varmeveksler laver den selv

Vandkøling d.  23. maj. 2010, skrevet af bitman2
Vist: 2125 gange.

bitman2

Overclocker
Tilføjet:
23-05-2010 21:40:43
Svar/Indlæg:
193/40
hej,

jeg har set engang at det er muligt at lave en varmeveksler selv i pleksiglas?

hvor kan jeg købe det og findes der et sted der beskriver hvordan jeg gør den tæt.
Saint

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2010 21:45:06
Svar/Indlæg:
1971/31

Nu er det nok meget godt at skrive, hvad det skal bruges til? Kan ikke helt se idéen i at lave det i plexiglas?

M.Beier-old

Superbruger
Tilføjet:
24-05-2010 07:48:33
Svar/Indlæg:
1189/118
varmeveksler, som i radiator???
Så ville jeg STÆRKT fraråde plexiglas, lol....
Du fider ikke meget materiale som leder varme dårligere, at ting du kan casemodde med...

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 14:28:18
Svar/Indlæg:
4018/217
Hvis du skal bruge en varmeveksler imellem to loop´s fx hvis det ene loop er dine radatore og det andet dine kølehoveder. Så er det helt fint at bruge en beholder evt af plexiglas.

Vandet fra de to/flere loop bliver jo blandet godt og grundit inde i sådan en beholder. Har selv prøvet det den gang jeg havde vandkøling med tre loops.

Du kan også købe et reservoir med tre eller fire indgange og bruge det som varmeveksler.
Problemet er bare at du ikke har adskilt dit vand fra hinanden men hvis det hele køre internt i din computer bliver det ikke et problem.

Hvis du ikke vil have vandet blandet sammen bliver du nød til at komme ud i en rigtig varmeveksler som du også selv kan lave ud af kobberrør der er loddet sammen og snoet eller en spiral af kobberrør der er dyppet ned i et stort reservoir.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 14:30:09
Svar/Indlæg:
1971/31

Er ikke meget idé i at lave dual loop for at sætte det sammen igen, så kan du ligeså godt køre singel, vil være det samme besvær/gevinst....

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 14:36:48
Svar/Indlæg:
4018/217
#4 Hvis man vil have et højt flow i kølehovederne så kan man jo ikke sætte radiatore ind over for de ødelægger flowet ret så meget.

Derfor kan man lave flere loops.

I mit tilfælde havde jeg det sådan her.

1. loop med en ret vild 15w pumpe: pumpe->cpu->gfx->reservoir
2. loop med low noise 5w pumpe: pumpe->pwr->nb->sb->hdd->reservoir
3. loop med low noise 5w pumpe: pumpe->360mm radiator med 6 120mm fans->120mm radiator med 2 120mm fans->indbygget alurør der var fastmonteret på indersidderne i mit cosmos x kabi med termisk lim, som virkede som passive radiatore->reservoir
4. loop: mulighed for at tilslutte en ekstern radiator på bagsiden af mit kabi. Tæller ikke dette loop med da jeg aldrig fik brugt det.

Det var et rat så effektivt system jeg havde der. Totalt low noise og meget køligt. Grunden til jeg sidder med luftkøling igen idag er at jeg ikke kunne pille ved mit hw uden at skulle tømme mit vandkølingssystem som var næsten umuligt at tømme og pille en masse slanger fra for bare at skifte gfx, plus at nye kølehoveder til gfx fik den samlede pris for et nyt grafikkort til at stige med 50% hvilket var alt for meget iforhold til den ekstra ydelse man fik.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 24-05-2010 14:42:54.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 14:41:12
Svar/Indlæg:
3100/53
Tag lige at komme med noget mere info. hvad ska det bruges til etc etc etc.

wrong. Der er ikke noget der hedder et dual loop når vandet bliver blandet i reservoir... det er dumt og giver for det meste bare foringet ydelse og mere besvær som saint er inde på.

hvis det er en varmeveksler til vandkøling du er ude efter, så kender jeg kun til dem koolance laver.
http://www.koolance.com/water-...
skriv til coolbits. De burde kunne få dem hjem:)

EDIT:

når du kommer over 1 gpm, så er der stort set ikke mere ydelse at hente i nogle cpu blokke.
Så du gør det bare mere bøvlet for dig selv sådan der:)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af p0Pe d. 24-05-2010 14:44:08.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 14:43:32
Svar/Indlæg:
4018/217
#6 loooooooool

Du ved vist ikke så meget om vandkøling min ven 🤣

Lad nu #0 uddybe hvad han har brug for.
Kan kun sige at den mest effektive varmevæksler der findes er ved at blande alt vandet sammen i et reservoir. Dette er godt hvis man ikke har brug for at adskille sit vand hvis man fx køre internt i sit kabinet.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 24-05-2010 14:45:46.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 14:44:49
Svar/Indlæg:
3100/53
dagens sjoveste kommentar 🤡 Efter hvad jeg kan læse i denne tråd ved jeg skam mere end dig 😀

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af p0Pe d. 24-05-2010 14:45:35.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 14:47:52
Svar/Indlæg:
1971/31

Hørt om dual pumper? 😀 Eller trippel pumper, har selv dual ddc 18watt og dual D5 (enkelt loop og dual loop) og vil gerne se hvilket setup en normal vandkølet computer (eller ekstrem for den sags skyld) skal have af kølehoveder for at sænke flowet der.... har 2 swiftech mr360 i front, watercool LC på cpu, ek hd5970 og ek hd5870 på gfx og et enkelt reservoir... Har problemer med at vandet kommer så hårdt tilbage i mit reservoir (ek spin) at det danner bobler bare det jeg har pumperne på stilling 2, temperaturene stiger hvis jeg kører højere op da den suger for meget luft ind.... Og hvis man har siddet med en d5 så ved man den er dead quiet ved næsten alle indstilllinger....

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 14:48:41
Svar/Indlæg:
4018/217
#8 Du aner ikke en skid da du bare fejer det jeg har skrevet af bordet med kommentaren "wrong". Gå hjem og læs lidt mere i lektiebogen!

Har brugt over 10.000kr på vandkøling igennem årene. og kan sige jeg har læst meget, rigtig meget om vandkøling plus jeg har lavet nogle vilde setup´s som er blevet beundret af mange mennesker.

Så kom tilbage og leg klog når du virkelig ved noget. Og lad være med at feje andres kommentare af bordet uden at komme med en ordenlig begrundelse.

#9 Det problem havde jeg også. Jeg lavede en slange med en ventil imellem indgangen og udgangen af mit reservoir jeg kunne åbne op når jeg havde fået udluftet mit system så vandet ikke lavede den vilde malstrøm i mit reservoir 😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 24-05-2010 14:51:35.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 14:55:26
Svar/Indlæg:
1971/31

Man kan stadig godt holde tonen....

Hvis du læser lidt rundt på nettet (sådan bare et forslag for højre ben) så vil du se hvor mange der har testet, testet og testet i det her (ja langt mere end dig, vil hellere ikke mene 10k vil nå 1/3 af alt det vandkøling jeg har siddet med, men nok om det)

Parellel sammenførsel er en skidt idé, du lader vandet stabilisere sig med hinandens varmekilder, altså vil dit loop til cpu, optage unødvendig varme for gfx (som alligevel ikke har et problem med varmen)

Så det er en dårlig idé lige meget hvordan du vender og drejer det.... Men ikke engang en grund til at diskuttere det.....

(p0pe har nu også godt styr på vandkøling, det skal du ikke lade dig snyde af)

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 14:55:41
Svar/Indlæg:
3100/53
haha:D du burde virkeligt google et brugernavn før du sviner folk til.

Dual loop, er definationen på et 2 adskildte loops. man KAN ikke lave et dual loop hvor vandet bliver bladet, da det så stadigvæk vil være et single loop.

Kommer du over 1 / 1.5 gpm, så er det INTET at hente mere i nogle cpu kølerhoveder.

10K? uhhh:) Nu vil jeg nødigt starte diskusitionen med hvem der har for fleste penge vandkøling, eller den største diller for den sags skyld, da det ikke beviser om man ved noget om det.
Men tro mig når jeg siger, at du ikke har brugt særligt mange penge på det.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 14:59:10
Svar/Indlæg:
1971/31

Er mange cpu kølehoveder som har deres sweet spot ved 2-2,5gpm (foreksempel CPU-350 og CPU-360 fra koolance) stigningen er ikke stor, men derfra stiger det ikke mere 😳

Er utroligt folk altid skal sige hvor meget de har brugt på deres computer, så er man ligepludseligt verdensmester fordi man har tømt sin konto 🤣

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Saint d. 24-05-2010 14:59:52.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 15:03:14
Svar/Indlæg:
3100/53
Hehe, ville faktisk også have nævnt dem, men som du nævner så er skaleringen minimal:D cpu 350´eren er jo også bare sygt restriktiv:D

Ja det er lidt morsomt. Morer mig dog mest over at han har valgt at føre vandet igennem alu rør.

Men det er lige som om, at bare man siger "jeg har brugt 20K på min nye computer" så er det autorespekt:D

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af p0Pe d. 24-05-2010 15:03:44.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 15:06:50
Svar/Indlæg:
1971/31

Havde valgt at lave det i kobber, leder 1,5 gange bedre end alu, ellers skal du op i guld eller sølv, men så stiger prisen også latterligt meget....

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 15:09:39
Svar/Indlæg:
3100/53
Yeah, men tror ikke der er så meget ekstra ydelse at hente. Når der ikke er aktivt airflow henover, så bliver de bare varmet op til vandtemperaturen, og hjælper så ikke rigtigt noget:D
Vil vove at påstå at en 80 mm radiator med aktiv airflow ville køle bedre :D

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 15:09:41
Svar/Indlæg:
4018/217
Nej jeg skriver et beløb for at sige at jeg ikke er en der har købt et færdigsæt og lige sat nogle slanger sammen og sagt nu er jeg verdensmester.

Jeg vil ikke sige jeg sviner nogen til, jeg reagere på det jeg får smidt i hovedet. At sige intet andet en "wrong" plus snakke noget om besværd når en anden kommer med en kommentar er i mit hoved at hæve sig over andre og det bryder jeg mig ikke om.
Man skal lade alle blive hørt og ikke bare feje noget af banen fordi det er noget man ikke tror vil virke.
Kan love for det er den bedste måde at få overført varme for ens loop med hoveder til det med radiatorene.
Jeg vil også gerne have et link hvor der står at et loop skal være fuldkommen forseglet for de andre før man kan kalde det et loop. Et loop er en løkke med nogle hoveder, radiatore og en eller flere pumper.

🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 15:11:44
Svar/Indlæg:
1971/31

Et loop = et lukket system
dual loop = 2 lukkede systemer

Såre simpelt.... Hvor mange lukkede systemer havde du? = 1 😉

Samme grund til folk med dykpumper omtaler deres system som et enkelt loop, selvom de måske har hvad du vil kalde 2,3,4 eller ja 17 loops for den sags skyld (har højest set 4 loops indtil videre, men mon ikke der er en der ude i verden som har en hel del mere, kunne være man skulle overveje det, 10 loops internt)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Saint d. 24-05-2010 15:13:18.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 15:12:31
Svar/Indlæg:
4018/217
grunden til alu var at det var nemt at bukke plus jeg fik dem for en god pris da de havde sådan nogen på mit arbejde. Ville havde valgt kobber hvis jeg havde frit valg men ingen grund til at blive bange for at ens hoveder og rør vil blive spist op inde fra når man bruger noget ordenligt kølervæske. I mit tilfæde en blanding med lidt af det fra biler. Dejligt billigt.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 15:17:36
Svar/Indlæg:
3100/53
"Jeg vil også gerne have et link hvor der står at et loop skal være fuldkommen forseglet for de andre før man kan kalde det et loop"

Der må jeg så henvise dig til din næste sætning:

"Et loop er en løkke med nogle hoveder, radiatore og en eller flere pumper."

Hvad vil du så tro 2 loops er? Du kan jo heller ikke have 2 stykker snor hvor enderne er bundet sammen. det vil i sidste ende give én snor.

"At sige intet andet en "wrong"..."

Jeg skrev hvad der var nødvendigt. At du skev noget forkert, og forklaringen har du så fået lige før^^

Og med hensyn til at du "skriver et beløb" osv. Nu siger jeg ikke at du er en kæmpe noob, men mange går ud, smider en masse penge i tingene uden at vide en skid om det:)

I bund og grund siger du jo at man kan købe 2 af dem her, og så er der pludseligt QUAD LOOP WOOOT!

http://coolbits.dk/fittings-41...

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af p0Pe d. 24-05-2010 15:27:53.

Saint

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 15:31:25
Svar/Indlæg:
1971/31

Umiddelbart vil det være en ligeså god løsning som det han skriver, bare det vandet rører hinanden vil det gøre at det får samme temperatur...

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 15:35:48
Svar/Indlæg:
3100/53
Jeps, om det så bare er gennem en enkelt Y fitting, vil vandet altid nå næsten samme temp rundt i loopet. Jeg ser bare ingen grund til at splitte det op, når en enkelt lige linje gennem alle komponenterne er nemmere og bedre:D

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 19:50:41
Svar/Indlæg:
4112/53
I mon verden, er "dual loop" to seperate kredse, hvor vandet ikke bliver blandet, eller på anden vis kommer i kontakt med hinanden.

Jeg selv har haft bygget flere systemer, bl.a. et "parallelt" kredsløb, hvilket nogen så vil kalde for multi-loop. Men det var stadigvæk med ét reservoir, én pumpe og så 2 radi'er i parallel også.

#0 Hvis du mener en køleblok, med dit "varmeveksler", så kan du sagtens lave toppen i plast, men bunden, selve forbindelsen til chippen, er helt klart en fordel at den bliver lavet i metal, enten kobber eller alu, med kobber som den af de to der har de bedste egenskaber mht. varmeledningsevne.

Hvis du mener en "radiator", altså en mulighed for at hive varmen ud af vandet, over til luften, så er det igen metallerne der vinder over plastic.

Det som jeg så tænker på, om du måske har i tankerne, er "tri septer" moddet der er kåret til månedens mod i 2009, og var med i konkurrencen om årets mod.
Jeg kan ikke huske hvad hjemmesiden hedder, men i det her mod, lavede han en plade midt i sit kabi, hvor de tre loops gik igennem nogle "spor", som til dels godt kunne ligne at være en afkølings-enhed for vandet, men bare var der for udseenets skyld.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2010 20:32:17
Svar/Indlæg:
3100/53
du tænker på boddakers "neptunes trident" mod:)

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2010 06:04:38
Svar/Indlæg:
4112/53
#24 Det skal nok passe. Men jeg kan stadigvæk ikke huske hvorhenne det var postet!
Coolercase.uk eller sådan noget?

Elitesoldaten

Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2010 10:15:14
Svar/Indlæg:
2038/121
OT:
Det var sgu fed læsning fra Saint's, p0Pe's og E2X's side, alle 3 lader til at have forstand på det og kom hver især med deres argumenter, alle tiders læsning 😉

Potteplante

Superbruger
Tilføjet:
25-05-2010 10:47:12
Svar/Indlæg:
872/67
OT:
hehe kunne nu godt tænke mig at møde nogen af de menesker :)
Jeg er ikke nogen vand kølings hund (har ikke råd)
men kan da se fordele og ulemper ved det de siger...
og det kommer lang fra IKKE en ekspert..

men hvis man kører et system med et enkel loop..

fx pumpe-->Cpu-->GFX-->Nb-->Sb-->radiator-->ress
så vil det kolde vand jo ramme Cou'en først og blive varmere og GFX og blive endnu varmere. ? osv..

hvor i mod man kører 3 "loop"

pumpe-->Cpu-->GFX-->ress
ress<
pumpe-->Nb-->Sb-->ress

pumpe-->radiator-->ress

så vil Nb-->Sb få kolder vand direkte frem for at blive varmede op af CPU og GFX først ?

skal lige siges jeg ikke har forstand på det waht so ever..
kigger bare teoretisk på det ?

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2010 12:43:58
Svar/Indlæg:
3100/53

Vandtemperaturen over et helt loop på f.eks cpu,gpu,nb etc vil i gennemsnit hæve sig mellem 2 og 5 grader fra radiator udgang til radiator indgang, alt efter hvor hurtigt du kører dine blæsere.

Af en eller anden mærkelig grund så tror alle folk sku at vandet når at blive varmet flere hundrede grader op på en enkelt cirkulation.
Om du har cpu først, eller til sidst i et loop, kan næsten gøre fuldstændigt ligemeget. Min hovedregel når det kommer til vandkøling er, reservoir før pumpe, og så ellers føre slangerne så det ser bedst ud.

Nu hvor vi snakker om dual loops osv her, så kan jeg da komme med en forklaring på hvornår det er smart at have dual loops.

Cpu´er skal gerne holdes så kolde som muligt, da man så kan clocke dem højere.
Gpu´er derimod kan holde til MEGET højere temperaturer.

Derfor vælger mange at lade f.eks en 360 mm køle deres cpu, mens der ryger en 240 på deres gfx kort + nb/sb. GFX kort er stort set ligeglade med om de loader ved 40 eller 70 grader, så den ekstra køling er ikke rigtigt nødvendig der. man vandkøler dem kun for at komme af med larmen.

Så har man 2 loops, hvor temperaturen i det ene loop er MEGET højere end i det andet. blander man dem sammen, så hæver man cpu temperaturen, og sænker gfx temperatur, hvilket er en loose/loose situation fordi man intet vinder ved at sænke gfx temperaturen med de 20 grader, mens cpu´en taber en helt del ved det.

Du kigger ikke teoretisk på det, da du mangler at tage i betragtning hvor meget effekt der skal til for at varme vandet op, og hvor stor varmekapacitet vand egentlgit har.
Du kigger derimod "logisk" på det:) Og nu fik du lidt mere forstand på det:D

Potteplante

Superbruger
Tilføjet:
25-05-2010 15:59:33
Svar/Indlæg:
872/67
#28 tak ... skal lige siges jeg stor fan af din case mods 😳
"teoretisk" "logisk" jaja skulle kaste med nogen fine ord for at lyde klog 😛

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2010 16:48:06
Svar/Indlæg:
4018/217
Det beklager jeg havde nemlig opfattet multi-loop som et dual loop.

Jeg kan sige at mit vand var ca 2 til 10 grader varmere end luften hvilket må siges at være lidt. Det var også derfor jeg valgte denne løsning plus at jeg ikke havde plads til flere reservoirs end et.
Ret vildt at fylde alle 5,25" skufferne ud i et cosmos s kabinet. Ikke lige det jeg havde regnet med da jeg fik det. 😛

Ang det hvor meget temperaturen på vandet stiger igennem loopet så er det imellem 0,2 til 5gr. I mit første setup med vand i et alt for lille kabinet med en mo-ra2 radiator med 9st 120mm NB blæsere på siden steg vandets temperetur ifølge min aquaero enhed med kun 0,4gr igennem loopet. Her var alt vandkølet i et loop. Dvs Pumpe->tempmåler->Cpu->Pvr(2stk kølehoveder parallel)->NB->Gfx->SB->HDD 3 stk->tempmåler->radiator->flowmeter->reservoir
Flovet derimod var ikke så godt i det setup. Brugte et fjernvarmeflowmeter fra kamstrup som var modded så det kunne køre sammen med min aquaero enhed. Havde prøvet aquaeros egne flowmeter og de var totalt ubrugelige og larmede oven i købet også.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2010 18:02:10
Svar/Indlæg:
3100/53
Mange tak:) Der kommer også snart en stor opdatering på PC-Beto:D

Hehe jeps, det er to vidt forskellige ting, men det kan jo smutte:)
En delta T mellem luft og vandet på 2 til 10 grader er ganske fint. Bruger selv en Mo-Ra 2 pro, og der der der heller ikke den store delta T :D Den radiator er også bare sygt restriktiv. Sidder selv med 2 styk ddc 10W pumper sat til den.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2010 19:40:54
Svar/Indlæg:
4018/217
#30 Det må man sige ja til. Det var også derfor jeg skiftede over til den anden løsning med flere multi-loops for at få noget mere flow over cpu og gpu og holde flowet nede i mine radiatore.
Jeg valgte også at skifte radiatore så jeg fik en HW-Labs Black Ice - GTX Lite 360 (den tykke af dem) i toppen af kabinettet med 3 120mm blæsere monteret på hver side og en HW-Labs Black Ice - GTS Lite 120 på bagsiden af kabinettet med en 120mm blæser monteret på hver side og så nogle alurør der var limet fast med termisk lim på kabinetsiderne. Det fungerede ret godt, man kunne da mærke at kabinetsiderne blev lune når mam slukkede for blæserne på radiatorene.

Planen var så at jeg også skulle have min mo-ra 2 radiator som ekstern radiator siddende på væggen bag computeren, men det blev ikke til så meget fordi at mit setup fungerede ret godt og samtidigt var dejligt stille.

Kan sige at jeg den dag idag savner mit vandkøling men samtidigt er ret glad for at jeg nu kan åbne min computer og tage et af mine grafikkort ud uden at tænke mere over det.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 25-05-2010 19:42:23.

Potteplante

Superbruger
Tilføjet:
25-05-2010 20:21:57
Svar/Indlæg:
872/67
#31 hvornår er SNART 😀 ?

og hvad bliver dit næste mod ?
og det næsten ærligt du fra det mørke jydeland af..

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2010 20:27:51
Svar/Indlæg:
3100/53
Hehe. jeg har ikke så meget behov for at tage mit gfx kort ud, og de dele der sidder i maskinen nu, har siddet der fint i lang tid:D

Kan da sige at det meste af hardware til Beto står og cruncher løs til RRtech month of may crunching challenge. Har lige fået de sidste kabler ordnet, og mangler sådan set kun nogle småting 😎 Så om en uge eller to, når jeg finder laderen til mit kamera 🤣 🤣 🤣

Og bor skam ikke i jylland længere:D Bor PT. i odense 🤣

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af p0Pe d. 25-05-2010 20:28:19.