Hej Maniq, jeg er selv på 8. semester på Ark linien, og har kørt mig igennem en del hardware på A&D.. mine erfaringer er:
Skærmen skal være stor - og så farveægte som muligt. Alt det der gamergøgl med responstid osv er ligemeget. Så ingen TN-paneler, prøv og se om du kan få råd til noget IPS eller lignende.
Hvis du bliver gruppens 3d-fyr, så vil jeg anbefale at have noget hurtigt ram. Sjældent man skal bruge mere end 6gb ram, men du kan til gengæld sagtens mærke om de er hurtige eller ej.
Du skal have mere end en harddisk. Altså en hurtig systemdisk plus en lagerdisk som minimum - gerne en ekstra disk til scratch.
Når du så er færdig med at modellere, så er renderingstiden noget nær 100% afhængig af processorkraften. Så flere kerner er vejen frem. Omvendt, nogle programmer er ikke gode til flere kerner, men er istedet afhængige af mhz. Så kort sagt - en vild cpu er vigtig.
Grafikkort er en lidt ulden størrelse - til langt til fleste opgaver vil du kunne klare dig med et 8600gt, MEN modellering i 3d kræver alligevel lidt juice. Dog er prof kort så dyre at det nærmest er ligegyldigt, så gør som jeg og køb et beskedent gamerkort a la 5770. Det er fint til formålet og kan stadig game når der går call of duty i frokostpausen.
De programmer du kommer til at bruge er med al sandsynlighed:
3D Studio Max (plus et plugin a la Vray), Revit, Autocad, Rhino og Sketchup.
Så er der adobepakkens grafiske suite, Photoshop, Illustrator, Indesign og en sjælden gang imellem Premier Pro.
Så er der en masse specialprogrammer vi bruger på arklinien, det samme gælder sikkert det andre linier.
Du skal vide de fleste studerende klarer sig igennem studiet på beskedne hp-bærbare, og dem som har fået en check med hjemmefra af mor og far har macbook pro.
Så sådan et svin som du er ved at stykke dig sammen er grumt overkill, men det er satme lækkert at have til rådighed når deadline er tæt på :)