Forskel på forbrændings og eksplosionmotor

Hyggehjørnet d.  26. maj. 2010, skrevet af anru2007
Vist: 1743 gange.

anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2010 11:00:56
Svar/Indlæg:
5891/423
Hej, nogen der kan fortælle mig for forskellen, har googlet det, men kan ik få nogen egentlig god forklaring ☹

Hilsen
Anru
Notika
 
Superbruger
Tilføjet:
26-05-2010 11:12:57
Svar/Indlæg:
649/37
En eksplosionsmotor er en forbrændingsmotor.

Forbrændingsmotorer er så vidt jeg ved inddelt i to grupper: eksplosionsmotorer og dieselmotorer.

EDIT: Jeg fandt lige et link der forklarer det lidt bedre: http://da.wikipedia.org/wiki/F...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Notika d. 26-05-2010 11:13:17.


Simon
 
Superbruger
Tilføjet:
26-05-2010 13:54:19
Svar/Indlæg:
485/31
Ja det da det samme ?

forbrænding skaber eksplotioner som skaber comprotion som så skaber fremdrift :)


klonen
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2010 14:48:44
Svar/Indlæg:
599/14
Ved ikke om det er dette der tænkes på, men diesel motorer benytter et gløderør til at starte forbrændingen, herefter holder forbrændingen sig selv i live (selvantænding). Benzin motorer derimod har konstant brug for en gnist fra tændrør mens den er i brug ellers går motoren i stå.


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2010 16:30:00
Svar/Indlæg:
1971/31
#3

Er meget sjældent gløderøret rent faktisk er aktivt, du skal ned i en lav temperatur før det overhovedet tænder (nyere biler, gamle biler kan godt bruge det i 1-2 sekunder ved tørning af motor)


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2010 16:34:07
Svar/Indlæg:
20170/383

Og så er der også den forskel at benzinmotoren komprimere både luft og benzin. I modsætning til dieselmotoren der kun komprimere luften 🙂


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2010 16:36:32
Svar/Indlæg:
1971/31
#5

Argh...

Benzin komprimere både luft og benzin i første takt, diesel motor komprimere luft i første takt, anden takt kommer dysebilledet så ind, men den når stadig at komprimere det før den antænder...

Ellers vil brændstoffet aldrig antænde 😉


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Saint d. 26-05-2010 16:40:48.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2010 16:43:09
Svar/Indlæg:
20170/383

http://auto.howstuffworks.com/...

Det er dælme ikke ret langt stemplet er fra toppen når dieselolien sprøjtes ind. Men vil man være flueknepper, så værsgo da.


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2010 17:16:23
Svar/Indlæg:
1971/31
#7

Ved udemærket hvordan tingene fungere 😉

Men hvordan er det nu lige sådan en benzin/diesel motor fungere? 🙂

Nu højere omdrejninger, nu mere avanceret bliver tændingen/indsprøjtningen, så hvis den sprøjter 10 grader før top i tomgang kan det let være 40 grader før top i belastning, så er det alligevel en del stemplet skal bevæge sig 😛

Så intet flueknep her, bare viden om tingene 🤣


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2010 17:27:00
Svar/Indlæg:
1971/31
#0

Forbrændingsmotoren bliver også til forveksling kaldet en kontrolleret eksplosion... Deraf ordet eksplosionsmotor....


#10
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2010 18:05:08
Svar/Indlæg:
4657/53
En benzin motor ændre ikke indsprøjtningstidespunkt, den regulere mængden på tiden ventilen er åben, hvis det er multipoint.
Monopoint gir benzin hele tiden, bare i forskellig mængde, alt efter belastning.

Det er tændingtidspunket man regulere.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2010 18:05:22
Svar/Indlæg:
20170/383

#8

Jeg har det meget svært med mennesker der hele tiden har behov for at proklamere deres egen viden om forskellige ting.


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2010 18:06:01
Svar/Indlæg:
1971/31
#10

Hvis du lagde mærke til det, så havde jeg " / " tegnet ens iforhold til hvad der blev reguleret af enten benzin eller diesel 😉


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2010 18:08:29
Svar/Indlæg:
1971/31
#11

Du må åbenbart også have svært ved at blive rettet i tingene du siger, du almægtige stave guru....


#14
N/A
 
Enthusiast
Tilføjet:
26-05-2010 18:13:21
Svar/Indlæg:
221/2
#11

Ligegyldigt hvor kort/lang tid før stemplet er i top du sprøjter diesel ind vil kompressionen af olie/luft blandingen vel være den samme?


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2010 18:19:00
Svar/Indlæg:
20170/383
#13

Har jeg rettet på dig ?
Jeg undrer mig bare over hvorfor du altid har så travlt med at fortælle om alt det du ved.


#16
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2010 18:44:46
Svar/Indlæg:
4657/53
#14 I teorien nok.
Men ikke i virkligheden.
En diesel motor komprimere kun luft. olien bliver sprøjte ind i cylinderen under høj tryk.
Og trykket for biler er , for de gamle fordeler pumper ca 150 til 200bar.
og de nye elektroniske systemer er det 1000 til 2000 bar alt efter system.

Det gør at olien bliver forstøvet ganske voldsomt og kan brænde.
Den bliver antændt af den varme luft der er i cylinderen når stempel er i top.
Så indsprøjtningen skal ske på det rigtig tidspunkt ellers kan motoren ikke køre.


Saint
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2010 18:54:12
Svar/Indlæg:
1971/31
#15

Skrev jeg ikke, skrev jeg rettede dig...

Har på ingen måde travlt, rettede dig bare i noget du skrev, det kan vel ikke være så forkert igen?


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2010 19:31:26
Svar/Indlæg:
5891/423
Sain og Tom81 tak for jeres svar 🙂

#alle andre

Tak for input 🙂


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
26-05-2010 19:47:53
Svar/Indlæg:
14079/622
->#15

Det kaldes passion.
Smil nu lidt. 🙂




Vi er jo bare én stor flok glade nørder, der bare er her for at hjælpe hinanden.
Peace, love(i begrænset forstand altså. He he) and harmony. ❤


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2010 19:49:13
Svar/Indlæg:
20170/383

#19

Smiler altid 😛



#21
N/A
 
Enthusiast
Tilføjet:
27-05-2010 09:30:07
Svar/Indlæg:
221/2
#16
"En diesel motor komprimere kun luft. olien bliver sprøjte ind i cylinderen under høj tryk"

Altså komprimeret? Og er "forskellen" så ikke den samme?

Altså jeg kan godt forstå at den måske ikke bliver yderligere komprimeret i samme grad i en diesel motor som i en benzin motor inde i cylinderen, men kompressionen (i forhold til cylinder volumen) er vel meget tæt på at være den samme i øjeblikket før antændelse?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af N/A d. 27-05-2010 09:33:28.