uhmmm filter til vandkøling

Vandkøling d.  15. maj. 2010, skrevet af busser
Vist: 1494 gange.

busser

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2010 11:52:57
Svar/Indlæg:
1626/507
ville lige høre om der er nogle der bruger sådan en 🙂
er det ikke lige at gå over stregen...

http://coolbits.dk/fittings-41...
Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2010 12:03:15
Svar/Indlæg:
6624/113
Hvis der er snask i vandet, er der noget med kølervæske og rengøring folk ikke har fattet en dyt af...

Og hvad sker der så når det der lille filter stopper til og cirkulationen stopper?

busser

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2010 12:04:46
Svar/Indlæg:
1626/507
ja det var også det jeg tænkte på

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2010 12:18:02
Svar/Indlæg:
3100/53
#1......

har du nogensinde åbnet et kølerhovede? Hvad sker der lige når der kommer snask i mikrokanalerne, og de tilstopper? Det nøjagtigt samme, bortset fra at det er lidt nemmere at fjerne sådan et filter der fra ens loop og rense det.

Jeg bruger selv en enkelt i mit build lige efter radiatoren, da der altid vil være lidt overskydende produktionsrester i en hvilken som helst radiator.
Jeg er glad for mit, da det stopper eventuelt halvstore ting fra at svømme rundt i mit loop og lave bøvl i kølerhoveder eller pumper.

busser

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2010 12:26:23
Svar/Indlæg:
1626/507
Det er fordi jeg er ved at bestille dele, og faldt lige over den 🙂
#3 hvad filter bruger du da,,,,jeg skal også have dette

http://coolbits.dk/reservoir-6...

har så læst i en anmeldels af det nok kræver et filter nede i det som kunne være sådan et her

så ville jeg høre om den ikke optager alt det snavs. er dog i tvivl om den vil flyde oppe i mit Reservoir

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2010 12:26:46
Svar/Indlæg:
6624/113
#3 - Jeg har nok åbnet flere kølehoveder end du nogensinde når resten af livet, så der må svaret være "ja". 😛

Mikrokanaler i et kølehoved er oftest mindre end 1mm, som er det mindste der kan fanges af filteret, så der har det ingen som helst effekt da kanalerne vil være flaskehalsen, og derved også det sted møget ender.

Min pointe var blot at man altid skal skylle alle sine komponenter igennem FØR man monterer dem, og gør man det kan der jo ikke komme fremmedlegmer ind i loopet som kan fanges af filteret - og filteret bliver derfor overflødigt.

Det er et salgsgimmick som er 100% spild af penge hvis man ved hvad man har med at gøre og forstår at vand + en slat kølervæske er nok til at holde alle former for alger, gevækster og andet snot nede på 0.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sajmon d. 15-05-2010 12:27:47.

busser

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2010 12:30:11
Svar/Indlæg:
1626/507
jeg ville dog hælde noget Destilleret vand i mine radioatore og ryste dem lidt, og så hælde det ud igeng, for så derefter lade mit stysem køre i 2-3 timer med Destilleret vand, for så derefter påfylde noget nyt vand

Atro

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2010 12:32:39
Svar/Indlæg:
64/12
Skyld dit system igennem før brug,og skift vand ca hver 6måned
så er du ud over det "problem"

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2010 12:41:12
Svar/Indlæg:
6624/113
Brug vand + kølervæske - så behøver du ALDRIG rode med det igen.

Postevand er fint....

TestLab81

Overclocker
Tilføjet:
15-05-2010 12:48:35
Svar/Indlæg:
632/27
#8 Almindelig postevand til vandkøling? Det tror jeg ikke de fleste er enige med dig i?

Eller er det bare til at skylle med?

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2010 12:58:55
Svar/Indlæg:
6624/113
Så har de fleste ikke forstået ret meget af hvordan kølervæske (glykol) virker. Nu er mit vand nok omkring 3 år gammelt efterhånden - og det er ikke andet end postevand med 10% kølervæske i.

Jeg ved godt der er en masse hysteri omkring vandkøling med destilleret vand og korrosion, men det ER ikke andet end hysteri.

Jeg ved også godt der er en masse mennesker som har haft problemer med snask, alger og alskens sære ting i deres vandkølesystemer, men fælles for størstedelen af dem, er at de enten har blandet en masse sære ting sammen som de ikke kendte konsekvensen af, eller har haft et åbent system som på regelmæssigt basis kunne få MASSER af frisk luft. Frisk luft indeholder ilt, og ilt er den største fjende mod renheden af vandet i et lukket kredsløb. Det er basisviden, som man dog får svært ved at finde på hjemmesider som samtidigt vil sælge alverdens sære produkter til dig, som du jo "SKAL BRUGE" for at dit system kører som det skal.

Mit system modbeviser alt det pladder, i og med vandet er langt ældre og langt renere end hvad i sidder og tror er muligt.

Du kan da godt få et billede af hvordan min Eheim Pumpstation ser ud efter knap 4 års drift med kølervæske + postevand? (vandet er skiftet undervejs da jeg byggede om og spildte det hele på gulvet 😛 )

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sajmon d. 15-05-2010 12:59:58.

M.Beier-old

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2010 13:12:31
Svar/Indlæg:
1189/118
Jeg kører med demineraliseret vand og kølevæske.... 70:30 ca... På 5. år, ingen alger.
semiåbent system....

busser

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2010 13:58:33
Svar/Indlæg:
1626/507
har selv kørt med rødt vand,,,,,bad..så denne gang bliver det klar vand med klare uv slanger 🙂

#3 p0Pe når du lige er her, har jeg lige et spørgsmål,,,har set at du har lavet nogle test med uv vand,,,nice, men ville så lige høre hvad du ville råde mig til at købe af klare slanger med uv (blå), som har den bedste effekt. ville så bruge de her dioder til
reservoirs, cpu kølehovede
http://coolbits.dk/casemodding...

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2010 14:38:33
Svar/Indlæg:
3100/53
uhhh så selvsikker at være:)

postevand? nej tak.
Hvis du siger at man bare lige skal skylle en radiator igennem og så er det go, så har du åbentbart aldrig arbejdet med en thermochill radiator. De er et helvede at få rene.
Jeg plejer at skylle mine radiatorer igennem med kogende destileret vand et par gange, og så kalde det det.

Du siger vi gerne må få nogle billeder af dit system, så fyr da løs:D Er nysgerrig efter hvordan det ser ud.

Har ikke nogen erfaring med UV slanger endnu, da jeg ikke har fået taget mig sammen til at lave en roundup med dem 🤣
ville nok købe det her filter og ligge i bunden af lund reservoiret. Det er hvad jeg gør til mit mod, og regner med at når det klippes til så det støtter sig op af siderne, så burde det blive holdt nede. bare lige klip et lille hul som input røret kan gå op igennem.

Jeg vil anbefale destileret vand + en kill coil. Det er efter hvad jeg har set den bedste løsning, og holder alger osv væk:)

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2010 14:45:23
Svar/Indlæg:
1971/31

Nu har du jo tilsat rent vand i dit loop, men så spørg jeg lige, siden du er lidt høj på det, hvad er det lige der er i postevand som man absolut ikke vil have i sit system?

1 bakterier
2 mineraler

Du bliver ked af det når additverne i dit glycol dør ud (er ikke mange dage tilbage før det sker hvis du som du siger har haft det i 3 år)

Sådan et filter kan være ekstremt heldig at have, især lige før ens pumpe, jeg har op til flere gange oplevet (især thermochill radiatore) der lige pludseligt slår en lille flig af inden i og kan ødelægge ekstremt meget i en lille pumpe...

EDIT:

Og #13 har ret med en kill coil, eller som noget meget lettere, en bitspower true silver plug 😀

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Saint d. 15-05-2010 14:46:40.

Barkaway

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2010 21:35:13
Svar/Indlæg:
2180/15
jeg har fået det råd at når jeg skal til at rense mine rads så skal jeg tage noget eddikesyre som jeg skal lade stå i radiatorene et døgns tid(fortyndet ofc) dernæst skal jeg blande noget citronsyre op og det skal køre i mit system et par timer, efter den mishandling skulle systemet være klar til brug🙂

EDIT: endelig husk at skylle radiatorene med rent vand efter du har tømt dem for eddikesyre🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Barkaway d. 15-05-2010 21:42:04.

busser

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2010 21:40:43
Svar/Indlæg:
1626/507
🙂 okay takker der

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 00:02:53
Svar/Indlæg:
6624/113
#14 - Jeps det er der, og ingen af de to ting kan gøre nogen som helst skade så længe additiverne i glykolen er iorden, som de er i ca 2 år endnu. Der er stort set ingen heatcycling af vandet, så de "slides" ikke op så hurtigt som når du hælder det på en bilmotor.

Jeg er ikke høj på det, men jeg ryger heller ikke på det hysteri som alle dyrker for tiden...

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 00:10:35
Svar/Indlæg:
8762/174
Har ingen filter i mit system andet end i mit reservoir men det er bare til at tage turbolensen som pumpen laver.

Bruge kun demineraliseret vand i mit system men jeg skifter så også vandet ud cirka hver halve år eller når jeg skiller loopet af.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 12:17:26
Svar/Indlæg:
3100/53
#17, de billeder der? :)

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 12:38:47
Svar/Indlæg:
798/19
#17 Hvis du lige tjekker prismærket på 5 liter Matas demoraliseret vand, så er det nok lige voldsomt nok at kalde det for hysteri.

Hvis du så også ved hvor meget kalk, der er i postevand i mange kommuner, så er det et urimelig ubegavet sted at spare.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 14:54:23
Svar/Indlæg:
20170/383

Altså, hvis sajmon har førstehåndserfaringer med sådan en blanding, og han siger det virker. Så må det sgu da være fordi det virker - uanset hvor kloge i andre så end må være.

Demoraliseret vand ?? Er det så vand uden moral eller hvordan 😛

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 15:00:19
Svar/Indlæg:
1971/31

Tilgengæld har du langt mindre blanding i, iforhold til normal kølervæske som ligger på 50% grænsen (lidt under) så tiden før det "dør" er også mindre, det skal du også tage i betragtning, normalt holder kølervæske 4 år på en bilmotor, men der har du trods alt også opvarmning til 90 grader for at falde til en 50-60 grader igen for at blive varmet op osv osv....

Ingen tvivl om det virker, er bare meget at kalde det hysterisk, er mange problemer man takker nej tak til med at bruge "demoraliseret vand" 🤣

EDIT: flot at skrive en halvsætning 🤡

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Saint d. 16-05-2010 15:32:30.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 15:19:36
Svar/Indlæg:
3100/53
så hvis jeg siger at biler kan køre på positiv energi, sætter du dig så ud i den og smiler til den starter fordi jeg har sagt det?

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 15:25:00
Svar/Indlæg:
20170/383

Nu er du direkte dum at høre på, synes du ikke selv ??

Sajmon har sandsynligvis en rimelig god erfaring med vandkøling når han nu udtaler sig som han gør. Han har da immervæk også været på hwt i nogle år efterhånden, så jeg tør godt stole på det han siger.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 15:28:44
Svar/Indlæg:
3100/53

Nej, jeg har bare ikke tillid til noget folk siger før jeg ser beviser på det.
Om han så har været her siden middelalderen rager mig en fløjtende fis, da man ikke nødvendigvis har en høj viden bare pga et højt post count.

Hvis du nu skulle stole blindt på alt hvad der blev sagt herinde hvordan ville din pc så se ud?

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 15:32:19
Svar/Indlæg:
20170/383

det er fint med mig..
Forklar mig så lige hvorfor jeg skulle tro mere på det du skriver, frem for det sajmon skriver. I skriver begge i gode erfaringer med hver jeres metode.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 15:34:49
Svar/Indlæg:
1971/31

Hvorfor ikke bare bruge din sunde fornuft?

Vil du spare 30kroner for hellere at slippe kalk, mineraler, levende bakterier osv ind i dit loop? 😳

EDIT:

Sammenlign det med; tager du bumsen nede fra hjørnet med hjem til kaffe eller ligger du nogle penge i hatten og går videre? 🤣

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Saint d. 16-05-2010 15:36:00.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 15:36:38
Svar/Indlæg:
3100/53
tjae, vi kunne jo starte med det faktum at glycol er alkohol baseret.
smid det sammen med et akryl bayres, og så kan der hurtigt ske ting og sager. Det første der sker, er at din garenti bortfalder.
så er der risikoen for at det går i forbindelse med limet der bliver brugt til reservoiret.

Destileret vand, er rent, og så smid en lille kill coil i, som sørger for at dræbe alle bakterier og andet snavs.

Smider man for meget kølervæske i, går det også ud over performance, men ikke noget der er værd at bide mærke i.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 15:38:50
Svar/Indlæg:
20170/383

Det hele drejer sig såmænd bare om at ting i min verden ikke er sorte og hvide. Og når Sajmon får gode resultater med det han laver, hvorfor skulle det så ikke passe?? Han har jo ingen grund til at lyve.

Tidligere var der jo også en masse snak om at der skulle en 1000watt psu til at trække et bette CF setup. Eller snakken om at man skal bruge 3-4 triple radiatorer til selv samme setup.

En ting er hvad der er nødvendigt, en anden ting er hvad der KAN være en god ide. Og i Sajmons tilfælde har det åbenbart kun været nædvendigt med det han beskriver.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 15:40:17
Svar/Indlæg:
1971/31

Hvilket kølervæske bruger du i dit loop?

Jeg kender kun 3 producenter som ikke anvender glycol til deres væsker og jeg har den ene iforbindelse med jeg købte T3 😳

Primochill
FluidXP
Thermochill eco clear

Resten af verdens færdigblandede væsker bruger glycol som bestanddelen i deres væske..... Overnævnte bruger snake oil (slange olie direkte oversat, men det har nok et noget mere korrekt fagligt udtryk kan jeg forestille mig 🤣 )

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 15:43:54
Svar/Indlæg:
3100/53

koolance fortyndet 50/50 op med destileret vand i det ene, og det andet som ikke er færdigt endnu ryger der omtalte mix i, destileret + kill coil:)

og Fuid XP væsken skal du holde dig fra xD

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 15:44:38
Svar/Indlæg:
1971/31

Ved deres nanotech stuff virker ekstremt godt, men til 300kr literen, argh nej tak...

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 15:45:52
Svar/Indlæg:
1971/31

Ingen tvivl om mange ting er blevet overdrevet igennem tiden, men til 30kr så er det nok noget af det mest underlige at spare på....

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 15:49:14
Svar/Indlæg:
20170/383

Jeg bruger noget af det hersens demoraliseret vand tilsat additiv mod bakterier og korrosion. Har brugt det i et par år med godt resultat. Har også tidligere brugt noget færdigblandet, men synes ikke det ene er bedre end det andet.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 15:52:43
Svar/Indlæg:
1971/31

Er jo lige det som er spørgsmålet, mange reservoir og køleblokke må foreksempel ikke være i kontakt med glycol (XSPC, EK, Primochill, Dangerden bare foreksempel)

Så det er ikke helt dumt at vælge den rigtige kølervæske hvis det en dag går galt, så har du ihvertfald lidt dækning :yes:

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 16:31:50
Svar/Indlæg:
6624/113
Argumentet for at bruge postevand er jo heller ikke de 30 kroner, men derimod at man oftest står og mangler det skide demineraliserede / destillerede vand når man allermest har brug for det, og at det IK betyder en hujende fis for hverken ydelse eller renligheden i systemet.
Jeg havde ikke andet end postevand og en slat kølervæske, og da der stadig ikke var snaps / snask i vandet efter en uges tid, lod jeg det bare være og det har kørt siden.

Jeg trækker ikke et kort frem der hedder "jeg har lavet det her i 10 år", selvom jeg har det, men udtrykker blot min mening om sagen, og min mening er at det filter et salgsgimmick ligesom alverdens blandinger af tilsætningsstoffer i vandet er.
Det er hysteri, og det er nemt at tjene penge på folk der bruger for meget tid på forums, og for lidt tid på at skrue selv.

Jeg kan derimod sagtens finde på at sige "keep it simple" når vi snakker vandkøling, for der ER ingen grund til at gå så meget op i hverken de sidste 0,5 grader eller at det hele er lavet til ypperste perfektion med de dyreste koblinger, slanger, pumper, kølehoveder og reservoirs som penge kan købe.

Jeg har igennem tiderne set masser af eksempler på folk som gerne ville bruge flere tusinde kroner, støj og strømforbrug på en hjernedød pumpe, 4 vandkølere, kølepasta til 400 kroner for 3g og et hjernedyrt kølehoved for at få sænket full load temperatur 2 grader.

Netop at den opfattelse stadig hersker i større eller mindre grad, er en af årsagerne til jeg ikke bruger ret meget tid på HW forums mere. Der sidder alt for mange teoretikere som læser en masse og lærer det udenad, men i realiteten ikke ved en DYT om emnet de sidder og kloger den på - inklusive et par stykker i den her tråd. 🤡

#35 - Jeg har et EK Wave kølehoved (Lexan top) på CPU og en Eheim Pumpstation (kan ikke huske hvem der producerer den, men det er også Lexan baseret), som begge er i farezonen når man bruger glykol, men skægt nok er de ikke revnet eller blevet utætte endnu? 🙂

Magi?

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sajmon d. 16-05-2010 16:36:16.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 16:59:10
Svar/Indlæg:
1971/31

Nu vil jeg mene at rigtigt mange mennesker herinde har demivand stående, hvor mange af jer stryger selv jeres skjorter eller andet? Så har man demivand stående hvis man bare er lidt smart.....

Angående dit kølehoved/pumpetop eller hvad det var, så er det bevist op til flere gange at glycol ødelægger acryl, men hvis du nu tænkte lidt over det, hvor mange har du set på diverse forummer osv der anvender feser one kølevæske eller sådan med acryl reservoir, kølehoveder og havenisser og hvad der ellers er i computere nu om dage, uden problemer? = overflade behandling.....

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 17:47:40
Svar/Indlæg:
6624/113
Hvis jeg tænker over det?

Ingen - for jeg gider ikke bruge tid på at læse teoretikeres påtagede mening om ting de ikke aner en kæft om.

Jeg bruger ikke så meget tid på det her mere. 😛

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 18:00:01
Svar/Indlæg:
798/19
#35 Hvis jeg koger ½ liter postevand ind, hvor jeg bor nu i Ballerup, så er gryden altså dækket af et temmelig tykt lag kalk og andet sjov.

Det er faktisk mit eneste argument for lige at vente til mandag med at fylde vand på sin maskine, da alle vandkølere åbenbart kun er aktive om søndagen. Og det er nu nærmere 5,- det koster at fylde sit system end 30,-.

Ontopic:

Jeg bruger ikke noget filter, og har ikke oplevet nogen problemer.

Jeg kører selv med en færdigblanding lige nu, jeg fik som promo. Noget nanoxia iceglow eller sådan noget... Det har kørt et år nu uden problemer, men uv tilsætningen misfarver slangerne, så fremover bliver det bare demineraliseret vand med noget antibakterie.

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 18:21:30
Svar/Indlæg:
2353/24
Hmm.. Mit system har efterhånden kørt i 5 (!) år med alm postevand, et par dråber afspændingsmiddel (lettere at få luften ud) og kølevæske.

Det eneste der er blevet gjort i mellemtiden er at der er blevet fyldt efter med postevand.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 18:32:42
Svar/Indlæg:
1971/31

Ud fra det du skriver, må du jo åbenbart ikke have den helt store idé om hvordan tingene er skruet sammen... Hvorfor udelukke over halvdelen af markedet (glykol) ved at lave et reservoir som ikke kan holde til? Og vil da mene jeg har meget godt styr på hvordan vandkøling virker, men direkte at sige at postevand er fint til væske er lige at stramme den, nødløsning ja, men så er det også det...

Vil da også mene det er det jeg skriver?

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 18:34:41
Svar/Indlæg:
8762/174

Nu er der jo også meget mere kalk og andre sjove urenheder i vandet på sjælland.

Her i Silkeborg (midtjylland) er vandet næsten fri for kalk så jeg kan sagtens tappe noget direkte fra hanen og hælde på mit system og køre mange måneder med det uden at mit loop tager skade på nogen måde.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Rasmus66 d. 16-05-2010 18:37:28.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 19:42:01
Svar/Indlæg:
1971/31

Ved ikke om der er så meget forskel, men kalk er en trist ting lige meget hvordan du vender og drejer det, så ville helst være fri...

Barkaway

Superbruger
Tilføjet:
16-05-2010 20:14:01
Svar/Indlæg:
2180/15
#37 det her er et hardware forumm hvor omkring eller mere end halvdelen er teens eller i starten af tyverne, hvor mange tror du lige det er der selv stryger deres skjorter? 🤡

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 20:15:31
Svar/Indlæg:
1971/31

En eller anden dag skal i jo blive voksne 🤣

Kommer fra en på 19 🤡

Barkaway

Superbruger
Tilføjet:
16-05-2010 20:16:45
Svar/Indlæg:
2180/15
ja og jeg er 31, men har ingen skjorter der skal stryges😛

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 20:18:00
Svar/Indlæg:
1971/31

Hehe, skal jo være pæn i tøjet 😀

Barkaway

Superbruger
Tilføjet:
16-05-2010 20:18:56
Svar/Indlæg:
2180/15
jo men det kræver da ik en skjorte...🙂

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 20:19:56
Svar/Indlæg:
1971/31

Nej ikke nødvendigvis, men det giver alligevel en del 😀

Du kan jo stryge så meget andet, sokkerne, underbukserne osv osv. 🤡

Barkaway

Superbruger
Tilføjet:
16-05-2010 20:20:49
Svar/Indlæg:
2180/15
hvem helvede stryger sokker og underbukser? 🤡

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 20:21:22
Svar/Indlæg:
1971/31

Fræk date? 🤣

Barkaway

Superbruger
Tilføjet:
16-05-2010 20:26:03
Svar/Indlæg:
2180/15
erhm still no 🙂

busser

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2010 20:32:36
Svar/Indlæg:
1626/507
utroligt hvad et lille filter kan gøre 😛

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2010 18:40:26
Svar/Indlæg:
6624/113
#41 - Nu var det så dig der med belærende stemme i #35 fortalte os at både EK og diverse andre ikke kan tåle glykol, men så er det i #41 pludselig indlysende at de KAN tåle det, selvfølgelig fordi markedet dikterer nødvendigheden af det?

Come on - hvad er det så egentlig du i realiteten VED om emnet?

Postevand funker lige så godt som demineraliseret vand eller destilleret vand - og alle tre væsker bør blandes med noget alge- / bakteriedræbende for at sikre renheden i længere tid.

Jo større en del af væsken der er glykol, jo ringere er væskens evne til at optage, lagre og afgive effekt (det i kalder varme) - så meget mere end 10% er spild. Det 50% forhold man anbefaler til en bil, er baseret på helt andre omstændigheder og er derfor irrelevant i den her sammenhæng.

De bittesmå mængder kalk der er i postevandet, gør ikke en dyt skade - det skulle da lige være hvis du regelmæssigt skal påfylde frisk vand, men så har du vist andre og større bekymringer end kalken... 😛

Kører man med en blanding af postevand / glykol og en dag vælger at skifte vandet, så hælder man jo 90% af den oprindelige kalkmængde ud da glykolen jo netop sørger for at det ikke kan sætte sig på indersiden af vandkøler, slanger, kølehoveder og pumpe. Der er også et par andre fede egenskaber, men den vigtigste er nok blokering af ionvandringen, så en eventuel blanding af metaller i systemet ikke kan skabe spændingskorrosion.
De sidste 10% af den minimale oprindelige mængde, tror jeg nok dit kølesystem overlever - og hvis ikke, kan du jo passende rense det med et skvæt citronsyre som os der kan finde ud af at gøre rent i stedet for at spilde tiden på at stryge skjorter, alligevel har stående. 🤡

Man KAN godt, som dig, gøre ting til et stort problem - men hvorfor skulle man dog det?

Den suverænt største flaskehals i et vandkølingssetup, er placeret mellem CPU og kølehoved i form af 2 lag kølepasta, over og under heatspreaderen. Indtil du har løst det problem, synes jeg du skal lade være med at fluekneppe så meget... 🙂

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sajmon d. 17-05-2010 18:52:54.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2010 19:11:38
Svar/Indlæg:
1971/31

Og igen læser du ikke hvad jeg skriver, der er forskel på det ikke må være i kontakt og ikke kan tåle at være i kontakt = garanti... Som også fremgik utroligt meget af min sætning.....

Ja varmeoverførslen imellem kontaktfladerne vil altid være det største problem (indtil man en dag kan købe cpu med støbt vandblok, så kan vi snakke om andre restriktive sager)

Men hvorfor overhovedet diskutere det, du snakker ekstremt sort iforhold til det jeg skriver....

"og hvis ikke, kan du jo passende rense det med et skvæt citronsyre som os der kan finde ud af at gøre rent i stedet for at spilde tiden på at stryge skjorter, alligevel har stående."

Giver ingen mening?

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2010 19:23:08
Svar/Indlæg:
6624/113
Hvor giver det ikke mening?

Har du ikke fulgt med i tråden?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sajmon d. 17-05-2010 19:24:07.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2010 19:30:10
Svar/Indlæg:
1971/31

Det er måden det er skrevet på, er ukorrekt, kan ikke forstå hvad du mener?

Du snakker om at stryge skjorter (ja gør jeg, derfor jeg har demi vand stående) men jeg har da også citronsyre stående, er da noget af det mest normale at have i et hus ud over bestik og salt/peber?

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2010 19:35:54
Svar/Indlæg:
6624/113
Det er indskudt sætning x 2 - så udover lidt kommamangel, er den da ikke så svær at fatte?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sajmon d. 17-05-2010 21:07:27.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2010 21:01:33
Svar/Indlæg:
1971/31

Ja så langt er jeg med, men det sidste kan du hverken rette med komma, punktum eller what so ever, den sætning giver ikke mening....

Du skriver jeg ikke kan finde ud af at gøre rent, hvad fanden i helvede har det med noget at gøre?

Det er totalt sort, har intet med noget at gøre, hvad kan jeg bruge det til? Det er bare snak for at snakke?

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2010 21:13:55
Svar/Indlæg:
6624/113
Nu er du jo startet - så kan jeg godt fortsætte med at påpege grammatiksmuttere, for det har du jo drejet tråden hen imod.

Sætningen "Det er bare snak for at snakke?" er ikke korrekt.

Enten er det et spørgsmål eller også er det en konstatering, men uanset hvad er der fejl i den.

Hvis det er et spørgsmål, så mangler der nogle ord.
Hvis det er en konstatering, skal der ikke stå spørgsmålstegn efter.

Jeg skriver ikke du ikke kan finde ud af at gøre rent - jeg skriver blot at vi er nogle der kan. Jeg kender dig ikke personligt, så jeg kan ikke vide om du er inkluderet i "os".

Du behøver ikke komme med et indlæg mere for min skyld, for jeg holder ikke øje med tråden længere.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2010 21:18:08
Svar/Indlæg:
1971/31
og hvis ikke, kan du jo passende rense det med et skvæt citronsyre som os der kan finde ud af at gøre rent i stedet for at spilde tiden på at stryge skjorter, alligevel har stående

Hvor i helvede ser du at du ikke skrev at det var mig som ikke kunne finde ud af at gøre rent?

Og jeg er fløjtende ligeglad med gramatikken, det er sætningen som ikke giver mening, altså de bogstaver du har trykket på...

Hvor herre bevares at det skal være så svært at forklare noget så simpelt....

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2010 21:26:19
Svar/Indlæg:
6624/113
Ja læs nu for helvede - "os" er ikke specifikt, din ******censur******...

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sajmon d. 17-05-2010 21:30:23.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2010 21:37:51
Svar/Indlæg:
1971/31

Mener du det helt seriøst?

Lad os omformulere sætningen, du skriver, at jeg (saint) skulle prøve at rense vandkølingssystemet, som os (nogle andre) der kan finde ud af det....

Og det er direkte det der står, lige gyldigt hvor meget du prøver at snige dig uden om den.....

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2010 21:45:49
Svar/Indlæg:
6624/113
"...og hvis ikke, kan du jo passende rense det med et skvæt citronsyre som os der kan finde ud af at gøre rent i stedet for at spilde tiden på at stryge skjorter, alligevel har stående."

Vi er nogle der kan finde ud af at gøre rent i stedet for at spilde tiden på at stryge skjorter - vi har alligevel citronsyre stående - og det kan du jo passende bruge til at rengøre med.

Ingen steder står der at "du" ikke kan være inkluderet i "os".

Men hvis du skal være sur, må du ikke være med i klubben, Mulle...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sajmon d. 17-05-2010 21:48:51.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2010 21:50:00
Svar/Indlæg:
1971/31

Det er jo lige akkurat det du skriver, med ordet; som, hentyder du mig til at være udestående for gruppen.... Du beskriver mig som enkeltperson og henviser til et andet flertal (her kan jeg ikke være med i din ordsætning)

Om det var noget andet du mente skal jeg ikke kunne sige, men det er ikke det du skrev....

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Saint d. 17-05-2010 21:51:24.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2010 21:51:47
Svar/Indlæg:
6624/113
Så er det afgjort - du må definitivt ikke være med i den hemmelige klub. 🤣

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2010 21:52:53
Svar/Indlæg:
1971/31

😐

Men du forsøgte dig godt nok at snige dig uden om den, så meget ros skal du da have....

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Saint d. 17-05-2010 21:57:12.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2010 22:23:14
Svar/Indlæg:
6624/113
Igen må jeg rette dig.

Der er et "dig" for meget i den sætning... 😐

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2010 22:25:58
Svar/Indlæg:
1971/31

Slå fejl, lev med det...

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2010 22:28:47
Svar/Indlæg:
6624/113
Der er ingen fejl i #54 - lev med det...

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2010 22:55:31
Svar/Indlæg:
7765/230
🤣 🤣 🤣 😎
al magt til moderatoren,,,yes

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 17-05-2010 22:56:50.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2010 23:48:25
Svar/Indlæg:
3100/53
hvor blev de sidste posts af?

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2010 06:26:49
Svar/Indlæg:
1971/31

får 2 gæt, en hvis person som følte sig slået og ikke kunne klare at det stod på et offentligt forum....

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2010 17:03:07
Svar/Indlæg:
6624/113
Nu må du finde ud af hvilket ben du står på, lille mand.

Er det den barnlige sti vi er på vej ned ad, så er der vel frit spil til fortolkning og opførsel (inklusive at slette totalt ligegyldige posts) - men er det ikke tilfældet, skal jeg skam gerne rydde op efter dit mundlort på anden måde.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2010 19:08:21
Svar/Indlæg:
1971/31

Hvor meget mundlort var der lige i den sætning? Jeg modsagde dig og det blev åbenbart for meget, jeg skulle gang på gang skære din egen sætning ud i pap for dig, du har jo ikke den fjerneste idé om hvad du skriver? Vil nærmere sige mundlortet kommer fra dig, men er jo som at diskuttere musik med en døv at forklare dig det....

Og foretrækker at have begge ben på jorden....

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Saint d. 18-05-2010 19:11:40.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2010 19:13:57
Svar/Indlæg:
20170/383

Rettelse,

Fingerlort 😀

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2010 22:15:21
Svar/Indlæg:
6624/113
Hvis det gør dig glad, så tro du bare på det. 😛

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2010 22:30:47
Svar/Indlæg:
20170/383

Hvem mig ??

Han bruger jo fingrene til at skrive svar her 🙂

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2010 22:40:35
Svar/Indlæg:
6624/113
Nej ham. 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2010 22:42:47
Svar/Indlæg:
20170/383
#79 nååh okay hehe..

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2010 16:54:06
Svar/Indlæg:
1971/31

Det er skam ikke noget jeg behøver at tro på, det kan jeg se lige her på siden, lidt længere oppe, medmindre du selvfølgelig også fjerner det....

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2010 21:21:09
Svar/Indlæg:
431/26
Har kørt ca. 8 år uden skift af vand på mit ene system.
Det består af kogt postevand og kølervæske.
Eneste ænding har været 2.5L ny kølervæske efter ca. 3 og 6 år.

Der har ingen problemer været og cpu kølehoved er også 8 år gammelt hvor resten er blevet skiftet 1 gang sammen med pc'en.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2010 22:12:31
Svar/Indlæg:
3100/53
2.5 liter kølervæske?

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2010 22:14:51
Svar/Indlæg:
1971/31

Kig billeder, tænkte også lidt over det i starten 🤣

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2010 22:22:38
Svar/Indlæg:
431/26
Yea, tror der er 70 liter vand totalt

Startede med 2.5 liter kølervæske, men pumpen brokkede sig over isklumper om vinteren :D
Dette var inden det blev isoleret udenfor.

Der er nu ca. 60L vand og 10L kølervæske

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af GargaZol d. 19-05-2010 23:05:11.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2010 22:56:03
Svar/Indlæg:
3100/53
lol man! det har jeg da set før det der:P
ikke ligefrem lan venligt, men fandme effektivt

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2010 23:10:08
Svar/Indlæg:
431/26
Hvis det har interesse så er der lidt flere billeder i worklog tråden her på siden eller på xtremesystems hvor billeder også bliver vist.

http://hwt.dk/forumthread.aspx...
http://www.xtremesystems.org/f...

Beklager busser hvis det blev lidt offtopic

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2010 23:23:46
Svar/Indlæg:
3100/53
ahh ja, det var der jeg så det:) den hylde der ser godt nok voldtaget ud
tror busser har fået sine svar;P

busser