det samme som dig. Rent instinktivt lyder det da også mest logisk, selvom jeg (der har luftkøling) pt har en kende svært ved at efterprøve det 😛
jep, hehe så er man da på den sikre side, og tror også man kan køre med noget lavere hastidhed på fans og få samme ydelse, men dyrere bliver det jo også.