Computer til DTU

Diverse d.  08. juni. 2010, skrevet af warm
Vist: 3726 gange.

warm
 
Enthusiast
Tilføjet:
08-06-2010 14:57:18
Svar/Indlæg:
15/3
Hej Hwt

Da jeg efter sommerferien har tænkt mig at studere fysik og nanoteknologi på DTU ville jeg høre om der er nogen af jer der kender til specifikke krav/ gode råd til hvilken computer man skal have. Behøver ikke være specifikt til linjen, overordnet ville gøre det

Kender ikke selv nogen der har gået på DTU (dvs kender nogen fra familien, men den gang de gik der var laptop vist et ord i fremmordbogen 🙂 ), men der er vist nogle af jer herinde der har/ studere derude, så ville lige spørge.

Hilsen Warm
MuhammadMJensen
 
Overclocker
Tilføjet:
08-06-2010 14:59:53
Svar/Indlæg:
1019/39
Det bedste er som regel at spørge på uddannelsen da de ved præcis hvad kravene er og hvilke programmer der vil blive brugt, det syntes jeg du skal gøre først.
Derefter kan du jo få hjælp til at stykke noget sammen herinde, hvis det er.


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
08-06-2010 15:03:29
Svar/Indlæg:
5258/240
Jeg tror han leder efter nogen med erfaring, som selv har gået der :)


matt??
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 15:03:56
Svar/Indlæg:
5600/32
Der bliver brugt alt fra gamle Acer computere til Mac. Tror ikke rigtig der er nogle egentlig krav, ud over at den virker og ikke er alt for lang tid om at kompilere kode. 😛

Jeg er super tilfreds med at arbejde med min HP Envy, men ham ved siden af, brokker sig da i hvert fald ikke (så meget) over sin Acer. 😛


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af matt?? d. 08-06-2010 15:04:44.


test123
 
Overclocker
Tilføjet:
08-06-2010 15:07:14
Svar/Indlæg:
1017/8
#0 I sidste ende er det dit budget som sætter grænsen.

10 - 15k, så har du en hygsom laptop med ssd , men mindre kan selvfølgelig også gøre det.


warm
 
Enthusiast
Tilføjet:
08-06-2010 15:47:21
Svar/Indlæg:
15/3
#3 skyder på du selv er på DTU til dagligt 🙂 . må jeg spørge hvad du studere ?

#4 har forelsket mig lidt i macbook pro 13,3" og har kigget på nogle brugte (½ år gamle ca) på dba til omkring 6-7k

Det ville jo bare være latterligt at købe en mac og så ikke kunne bruge den til noget. men det er nok en god ide som #1 er inde på at være derinde i et stykke tid og derefter finde det der passer bedst til det man nu går og laver 🙂


micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 15:51:21
Svar/Indlæg:
4120/115
Mange uddannelser, oplyser på deres hjemmeside e.lign. Hvilke krav der er til den slags.
Mange af dem jeg har set, de understreger dog, at hvis man benytter mac, så skal man have installeret Windows på den.


matt??
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 16:04:38
Svar/Indlæg:
5600/32
#5, Det er jeg, ja. Jeg læser Diplom Elektro på 2. semester. 🙂

Men jeg ville nok også forslå at du kører Windows eller Linux. OS X kan sagtens bruges, men der er selvfølgelig nogle specialprogrammer der kun kan fås til Windows og Linux.


MuhammadMJensen
 
Overclocker
Tilføjet:
08-06-2010 16:04:58
Svar/Indlæg:
1019/39
ja mac er nok ikke det smarteste med mindre at uddannelsen bruger dette selv, selvom men måske kan få programmer på mac til det samme er det jo ikke sikkert at læreren kan hjælpe med det.


warm
 
Enthusiast
Tilføjet:
08-06-2010 16:23:36
Svar/Indlæg:
15/3
windows passer mig perfekt. jeg er inkarneret windows bruger og bryder mig egentlig ikke synderligt om osx. Hvad jeg imidlertid godt kan lide er de computere som mac laver 😀 . (den næste linje skal mac elskere nok ikke læse 😉 ). havde umiddelbart tænkt mig at smide win7 på macbooken og kun køre med det (ikke bootcamp eller paraleles) og det er blandt andet derfor jeg tænker på at købe den brugt da jeg jo egntligt kun er interesseret i hardwaren og ikke mindst alu unibody.

hvis det så var kunne man jo dualboote med linux?


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
08-06-2010 16:28:40
Svar/Indlæg:
5258/240
#7

jeg skal selv starte på Elektro efter ferien, så er lidt nysgerrig. hvad for nogle programmer bruger i? og hvad for en retning studere du under elektro?


matt??
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 16:32:12
Svar/Indlæg:
5600/32
#10, Jeg er som sagt kun på 2. semester, så indtil videre har jeg bare de fag, der er essentielle for kurset, dvs. programmering, matematik samt digital og analog elektronik.

Vi bruger Eclipse (eller Wascana) til C og C++ programmering, Maple til matematik og Xilinx ISE til Digital. Maple har DTU licens til, resten er gratis.


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
08-06-2010 16:34:44
Svar/Indlæg:
5258/240
#11

Jeg har selv arbejdet lidt med maple så det kender jeg.

Men er det ellers et godt studie synes du?


matt??
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 16:55:15
Svar/Indlæg:
5600/32
#12, Det er lidt op og ned. Vores programmeringsforelæsere har ikke været meget værd og det har vores analog elektronik forelæser på 2. semester heller ikke. Men de får forhåbentlig rettet op på det.


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 17:01:09
Svar/Indlæg:
5421/53
#9 Whaaat, fjerne OSX?


AskerNedeFraGrillen
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 17:51:17
Svar/Indlæg:
444/74
#0, #10

Der er ingen officielle krav til hvilken bærbar man kan bruge på DTU. Men man bør sørge for at have minimum 2GB ram og en nogenlunde anstændig CPU, da man ofte ender ud i nogle ret store matrixberegninger i f.eks. Maple eller Matlab.


En Macbook kan helt sikkert bruges, især hvis man smider Windows 7 i som dualboot, så er der ingen begrænsninger.

Udover ovenstående to programmer, så vil man typisk lege med lidt Latex (DTU'ere elsker at programmere rapporter 😛 ), S-plus eller R til statistik og ellers er det mest standard software.

En del kurser på DTU giver desuden adgang til udvalgte Microsoft programmer til download, heriblandt windows 7, Visio, Project og en masse andet godt. Her er mit råd, straks at downloade iso-filer og CD-keys når man har adgang, for der er ingen garanti for, at ens kurser næste semester giver adgang.

Du kan se mere om hvilket software der er tilgængeligt i de forskellige databarer her:

http://www.ebar.dtu.dk/Main/Ny...

http://www.gbar.dtu.dk/wiki/So...



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af AskerNedeFraGrillen d. 08-06-2010 17:56:07.


#16
warm
 
Enthusiast
Tilføjet:
08-06-2010 20:26:07
Svar/Indlæg:
15/3
#7 er der også mange der bruger linux? du skulle vel ikke kende til nogen der studere fysik og nano vel?

#15 tak for de gode links. studere du/ har du også studeret på dtu?



matt??
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 20:47:19
Svar/Indlæg:
5600/32
#16, Der er en del der bruger linux. Og nej, jeg kender desværre ikke rigtig nogen på fysnan.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af matt?? d. 08-06-2010 20:47:41.


#18
warm
 
Enthusiast
Tilføjet:
08-06-2010 21:13:21
Svar/Indlæg:
15/3
#17 undskyld de mange spørgsmål 😳, men er det fordi det er lettere at arbejde med visse programerings programmer på linux end f.eks. win?


Supermadzen
 
Overclocker
Tilføjet:
08-06-2010 21:21:13
Svar/Indlæg:
287/19
Jeg tror ikke at DTU giver rabat hos humac/Eplehuset fordi at programmerne IKKE kan køre på MAC OS X 😉

Så en MacBook ville være godt. Pages og Keynote er virkelig meget bedre/stilrent end MS Office. Mange flere muligheder indenfor opsætning og layout.


#20
slp^
 
Superbruger
Tilføjet:
08-06-2010 21:22:55
Svar/Indlæg:
321/99
Der er ikke de store krav IMO.

Bruger fint min lille lenovo x100e til både maple, matlab mv.. Det vigtigste er helt sikkert, at det er en PC, som du kan holde ud at have med hver dag.


Daktivate
 
Overclocker
Tilføjet:
08-06-2010 22:01:55
Svar/Indlæg:
29/2
Jeg starter 5.semester nu, og jeg er endnu ikke løbet ind i problemer med min 5 år gamle laptop. 1,7ghz single core, 2gb ram etc.

Den er langsom ja, men ingen af de programmer jeg er stødt på ude på DTU har givet den nogle store kvaler. Hvis man laver en meget detaljeret grafisk rendering i maple/matlap står den og summer lidt inden resultatet kommer op - men i sidste ende er det fint nok for mig.

Konklusionen må være at du bare skal have en bærbar, lad vær med at spender 20.000 kr. fordi du tror DTU kræver noget vildt af din bærbar. Alle meget hardcore beregninger laves alligevel af institutternes supercomputere. Ingen pointe i at prøve det på en bærbar.

Jeg har set få menneske der bruger Linux, men så igen jeg studerer produktion og konstruktion - det er muligt at der er flere ovre ved fysnan/elektro etc. En del macs rundt omkring også, jeg ved ikke hvordan de klarer sig med kompatibilitet sådan generelt. Jeg har taget kurser hvor nogle af de studerende måtte se sig nødtaget til at bruge skolens computere fordi et bestemt program ikke kunne køre på macs, men det hører nok til sjældenhederne.

P.S Der er både windows og linux maskiner på DTU. Windows er ganske normalle desktops der står i de store computerrum. Mens Linuxmaskinerne er dem som er koblet på institutternes supercomputere (Ikke at man kan mærke det er "super" computere på andet end beregningstiderne). Jeg ser ingen grund til at have Linux medmindre du selv er helt pjattet med det - ingen af de programmer der bruges derude kræver Linux, men du kommer til at stifte bekendtskab med det hver gang du skal bruge supercomputernes terminaler.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Daktivate d. 08-06-2010 22:07:11.


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
08-06-2010 22:08:08
Svar/Indlæg:
14079/622
Der er folk, der bruger MAC på DTU; rigtig mange af programmerne kan køre på alle platforme - Linux inklusive. Ved ikke hvilke programmer der bruges på fysik/nano, men Maple kan i hvert fald sagtens køre på Mac OS.🙂

Jeg vægter portabilitet højest, da jeg ikke gider slæbe på en 4 kilos motherfucker plus bøger dagligt. Jeg klarer mig fint med en MSi x340, og flere på IT klarer sig en netbook. Jeg synes dog ikke om, at programmere ved en 10" skærm - men regnekraftmæssigt er det de færreste programmer, der stiller de store krav 🙂.


Ingdam
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 22:21:54
Svar/Indlæg:
1771/62
Der er ikke de vilde krav, hvis du har lidt tålmodighed når du laver udregninger. Du kan principielt klare dig med en super oldsag der blot har wifi, da du kan køre med en program der hedder thinlinc, som fungerer som vist du logger på en af dtu's egne klienter og så har du deres supercomputerregnekraft til rådighed 🙂 Du kan læse om det her:
http://www.gbar.dtu.dk/wiki/Th...


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2010 22:59:45
Svar/Indlæg:
3065/208
Jeg har selv leget lidt med noget Dreamweaver og den slags, men det blev nu ikke til det store, men for trådstarters skyld, vil jeg da lige komme ind på emnet, at en stor widescreen-laptop, som giver plads til to programvinduer ved siden af hinanden, evt. kunne være at foretrække, men jeg ved det ikke, altså hvor mange af de programmer der bruges, hvor det vil være en meganice fordel, at have den plads i bredden, men jeg kunne forestille mig, at nutidens laptops cpu-power nemt kunne håndtere kompileringsopgaverne etc. hvorfor jeg tror at fokus måske burde være på lige netop overblikssiden.

Er det helt forkert tænkt?


#25
warm
 
Enthusiast
Tilføjet:
09-06-2010 07:11:20
Svar/Indlæg:
15/3
tror lige i har reddet min eee 1000HE og acer aspire 5310 🙂

#23 det er dælme smart, tak for linket


AskerNedeFraGrillen
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2010 08:29:48
Svar/Indlæg:
444/74
#16 Jep, blev færdig derude sidste år.

En enkelt bemærkning omkring supercomputeren. Man får altså ikke bare fri adgang til, at regne på de maskiner - men det kan lade sig gøre... Normalt har man adgang til standard windows maskiner eller standard tynde klienter, der altså som standard er en helt almindelig maskine i performance.

Held og lykke med det! 🙂


#27
warm
 
Enthusiast
Tilføjet:
09-06-2010 09:28:42
Svar/Indlæg:
15/3
# 26 mange tak 🙂