hey guys. har tilbudt min ekspertise til familien. sagen er bare jeg ingen erfaring har med at lægge fliser hahaha 🙂 genial udfordring.. så vil bare høre jer om hvad i ville gøre\bestille
indtil videre er der styr på fliserne (gratis). bliver nogle "små" fliser på de 15 x 25cm - stedet de skal ligge er inde i et drivhus a arealet 5 m2 ca
er kun jordbund pt. skal ikke graves ud da der er ca 10cm op til sokkel kant. må ikke koste noget hehe.. deri det spændende. Dog skal der købes noget afrette grus samt fiber dug.
men spørgsmålet er hvor vidt man skal gå med stabil grus ?? stedet bliver sjældent brugt og der løber ikke som sådan vand ind. er i et kolonihave hus!!
tænker på bare at jævne bunden med helst stabilgrus i et par cm bare og så lige håndtrykke det lidt. og så noget finere til de sidste 2-3 cm som også bliver stampet lidt - derefter jævne det helt glat ud og så smide fiber dugen på og så lægge pusle spillet.. evt drysse noget fugesand eller lign i fugerne og så bare drikke mig stiv. kan man nøjes med så lidt stabil grus????? og hvor meget skal jeg bruge til de 5 m2 ?? sorry matematikken fejler lidt her..
ved godt man anbefaler ihvertfaldet 20-40 cm grus men... er altså ikke noget fancy det koloni have hus. kan heller ikke køre med vibrator så smadrer drivhuset. meget skrøbeligt ^^
Lyder som et hyggeligt projekt i disse "sommer" tider hehe :)
Har bare et mindre spørgsmål, du siger der ikke skal graves ud, da der er 10cm til sokkel kanten. Så fliserne skal ikke ligge i niveau med sokkel kant eller?
Mht. underlag, der ville jeg sgu nok vælge at grave et par trillebør fulde jord eller mere ud og så smide noget stabil grus i (ca 10 cm) og så noget groft sand (5 cm ca), så der i det mindste er en smule dræn, så fliserne efter et par år ikke ligger helt af H til. Til at runde af med plejer jeg, at blande noget fint sand med en smule cement, og så feje det ned imellem. Så kan ukrudtet heller ikke komme op (har ikke nævnt fiberdugen, men det skriver du jo selv). Det burde være nok for ca 5 m2 flisere i et drivhus hehe.
Det vigtigst er dog at få det stampet rigtig godt, og så få det rettet til (underlaget) både før og imens du ligger fliserne. Husk også at starten er vigtig, så brug godt med tid på de første par rækker, og sørg for disse ligger snorelige. Fejl i starten bliver mere og mere synlige for hver rækker herefter :)
stabil grus er kun til indkørelser hvor der kommer et stort tryk, det vil sige at hvis man har en indkørsel skal der stabil grun på, og så der efter 5-10 cm alm grus 🙂 det skal man så også bruge en plade-vibrator imellem lagende, nu ved jeg ikke hvad underlag hvor grusen skal være på I dit tilfælde skal du ikke bruge stabil grus, men alm grus og ca 5-10 cm, kan regne ud at du ikke har en plade-vibrator 🙂 så der skal du stampe godt og grundigt, for så derefter trække grusen af ca 2 ca, så du får en helt plan overflade 🙂
det skal du gøre med rør i gruset samt nogle snore som bestemmer højden, ja ikke lige til at forklarer, ellers søg på nettet
Det er da bare i en drivhus, der kommer da ingen vægt på de fliserne. Smid du 5cm sand og klask så de fliser ovenpå. Og så kan du nå og være helt i hegnet før eftermiddagskaffen. vil du ha den fiber dug på, så ligger du den først, og så sand og fliser. Da det er 15 x 25cm fliser er de store nok til ikke og vippe i sandet.
Og brug sand med en smule cement i til og feje rundt i revnerne. Bare en pose fra jem og fix til 30kr for 25kg.
Da du ikke skal bruge ret meget til og feje ned i revnerne, kan du tage det meste og blande i sandet som skal ligge under fliserne. Så slipper du for og smide det væk.
Der mange måder at lave det på ,,,,,,,,,,,,,,,,ville dog lægge fiberdug over på gruset som er trukket af, og så køb noget ørkensand i silvan (ikke strand sand)
Fiberdug skal ligge under sandet, så sandet kan komme op imellem fliserne. Sammen med fint sand på toppen holder det fliserne fast på plads. Brug ikke cement. Fugesandet skal kunne bevæge sig og arbejde sig ned i sprækkerne.
Desuden: som andre har sagt, bruges stabilgrus kun til indkørsler o.lign. Her bruger du kun alm., groft sand. Hent det evt. i trailer (5 cm x 5 m^2 = 250 liter) i en grusgrav - dér kan du som regel hente en hel trailerfuld for under en hund ("bro" må det vel hedde nu...).
Stamp gruset rigtig godt. Brug en stolpe el.lign., afskæret til passende længde, som du smadrer ned i gruset med enden først. Enden på stolpen, vel at mærke!
hehe fint nok. ok så ikke Stabil grus.. det var jeg lidt i tvivl om. er jo bare en jord bund (fast), men kan da grave nogle cm ud alt efter hvad højden ønskes at være. umiddelbart er der ikke noget problem med at skulle sætte højde til det samme som soklen. så det er godt nok.. men så alm "fint" grus bruger jeg så bare, oven på en fiberdug - og håndstamper det bedste jeg kan (har ingen maskine og ville bare smadre det faldefærdige drivhus)
men hvad er det for slags rør\ledere der skal bruges ? og de skal vel så bare blive i gruset kan jeg forstillemig for at få fliser over sig,- nogle der kan linke til noget lign i en bauhaus eller stark ?? eller anbefale noget helt 3.?
ps tror ikke jeg vil kunne lave det skævt da det ligesom en "kasse" det skal lægges i. har jo kanterne til at klodse de første rækker op med B og L. så tror det er helt fint. og kan jeg bare holde 5mm fuge mellem hver sten, så burde den være iorden uden for mange snore ..
men alm. grus - og så bare noget finere til fugerne selvfølgelig. så er jeg kørrende. :) næste trick bliver at få grusset hjem uden trailer eller kort dertil ^^ stenene kan jeg godt magte i min person bil. kører bare et par gange ^^ (mazda2) kan vel smide 5-600 kg på af gangen uden det helt store bøvl.. og helst så det ikke ridser fars bil.. 🙂 hehe men tak for det drenge. kanont.. altid godt med lidt retnings linier og altid godt at øve sig lidt i et drivhus inden det bliver den helt store terrasse jeg skal lægge 🙂
Jeg plejer bare stampe jorden, sådan at den bliver stabil. Dog er det ved være længe siden, at jeg sidst har været ude og ligge sten. Det, som jeg går mest op i er stenene ligger ens i højde mere eller mindre... 🙂
Vandings anlæg er det ikke bare noget simpelt, i form af noget elektriker rør med nogle små mm huller. Så bare oppe i en fin højde i kanten af drivhuset. Så bare på en almindelig vandhane, så kan man åbne nå man vil vande sine afgrøder?? ... 🙂
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 24-05-2010 20:58:16.