Valg af uddannelse, it-relateret?

Diverse d.  18. juni. 2010, skrevet af sonsora
Vist: 1944 gange.

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
18-06-2010 15:00:26
Svar/Indlæg:
188/41
Hej drenge!
jeg er ved at afslutte min HTX eksamen nu, og står lidt i en desperat situation, da jeg simpelthen ikke ved hvad jeg skal i gang med her bagefter.

Jeg har altid været meget interesseret i it, både software og hardware relateret, så har i den forbindelse da også overvejet ingeniør indenfor softwarekonstruktion el.lign.
Men i min uddannelse på HTX har jeg ikke matematik på A-niveau, og det skal da heller ikke være nogen hemmelighed at jeg ikke er den skarpeste kniv i skuffen hvad angår matematik, som der jo selvfølgelig kræves af alle ingeniøruddannelser.

Jeg søger derfor lidt inspiration, hvad er i selv uddannet som, er det meget arbejde at lave, er det spændende arbejde og er der penge at tjene?

en mulighed er selvfølgelig også at opgradere mit matematik niveau ved sådan et kursus, men nu vil jeg gerne høre hvad der er af alternativer.
Og er der evt. nogen af jer som er uddannede ingeniører i lign. ting, som kan sige et par ting omkring uddannelsen, er den god, er det matematik på et højt niveau hele vejen igennem, og er i egentligt tilfredse?

På forhånd tak!

Mvh.
Jesper Plantener
Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
18-06-2010 15:17:50
Svar/Indlæg:
5363/442
Er selv ved at være uddannet civilingeniør, og kan med det samme sige, at matematikken er meget nødvendig at kunne på et rimeligt niveau. Startede selv på den linje der hedder softwareteknologi, men skiftede senere til en rent matematisk linje. I alle tilfælde, skal du have en del matematik.

På diplom-retningerne (tager 3 1/2 år i forhold til 5) er det obligatoriske matematiske niveau lidt lavere, og undervisningen er mere praktisk anlagt - hvor civilretningerne er mere teoretiske.

Det er typisk det første års tid du skal have meget matematik, mens du har noget valgfrihed til at fravælge noget af det. under alle omstændigheder kan man dog ikke komme uden om, at skal kunne noget af det. Men hvis du er motiveret for det, så burde det være muligt at kunne klare sige igennem. (med mindre selvfølgelig man er direkte talblind 😉 )

Personligt er jeg ganske godt tilfreds med min uddannelse (på DTU), men der er selvfølgelig også mindre gode ting og mindre gode fag og undervisere..

Håber du kunne bruge det til noget 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Pizzadude d. 18-06-2010 15:18:12.

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
18-06-2010 15:31:21
Svar/Indlæg:
188/41
kan jeg helt klart bruge til noget!
Hvor stor er forskellen på jobmulighederne med en civil kontra diplom ingeniør uddannelse.. fordi det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg er langt mere praktisk end teoretisk anlagt, og 3 år imod 5 år tiltaler mig altså også noget mere 🙂

jeg er langt fra talblind, jeg kan skam sagtens bruge matematik osv, men mit problem tror jeg, er at jeg hænger mig for meget i at jeg ikke forstår hvordan det hænger sammen :)

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
18-06-2010 15:39:46
Svar/Indlæg:
5363/442
#2 Tror jobmulighederne er noget nær de samme (ret gode), den store forskel tror jeg mest ligger i typen af job man kommer ud i. Og det med at ikke forstå hele teorien bag ved er der heller ikke mange der gør - det vigtigste er at vide hvornår man kan og skal bruge hvilket værktøj 🙂

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
18-06-2010 15:43:45
Svar/Indlæg:
188/41
Pizzadude
Præcis, men det er det jeg gør, irriterer mig utroligt meget når jeg udfører noget arbejde, at jeg så ikke ved hvad der ligger bagved.. Det er lidt min fordel/ulempe :p

Men det lyder godt i forhold til jobmuligheder.. Jeg har også hørt noget om at man kan komme ind på DTU og blive "student for en dag" eller hvad det hedder.. der kan give en et indblik i hvad der sker, er det rigtigt?

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
18-06-2010 15:47:40
Svar/Indlæg:
14079/622
Du kan i øvrigt altid tage kandidaten efterfølgende på 2 år - så det blot tager ½ år længere, end hvis du tager den direkte civil-linje.

Jeg læser Diplom IT på DTU, og er bestemt ikke nogen matematikhaj; men jeg tog Mat B -> A på 3 måneder, og så klarede jeg matematikdelen på 1. semester uden problemer. Dermed ikke sagt, at jeg fik 12, men det var ikke så svært igen. 🙂

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
18-06-2010 15:53:33
Svar/Indlæg:
188/41
hehe okay Emillos ;)
Hvilken linje er det præcist du er på, fordi nu kiggede jeg lige på UG.dk, og synes ikke der lå noget specielt it relevant med diplom uddannelser derinde, medmindre jeg har overset det :)

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
18-06-2010 16:11:29
Svar/Indlæg:
14079/622
Du kan læse om det her: http://www.dtu.dk/Uddannelse/D... 🙂

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
18-06-2010 16:16:07
Svar/Indlæg:
188/41
Det lyder sgu spændende.. Både praktisk og teoretisk.
Hvordan synes du uddannelsen er, altså er du glad for at være der, lærer man noget brugbart osv.. 🙂

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
18-06-2010 16:25:24
Svar/Indlæg:
1142/59
Det største problem ved civilretningerne på DTU, er at du ikke rigtig lærer hvad du bruger teorien til. Du lærer bare, f.eks. i matematik, at kunne benytte de forskellige metoder til at komme frem til et resultat. Du havner derfor, med de fleste emner, i den situation at du ikke rigtig har forstået hvad du skal bruge det til. Der er dog lineær algebra og tilsvarende emner, som giver god mening, men der er lige så mange emner som du ikke helt får et ordentligt indblik i, især ikke hvis du vælger softwareteknologi. Du skal derfor være forberedt på bare at lære at udregne ting, uden rigtig at forstå hvad du egentlig skal bruge det til. Hvis du kan klare at lære ting på den måde, så er uddannelsen helt fin.

Som der også tidligere er nævnt, så er der stor forskel på kurserne pga. underviserne. Der er undervisere som er meget pædagogiske og så er der de andre, som typisk er ekstremt nørdet / akademiske og derved ikke særlig pædagogiske. Der er derfor nogle kurser, hvor du egentlig er nødt til at lære det meste selv og så er der andre, hvor underviseren faktisk "holder dig i hånden" hele vejen igennem. Hvis du derfor ikke har kendskab til kursets indhold inden du tager det, så er de pædagogiske undervisere at foretrække. Der er dog ikke særlig mange af dem, så du får altså ikke muligheden for selv at vælge :)

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
18-06-2010 16:29:12
Svar/Indlæg:
188/41
Hehe interessant Zorba, men så meget større grund til at vælge Diplomingeniør set fra mit synspunkt i hvert fald 🙂

Er der nogen af jer der ved hvordan det her ½ års fjernundervisning til Mat A fungerer, om det er noget er virker.. fordi så tror jeg sgu jeg hopper på den her til August.
her tænker jeg også på om der er plads til at have et fuldtidsarbejde ved siden af?

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
18-06-2010 16:40:27
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg vil nok også anbefale dig diplom retningen. Jeg ville også selv have valgt den, hvis jeg havde vidst at civil ville være så kedelig. Jeg savner lidt at man i det mindste må afprøve teorien bare en anelse, i stedet for bare at læse i en bog og løse nogle teoretiske opgaver.

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
18-06-2010 16:47:47
Svar/Indlæg:
188/41
Mange tak Zorba, præcis sådan noget information der jeg skal bruge!
Jeg er ikke særligt teoretisk anlagt, jeg lærer klart bedst ved at bruge hænderne, så det er netop sådan noget information der jeg behøver :)

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2010 00:35:12
Svar/Indlæg:
1643/172
Der er også mulighed for at læse HA(IT) inde på CBS, som vist nok kun kræver mat på B, hvor Diplom kræver A mat af hvad jeg husker? Efterfølgende kan du skifte over til ITU eller bare blive ved med at tage Cand.merc.it efterfølgende.

Der er også mulighed for læse inde på DIKU, som er et mest hardcore man kan vælge inde for IT udvikling i DK, men det er så også lige for dem der er gode til at programmere til at starte med eller bare utrolige lærenemme 😀

http://diku.dk/uddannelser/

http://cbs.dk/uddannelser/bach...

http://www.dtu.dk/Uddannelse/D...

http://www.ihk.dk/uddannelse/u...

Edit: Glemte helt at ITU har opstartede 3 bachelor linjer der ud, som du lige kan få et link til:
http://itu.dk/da/Uddannelser/B...

Kan dog lige nævne at matematik på Ha(IT) ikke overgår det man har lært på mat B. Det er bare økonomi relateret frem for matematik man lære på HTX.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Retro d. 19-06-2010 00:41:30.

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
19-06-2010 17:52:34
Svar/Indlæg:
188/41
Det er fandme god information det der Retro.. tusind tak!

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2010 02:50:46
Svar/Indlæg:
1643/172
#14 Det var så lidt, men ud fra de links jeg gav dig er det kun IT uddannelserne på CBS, ITU, som kræver mat B alle de andre kræver mat A.

Jeg ville anbefale dig enten ITU bachelor uddannelser eller CBS HA(IT) uddannelse.

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
20-06-2010 16:39:48
Svar/Indlæg:
188/41
Okay.
Hvordan kan det være du ikke anbefaler diplom på DTU?
Og de der uddannelser på CBS, hvordan er de bygget op, umiddelbart er det meget økonomi orienteret, hvilket jeg egentligt ikke har meget forstand på, eller hvordan er det?
EDIT:
Og nu så jeg lige at man også skal bruge diverse samfundsfag for at kunne komme ind på CBS, har jeg desværre aldrig haft på HTX, til gengæld sidder jeg med en bunke 12'taller i fagene Teknik A, Teknologi A, Design B og Engelsk A... men det kan jo så ikke bruges til en skid der... nitten

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af sonsora d. 20-06-2010 16:50:12.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2010 16:48:06
Svar/Indlæg:
4310/364
Nu skimmede jeg bare lige hurtigt din tråd, og fandt ikke nogen der anbefalede et sabat år. Jeg syntes også det kunne være en mulighed at tage et sabat år, og få tjent lidt penge, og lige tage en slapper. Det ville også være en god mulighed for at finde ud af hvad du vil derefter.

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
20-06-2010 16:51:33
Svar/Indlæg:
188/41
Morten-[TB]-
Jeg er nødt til at tage et sabat år, fordi jeg kan umuligt opgradere mit Matematik niveau nu 🙂
Medmindre jeg selvfølgelig kunne komme ind et sted hvor det ikke er nødvendigt, som f.eks. CBS, men det har så nogle andre krav jeg ikke opfylder desværre.
Og så vil jeg virkelig gerne have nogle fremtidsplaner nu, fordi hvis jeg begynder at tjene mange penge nu, så ved at jeg hvis jeg ikke står med nogle fremtidsplaner senere, så kommer jeg aldrig ud og får en uddannelse :)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af sonsora d. 20-06-2010 16:52:40.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2010 17:12:14
Svar/Indlæg:
4310/364
#18 Det er skam også helt super. Jeg skal selv have mig et sabat år nu, og jeg kommer (forhåbentligt) ikke til at mangle penge. Og jeg har som dig også tænkt meget over at man skal passe på med at ikk at køre fast i pengene, for så kommer man ikke videre. men det lyder som om du har styr på den del 😉

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
20-06-2010 17:13:35
Svar/Indlæg:
188/41
hehe jeg er glad for du siger det lyder som om jeg har styr på en del.. Lige modsat synes jeg ikke jeg har styr på noget som helst lige nu i forhold til hvad der skal ske nu :p

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2010 04:46:45
Svar/Indlæg:
1643/172
#Sonsora

Du kan vælge at tage Bachelor i Global Business Informatics på ITU den kræver kun mat B og eng B. Hvis altså du vil starte på en uddannelse her og nu.

Med mindre du ikke har haft eng B før 😕

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
21-06-2010 12:07:53
Svar/Indlæg:
188/41
Jeg har Eng A, så ingen problemer der ;)
Men da jeg var inde og kigge under adgangskrav stod der man også skulle have samfundsskab:
http://cbs.dk/uddannelser/bach...
Og det har jeg ikke.

Men igen, hvordan kan det være du ikke anbefaler f.eks. en diplom på DTU..?

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2010 16:20:01
Svar/Indlæg:
1643/172
#22 ITU og CBS er 2 forskellige ting. Du kan komme ind på ITU, men skal havde en af de nævnte fag for at komme ind på CBS Ha(IT) studiet: Historie B niveau ELLER Samfundsfag B niveau ELLER Samtidshistorie B niveau ELLER Idéhistorie B niveau ELLER International økonomi B niveau

Tror at grunden til at jeg ikke anbefaler diplom er fordi at du ikke opfylder kravene. Så enten tager du mat A eller også starter du på et af de IT studier hvor du har mulighed for at komme ind på.
Du kan dog tage DTU turbo kursus og søge ind på diplom ved siden af, men din plads bliver kun givet til dig så frem du består Mat A. Det er et Mat kursus over hele sommeren som tager 6 uger sådan ca. og så kan du starte til september lige som alle andre. Så enten gør du dette eller også tager du et års pause. Med mindre du bare har lyst til at starte her og nu!

Diplom er ganske fint.

Link til DTU turbo kursus:
http://www.adgangskursus.dtu.d...

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Retro d. 21-06-2010 16:23:27.

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
21-06-2010 19:58:43
Svar/Indlæg:
188/41
Jeg tror vi går lidt forbi hinanden Retro.. De adgangskrav jeg linker til er fra CBS, og gør at jeg ikke kan komme ind, da jeg ikke har samfundsfag el.lign.

Lige nu står jeg og overvejer kraftigt at tage et sabat år, og så prøve at tage et af de der Fjernundervisningskurser som så kan give mig adgang til diplom på DTU.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2010 20:11:59
Svar/Indlæg:
5891/423
Jeg regner med at læse til Robotteknologi på SDU 😀 (3.G efter sommer HTX)