-> #2
Det kommer jo noget kun an på, hvilken effekt du efterlyser 🙂
Hvis du primært er gamer, er CPU ret sekundært. I hvert fald så længe du "kun" kører i opløsningen 1680x1050.
De fleste spil i dag, lægger ikke mere beslag på en dual-core, end at nyere CPU'er sagtens kan følge med. At AMD klarer sig godt, hos gamerne, taler jo sit tydelige sprog (no offence).
Hvis du derimod kører en masse tunge programmer (3D, video, lyd, etc.), vil en god CPU og en spand RAM, altid være godt. Men så ligger begrænsningen oftest ved eks. mængden af RAM, hvor mange (hurtige) harddisk(e) du har i din computer.
Til gaming, kan langt mindre gøre det, da det begrænsningen hér, oftest ligger i opløsningen eller detaljegraden. Ikke så meget hvor hurtig en CPU du har. Det kommer jo også an på hvor meget du vil spendere.
Personligt, så ville jeg nok hellere kigge efter en brugt Core 2 Quad (45 nm, 12 MB cache), alá Q9450/9550 og clocke den lidt. Det er en, selv i dag, superfed CPU - som kun gamere kan stille sig utilfreds med.
Selv dens fesne efterfølger Q9300/9400, klarer sig - overclocket - ganske udemærket sammenlignet med Core i5/i7, når vi snakker visse tungere programmer. Sågar gaming. Core i5 (og til dels i7) er en voldfed CPU, især til pengene. Men spørgsmålet er nok snarere, om det er opgraderingen værd.
Hvis man holder merinvesteringen op imod udbyttet (enten i form af frame-rate eller bedre respons i programmer), så ville jeg nok hellere købe en billig Core 2 Quad, smide 8 GB RAM i maskinen - og så skal du se den vågne op til dåd 🙂
Jeg vil, til enhver tid, altid investere i tilbehøret, da det oftest er hér man finder den største brugerglæde.
Eksempel: Hva' nytter det at have den fedeste CPU, hvis man har et langsomt harddisk-setup og 2 GB RAM?
Så hellere nøjes med en underspillet CPU (evt. overclocke den, hvis det er?), smide alt det RAM efter den man magter og købe en SSD. Derudover, kan man jo, i de fleste tilfælde, tage en stor del af hardwaren med over i det nye setup.
Næh. Investér hellere i mere RAM og et bedre grafikkort - hvis det er et krav. Evt. en SSD. Når tiden så er løbet fra platformen, springer du fra borde og investerer i nyt.
Ja, du må undskylde min glæde for Core 2 platformen, men den er bare så gennemprøvet og solid. Der er et væld af muligheder, og det samme gælder naturligvis Core i5/i7 - men det er stadigvæk nyt, hvilket også - for det meste - betyder, dyrt.