ENDNU MERE EDIT: Det der før stod her var noget sludder, og står nederst, i kursiv, som reference :no:
Fra SKAT: Det er uden betydning, hvilket transportmiddel du bruger, og hvis flere kører i samme bil, har hver enkelt ret til befordringsfradrag. Når du beregner fradraget, skal du regne med den normale transportvej ved bilkørsel, uanset hvilket transportmiddel du rent faktisk bruger.
EDIT: Hvis dette drejer sig om firmabiler og dets lige så har jeg misforstået, jeg tænkte på befordringsfradrag og ikke befordringsgodtgørelse sorry. Hvis der tænkes på befordringsfradrag, som jeg troede, er sagen meget mere fishy end som så, og kommer som sagt meget an på hvorfor det "ikke koster" dig noget.
MERE EDIT: Se f.eks. følgende fra SKAT: Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørger kan betale et togkort til DSB via en kontantlønsnedgang og samtidig foretage befordringsfradrag for samme strækning som togkortet dækker. Såfremt der ønskes befordringsfradrag, skal der ske beskatning af værdi af fri befordring.
Det kommer så vidt jeg ved an på hvorfor det ikke koster dig noget, forstået på følgende måde:
Hvis det er fordi du kører med en anden person der får befordringsgodtgørelse, kan du ikke også få det.
Det mener jeg i hvert fald at kunne erindre fra sidst jeg undersøgte sagen. Ring til skat hvis du er i tvivl, og ikke har skumle planer om at snyde ligegyldigt hvad du får at vide, og så kan svaret på dit spørgsmål vist også være lige meget...
Svaret blev redigeret 6 gange, sidst af N/A d. 01-06-2010 18:56:03.