Pizzadude angående det du skrev i #31 så vil jeg gerne citere en hel del prof. traders "På kort sigt kan børsmæglere ikke udkonkurrere en abe i aktieinvesteringer, på lang sigt kan de rigtig dygtige"
Skal ikke nævne nogen navne men det er fra en del personer hos Danske og Nordea Markets.
Angående jeres snak om prisfastsættelse af aktiekurser så glemmer i hele perspektivet omkring, hvilken opfattelse man har af markedet. Altså hvor effektivt markedet er, hvilket er relevant i jeres diskution omkring hvor relevante regnskaber er.
Men i skal have held og lykke med en DCF-værdiansættelse uden tidligere regnskaber.
micma18 du fastholder at udbud og efterspørgsmål fastsætter aktiekursen, hvilket i princippet også er rigtigt, du bliver dog ned til at gå et trin videre og se hvordan den her efterspørgsel bliver skabt, hvilket er det Pizzadude fremhæver (ret mig, hvis jeg misforstår dig).
Aktiekurser handler om, hvilket fremtidigt cashflow den enkelte aktie forventes at kunne generere for deres investorer, og i denne sammenhæng er der tusindevis af faktorer der spiller ind, så det er simpelthen for nemt og sige at aktiekurser er fastsat af udbud og efterspørgsel.
I snakker også om at markedsandel ikke er så vigtigt, hvilket egentlig er forkert, da markedsandele såvel som markedsudvikling agerer som "value drivers" til hvilke fremtidige regnskaber man forventer fra selskabet. Og indgår dermed som en af de mange faktorer der er med til af fastsætte kursen, hvor i også burde fremhæve at Apple sælger software såvel som hardware, hvor primært sælger software.
I jeres snak om "værdi" burde i fremhæve forskellen mellem "break-up value" og "market value" der er Antal aktier * Aktiekurs, da man ved alm. værdiansættelser arbejder med begrebet "going concern" hvor man laver den antagelse at virksomheden fortsætter uendeligt.
Men under selve begræbet "værdi" i denne sammenhæng er der mange aspekter, hvor specielt "goodwill" er interesant (bare spørg Parken), så der er ikke noget entydigt svar.
Arh pis, nu tabte jeg tråden.
Men, samlet set er børsmøglere nogle hysteriske kællinger og det samlede marked bevæger sig generelt rimlig stabilt, i vil også ofte kunne se at når aktier en dag stiger ekstremt meget en dag, så vil den ofte falde den næste. Dette var bla. tilfældet med Vestas for et par uger siden.
Og prisen på en aktie er den værdi den FORVENTES at kunne skabe for investorer baseret på de fremtidige regnskaber, fuck hvad der skete for 5 år siden, regnskaber anvendes primært til at se tendenser i udviklingen for fremtiden.
Fuck klokken er mange.