Erfaring med fejl på Qnap

Hyggehjørnet d.  25. maj. 2010, skrevet af SBHT
Vist: 1013 gange.

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2010 22:05:27
Svar/Indlæg:
812/133
Hej,

Den anden skulle jeg flytte min Qnap, jeg lukker den derfor rigtig ned, og piller den fra, altså skulle være i skønneste orden, den står uden strøm i cirka 2 - 3 dage...

Hvor jeg så starter den igen, men så starter mine problemer :'-(

Jeg kunne ikke tilgå shares mere, og da jeg gik ind på det webbaseret interface, kunne jeg se at alle shares var væk :'-(

Men jeg kan se under Raid indstillinger at der er brugt data på partitionen, ergo mit data må forsat ligge på disken !

Jeg læser frem og tilbage på nettet, og jeg er åbenbart ikke den eneste der har prøvet dette, først og fremmest skulle jeg ind og restore alle shares, og da jeg havde gjort det stod de også under webinterfacet og med den data mængde de skulle indholde, så det jo fint!

Men jeg kunne stadig ikke tilgå \\192.168.100.2\ den skrev at dette share ikke fandtes !

Jeg kunne se inde i loggen, at der hver 30 sek var en fejl på samba service, og jeg slog fejlen op, og fandt en guide hvor man via telnet skulle ind og kopier nogle default samba konfig filer.

Nu kunne jeg tilgå \\192.168.100.2\ men så snart jeg prøvede at tilgå et share i roden, så ville den ikke godkende mit brugernavn og kode, jeg prøvede så at oprette en ny bruger i webinterfacet, og denne bruger kunne tilgå mine shares, og jeg kunne også tilgå mine shares, hvis jeg gik ind og gav guest kontoen fuld adgang !

Så jeg slettede alle brugere oprettet, og oprettede dem på ny, og nu kan de tilgå mine shares igen! Lige pånær admin kontoen, som man ikke kan slette, jeg har prøvet at nulstil koden og jeg har prøvet firmware min qnap, men admin kontoen kan forsat ikke tilgå shares...

Jeg har nu i 2 dage forsøgt at få fat i Qnap support via MSN, men de svare mig ikke, de har tilføjet mig men svare ikke....

Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre, skal jeg købe en disk og lave backup af alt mit data, og prøve at nulstil min qnap til fabriks indstillinger.

Men i det tilfælde hvad gør jeg så med min hjemmeside, som køres af noget mysql og php? kan jeg bare tage backup af hele Qweb mappen, og så smide den tilbage igen når jeg er færdig med at indstille boksen på ny, og så burde det bare virke, eller er det lidt mere advanceret end det ?

Er der nogen herinde, som har prøvet noget ligende ??

Jeg kunne forstå at et raid setup fucker, men at Qnappen fucker på denne måde med shares og bruger det er bare ikke godt nok imo...
Boss302

Superbruger
Tilføjet:
25-05-2010 22:29:40
Svar/Indlæg:
821/138
Jeg har aldrig haft problemer med min qnap, Har du prøvet Qnaps program?

Til at finde din qnap med,

Håber du får det løst 😕

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2010 22:31:21
Svar/Indlæg:
812/133
#1 Jamen har ingen problemer med at ping den, eller tilgå dens webinterface...

Det er noget samba der var gået helt i fuck :'-(

Daniel431

Superbruger
Tilføjet:
25-05-2010 22:39:02
Svar/Indlæg:
113/16
Da jeg selv har en Synology kan jeg ikke helt svare på hvordan det er bygget op på en Qnap...
Men har du prøvet at "genstarte" samba servicen?

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2010 22:41:13
Svar/Indlæg:
812/133
#3 jeg har prøvet at genstarte boksen flere gange og det hjalp ikke, og det køre som sådan fint nu, lige pånær at standard Admin kontoen stadig ikke kan tilgå shares...

Daniel431

Superbruger
Tilføjet:
25-05-2010 22:42:41
Svar/Indlæg:
113/16
Lyder mystisk.
Men som du selv er inde på kan det muligvis være en god ide lige at få kopieret dataene ud, og derefter lige få lavet en reset...

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2010 23:07:09
Svar/Indlæg:
812/133
#5 Ja og så for fremtiden skal jeg have en mindre disk hvor jeg tager backup af billeder og vigtige filer, jeg var godt nok nervøs i weekenden puha det vil jeg ikke udsætte mig selv for igen...

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2010 14:07:29
Svar/Indlæg:
2145/218
Er der ikke en lille reset knap til admin koden bagpå nas

SBHT

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2010 14:09:56
Svar/Indlæg:
812/133
#7 Det ved jeg ikke? men det vil jeg da undersøge, jeg troede den ville reset alt til fabriksindstillinger.