Hvor kraftig mobil cpu til HD video red.?

Bundkort / CPU d.  27. maj. 2010, skrevet af emaguina
Vist: 533 gange.

emaguina

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2010 08:14:58
Svar/Indlæg:
360/35
Hvor kraftig mobil cpu til HD video redigering?

Regner med Sony Vegas software og en 17'' bærbar.
Vil gfx valg have nogen indflydelse på selve redigeringen?

TestLab81

Overclocker
Tilføjet:
27-05-2010 08:38:00
Svar/Indlæg:
632/27
Altså du kan jo lige så godt bare kigge på den største CPU så, fordi jo mere jo bedre .. du skriver jo ikke ligefrem nogen begrænsninger 🙂

Og ja gfx valg kan sagtens have noget at sige ... specielt proløsningerne.

Men nu siger du godt nok Sony Vegas .. det ved jeg ikke rigtigt hvor meget udnytter hardwaren til fulde.

F.eks. kan det nævnes at Adobe Premiere udnytter CUDA en del - dvs. highend nvidia gaming kort, og en del nvidia pro kort.

Af laptops er der vist 4 bærbare på markedet som egner sig til pro work (i den rækkefølge jeg vil anbefale).

Dell M6500
Lenovo W701
HP 8740W
Apple Macbook

Men for lige at vælge delene ud som er vigtige for dig.

En Intel i7 cpu - jo større jo bedre - http://kortlink.dk/7t7d
8 gb ram - jo mere jo bedre
Harddisk - SSD all the way, og så en ekstern hdd til lager
Grafikkort - Jeg kender ikke til Sony Vegas, og om de er glade for nogen specielle kort. - http://kortlink.dk/7t7e

Men dette råd er også til den person, som vil være profesionel. Det kan sagtens gøres for mindre, men så kan du godt forvente en masse ventetid i forhold til disse 4 basser 🙂

EDIT: Så lige dette på Sony Vegas faq...

Does Vegas Pro use any of the new GPU cards to offload effects previews rendering?
Not at this time. Vegas Pro relies on the CPU for rendering final video and can build a dynamic RAM preview for previewing complex passages before a final render.

Så umiddelbart er der ikke noget behov for noget profesionelt kort her.

Men de 3 andre råd holder stadig - Stor CPU, Meget RAM og SSD 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af TestLab81 d. 27-05-2010 08:41:37.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2010 09:07:40
Svar/Indlæg:
4120/115
Så stor som muligt!! 😉

Min SonyVegas, den bruger fint alle cores i min quadcore. Og der medfølger desuden en klient software, så man kan distribuere work units ud på andre maskiner, hvis har brug for ekstra power....

Men at redigere på en bærbar, er nok som udgangspunkt en nødløsning, og det bliver ALDRIG lige så godt, som en stationær til de samme penge.
Men når det er sagt, så findes der jo nogle ekstremt kraftige HP EliteBook modeller, som virkelig er noget kram. Men de koster jo også der efter!

TestLab81

Overclocker
Tilføjet:
27-05-2010 09:28:29
Svar/Indlæg:
632/27
#2 Jeg tror faktisk at DELL vil være den billigste løsning - om man vil.

Ja vi er stadig oppe på 40 jern, men for 40 jern, får du altså noget mere stuff end hos HP og Lenovo - og apple er faktisk ikke i denne liga af workstation flapflops 🙂

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2010 09:36:50
Svar/Indlæg:
4120/115
Nu er mit kendskab til Dell modeller, naturligt lidt rustent, da de kører deres eget løb... Men EliteBook modellerne, har overrasket mig rigtig positivt på kvaliteten 😉 Det er nok heller ikke helt for sjov, at de har en ret stor certificerings grad blandt software producenter af CAD programmer osv. Og endda MIL certificeringer.

Lenovo burde nok være bedre, når man ser historisk på det. Men det er længe siden jeg selv har haft en af de helt tunge Lenovo modeller i hænderne. Men der er ikke meget der slår Lenovo på kvalitet, hvis man ser bort fra deres nyere designer plastik modeller.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af micma18 d. 27-05-2010 09:37:26.

TestLab81

Overclocker
Tilføjet:
27-05-2010 09:43:23
Svar/Indlæg:
632/27
#4 Ja man skal ikke kimse af de 3 modeller. Sidder man med en af dem i hænderne, så kan man nok ikke undgå at få en lille kildende fornemmelse i de nedre regioner 😀

Men Dell's M6500 kan vist nok have 16gb ram, 3 ssd diske (hvem sagde raid5?), et super gfxkort, og så er der jo lige deres dreamy creamy yumyum lækre RGB LED monitor.

Men som sagt, de andre 2 spillere er også yderst topspillere.

Og Mac'en .. ja den er med fordi folk kan lide designet 🤣

emaguina

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2010 11:43:35
Svar/Indlæg:
360/35
Tak for alle svar. 🙂

Nu er det til hobby til en kollega, så det bliver vist ikke et budget over 10k.

Han har en mac 13''. . . men han er ikke så gode venner med mac software. Det ender nok med at han prøver på sin nuværende win bærbar og så kan han evt. prøve det på min i5-430 Asus for at se forskellen.

jonas1234

Overclocker
Tilføjet:
27-05-2010 13:33:11
Svar/Indlæg:
99/13
jeg køre med en quad core cpu i min deskob inter core 2 quad..

og det fungere af helveds til, til hd video redigering!

TestLab81

Overclocker
Tilføjet:
27-05-2010 14:12:56
Svar/Indlæg:
632/27
#7 Hehehe alt fungerer skidt til hd video redigering, fordi det er noget af det tungeste overhovedet.

DOG DOG DOG.

Hvis man kører premiere, så kan man benytte sig af CUDA, som speeder det hele en del op.

Og med dual xeon og 48gb ram, ja så er det sjovere. MEN det er stadig langsomt 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2010 15:59:31
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Det kommer an på hvilke codecs han arbejder med. Jeg har selv valgt HDV, da kræver mindre af computeren end eks. AVCHD gør.

Men som udgangspunkt, og - synes jeg - i denne rækkefølge:
- RAM, jo mere jo bedre (4-8 GB)
- CPU, dual-core, helst Intel. Core 2 Duo +2.5 GHz eller gerne Core i5/i7.
- Jo flere harddiske, jo bedre. Gerne FireWire. Til scratch, lager, etc.

Grafikkortet er, lidt, hip som hap. Hvis det skal have en mærkbar indflydelse, er vi alligevel oppe i pro-løsninger, alá fuldblods workstations. Der kan en laptop slet ikke følge med.

CUDA er, med forbehold, kun en fordel hvis du arbejder med mange spor, effekter osv. GPU-accelerationen kan måske hjælpe, lidt, men så skal du være sikker på at din software kan udnytte den og at du samtidig har en kompatibel GPU i din laptop 🙂

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2010 19:32:56
Svar/Indlæg:
4120/115
Ved HD redigering i Vegas, der er min godtnok aldrig løbet over 2Gb. ram forbrug....