Begynder dSLR

Hyggehjørnet d.  08. juni. 2010, skrevet af List
Vist: 1586 gange.

List

Superbruger
Tilføjet:
08-06-2010 00:09:50
Svar/Indlæg:
282/14
Hej

Jeg går og overvejer at investere i et digital spejlrefleks kamera, men jeg er ret lost i hvad der er godt at starte med?
Jeg har læst lidt, og jeg læner op ad et Canon 450D/500D.

Er der nogle fotografer her på siden med nogle gode råd?
sesam

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 09:04:45
Svar/Indlæg:
2516/381
Er også selv begynder..

Har købt et canon 1000D, fint kamera, som tager gode billeder..

Men men.. har en makker som jeg tager lidt billeder sammen med, som har nikon..

Og vi har samme linse, Ved godt det et en billig model, men det er en 18-200mm fra tamron..

Og mit canon skal nogen gange bruge 2-4 forsøg på at stille skarp,, selvom den bruger et par forsøg, stiller den stadig skarp hurtigt,, men hans nikon, gør det næsten altid i første forsøg..

Han har et nikon D3000, og må sige at de tager ca billeder i samme kvalitet, og derfor overvejer jeg efter kun en uge, med mit canon, at skifte til Nikon..

Var til Air show i Skrydstrup her i weeekenden,, og når der så lige kommer ne flyver forbi,, er det lidt nederen at den lige skulle bruge et halvt sekund om sine 3 forsøg på at stille skarp, Øv øv,,

Men det var så bare mine erfaringer.. 1000D og 450D er ikke så langt fra hinanden. 450D er selvfølgelig bedre, 😉

Springer

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 09:09:45
Svar/Indlæg:
765/28
450D/500D har indbygget billedstabilisator i kit objektivet (18-55 mm), det har 1000D ikke.
Jeg har selv et 500D og har ikke oplevet ovenstående problem.
Prøv evt at kigge ind på www.fotostart.dk - der er der en del dSLR til salg - ofte med en del tilbehør.

JF_Fredsgaard

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 10:09:03
Svar/Indlæg:
1000/101
Jeg har lige skiftet mit Nikon til Canon, da jeg godt kan lide at lege med billederne, og det er langt nemmere at indstille på et Canon..
Jeg synes 'auto'-funktionen tager nogle meget kedelige billeder, bl.a. når man skal tage natur billeder, og så er det federe selv at kunne indstille kontrast, mætning, dybde og skarphed selv 🙂

Hvorfor bruger du ikke manuel fokus istedet for auto når du skal tage billeder af ting der ikke 'står stille'..
Din autofokus kigger jo på 7 punkter i linsen når den stiller skarpt, og hvis du prøver at stille skarpt på et fly der flyver forbi vil den måske stille skarpt på baggrunden istedet for flyet..
Jeg bruger stort set altid manuel fokus da jeg synes jeg får billedet som jeg gerne vil have det, istedet for at lade kameraet bestemme hvad der skal stilles skarpt på..

Brian

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 10:23:25
Svar/Indlæg:
850/212
#0 hvis du ikke skal bruge video så tag et 450D

KEFiR-

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 12:28:30
Svar/Indlæg:
274/69
jeg ville tage 500D, også selv om jeg ikke skulle bruge det til video, hvis jeg skulle bruge meget video ville jeg tage 550D.

Pga. beder ISO håndtering, og beder skærm.

og så når du starter så prøv så vidt muligt og give dig i kast med lukketids programmet og blænde programmet.

Og så ellers støt dig til de ganske udemærket videoer der er på www.mitEOS.dk

både 450D, 1000D, 500D og 550D er gode kamera, og vælge et godt objektiv der til er guld vær, har selv aldrig brugt mit kit objektiv.

Dit kamera har en fokus mode som er god til ting i bevægelse, fordi den tager forhold til at motivet har flyttet sig lidt i den tid fra der er fokuseret til billedet tages.

KEFiR-

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 12:29:40
Svar/Indlæg:
274/69
http://www.dpreview.com/review...

Måske den kan hjælpe.

List

Superbruger
Tilføjet:
08-06-2010 12:45:35
Svar/Indlæg:
282/14
Jeg regner ikke med at skulle bruge autofokus da jeg skal lære at sætte indstillingerne selv, så det betyder ikke så meget :)
Hvis du er interesseret i sælge, så kunne det godt have interesse!

Jeg har kigget derinde, men jeg synes det er lidt for dyrt :/
Jeg vil gerne holde det under 3-4k.

Præcis, jeg vil gerne kunne indstille mest mulig selv

Jeg regner ikke med at skulle bruge video.

KEFiR-

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 13:39:09
Svar/Indlæg:
274/69
Bruger kun MF til Makro på mit makro obektiv.

Ellers bruger jeg AF, og har man Canon objektiver med USM så er den hurtig og præcis nok.

Drop MF og bruge AF, du har nok udfordringer hvis du køre på AV, TV og M. så fokuser mere på og blive god til og styre de programmer på det kamera du køber, og så fokuser på motivet og linjer og regler.

List

Superbruger
Tilføjet:
08-06-2010 15:30:10
Svar/Indlæg:
282/14
AF it is then :)

Men jeg er stadig lidt i tvivl om jeg skal købe 1000D eller 500D.
Jeg skal egentlig bare bruge det til at lære teknikken osv, da jeg skal ud på noget større rejse om et par år, og der skal jeg altså kunne tage nogle gode billeder :)
Er det så bedst at købe et 1000D nu, og investere i et bedre når jeg skal bruge det, eller købe 500D og så kan jeg holde mig til det?

Jeg ved ikke om det lyder helt hen i vejret?

MartinRos

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 16:27:21
Svar/Indlæg:
3907/73

Hvis man vil optage video så køber man et videokamera, man får ikke noget brugbart resultat ud af at optage med en spejlrefleks kamera, da zoom funktionen jo ikke rigtig kan bruges til noget.

KEFiR-

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 17:57:14
Svar/Indlæg:
274/69

Der er en serie der bliver optaget med DSLR, Canon 5d MKII bliver ret meget brugt, og det er bestemt et godt resultat man får ud af det, det har jo meget støre sensor end f.eks. de fleste video kamera.

http://www.redrockmicro.com/pr...

Brian

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 17:59:25
Svar/Indlæg:
850/212
#10 det er jo ikke helt rigtigt
men fair nok hvis du er uviden

KEFiR-

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 18:10:47
Svar/Indlæg:
274/69
Jeg ville købe det der var penge til, 500D føles klart beder i hånden. men om du køber 1000D eller 500D så ville jeg nok købe noget beder et par år efter hvis jeg blev rigtig godt bidt af det.

Med 500D har du lidt flere MP, beder ISO håndtering. Video, beder byee kvalitet.

Så kommer nok også lidt an på om du kan bruge de ekstra MP, om du får brug for og tage billeder i svagt lys.

MartinRos

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 20:45:03
Svar/Indlæg:
3907/73

Har du prøvet videodelen på 500D og 550D eller er du bare uvidende?

Har prøvet det og siger min mening, de kamera giver ikke en bedre resultat end et videokamera.

List

Superbruger
Tilføjet:
08-06-2010 21:25:31
Svar/Indlæg:
282/14
Jeg tror jeg har valgt 500D. Jeg er dog lidt i tvivl om hvad tilbehør der er nødvendigt..

Jeg har fundet et bundlet sæt på kamerashop.dk med:

Canon EOS 500D
Canon EF-S 18-55 mm IS
Original Canon SLR samletaske
Sandisk Extreme III 8GB
Ekstra original batteri

Til 5200 kr

Og Canon BG-E5 vertikalgreb til 500 kr (det virker til at være ret billigt?)

Er det et godt køb?

Og så ved jeg ikke om det er nødvendigt med et objektiv der kan zoome lidt længere?

red_martians

Moderator
Tilføjet:
08-06-2010 22:53:32
Svar/Indlæg:
7881/1165
#15: overvej om verticalgrabet og batteriet er en fed idé. Det bedste du kan gøre er at skifte standardobjektivet ud, eller supplere det.
Køb evt. en 50mm F1.8 prime. (koster under 1000kr til canon) eller få nallerne i en Tamron 17-50mm F2.8 som erstatning for kitobjektivet.
De objektiver jeg har lagt på er mere lysstærke objektiver og med bedre glas, der langt bedre vil kunne udnytte kamerahusets evner.
En mulighed som mange gør er at købe huset uden objektiv og så købe dele ved siden af, så man undgå de dele som man alligevel aldrig kommer til at bruge.

Jeg har selv Sony, så nævner intet om husets kvalitet (for alle tror deres eget er bedst, og det gør jeg også) men bedre glas er altid vejen frem 🙂
En anden mulighed er brugtmarkedet. Jeg har set mange gode næsten ubrugte canon 30D og 40D'er til ganske få penge. Det samme med nikon D60 og D80, Pentax K200/K20, Sony a700/a350, olympus E510/520 osv. Man kan virkelig få meget kamera for pengene. og de fleste af dem jeg nævner her, har været semiprof-kameraer, som sådan har nogle dybere indstillingsmuligheder, og hvor billedekvaliteten stadig er på et rigtigt højt niveau. Flere af dem har fået firmware-opdateringer der ofte løber dem til et niveau som moderne kameraer hvad angår mulighed for høj iso, billedestabilisering med objekter osv.

List

Superbruger
Tilføjet:
08-06-2010 23:50:35
Svar/Indlæg:
282/14
Jeg vil helst holde mig fra at købe brugt hvis jeg kan undgå det, for jeg aner intet om hvad tingene er værd. Medmindre du kan linke mig nogle gode køb?

Og hvad angår udstyret har du nok ret.

Kan du prøve at samle et komplet kit med et Canon 500D hus? For jeg famler lidt i blinde selv synes jeg 🙂

LMG03

Superbruger
Tilføjet:
09-06-2010 00:00:51
Svar/Indlæg:
283/14
#List
tag ned i din nærmeste fotoklub og start der, de er ligeglad med om du dukker op med en tlf.kamera, sålænge du har lysten. så vil de kunne give dig bedre råd end nogen.
foruden så får du mulighed for at afprøve deres grej som de har til rådighed. medlemsprisen er intet iforhold til fejlkøb.
det besvarer ikke dit spørgsmål, men det er et råd når du nu er usikker.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2010 00:26:48
Svar/Indlæg:
1081/251
#10+11+12 #10 har som lidt ret i det han skriver.

Men skal ikke købe et Dslr kamera fordi man tror det bare er super til video.
(og #12 jeg ved hvad jeg taler om her)

Et dslr kamera er IKKE det samme som et video kamera.

Et sådan kamera laver nogle rigtig flotte ting og man har mulighed for at lave nogle ting som selv et dyrt tv kamera til 300.000 kr ikke laver. Grunden til dette er at du har en stor CCD blok som kan tage en masse lys ind og dermed kan lave noget rigtig flot video også selvom du går op i ISO. Men det der er det største plus er helt klart at du kan bruge dine optiker og opnå dybdeskarphed som ingen video kamera kan (hvis ikke man sætte film optiker på foran som koster mere end en personbil i indkøb og Dette gør at du på optik siden har en mega force frem for et video kamera. Så hvis vi taler om video kvalitet og optik muligheder så er DSLR super løsning.

MEN MEN!!! Jeg bruger selv kamera fra 5000-500.000 kr. og jeg må sige at det video jeg har lavet på en Canon D5 mark II ser rigtig fedt ud og du skal langt op i video kamera før du kan være med. Men når det så er sagt så er der nogle andre ting som bare IKKE dur en meter. Et 5D mark II eller en Nikon D300s er bare ikke fed at lave video på når det kommer til at optage. Her tænker jeg på at det er ikke til at lave fokus på eller blænde og der er ikke en stilling du kan holde den på så du kan holde til det i mere end 2-5min. Det jeg siger er at en dslr kamera kan på ingen måde være med et video kamera når det kommer til handling og kontrol over din optagelse. Hvis du ønsker at bruge et dslr kamera som video kamera så kommer du ikke uden om at bruge lige så mange penge på ekstra udstyr (fokus hjælper, viewfinder osv.) som du har givet for det kamera.

Så kort.

Dslr kamera laver rigtig flot video og kan nemt bruges til ting som bare skal laves på et stativ eller noget hvor du ikke har fokus skift eller en masse lys skift. skal du bruge dit dslr som et rigtig godt video kamera så skal du ud og købe udstyr ved siden af. men hvis du så gør dette og du bruger noget tid på at sætte dig ind i brugen af dit udstyr så kan du lave film 🙂

Men hvis du vil have kamera input fra mig. så skal du skrive lidt mere om hvad du vil bruge af penge og hvad du skal bruge dette kamera til.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korben d. 09-06-2010 00:28:09.

List

Superbruger
Tilføjet:
09-06-2010 01:50:09
Svar/Indlæg:
282/14
Jeg tror mit maks. ligger på 6-7k.

Jamen jeg skal sådan set bruge det til lidt af hvert. Produkt fotos og billeder til reviews / Natur billeder / Ferier / Diverse begivenheder... så lidt forskelligt.

KEFiR-

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2010 09:11:47
Svar/Indlæg:
274/69
http://www.edbpriser.dk/Produc...
http://www.edbpriser.dk/Produc... (Evt. brugt, den kan findes til 2000kr)
Disse to ville jeg købe til og komme igang med. også hvad jeg selv købte.

Produkt foto, skal du have noget mere lyst, kan laves evt med to flash. og et stativ.

Jeg har også købte 50mm F/1.8 som bliver nævnt, men må indrømme jeg ikke rigtig får den brugt, 50mm er for meget til en 1.6 crop factor syntes jeg. hvis du skal tage potræt billeder kan den måske være lækker nok og have.

Sandisk Extreme III 8GB har selv et og er endelig glad for det, men har også 3 billiger classe 6 8gb kingston kort som er langt billiger og gør det ganske udemærket.

Stativ er super lækkert og have, strtede selv med Hama stativ, et billig et til ca 500kr, men har sener skiftede det ud med et Manfrotto 055XPRO.

Taske er nok mest et spørgsmål hvor meget du forveter der skal i den på sener tidspunkt, de fleste tasker har plads til 500D med Tamron 17-50.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2010 10:54:43
Svar/Indlæg:
1081/251
Jeg syntes det første du skal gøre er at finde ud af om du vil have Canon eller Nikon.

Og så tænker du hvad er bedst.

Hvis man tager 2 kamera til SAMME pris et fra Canon og et fra Nikon så får men 99,9% det samme når det kommer til billede kvaliteten. Det du skal se efter er hvad for en du bedst kan lide i menu,handling og huset bygge kvalitet. Og så skal du se på hvad for en du syntes har det bedst tilbehør til dig.

Jeg har selv Nikon /Ikke fordi jeg siger nikon bare er bedst) men fordi jeg har optikker for over 100.000 kr og derfor bytter jeg ikke bare mellem dem.

Jeg har det sådan her. Jeg vil meget gerne give 15.000 kr for et optik fordi jeg ved at dette optik kommer til at være på mine næste mange kamera de næste mange år. Men mit kamera hus bliver tit ikke meget mere end 1-3år før jeg bytter dem ud. Så det jeg vil frem til er brug lidt penge på dine optikker og tænker over at du har dem i mange år.

Lige nu syntes jeg at Nikon vs Canon er 50/50 men når det så er sagt så syntes jeg klart at nikon er kommet foran når vi taler om optikker. (men her taler vi om optikker fra 10.000 kr og op. )

Jeg syntes du skal gå i en foto butik og se lidt på dem. Det du skal starte med at se på er.

1. menuer
2. Huset hvordan syntes du den er i handling
3. Huset hvordan er huset bygget ( nogle modeller er MEGET plastik )
4. Tilbehør (flash,optik, osv)
5. Søger information. Kan du se de data du ønsker i din søger
6. Fokus/lysmåler system. ( hvormange fokus pukter og lysmålninger har den)
7. medie. CF,SD osv. Skal det passe til en kortlæser i en laptop eller noget andet
8. batteri. ( hør dem til hvormange shots der er til på en opladning.) det kan de nok ikke give svar på så det må på www efter. ( hvorfor gå i en butik når der næsten aldrig er en som faktisk ved noget om det de sælger) nåååå det er noget andet
9. Monitor bag på kamera. farver og opløsning

Når du er kommet frem til hvad for et mærke du går efter så kan du jo begynde at se på hvor langt du skal op i pris før du får et kamera der kan det du søger. Husk på at der ikke er 2 folk her på siden som bruger sit kamera 100% på samme måde som dig. Så derfor er det ikke nemt bare at give et link.

Du skal også gøre dig klart om video er noget du gerne vil have. ( jeg syntes ikke det er noget man skal gå så meget op i)

Og husk MANGE MEGAPIXEL ER IKKE = GOD KVALITET ( tit det modsatte )

Kom bare tilbage hvis du skal have mere input

List

Superbruger
Tilføjet:
09-06-2010 16:52:20
Svar/Indlæg:
282/14
Jeg vil prøve at se om jeg kan finde det objektiv brugt så.

Mht. dine SDHC kort, er det så meget mærkbart at dine billige kort er langsommere? Altså er det til at leve med? For jeg vil ikke købe et dyrt kort, hvis jeg kan få mere kapacitet på lidt langsommere kort.

Jeg har fundet en der måske vil sælge mig et næsten nyt 500D. Vil han ikke sælge er det nok det jeg køber uanset.. jeg er blevet lidt hooked på det 🙂

korben

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2010 17:44:14
Svar/Indlæg:
1081/251
#23 bare husk på at det er øv hvis man mister data fordi man lige ville spare 100-300kr på et kort.

List

Superbruger
Tilføjet:
09-06-2010 18:00:35
Svar/Indlæg:
282/14
Ja det er self rigtigt. Men er der virkelig så stor forskel på byggekvaliteten?
Altså jeg har ikke tænkt mig at købe de helt billige class 2/4 kort.. så meget tålmodighed har jeg heller ikk 😀

Men mærker man så meget forskel fra 30MB/s til 20MB/s ?

greves

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2010 19:03:22
Svar/Indlæg:
879/122
Nu nævner du kun Nikon og Canon, er det fordi det er de to mærker man skal gå efter ?
Hvad med feks. Sony og Olympus, er de helt udelukket ?

korben

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2010 20:15:10
Svar/Indlæg:
1081/251

Nej på ingen måde. Sony laver faktisk nogle af de ting som Nikon bruger i deres kamera.

De laver begge nogle rigtig gode kamera på siden af Canon og Nikon.

Jeg skriver kun om Canon og Nikon fordi der er et meget bedre brugtmarked når man skal ud og købe optikker eller flash. Men jeg kender ikke så meget til dem og derfor skriver jeg ikke om dem.

Springer

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2010 14:54:55
Svar/Indlæg:
765/28
#25 Når du har fyldt et 8 GB kort så er der stor forskel på om du overfører med 20 eller 30 Mb/Sek. Ønsk dig en ordentlig kortlæser. Har selv en SanDisk ImageMate der kan følge med et 30 MB/sek SDHC kort.

Af tilbehør har jeg købt en blitz ex430 II (nyt), og et 17-85 IS USM brugt. - Man kan få et nyt til ca 2600 i en enkelt butik. Det objektiv klarer det meste. Ønsker mig et 70-200 mm F4 IS - Evt med USM, men det koster kassen.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Springer d. 10-06-2010 14:58:18.

List

Superbruger
Tilføjet:
11-06-2010 14:35:37
Svar/Indlæg:
282/14

Det er vel bare et spørgsmål om et par min?
Men det jeg tænkte på var mere, om det har nogen betydning når man tager billederne? Altså hvis jeg tager et billede der fylder 25MB, skal jeg så vente det sekund før jeg kan tage næste billede?
Kan godt være det er et dumt spørgsmål :P

test123

Overclocker
Tilføjet:
11-06-2010 15:05:41
Svar/Indlæg:
1017/8
#22 Super cool post, yderligere kan tilføjes, hvordan er kameret at holde i din hånd / hænder , samt hvordan(evt, men imo must have) viewfinder er for dig / dit øje.

Springer

Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2010 23:34:05
Svar/Indlæg:
765/28
#29 Nej, der er en buffer i kameraet

der står at det kan tage 3½ billede i sek i burts af 9 billeder eller noget i den retning

List

Superbruger
Tilføjet:
11-06-2010 23:42:00
Svar/Indlæg:
282/14
Tak for den info 🙂 Så tror jeg at jeg går efter 20MB/s istedet