Hvilke SSD til Mac?

Diverse d.  26. maj. 2010, skrevet af Jimmbo
Vist: 4651 gange.

Jimmbo

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2010 20:32:01
Svar/Indlæg:
337/73
Hej
Jeg har lige fået mig min Macbook Pro i går, og købte i samme anledning en Logitech MX518 - så tak for det 😀
Men nu kommer jeg til det virkelig svære spørgsmål: Hvilke SSD harddisk skal jeg købe og sætte i min Macbook, når jeg skifter harddisken ud?
Jeg er blevet anbefalet at kigge nærmere på en Intel x25-m, da den understøtter TRIM. Men nu er sagen så den, at OS X ikke understøtter TRIM, så der er vel ingen grund til at betale det ekstra for en x25-m?
Så kære sagkyndige: Hvilke SSD harddisk vil I anbefale mig at købe, når jeg skal have en til min elsket Macbook Pro.
andy12345

Enthusiast
Tilføjet:
26-05-2010 20:45:44
Svar/Indlæg:
33/1
hvordan vil du installere mac os x efter en ny harddisk er det bare at smide den cd man fik med i eller hvad gør du?

SORRY FOR OT men er også selv den lykkelige ejer af en macbook

Jimmbo

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2010 20:48:19
Svar/Indlæg:
337/73
Jeg har set en guid, hvor man laver et image af den nuværende harddisk, og så overfører man det. Jeg har ikke helt sat mig 100% ind i det endnu. Men det kommer, når jeg får anskaffet mig en SSD.

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
26-05-2010 23:21:30
Svar/Indlæg:
5258/240

Jimmbo

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2010 00:34:47
Svar/Indlæg:
337/73
Tak.. Jeg kigger lige der inde :)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2010 16:06:58
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg kører med en OCZ Vertex (120 GB) i min. Eneste ulempe er dog, at den ikke er så glad for Windows, men der er et væld af fora der har behandlet kompatibilitetsproblemerne. De nyere unibody-MPB ser ikke ud til at være omfattet af problemet.

http://www.edbpriser.dk/Produc...

Den findes også i en "MAC Edition", der så lige koster kr. 500,- ekstra: http://www.edbpriser.dk/Produc... 😐

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
27-05-2010 16:09:43
Svar/Indlæg:
5258/240
ryger garantien ikke når man skifter disk i sin macbook?

Jimmbo

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2010 16:11:20
Svar/Indlæg:
337/73
Tak for det svar. Jeg synes bare at jeg have fået at vide, at OCZ SSD ikke var meget værd. Men det kan måske bare lige være præcis den jeg fik tilbudt.
Den jeg fik tilbudt var en OCZSSD2-1SLD120G.

Og er der nogle forskel på mac, og den almindelige version? 😕

Jimmbo

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2010 16:12:51
Svar/Indlæg:
337/73
Nej det gør den ikke. Jeg snakkede med en sælger i Humac da jeg var der nede, og han forsikrede mig ikke pillede ved garantien ved at gøre det. Faktisk ligger der guids på apples hjemmeside, så den må gerne skifte harddisken og ramene.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2010 16:23:15
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Kun hvis man fucker op i en sådan grad, at det kan påvises at du er skyld i defekten.

-> #7

Den der sidder i min hedder vist: "OCZSSD2-1VTX120G", den du nævner er vist en "Solid", hvor min er en "Vertex".

Min SSD har kørt upåklageligt og det er reelt kun problematikken omkring SSD + Windows der har drillet mig. Til Mac OS X, er det som at have 2-4 GB ekstra RAM i computeren. Nice!

Jeg har ikke kunnet lure hvad forskellen er. De kører med samme firmware, så vidt jeg kan forstå, og har præcist de samme specifikationer. Jeg har sågar prøvet at flashe "MAC Edition"-firmwaren over på min, men det afhjalp ikke problemet. Så der må være en forskel i hardwaren, en chip eller what-ever, som gør det netop dén SSD fungerer i alle Macs.

... det var også bare et forslag 🙂

Jimmbo

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2010 16:28:59
Svar/Indlæg:
337/73
Jeg er skam også meget taknemlig for dit forslag. Jeg er total blank når det angår SSD. Jeg aner intet om dem, så derfor spørg jeg meget.

Men siger du, at jeg skal betale de 500 kr. mere, og så få en SSD som er satificeret til MAC? For jeg troede alle SSD harddiske passede til MAC.

Og hvilke problem er det du oplever? Ja sorry igen, hvis jeg spørg dumt 😳
- For hvis det bare er med Windows så det intet problem for mig, for jeg skal ikke have Win på min Mac..

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2010 16:59:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

"MAC Edition" er, så vidt jeg har forstået, certificeret til at kunne køre med alt hvad der hedder Mac - more or less. Men som jeg også skrev, vil langt de fleste SSD'er fint fungere i de nye unibody-MacBooks.

Det problem jeg har oplevet er, at min MacBook Pro (http://kortlink.dk/7r47 ) ikke vil starte op med en Windows partition, når SSD'en sidder i. Long story short:

Har jeg SSD'en til at sidde i min MPB, kan jeg ikke:
- boote fra en CD/DVD/USB-stick, med en Windows installation på.
- boote fra SSD'en, selvom jeg har installeret Windows, via en anden computer.

Har jeg SSD'en til at sidde i min MPB, kan jeg:
- boote fra min Mac OS X installation.
- boote fra SSD'en (ind i Mac OS X).

Det eneste som SSD'en hindrer mig i er, at køre Windows på min MBP. Ikke at det er noget jeg begræder. Jeg har CS4 både til Windows og Mac, og jeg kan surfe på nettet og spille lidt spil på dem begge. Igen, det gør mig ikke så meget.

SSD'en kan jeg sagtens, uden problemer, benytte i enhver Windows-PC. Så problemet er begrænset til folk der, med Djævelens vold og magt, skal køre med Windows... på deres Mac.

Ydelsen, i Mac OS X, er - hvis ikke bedre, så fuldt ud - lige så god som på en PC 🙂

Jimmbo

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2010 17:45:24
Svar/Indlæg:
337/73
Se nu forstod jeg. :)

Så kan jeg sagtens gå ud og købe en SSD til min Mac, uden at frygte de store problemer. Var det forresten nemt nok at skifte harddisken ud, og så alt fra standard harddisken over på SSD'en? - Her tænker jeg både OS X og alt det man har langt ind.